Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zniszczona instalacja elektryczna.

julianowy 09 Jan 2022 16:47 1128 28
IGE-XAO
  • #1
    julianowy
    Level 6  
    Witam.
    Nabyłem wczoraj traktorek - kosiarkę Westwood 12.5 hm. Nie wiem gdzie szukać tabliczki znamionowej aby sprawdzić dokładny model, grzebiąc po sieci znalazłem podobny który opisany jest jako model S1300 (rączka zmiany biegów na lewym błotniku)

    Może któryś z Kolegów miałby schemat elektryczny żebym mógł odtworzyć instalację.
    Zamiast stacyjki jest włożony dwupozycyjny przełącznik, oraz starter do rozrusznika jak np. w Ursusach. Silnik bez problemu odpalił, ale pajęczyna kabli w dodatku sztukowanych jest niedopuszczalna.
    Akumulator jest na pokładzie więc domyślam się że ładowanie też musi być, czy jest ono realizowane za pomocą magneta? Chciałbym przy okazji dołożyć jakieś dwa reflektorki led na przód.

    I może głupie pytanie, ale biegi do przodu można zmieniać z niższego na wyższy i odwrotnie podczas jazdy, czy tylko po zatrzymaniu się włożyć bieg np. 6 i ruszać?
    Nie chciałbym uwalić skrzyni biegów.
  • IGE-XAO
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    julianowy wrote:
    I może głupie pytanie, ale biegi do przodu można zmieniać z niższego na wyższy i odwrotnie podczas jazdy, czy tylko po zatrzymaniu się włożyć bieg np. 6 i ruszać?
    No, tym pytaniem, to ładnie popłynąłeś.! Czy prowadziłeś jakiś pojazd, oprócz roweru?
  • #3
    Koderr
    Level 37  
    Większość współczesnych rowerów posiada przerzutki.
    Życzę cierpliwości i wytrwałości podczas ruszania z łańcuchem na 6-tej koronce ;-)
  • #4
    julianowy
    Level 6  
    Jestem kierowcą od 25. lat więc spokojnie. Pytanie było zadane ponieważ nie miałem doczynienia z tego typu przekładnią. Nie wiem czy się wysprzegla podczas zmiany biegów tutaj, czy jest to coś w rodzaju automatu. Wolę dopytać niż złym użytkowaniem uwalić jeden z najdroższych elementów w tej zabawce.
    Więc jak już przestaniecie zapluwać monitor ze śmiechu, poprosiłbym o konstruktywną odpowiedź.
  • Helpful post
    #5
    Mierzejewski46
    Level 34  
    To nie są skrzynie synchronizowane więc nie należy zmieniać biegów podczas jazdy. Trzeba zatrzymać pojazd. Odstępstwo od tej reguły bardzo skraca żywotność skrzyni przekładniowej.
  • #6
    julianowy
    Level 6  
    Mierzejewski46 wrote:
    To nie są skrzynie synchronizowane więc nie należy zmieniać biegów podczas jazdy. Trzeba zatrzymać pojazd. Odstępstwo od tej reguły bardzo skraca żywotność skrzyni przekładniowej.


    Bardzo dziękuję za konkretną odpowiedź. Tak też myślałem wbrew dwóm przedmówcom. Czyli generalnie ostatni bieg, bez obciążenia roboczego (bez zapiętych noży i zmiatarki), umożliwia ruszenie bez problemu?

    Co do instalacji elektrycznej, jesteś w stanie mi pomóc? Szukałem w sieci ale nie mogę namierzyć schematu, ktoś nieźle namieszał...
  • IGE-XAO
  • #8
    julianowy
    Level 6  
    Arturo 2773 wrote:
    Witam,mam nadzieję że znajdziesz coś do twojego modelu;


    Bardzo dziękuję. Wieczorem biorę się za lekturę. Pozdrawiam.
  • #9
    Koderr
    Level 37  
    Mierzejewski46 wrote:
    To nie są skrzynie synchronizowane więc nie należy zmieniać biegów podczas jazdy. Trzeba zatrzymać pojazd.

    Ciekawe rzeczy Waść opowiadasz.
    Swego czasu bardzo wiele pojazdów nie miało skrzyń synchronizowanych, (zwłaszcza autobusy, ciągniki rolnicze i ciężarówki) np. Star 66, jednak biegi bez problemów zmieniało się podczas jazdy.
    Kluczem do nie zniszczenia skrzyni było podwójne naciśnięcie sprzęgła - 1 raz aby wyłączyć bieg bieżący, puszczenie na chwilę i ponowne naciśnięcie aby wrzucić następny bieg. Czasem troszkę zgrzytnęło, ale wprawny kierowca sobie z tym radził.
  • #10
    Mierzejewski46
    Level 34  
    Troszke inna budowa tych skrzyñ. Nie porównuj skrzyni ciągnika rolniczego do skrzyni kosiarki do trawy. Masywność poszczególnych elementów w skrzyniach tych pierwszych lagodziły skutki braku synchro. Zresztą to były lata 60-te chyba gdzie star 66.miał trzy biegi wprzód. Delikatna budowa skrzyni kosiarki autora wyklucza zmianę biegu podczas jazdy w terenie. To zgrzytanie, wbijanie biegu na siłę jak raczyłeś nazwać wykończy skrzynię w dwa sezony. Ja tak swoją Stigę załatwiłem. Maszyny rolnicze i autobusy nie miały stałego gazu i można trochę obrotami "dopasować" prędkość kół zazębiających się. Kosiarka działa na gazie ręcznym stałym. Nie ma takiej możliwości. Także w celu bezawaryjnej pracy skrzyni biegów trzeba się zatrzymać żeby zmienić bieg.
  • #11
    Koderr
    Level 37  
    Mierzejewski46 wrote:
    Zresztą to były lata 60-te chyba gdzie star 66.miał trzy biegi wprzód.

    Żeby wszystko było jasne; Star 66 miał 5 biegów + 2 biegowy reduktor.
  • #12
    Mierzejewski46
    Level 34  
    No tak, pomyłka się wdała.
    Mankamentem były niezsynchronizowane skrzynie biegów hmm.. Sprzęgło - luz - przegazówka - sprzęgło - bieg. i to nie zawsze wchodził. hehehe.. mysle ze na nauce jazdy powinni sie uczyc na takich autach. Ja sam z chęcią bym się z chęcią na nim uczył. Pozdrawiam
  • #13
    julianowy
    Level 6  
    stanislaw1954 wrote:
    julianowy wrote:
    I może głupie pytanie, ale biegi do przodu można zmieniać z niższego na wyższy i odwrotnie podczas jazdy, czy tylko po zatrzymaniu się włożyć bieg np. 6 i ruszać?
    No, tym pytaniem, to ładnie popłynąłeś.! Czy prowadziłeś jakiś pojazd, oprócz roweru?


    No i tak się złożyło, że to Ty popłynąłeś co widać na załączonym obrazku.

    Dlatego też o pomoc prosiłem kogoś, kto ma pojęcie w temacie.
  • #14
    julianowy
    Level 6  
    Jeszcze jedna prośba. Odtwarzając instalację elektryczną chciałbym dołożyć kontrolkę braku ładowania akumulatora. Czy mógłbym poprosić o sprawdzony i zarazem bardzo prosty układ który będzie działał analogicznie jak w samochodzie, tj. po przekręceniu stacyjki -dioda, bądź żarówka świeci, a po odpaleniu silnika i pojawieniu się prawidłowego ładowania -kontrolka zgaśnie. Z góry dziękuję.
  • #15
    irekw
    Level 21  
    Mierzejewski46 wrote:
    Sprzęgło - luz - przegazówka - sprzęgło - bieg. i to nie zawsze wchodził.

    Tak było przy redukcji w górę bez przegazówki.
  • #16
    julianowy
    Level 6  
    Ponawiam prośbę o wskaźnik ładowania to traktorka westwood z silnikiem 12.5 HP. Zależy mi na jak możliwie prostym układzie z jedną kontrolką.
    Czy w ogóle jest możliwość zainstalowania takiej kontrolki?
  • #17
    tzok
    Moderator of Cars
    Kontrolka w samochodzie jest elementem układu wzbudzania alternatora i jest sterowana przez regulator napięcia. W kosiarce raczej nie masz alternatora, tylko coś w stylu "magneto" (dynamo), a regulator działa na innej zasadzie, więc nie ma prostej metody na zrobienie kontrolki ładowania. Możesz natomiast założyć woltomierz panelowy, np.:
    https://allegro.pl/oferta/led-cyfrowy-woltomierz-dc-12v-24v-wodoodporny-11197442113
  • #18
    julianowy
    Level 6  
    To prawda, tutaj z pewnością jest to oparte na magnecie... czyli nic tego nie będzie... Dziękuję za odpowiedź.

    Dodano po 38 [minuty]:

    A czy coś takiego przeszłoby bez problemu?
    Najlepiej żeby dalo się odciąć jedną nóżkę diody, aby świeciła tylko na czerwono to w zasadzie miałbym co zaplanowałem :D
  • Helpful post
    #19
    Mierzejewski46
    Level 34  
    Cha. Nawet nie wiedziałem że takie coś jest. Czego to mały sprytny Chińczyk nie wymyśli. Nada się wspaniale do twojego traktorka. Znaleźć plis po zapłonie i nawet nic nie odcinaj. Na podstawie kolorów będziesz miał podgląd o wartości napięcia ładowania. Gratuluję pomysłu.
  • #20
    julianowy
    Level 6  
    Mierzejewski46 wrote:
    Cha. Nawet nie wiedziałem że takie coś jest. Czego to mały sprytny Chińczyk nie wymyśli. Nada się wspaniale do twojego traktorka. Znaleźć plis po zapłonie i nawet nic nie odcinaj. Na podstawie kolorów będziesz miał podgląd o wartości napięcia ładowania. Gratuluję pomysłu.


    No przecież to nasze, polskie 🤣. Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam.
  • #21
    Mierzejewski46
    Level 34  
    A no znaczka nie zauważyłem. Czyli jednak się da coś wyprodukować ; )
  • #22
    julianowy
    Level 6  
    Pomyślałem o dołożeniu czujnika zapełnionego kosza. Zasada działania bardzo prosta, mechaniczny czujnik na tylej ścianie zmiatarki, buzerek i ewentualnie przerywacz coby nie piszczał ciągłym dźwiękiem. Jednak na dłuższą metę mimo wszystko dźwięk może drażnić.
    Może macie pomysł na wykonanie jakiegoś małego "modułu", który działałby w taki sposób: czujnik w koszu mechanicznie wciśnięty uruchamia sygnał dzwiekowy, jakimś przyciskiem chwilowym wyłącza się dźwięk, a po opróżnieniu kosza i tym samym zwolnieniu nacisku na czujnik mechaniczny nastąpiłby "reset" cyklu, czyli ponowny nacisk wyzwala dźwięk.
    Niby można to wykonać przerywając obwód kolejnym mechanicznym przełącznikiem, ale każdorazowo po wysypaniu zawartości trzeba pamiętać aby zamknąć obwód -trochę upierdliwe...
  • #23
    julianowy
    Level 6  
    Panowie, jeszcze jedno pytanie. Dopatrzyłem się modelu silnika Briggs w moim traktorku i jest to: 286707-1162-E1, sprawdziłem jaki alternator tam siedzi i po numerze katalogowym wychodzi że alternator powinien mieć jeden kabel w kolorze żółtym (przykładowy zamieściłem w załączniku), u mnie jednak spod pokrywy wychodzą dwa kable: czarny i czerwony.
    Jak dojść czy w instalacji jest prąd stały czy zmienny?
    Jak pisałem chciałem założyć światła z żarówkami LED - wiadomo mniejszy pobór i światła więcej, oraz buzer jako sygnalizator pełnego kosza, tutaj potrzebuję prądu stałego. Choroba, "nie miała baba problemu..."
  • Helpful post
    #24
    kotweiler
    Level 17  
    Sam piszesz że masz akumulator a więc prąd stały. Do wyłącznika możesz zastosować przekaźnik czasowy NO/NC 12volt powtarzalny za jakieś 50 zł do kupienia np. na allegro. Przekaźniki takie mają regulowany czas od 1sekundy do 30 min z cyklem samopowtarzalnym, możesz sobie nastawić buzzer na kilka sekund i dodatkowo reset przyciskiem zewnętrznym.
    Rozrusznik masz na 12volt, czy odpalany z sieci na 220 volt ale jak jest akumulator to pewnie na 12 volt.
  • #25
    julianowy
    Level 6  
    Bardzo dziękuję. Zwyczajnie zbaraniałem widząc różnicę na wyjściu z silnika, gdzieś wyczytałem żeby światła zasilać bezpośrednio "z silnika" -czeko kompletnie nie ogarniam, ale jak widać w internecie można natrafić na wiele wypowiedzi ludzi którzy też nie ogarniają tematu... Zwyczajnie to co czytałem miało się nijak do tego co przez lata wykorzystywałem w autach.
    Z tym przekaźnikiem czasowym super podpowiedź, nie wiedziałem że takie są. Dziękuję raz jeszcze.
    Ps tak, pali z akumulatora ;)

    Dodano po 36 [minuty]:

    kotweiler wrote:
    Przekaźniki takie mają regulowany czas od 1sekundy do 30 min z cyklem samopowtarzalnym, możesz sobie nastawić buzzer na kilka sekund i dodatkowo reset przyciskiem zewnętrznym.


    Czy dobrze interpretuję schemat: wstawienie włącznika krańcowego w koszu na "-" wejscie 2 na przekaźniku i jego zwarcie (kosz pełny) zaskutkuje uruchomieniem buzera / kontrolki podłączonych do wyjścia 4 na przekaźniku, przycisk chwilowy wstawiony na "+" przed wejściem 1 na przekaźniku wyłączy sygnał akustyczny i wizualny na określony potencjometrem czas.
    Opóźnienie kosza (rozłączenie styku na "-") kompletnie "dezaktywuje" obwód... Dobrze rozumuję?
  • #26
    tzok
    Moderator of Cars
    W tego typu pojazdach, bywa że światła są zasilane prądem przemiennym wprost z "alternatora", a akumulator nie ma układu ładowania. Jeśli jednak jest regulator to zapewne jest i prostownik.
  • #27
    julianowy
    Level 6  
    Panowie, trochę wolnego czasu i dalsza walka z instalacją. Jak Kolega tzok wyżej wspomniał wygląda na to iż zasilanie do świateł wychodzi z wiązki (biały kabel zakończony złączką był ukryty pod taśmą w pozostałościach oryginalnej instalacji) zgodnie ze schematem przedstawionym w załączniku. Na schemacie dorysowałem w czerwonej ramce podłączenie świateł, czy ten sposób będzie prawidłowy tj. z magneta --> włącznik --> żarówka --> masa traktorka?

    Jeżeli tak, to czy między wyłącznikiem a żarówkami zastosować bezpiecznik, czy jest to zbędne?

    Wygląda na to, iż prądem stałym ładowany jest akumulator, a przemiennym zasilane jest ewentualne oświetlenie? W takim przypadku żarówki LED odpadają jeżeli dobrze myślę?

    Czy ominąć to wyjście na oświetlenie i pociągnąć normalnie po plusie ze stacyjki gdzie znajduje się prąd stały? Nie rozumiem założenia rozwiązania przedstawionego na oryginalnym schemacie, mogę prosić o rozjaśnienie tematu?


    I jeszcze pytanie odnośnie zasilania po stacyjce, czy "+" zgodnie ze schematem pojawia się na oznaczonym pomarańczową ramką pinie? Cały traktorek mam doszczętnie rozebrany do piaskowania i lakierowania, ale w międzyczasie ustrugałem czujnik pełnego kosza oparty na przekaźniku (na pająku wszystko pięknie działa) i chciałbym od razu powpinać tą dodatkową instalację do odtworzonej wiązki elektrycznej, aby przy składaniu ograniczyć się tylko do wpinania kostek w przygotowaną instalację.

    Sporo tego, ale liczę na Waszą pomoc. Ps wiem, wiem... mistrz Painta :D


    Zniszczona instalacja elektryczna.
  • Helpful post
    #28
    stachu_l
    Level 28  
    julianowy wrote:
    czy ten sposób będzie prawidłowy tj. z magneta --> włącznik --> żarówka --> masa traktorka?
    Może nawet bez wyłącznika - być może światła powinny świecić zawsze w czasie pracy silnika bo dają odpowiednie obciążenie magneta. Nie wiadomo czy ich brak nie spowoduje zbyt wysokiego napięcie DC. Z drugiej strony jak się spali żarówka to też by napięcie rosło więc załóżmy, że wyłącznik jest OK.
    julianowy wrote:
    Jeżeli tak, to czy między wyłącznikiem a żarówkami zastosować bezpiecznik, czy jest to zbędne?
    Bezpiecznik zawsze jest wskazany. Wyjście z magneto jest generalnie ograniczone prądowo więc może oryginalnie bezpiecznika nie było.
    julianowy wrote:
    W takim przypadku żarówki LED odpadają jeżeli dobrze myślę?
    Zależy jakie LED, samochodowe raczej odpadają ale takie oświetleniowe jako zamienniki halogenów często pracują na AC (mają prostownik w środku). Problemem może być napięcie na tym białym wyjściu - może być za wysokie bez pełnego obciążenia - trzeba zmierzyć podtaczając np małą żarówkę (5W) - mniej szkoda niż LED jak się spali.
    julianowy wrote:
    Nie rozumiem założenia rozwiązania przedstawionego na oryginalnym schemacie, mogę prosić o rozjaśnienie tematu?
    Reflektory pobierają dość duży prąd a ten prostownik/regulator do ładowania akumulatora może się nie wyrabiać. Żarówce wszystko jedno czy ma AC czy DC a do tego można by oszczędzić na wyłączniku bo reflektory działają tylko jak działa silnik i nie rozładuj akumulatora.
    julianowy wrote:
    I jeszcze pytanie odnośnie zasilania po stacyjce, czy "+" zgodnie ze schematem pojawia się na oznaczonym pomarańczową ramką pinie?
    Tu "+" powinien się pojawić tylko jak przekręcisz na pozycję rozrusznika. Wyjście wyżej S+ na niebiesko/żółty i czerwono/purpurowy to jest "+" po stacyjce.
    Stacyjka ma trzy sekcje przełącznika trzy pozycyjnego. Górna sekcja daje "+" po stacyjce, środkowa (w pomarańczowym kwadracie) daje "+" na rozrusznik a dolna podaje masę na gaszenie silnika (9).
    W każdej sekcji górna pozycja to OFF, środkowa to ON, a dolna to START.
    Brak jest połączenia (B)(z akumulatora) ze środkową sekcją - pewno jest wewnątrz stacyjki ale nie zostało narysowane.
  • #29
    julianowy
    Level 6  
    Kolego Stachu_I jesteś wielki, bardziej szczegółowo wyjaśnić się nie da...

    Na marginesie dodam tylko, iż oświetlenie dodaję ja, oryginalnie w tej "opcji" go nie było, tzn. instalacja jak się okazało posiada wyjście, ale było ono ukryte pod taśmą. Pewnie reflektory z całym nazwijmy to "grilem" były za dopłatą.

    Celem uściślenia: jako że traktorek pochodzi z epoki gdzie ogólno dostepne LED-y dla celów oświetlenia były przyszłością, wyprowadzenie zasilania dla kilkuwatowego oświetlenia realizowano bezpośrednio z magneto. Biorąc pod uwagę fakt, iż jak wspomniałem w posiadanym przezemnie egzemplarzu od nowości świateł nie było, niczym nie ryzykuję nieobciążając tego wyjścia odbiornikiem. Myślę więc że chyba znacznie wydajniejszym oświetleniem i jednocześnie dużo mniej obciążającym instalację będzie zastosowanie LED-ów, wyprowadzając zasilanie z wskazanego przez Ciebie pinu na stacyjce...

    Popraw mnie proszę jeżeli się mylę.

    Raz jeszcze dziękuję, Właściwie Kolego rozwiązałeś wszystkie moje wątpliwości, a było ich wiele gdy zobaczyłem sieczkę w instalacji... Udało mi się na podstawie schematu podesłanego przez Kolegę wyżej odtworzyć ją z zachowaniem kolorystyki przewodów, oraz powiększyć o wspomniany czujnik z resetem sygnału akustyczneg, no i omawiane oświetlenie (w trakcie).🙂.


    Edit.:

    A gdyby wykorzystać jednak to wyjście z prądem przemiennym ale przed włącznikiem zastosować jakiś mostek prostowniczy...? Czy mnie poniosło zbyt mocno?