Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa subwoofera zamkniętego.

michaugmz 06 Jan 2022 22:02 975 37
  • #1
    michaugmz
    Level 5  
    Dzień dobry wszystkim.
    Tak jak w temacie zamierzam zbudować subwoofer w obudowie zamkniętej.
    Może to kogoś rozbawić ale sprzęt jaki teraz posiadam to soundbar Klipsch Cinema 600, według mnie gra to całkiem przyzwoicie, ale....
    Muzyka jakiej słucham to praktycznie wszystko w zależności od chwili i nastroju, i o ile średnicy i góry mi tutaj nie brakuje to niestety tony niskie to już inna kwestia... Bas jest wolny, taki rozlazły i buczący. brakuje mu dynamiki takiej twardości i tego ciosu obecnego w np. w klubach.
    Potrzebuje zatem czegoś co mi to zapewni, z tego co udało mi się dowiedzieć to takie efekty o jakie mi chodzi zapewni subwoofer ale w obudowie zamkniętej tylko że takie rzeczy to kosztują grubo ponad 2000 zł, i zważywszy na to że jeden subik już kiedyś zbudowałem i grało to dobrze, to stwierdziłem że czas zbudować kolejny. Potrzebuje natomiast kilku porad i pokierowania jak to ugryźć. :)
    Założenia:
    - Jednostka ma być aktywna.
    - Maxymalna objętość obudowy to 50l, (mieszkam w kawalerce) :wink:
    - Bas ma być szybki, ostry, twardy, dynamiczny, precyzyjny i mocny.
    - Cena przetwornika max 400zł
    Problem mam ze znalezieniem głośnika który nada się do takiej obudowy, co znajdę to WINISD proponuje na Bass-Reflex... Jedyny który znalazłem z EBP poniżej 50 i który program kwalifikuje do closed to STX W.20.80.4 ale najmniejszy Qtc na jaki pozwala to 1.000 i nie wiem czemu.
    Natomiast jest jeszcze https://stx.pl/w-25-200-8-mc.html i to według producenta ma być w obudowie zamkniętej 45l, z kolei tutaj winisd proponuje BR no i bądź tu mądry. :|
    Jaki przetwornik wy byście państwo proponowali ?

    Kolejny punkt to wzmacniacz, ja coś tam sobie w elektronice radzę jak trzeba to coś poskładam coś naprawie więc opcja złożenia jakiegoś wzmacniacza jest, ale czy jest to opłacalne bawić się samemu zamiast np. kupić coś z jakiejś markowej używki, albo nawet coś nowego ? Jak to wygląda? Ktoś ma jakieś sprawdzone rozwiązanie ?
    Poniżej przedstawiam zarys lokum gdzie to ma grać.
    Bardzo serdecznie pozdrawiam.
    Budowa subwoofera zamkniętego.
  • Helpful post
    #2
    goraj krzysztof
    Level 31  
    To że program Ci proponuje BR nie znaczy że nie możesz za symulować jak głośnik zagra w OZ. Jak umiesz lutować to możesz poskładać jakieś kity np. TDA7294 w mostku do tego jakiś filtr nisko tonowy, zasilanie i masz gotowy panel do suba. Czy to się opłaca sam musisz obliczyć.
  • #3
    michaugmz
    Level 5  
    Dobry wieczór.
    Punkt pierwszy czyli wzmacniacz jest już ogarnięty zrobiłem research i praktycznie zbudować lub kupić mogę większość układów dostępnych na rynku, wyznacznikiem będzie przetwornik nad zasilaniem pomyślimy w drugiej kolejności.
    Wiecie.... wzmaka można zbudować i ograniczyć prądowo, żeby nie ubić speakera. Natomiast głośnik obudowa to już od cholery więcej roboty i tutaj nie chciał bym pomyłek, ma być w punkt.
    Bardzo was proszę jeśli możecie, dajcie propozycje przetworników które się nadadzą do tego co opisałem wyżej.
    Pozdrowienia.
  • Helpful post
    #4
    bwc
    Level 16  
    Dobre opinie ma Visaton W250S 8 Ohm. W 50 litrach ma qtc=0,52, a więc bardzo dobrze dla przetwarzania impulsów.
    Budowa subwoofera zamkniętego.
  • #5
    arecki_sz
    Level 9  
    Stx w.25 nie nadają się, kiepski ten bass z tych głośników.
    Mam, sprawdzałem w obudowie 45l zamkniętej.
    Kupiłem tanie Blow A-250.
    Jestem bardzo zadowolony( robi robotę).
    Niestety jeszcze ich nie pomierzyłem, a brak danych producenta.
  • #6
    Arkadyo
    Level 31  
    michaugmz wrote:
    Dzień dobry wszystkim.

    - Bas ma być szybki, ostry, twardy, dynamiczny, precyzyjny i mocny.

    Jasne... I frytki do tego... Nie ma takich rzeczy. Jeżeli wrzucisz do closed przetwornik, który będzie miał w tej obudowie kopa to nie będzie miał zejścia i na odwrót. Jezeli sie zdecydujesz na basrefleks i mocny przetwornik z niskim qts to będzie fajne szybkie miecho ale odkręcisz filtr wyżej i zamiast kopa usłyszysz tylko buuu buuu.
  • #7
    michaugmz
    Level 5  
    Arkadyo wrote:
    michaugmz wrote:
    Dzień dobry wszystkim.

    - Bas ma być szybki, ostry, twardy, dynamiczny, precyzyjny i mocny.

    Jasne... I frytki do tego... Nie ma takich rzeczy. Jeżeli wrzucisz do closed przetwornik, który będzie miał w tej obudowie kopa to nie będzie miał zejścia i na odwrót. Jezeli sie zdecydujesz na basrefleks i mocny przetwornik z niskim qts to będzie fajne szybkie miecho ale odkręcisz filtr wyżej i zamiast kopa usłyszysz tylko buuu buuu.

    Jedyne co w rzeczywistości się sprawdziło z twojej wypowiedzi to "frytki do tego"- bo akurat przy Mc.Drive stałem jak to odczytałem. Zrobiłeś cytat kolego, gdzie pisałem o założeniach tej konstrukcji. Pokaż mi zatem gdzie tam jest napisane o dobrym "zejściu" ?
    Nie zależy mi na tym żeby ten sub był bardzo efektywny w bardzo niskich rejestrach, od tego mam inne konstrukcje.
  • #8
    Arkadyo
    Level 31  
    michaugmz wrote:

    Pokaż mi zatem gdzie tam jest napisane o dobrym "zejściu" ?
    Nie zależy mi na tym żeby ten sub był bardzo efektywny w bardzo niskich rejestrach, od tego mam inne konstrukcje.

    Tyle, że wspomniałeś o tym dopiero teraz. Skoro nie potrafisz napisać dokładnie co masz i czego oczekujesz a rzucasz ogólnikami to dostałeś ogólniki w odpowiedzi. To nie jest forum dla jasnowidzów. Ludzie jak zakładają tematy o subwooferach to z reguły chcą żeby te subwoofery grały subwooferowe zakresy a jak chcą zeby ich subwoofery grały tylko pasmo wooferowe bo subwooferowe już mają to zwyczajnie o tym wspominają - może mniej się stołują w tej syfiastej sieci i lepsze parametry układu krążenia przekładają się na lepsze odżywianie umysłu - jak to niektórzy mówią - jesteś tym co jesz. Może mają rację. Choć ja akurat wyjątkowo lubię wieprzowinę.
  • #9
    michaugmz
    Level 5  
    "Skoro nie potrafisz napisać dokładnie co masz i czego oczekujesz a rzucasz ogólnikami to dostałeś ogólniki w odpowiedzi." - "Może to kogoś rozbawić ale sprzęt jaki teraz posiadam to soundbar Klipsch Cinema 600, według mnie gra to całkiem przyzwoicie, ale....Muzyka jakiej słucham to praktycznie wszystko w zależności od chwili i nastroju, i o ile średnicy i góry mi tutaj nie brakuje to niestety tony niskie to już inna kwestia... Bas jest wolny, taki rozlazły i buczący. brakuje mu dynamiki takiej twardości i tego ciosu obecnego w np. w klubach.
    Potrzebuje zatem czegoś co mi to zapewni..."
    Czego tutaj nie zrozumiałeś, co nie jest zbyt jasno wytłumaczone? Koledzy wyżej chyba są jasnowidzami, czy jak to jest że oni zrozumieli?
  • #10
    Arkadyo
    Level 31  
    Quote:
    Nie zależy mi na tym żeby ten sub był bardzo efektywny w bardzo niskich rejestrach, od tego mam inne konstrukcje.

    Quote:
    posiadam to soundbar Klipsch Cinema 600, według mnie gra to całkiem przyzwoicie, ale....Muzyka jakiej słucham to praktycznie wszystko w zależności od chwili i nastroju, i o ile średnicy i góry mi tutaj nie brakuje to niestety tony niskie to już inna kwestia... Bas jest wolny, taki rozlazły i buczący. brakuje mu dynamiki takiej twardości i tego ciosu obecnego w np. w klubach.
    Potrzebuje zatem czegoś co mi to zapewni..."

    Łapy opadają... To masz to wsparcie na samym dole czy nie masz bo
    Quote:
    "Bas jest wolny, taki rozlazły i buczący. brakuje mu dynamiki takiej twardości i tego ciosu obecnego w np. w klubach"

    Co chcesz zrobić - zbudowac subwoofer zamiast tego klipscha czy chcesz zbudowac go obok i zostawić klipscha żeby dalej wszystko psuł?
  • #11
    michaugmz
    Level 5  
    A mogę postawić obok i jak będę chciał posłuchać muzyki to przepiąć się z Klipscha na tego zamkniętego ?
  • #12
    Arkadyo
    Level 31  
    Zapewne tak bo z opisu wynika, ze możesz podłączyć drugi sub przewodowo. Zastanawia mnie dlaczego ten oryginalny sub tak źle gra. To w sumie jest 8" w niedużej obudowie i nie powinien mulić... To, że dudni to kwestia wysokości cięcia - masz możliwość regulacji tego filtra?
  • #13
    michaugmz
    Level 5  
    Kolego w złym źródle przeczytałeś, to jest 10" w ponad 60l budzie, pędzony wzmacniaczem klasy D z poborem mocy z sieci na poziomie 80W.
    Nie ma żadnej możliwości regulacji, są tylko gotowe profile w aplikacji. (muzyka, film, gra etc.), lipa na każdym.
    Ciekawostka jest taka że zatkałem mu BR i przestał buczeć, do tego troszkę poprawiła się dynamika ale dalej ma taki zapał do roboty jak ja w poniedziałki.
  • Helpful post
    #14
    Arkadyo
    Level 31  
    Wiekszość takich wzmacniaczy to jakies TDA około 80W ale jak tu jest klasa D to będzie wysoka sprawność i pewnie z 65 70W z tego wydusisz. Powinno starczyć na wysterowanie niezbyt prądożernego głośnika ale jak nie ma regulacji filtra tylko gotowe presety to zapewne wysoko sa cięte i w obudowie br zawsze będzie buczeć. Nizszym filtrem pewnie by zdjął to buczenie ale tak duża buda raczej zawsze bedzie mulic w br. Duża buda nawet jak na 10". Ale jak zatkałeś br to buczenie zapewne ustało bo w closed to normalne. Mógłbyś jeszcze spróbować wytłumić obudowę closed - na próbę nawet jakąś poduszką i jak to nie pomoże to czymś z 10-15 litrów zdjąć z pojemności. Może zagada dymanicznie chociaz wyższym basem i wtedy do tego zbudowałbyś prawdziwego suba br z niskim qts z dobrym filtrem, regulacja fazy i wzmakiem na elementach dyskretnych. Miałbys wtedy kopa i wybarwienie basu z closed na wyższym basie a sam dół ponizej 40hz zapodał z jakiegoś szybkiego 10" o niskim qts w br. Niestety nie zbudujesz suba, że bedzie miał i to i to. Jak niski qts i silny naped to dobra szybkość w br ale niska dobroć układu przetwornik obudowa i kopa nie za wiele tylko buuu jak wyzej dasz filtr. Jak znowu dasz closed to musisz miec głosnik z qts ponad 0,5 tak zeby dobroc układu wyszła 0.7 -0,8 wtedy bedzie kop ale kosztem zejścia chyba, że głosnik bedzie miał ciężką membranę i niski Fs przez to bedzie basu wiecej ale znowu kosztem kopa... dzisiaj nawet cięzko kupić taki głosnik 10" o lekkim układzie drgajacym, żeby miał qts koło 0,5 i niezbyt niski FS tak "pi razy drzwi" 45-50hz... Taki w klozecie byłby fajnym kompromisem miedzy zejściem a kopem - w latach 70-80 głosniki o takich parametrach były bardzo popularne do kolumn 2 way czy 3 way closed ale potem przyszła era silnych napedów niskich qts i miesa z obudów otwartych... Ja u siebie walczę z tym od dłuzszego czasu i o ile sklepac suba rzucajacego miesem to zaden problem to znaleść dobrego kopacza co ładnie wybarwi bas od góry, nada kopa i precyzji w closed... Ciężka sprawa. Może w tym klipsiu w srodku masz własnie taki przetwornik. Trzeba testować.
  • #15
    michaugmz
    Level 5  
    Arkadyo wrote:
    Jak znowu dasz closed to musisz miec głosnik z qts ponad 0,5 tak zeby dobroc układu wyszła 0.7 -0,8 wtedy bedzie kop ale kosztem zejścia

    No i spoko może być, w tym momencie całkiem odpinany tego Klipscha, spinamy ten nasz zbudowany closed i jakiegoś Bass Refleksa(coś tam mam jak by było trzeba). Filtry ustawiamy tak jak wspomniałeś >40Hz do BR i 40<Hz dla Closed. I wtedy mogło by być ciekawie prawda ?
    Co do potencjału głośnika w tym klipschu, no to raczej bym nie liczył na zbyt wiele to już chyba nie jest przedział cenowy tej marki żeby się spuszczać nad jakością i wkładać tutaj hi-end.
    Przykład: Ten soundbar kupiłem z outletu media expert, przyczyną był niedziałający subwoofer, po rozebraniu i kilku pomiarach okazało się że winny jest MOSFET kluczujący trafo w zasilaczu. Który to tranzystor finalnie okazał się być sam w sobie sprawny, ale był bublem fabrycznym bo miał zbyt krótkie wyprowadzenia które nie dotykały punktów lutowniczych. Kontrola jakości w tak szanowanej marce, w urządzeniu które kosztuje niemal 3000zł co w swojej kategorii (soundbar) to dość dużo poprostu nie istnieje, co wskazuje na cięcie kosztów jak się tylko da dlatego śmiem stwierdzić że przetworniki tam zastosowane są zaprojektowane absolutnie na styk.
  • #16
    Arkadyo
    Level 31  
    michaugmz wrote:

    Co do potencjału głośnika w tym klipschu, no to raczej bym nie liczył na zbyt wiele to już chyba nie jest przedział cenowy tej marki żeby się spuszczać nad jakością i wkładać tutaj hi-end.

    Racja ale do budy closed z kopem nie potrzebujesz high end tylko właśnie głośnik o słabszym napędzie i lekkiem układzie drgającym co da wyższy Fs i qts. W sumie ten klipsch wbrew pozorom może sie zupełnie dobrze wpisac w te kryteria - fajnie byłoby mu pomierzyc TS ale jak nie masz do tego systemu a masz obudowę to go potestuj w niej - a nuż widelec spełni stawiane wymogi. Fajnie byłoby mieć jakis panel subwooferowy z filtrami regulacja fazy itp - zobacz na ofertę paneli - wpisz w google : panel subwoofera pa 200. Czy ten klipsch zda egzamin czy nie i tak jeden panel bedziesz musiał kupić.
  • #17
    michaugmz
    Level 5  
    Panel to nie problem, teoretycznie mógłbym tak jak piszesz spróbować podstroić tego Klipscha ale...
    Ja znam siebie, i wiem że jeszcze trochę i ten sprzęt pójdzie do ludzi bo zwyczajnie mi się znudzi, (z resztą z takimi plano-zamiarami, został kupiony), i w związku z tym chciałbym żeby tam było wszystko oryginalne, nie przybyło rysek na budzie etc. W każdym razie postanowiłem że jeśli już, to buduje od nowa osobną jednostkę zamknięta. Nawet jeśli soundbar się sprzeda, to sub zostanie do innego zestawu. No ale ok, gdybyś ty miał polecić głośnik który da radę dobrze uderzyć powyżej tych 40-45 Hz to co byś polecił ?
  • #18
    Arkadyo
    Level 31  
    michaugmz wrote:

    No ale ok, gdybyś ty miał polecić głośnik który da radę dobrze uderzyć powyżej tych 40-45 Hz to co byś polecił ?

    No i dochodzimy do ściany :D albo inaczej - to tutaj zaczynają się schody. Niestety nie jest tak, że mam jakieś grube rozpoznanie na rynku w tym zakresie i mógłbym wskazać pewniaki. U siebie mam to trochę inaczej zrobione i tutaj mogę trochę pogdybać czy jak kto woli powróżyć z samych parametrów. Np. stx ma dwa głosniki do closed 20 i 25cm. Obydwa mają dosyć niski Fs zapewne dzieki cięższym membranom i zapewne zagrają niżej ale z mniejszym kopem, co nie znaczy, że zagrają źle. Popatrzyłem na tonsile bo tam też jest 20 i 25, która rokuje ale to nowy tonsil i niewiele o nim wiem. Pamiętam za to akcję ze starym tonsilem gdn 20/30, którego można było spotkać w w kolumnach zg30 czy zg40 bodajże c115. To był gdn który własnie miał fajnego kopa w tych kolumnach ale z czasem zawieszenia sie wysypywały i albo regeneracja albo gdn 20/40 bo to niby to samo. Koniec końców wielu się skarżyło, że po wymianie na 20/40 właśnie spadł kop i kolumny traciły na dynamice dołu... U ciebie będzie jeszcze jeden kłopot - subwoofer to najczęściej tylko jeden głośnik a Tobie podoba się "wygar jak w klubie". Trochę ciezko bedzie to zrobić z jednym niskotonowym w obudowie closed, ktora zbyt głośna nie jest. Wiesz kop i barwa będzie ale zeby go poczuć na klacie... No to trzeba trochę mocy i spl mieć. Skoro doszedłeś do wniosku, żeby rozstać się z tym soundbarem bo gra jak gra, to może poszukaj na rynku wtórnym zestawu 3 drożnego w closed, takiego vintage z gdn 20 czy 25cm zestrojonego własnie pod wyższą dobroć i do tego dołóż suba w br z mocnym dołem. Wiem, że trzeba jeszcze kupić wzmacniacz stereo ale używkę za 4-5 stówek bez problemu znajdziesz cos na elementach dyskretnych co i zabrzmi i będzie miało wygar. Wiesz, postawiłeś sobie wymogi, co do grania na dole, które zapewni Tobie tylko naprawde dobry zestaw stereo a wszystkie półśrodki to będzie zjazd grania w dół na którymś tam zakresie.
  • #19
    michaugmz
    Level 5  
    A no widzisz bo całkiem przypadkiem ostatnio stałem się posiadaczem Yamahy RX-360 RS, i kolumienek Magnat Sonobull 10 (kolumny dopiero składam), dopnę do tego jakiegoś BR'a i zobaczymy jak to będzie grać.😁Natomiast powiedz mi w takim razie bo widzę że pojęcie masz, dlaczego suby w klubach które biorąc pod uwagę powierzchnię jaka nagłaśniają a ich rozmiar relatywnie mały rozmiar w skali tych pomieszczeń mają takie okrutne pier******cie ?
  • Helpful post
    #20
    DjMapet
    Level 43  
    Bo są zasilane wzmacniaczami o potężnych mocach (liczonych w kW), mają głośniki o sporo większych średnicach nawet (ponad 18") i kilkakrotnie większej skuteczności (średnio 98 dB) i nierzadko konstrukcje obudów o sporej wydajności (np tubowe, bandpass) a do tego trza jeszcze dodać kształtowanie pasma, brzmienia procesorem głośnikowym. No i rzadko to jest tylko jedna kolumna niskotonowa.

    Pozdrawiam.
  • #21
    Arkadyo
    Level 31  
    michaugmz wrote:
    A no widzisz bo całkiem przypadkiem ostatnio stałem się posiadaczem Yamahy RX-360 RS, i kolumienek Magnat Sonobull 10 (kolumny dopiero składam), dopnę do tego jakiegoś BR'a i zobaczymy jak to będzie grać.😁Natomiast powiedz mi w takim razie bo widzę że pojęcie masz, dlaczego suby w klubach które biorąc pod uwagę powierzchnię jaka nagłaśniają a ich rozmiar relatywnie mały rozmiar w skali tych pomieszczeń mają takie okrutne pier******cie ?

    No na drugą część pytania DJMapet odpowiedział. A co do pierwszej to wzmacniacz już masz i to taki co raczej na domowe warunki ma wygar na dole :).
    Co do suba br to fajne i tanie są stxy - 8 czy 10" w budzie 30-35 litrów ze strojeniem około 35hz narobi naprawdę fajnego zamieszania na dole pod warunkiem, że zasilisz je dobrym panelem na elementach dyskretnych z regulowaną aktywną filtracją. Polecam ciąć na max bo wyżej to tylko buuu...
    A kolumny - jak pisałem, coś vintage w closed. Dwie 10" o odpowiedniej dobroci i wybarwią i kopną jak trzeba. Poszukaj po znajomych, pojeździj i testuj. Bo jak "kopa" zaniedbasz to będziesz miał jak na lepszych zestawach komputerowych tylko głośniej - dużo mięsa i trochę jazgotu na górze.
  • #22
    michaugmz
    Level 5  
    Arkadyo wrote:
    Bo jak "kopa" zaniedbasz to będziesz miał jak na lepszych zestawach komputerowych tylko głośniej - dużo mięsa i trochę jazgotu na górze.

    No dokładnie właśnie tak teraz jest. Coś tam się rozglądam za jakimiś kolumnami z tego co tam pisałeś, ale no łatwo nie jest... Kupę lat to już ma i albo zawieszenia wydmuchane, a jak już ktoś ma zregenerowane, to za miliony monet.
    Powiedz dlaczego tak zaznaczasz żeby panel był na elementach dyskretnych ?
  • #23
    Arkadyo
    Level 31  
    Bo moc i kontrola nad dużym głośnikiem właściwa.
    A chyba piałeś, że nie chcesz przymulanka.
    Wiesz jak głośnik nie za wielki z lekkim układem drgającym to i TDA go utrzyma w ryzach ale jak ma byc czuć na wątrobie to minimum 10" z solidnym magnesem a tego tda już nie opędzi - zapał do pracy bedzie jak Twój w poniedzaiłek.
  • #24
    michaugmz
    Level 5  
    Dobra więc idąc tropem tego co mówiłeś, postanowiłem poszukać kolumn zamkniętych, i tak wpadły mi w ręce Diorki ZgC-100-8-903.
    Jeśli chodzi o dół to siedzą w nich 2×Tonsil GDN 20/40/4 + do tego stanął sub Infinity Beta SW10/230.
    Kolumny po pierwsze doszczelniłem, bas wydobywający się z nich jest właśnie trochę kopiący, ale ten mój wzmacniacz (Yamaha RX360rs), z tego co już się dowiedziałem jak każda Yamaha gra mocno środkiem, a te kolumny właśnie też mają środek wysunięty. I teraz pytanie czy kombinować przy kolumnach żeby go troszkę ubić czy lepiej szukać innego pieca ?
    Kolejny problem jaki zauważyłem to zarówno kolumny trochę dudnią (o czym można znaleźć w sieci) jak i sub dudni.
    Tylko że ten sub nie ma w środku grama wygłuszenia po prostu nic, a ktoś już go rozbierał i coś grzebał, widać resztki jakiejś waty przyklejone do ścianek. Te kolumny są wytłumione tą ciemnozieloną szmata (w altusach już to widziałem), i tutaj akurat wytłumienie to chyba dużo powiedziane bo jest jej tam jak na lekarstwo, przykrywa tylko tylna ściankę i trochę wystaje na boczne. Poczytałem trochę na ten temat i zaleca się wytłumienie konstrukcji zamkniętych luźną, nie zbitą wełną owczą lub np. czymś takim : https://allegro.pl/oferta/tonsil-material-tlumiacy-do-klumn-1x1-6m-9213572198.
    Do suba zamówię na pewno, a czy jest sens pchać to do tych kolumn, czy lepiej w to nie inwestować ?
    I jeszcze jedno, GDN'y są tutaj spięte szeregowo ze sobą, jeśli by spiąć je równolegle powinna zajść wtedy różnica na plus w ich kopnięciu prawda ?
    Tylko że tutaj pewnie impedancja poleci ostro w dół a z tym moja Yamaszka sobie nie poradzi ....
  • #25
    Arkadyo
    Level 31  
    Te diory powinieneś wytłumić dosyc mocno - niekoniecznie tym tonsilowskim materiałem bo takie dedykowane (tylko z nazwy) bywają droższe a to może być zwykła owata, wełna poliestrowa itp - szukaj tanio i tyle. Pamiętaj, że tłumienie będzie zwiększać pozorną wielkość obudowy i zmniejszać dobroć - czyli więcej basu mniej kopa. Musisz znaleśc kompromis w ilosci tłumienia albo wytłumic mocno i zmniejszyc troche litraż zeby podniesc kopa kosztem zejścia. Wiesz "reklamówka" piasku do środka i już ciaśniej :).
    Co do suba to tłumienie takim "rzadkim" materiałem niewiele zmieni. Moze jakbyć jakąs mate butylową nakleił i dał jakąś gestą welnę typu isover na sciany - moze by to coś wpłynęło ale nie wiem - nie tłumiłem nigdy subwooferów br. Odpowiedni niskotonowy w odpowiedniej wielkości budzie br z dobrym napedem ciety ponizej 40hz tego nie potrzebuje.
    Co ciekawe mam praktycznie tego samego suba obecnie na "warsztacie" tyle, że pod marka JBL e 250p/230. Patrząc na panel wygląda identycznie. Zobaczę co z niego można wycisnąć za granie i Ci napiszę jezeli uda mi sie go zreanimować bo jest uwalony. Co prawda pierwszą usterkę (i mam nadzieję jedyną) już znalazłem i czekam aż przyjdą części. Niestety to klasa D i będzie grubo do szukania jak będzie coś jeszcze.
    Nic nie spinaj równolegle bo zwrotnica jest liczona na szeregowe połączenie i jak zmienisz to wszystko się rozjedzie.
  • #26
    michaugmz
    Level 5  
    Dobra zamówiłem jakąś watę tłumiącą, upchnę tam tego trochę i będziem słuchać regulować.😁
    Co do suba to ten Infinity to closed, ten JBL jest u Ciebie BR?
    Ja tego suba też dostałem martwego, u mnie pierwsze co zauważyłem to zimne luty na transformatorze (łączenie przewodów z wyprowadzeniami), po zrobieniu tego nadal była cisza, sygnał dochodził do sterownika mosfetow (IR2111), i tam się kończył. Finalnie ifr'y były dobre, uszkodzony był u mnie TIP31C, do tego od razu zamówiłem tego IR2111 i po wymianie jest gitara.
  • #27
    Arkadyo
    Level 31  
    Jak u Ciebie jest closed to tłum go mocno - bez tłumienia może dudnić. Ten jbl u mnie jest br. Gra ale cicho i charczy. Na razie znalazłem, że posypał się główny kondensator na zasilaniu, zamiast 3300 uF ma niecałe 5 nF. Do tego robił najprawdopodobniej jakieś zwarcie z zerem bo na V+ i V- są różne napięcia około +50 i - 72 a w efekcie na jednym tranie - podajże Q2 zamiast +15 V jest niecałe +10V a na drugim jest prawie ok bo -14V ale i tak wymienię kondensatory dla obu linii w zasilaniu. Trafo i mostek są sprawne to jachałem po kolei. Mam nadzieję, że na tym będzie koniec. Ale jak zrobie to porównam ze swoim subem na 2x8" stxa w br gonionym holtonem 200

    Dodano po 8 [minuty]:

    Co do wzmacniacza yamahy to ja akurat tez jade na tej marce choć na wyższym modelu i starszej serii i co jak co ale kopa to jej nie brak. Dawno temu słyszałem Twój model i na innych kolumnach także ciężko cokolwiek wyrokować ale yamaha ogólnie to nacisk na silny dół i średnicę. Mam wrażenie, że trochę jakby były strojone pod neutralizację krzywych izofonicznych.
    Heh własnie przyszedł sms że jest paczka. Ide lutowac :)
  • #28
    michaugmz
    Level 5  
    Prace suną naprzód, zacząłem od wytłumienia suba, i muszę powiedzieć że jest dobrze 😁.
    Basior jaki teraz z tego bydlaka wychodzi to coś pomiędzy niskim ciepłym mięchem a ostrymi strzałami, praktycznie bez dudnienia. W każdym razie jak nigdy nie było z tym problemu tak teraz w mieszkaniu wszystko zaczęło trzaskać (głównie meble). Jest tylko jeden problem , przy odkręceniu powyżej 70-80% głośności głośnik zaczyna stukać, słychać to najlepiej z bliska. Nie dam sobie ręki uciąć ale przed tłumieniem tego chyba nie było.
    Czy może to być wina zbyt dużej ilości waty ? Napchalem tego naprawdę dużo, bardzo gęsto. 🤔 Budowa subwoofera zamkniętego.
  • #29
    Arkadyo
    Level 31  
    Nie, to raczej nie jest wina ilości tłumienia. Stukać może cewka głośnika o nadbiegunnik a przyczyn tego może być kilka np za duża obudowa i kończą się fizyczne możliwości głośnika, w co raczej wątpię. Bardziej skłaniałbym się, że kończy się wzmacniacz i traci kontrolę nad głośnikiem. To nie jest nowy sprzęt i wystarczy, że kondensatory zasilające straciły znacznie na pojemności, napięcie będzie pływać i wzmacniacz nie będzie miał optymalnej kontroli nad głośnikiem. Musisz dłubać. Ja wymieniłem obydwa na większe - z 3300uf na chyba 4700 i to było to. Obecnie na obu napięciach -+ 72 i wszystko wróciło do normy. Miałem tylko wzmacniacz a buda z głośnikiem została u właściciela i miałem go posłuchać wpiętego w mojego suba ale został odebrany praktycznie prosto ze stołu i nie zdążyłem zrobić nic poza testem potwierdzającym sprawność na jakimś 6,5" logitechu
  • #30
    michaugmz
    Level 5  
    Z tych trzech czynników które wymieniłeś też bym bardziej obstawiał piec tego suba...
    Obudowa fabryczna nic nie kombinowane, więc odpada zły litraż.
    Głośnik to naprawdę solidna konstrukcja, duża cewka, ameliniowa membrana etc.
    Też mi tak po głowie właśnie chodził napęd tego głośnika, ponieważ klekotania nie słychać kiedy membrana wchodzi w swoje maxymalne wychylenia ale kiedy musi "szybko" popracować w tak powiedzmy 60-70% swojego max wychylenia, wtedy wzmak chyba traci kontrolę. Z tym że kondziory na torze zasilania to ja wymieniłem, tutaj były już lekko popuchnięte i wleciały też 4700uF.
    Natomiast problem może być gdzie indziej, konkretnie to w transformatorze...
    Jak ja dostałem tego suba to po zdemontowaniu tego panelu okazało się że kiedyś wypadło z tego trafo, jak pewnie widziałeś tam w tym subie co ty robiłeś ono jest przykręcone do śrub które są zalane w plastiku, i plastik pękł, śruby wyszły, trafo uderzyło w przeciwległą obudowę która wygrzewania przez niego przez lata pękła od razu. Ktoś kiedyś to ładnie przytwierdzili znowu do tego plastiku na klej na ciepło, polutował do czoła i tak to do mnie trafiło już z zimnymi spękanymi lutami. Trafo przeniosłem do środka suba, ściankę panelu odbudowałem, tylko problem był z polutowaniem tego bo trafo jak się oderwało to z większością drutów i myślę że poprostu punkty/miejsca styku które mają małą powierzchnię mogą mieć problem z przenoszeniem prądu.
    Będę miał chwilę to do tego spojrzę, na razie ten sub przy 60% już miota całym blokiem.