Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zhaoxin RXN305D Black 2 - zasilacz laboratoryjny 0-32V, 0-5A

Olkus 16 Jan 2022 18:35 6942 61
Ochrona Domu
  • #31
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Olkus wrote:
    Wady:
    - stosunkowo duża masa - 4,5kg
    Dla mnie - biorąc pod uwagę wady większości zasilaczy impulsowych - to akurat zaleta. Przynajmniej wiesz za co płacisz ;).
    Opisywałem w "Artykułach" zasilacz Kolegi (znaczy jego własność, kupiony przez Niego) impulsowy parametry w/g danych katalogowych - bardzo dobre. W praktyce jednak nie jest tak różowo - posiada wszystkie wady wymienione w filmie z 22 postu.
  • Ochrona Domu
  • #32
    Olkus
    Level 27  
    popiol667 wrote:
    Chyba każdy zasilacz AT / ATX przy zasileniu z instalacji dwużyłowej będzie miał połowę napięcia sieciowego na obudowie.


    Możliwe, nie miałem jak sprawdzić w instalacji trójżyłowej.

    popiol667 wrote:
    Przy wzmacniaczu gitarowym (z dużym wzmocnieniem) różnica w poziomie zakłóceń jest znaczna (przy nieuziemionej obudowie).


    To wzmacniacz audio, nie gitarowy. Zakłóceń nie mam jak sprawdzić bo wzmacniacza jeszcze nie uruchomiłem ze względu na brak czasu :roll:

    398216 Usunięty wrote:
    Dla mnie - biorąc pod uwagę wady większości zasilaczy impulsowych - to akurat zaleta. Przynajmniej wiesz za co płacisz .


    Dla mnie to też zaleta, bynajmniej nie ześlizgnie się ze stołu a świadczy także o porządności transformatora :)

    398216 Usunięty wrote:
    Opisywałem w "Artykułach" zasilacz Kolegi (znaczy jego własność, kupiony przez Niego) impulsowy parametry w/g danych katalogowych - bardzo dobre.


    Czytałem jakiś czas temu ten artykuł, zasilacz jak dla mnie trochę drogi.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #33
    slavo666
    Level 18  
    Cyfrowe sterowanie w 20-letniej obudowie zasilacza liniowego na potencjometrach... chyba Chińczyki czyszczą jakieś magazyny :)
    Ogólnie w temacie tanich zasilaczy nic się nie zmienia, jest tylko żonglerka częściami. A to obudowa w innym kolorze, a to płytka z innego modelu, kawałek blaszki z wentylatorem zamiast drogiego aluminiowego radiatora pasywnego, niebieskie wskaźniki zamiast czerwonych czy ciekłokrystalicznych... no i inna naklejka przede wszystkim :)
    Ciekawe czy forma panelu przedniego z wtryskarki jest w wersji z kwadratowym otworem pod naklejką na przycisk zmiany przecinka od amperomierza - możesz przyświecić latarką od środka i zamontować sobie w to miejsce odłączanie zacisków wyjściowych, bo jak widać taka podstawowa funkcja ich przerosła w konstrukcji na 2022 rok.
    Zasilacz jest liniowy, więc co do parametrów prądowo/napięciowych z zasady kiepski nie będzie jak wszystkie klony tego samego rozwiązania.
  • #34
    mmaker
    Level 19  
    Używam podobnego zasilacza całkowicie analogowego od 2013 roku tylko że z większą rozdzielczością wskaźników (3005DB). Pierwsze co zrobiłem po gwarancji to zmiana radiatora na dużo większej powierzchni oraz dodałem rezystor równolegle do wyłącznika termicznego przez co wentylator działa non stop na wolnych obrotach i chłodzi radiator nawet gdy jest zimny. Przez ten zabieg wentylator załącza się na pełna prędkość bardzo rzadko 😁. Dodatkowo wymieniłem spaloną diodę zabezpieczającą bo przez pomyłkę podłączyłem kiedyś odwrotnie pakiet Li-ion do ładowania. Poza tym potencjometry po czasie stają się mało precyzyjne... Ale wymiana na jakiś czas pomaga. Po takim czasie użytkowania brakuje mi jednak kilku przycisków pamięci napięć... Poza tym do hobbystycznych robótek jak ja używam to jest bardzo dobry 😁
  • #35
    Jakub Urban
    Level 18  
    Witam!
    Kupiłem w kwietniu 2018 roku Zhaoxin RXN-305D, biały.
    Kupiłem też w Gotronik, dałem wtedy 210zł łącznie z przesyłką.
    Cały czas używam tego zasilacza, nieraz na odkręconym potencjometrze ograniczenia prądowego zwarcie zrobiłem, kiedyś tak chodził przy 7,5V kilka minut. Przewody się rozgrzały i dopiero załączenie się wentylatora zwróciło moją uwagę, nie spalił się i nie rozkalibrował, mam wersję z potencjometrami, które nie zepsuły się przez te blisko 4 lata.
    Z enkoderami bym nie chciał, chińskie enkodery mają bardzo niską żywotność.
    Wskaźniki cyfrowe są w tych zasilaczach na ICL 7107 w wersji SMD i można je kalibrować PR-kami na płytce.
    Stopień wykonawczy jest identyczny.
    Używam ograniczenia prądowego po wypadku, kiedy zwarłem nóżki NE555 sondą oscyloskopu i i scalak wystrzelił jak mała petarda(niestety dostałem odłamkiem- na szczęcie nie w oko, tylko w czoło).
    Impulsowego zasilacza nie będę kupował- robię retro RTV i audio, za dużo śmieci taki zasilacz daje.
    A 12V DC do samochodowej końcówki na TDA1554Q czy czegoś podobnej jakości to mam impulsowy Mean Well 12,5A, jednak układów w.cz. nie chciałbym z tego zasilać.
    Żarzyłem z tego zasilacza 2xEL84 i 6N2P-EW, pobór był przy 6,5V 1,85A i wentylator cały czas chodził a w tym zasilaczu jest on paskudnej jakości i bardzo głośny, sugerował bym wymianę na markowy i cichy wentylator komputerowy( na Allegro są identyczne wentylatory, o wiele lepiej wykonane, do pracy ciągłej, bezszczotkowe)
    Zasilacze z czasów PRL-u są fajne dopóki są sprawne.....potem daj na mszę....nie naprawisz tego ani szybko ani tanio.
    1-2A w tych starych Unitrach obecnie nie powala, zasilacze są ogromne i ciężkie, w środku napchane a schematy bardzo trudne do zdobycia.
    Potencjometry Telpodu po 40 latach są do wymiany, elektrolity wysychają i taki zasilacz potrafi być nieprzewidywalny, puścić na układ ponad 60V....nie wiem co takiego w nich jest fajnego....że są Polskie czy modniej "narodowe"?
    PRL był i się "przeżył", kupowanie starego sprzętu pomiarowego czy zasilaczy z lat 70-80-tych to niezbyt mądry pomysł.
  • #36
    Olkus
    Level 27  
    slavo666 wrote:
    Cyfrowe sterowanie w 20-letniej obudowie zasilacza liniowego na potencjometrach... chyba Chińczyki czyszczą jakieś magazyny


    Cóż, mi ta obudowa nie przeszkadza, zasilacze w jasnych obudowach są za to wyjątkowo obskurne.

    slavo666 wrote:
    Ogólnie w temacie tanich zasilaczy nic się nie zmienia, jest tylko żonglerka częściami. A to obudowa w innym kolorze, a to płytka z innego modelu, kawałek blaszki z wentylatorem zamiast drogiego aluminiowego radiatora pasywnego, niebieskie wskaźniki zamiast czerwonych czy ciekłokrystalicznych... no i inna naklejka przede wszystkim


    No bo właściwie po co cokolwiek zmieniać? Tak jest taniej dla producent "tłuc" cały czas to samo.

    slavo666 wrote:
    Ciekawe czy forma panelu przedniego z wtryskarki jest w wersji z kwadratowym otworem pod naklejką na przycisk zmiany przecinka od amperomierza - możesz przyświecić latarką od środka i zamontować sobie w to miejsce odłączanie zacisków wyjściowych, bo jak widać taka podstawowa funkcja ich przerosła w konstrukcji na 2022 rok.


    Popatrzę potem, a taki wyłącznik to dla producenta nie potrzebny dodatkowy koszt.

    mmaker wrote:
    Używam podobnego zasilacza całkowicie analogowego od 2013 roku tylko że z większą rozdzielczością wskaźników (3005DB). Pierwsze co zrobiłem po gwarancji to zmiana radiatora na dużo większej powierzchni oraz dodałem rezystor równolegle do wyłącznika termicznego przez co wentylator działa non stop na wolnych obrotach i chłodzi radiator nawet gdy jest zimny. Przez ten zabieg wentylator załącza się na pełna prędkość bardzo rzadko


    Też chętnie wymienił bym radiator, tyle że tutaj radiator to jednocześnie mocowanie płytki do obudowy :roll:

    mmaker wrote:
    Dodatkowo wymieniłem spaloną diodę zabezpieczającą bo przez pomyłkę podłączyłem kiedyś odwrotnie pakiet Li-ion do ładowania.


    Dobrze, że tą diodę montują, inaczej zasilacz często by się uszkadzał.

    mmaker wrote:
    Poza tym potencjometry po czasie stają się mało precyzyjne... Ale wymiana na jakiś czas pomaga. Po takim czasie użytkowania brakuje mi jednak kilku przycisków pamięci napięć... Poza tym do hobbystycznych robótek jak ja używam to jest bardzo dobry 😁


    Problem potencjometrów u mnie odpada. Przyciski jako pamięć różnych napięć to fajna rzecz, pewnie dałoby się to w tym zasilaczu zrobić.

    Jakub Urban wrote:
    Kupiłem w kwietniu 2018 roku Zhaoxin RXN-305D, biały.
    Kupiłem też w Gotronik, dałem wtedy 210zł łącznie z przesyłką.


    Generalnie gdybym kupił coś w jasnej obudowie to zapłaciłbym mniej, ale jak wspomniałem większość tych obudów jest jak na mój gust okropna a i białe szybko się ubrudzi.

    Jakub Urban wrote:
    Z enkoderami bym nie chciał, chińskie enkodery mają bardzo niską żywotność.


    Czas pokaże jak to jest z tymi enkoderami.

    Jakub Urban wrote:
    Wskaźniki cyfrowe są w tych zasilaczach na ICL 7107 w wersji SMD i można je kalibrować PR-kami na płytce.
    Stopień wykonawczy jest identyczny.


    Niestety u mnie PR-ek nie ma, a przydały by się, na szczęście wskazania są poprawne.

    Jakub Urban wrote:
    Impulsowego zasilacza nie będę kupował- robię retro RTV i audio, za dużo śmieci taki zasilacz daje.


    Z tych samych powodów kupiłem tradycyjny zasilacz liniowy, by nie mieć problemów z zakłóceniami.

    Jakub Urban wrote:
    Zasilacze z czasów PRL-u są fajne dopóki są sprawne.....potem daj na mszę....nie naprawisz tego ani szybko ani tanio.
    1-2A w tych starych Unitrach obecnie nie powala, zasilacze są ogromne i ciężkie, w środku napchane a schematy bardzo trudne do zdobycia.
    Potencjometry Telpodu po 40 latach są do wymiany, elektrolity wysychają i taki zasilacz potrafi być nieprzewidywalny, puścić na układ ponad 60V....nie wiem co takiego w nich jest fajnego....że są Polskie czy modniej "narodowe"?
    PRL był i się "przeżył", kupowanie starego sprzętu pomiarowego czy zasilaczy z lat 70-80-tych to niezbyt mądry pomysł.


    Niektórzy taki sprzęt kolekcjonują tak jak ja sprzęty lampowe i inne retro ;)

    Pozdrawiam,
    A.
  • #37
    CosteC
    Level 34  
    Gratuluję starań i artykułu próbującego przybliżyć produkt kolegom. Dziwię się, że nie oddałeś zasilacza na gwarancji - przecież został uszkodzony w transporcie.

    Olkus wrote:
    dokładność wskazań mierników:
    ►dokładność wskazań woltomierza: ± (1%+1cyfra)
    ►dokładność wskazań amperomierza: ± (1%+1cyfra)
    Zweryfikowałem dokładność wskazań woltomierza mienikami Appa Imeter5 oraz Aneng AN8009, wyniki pokrywają się z tymi na wyświetlaczu zasilacza.

    Zweryfikowałeś, że zasilacz jest tak dobry jak Twoje mierniki :).
    iMeter5 ma dokładność ±0.6% przy pomiarze napięcia stałego, AN8009 rzekomo ±0.5%, to można by jakoś uznać, chociaż przyrząd pomiarowy jest tylko ciut dokładniejszy od mierzonego.
    Co do prądu, to już jest źle: AN8009 ma ponoć ±1% dokładności przy pomiarze prądu - więc nie wiadomo czy zasilacz nie jest przypadkiem dokładniejszy :)

    Olkus wrote:
    - gniazdo środkowe (zielone) jest podłączone do PE - tak być nie powinno, to grozi porażeniem!!!

    Nie grozi porażeniem. To jest poprawna, wygodna konstrukcja.
    Popłynąłeś na maksa, udowadniając swoją kryminalnie niską znajomość zasad ochrony przeciwporażeniowej.
    Proszę dokształć się, zwłaszcza jak robisz urządzenia podłączone do sieci. Być może pora też naprawić/ wyremontować sieć w domu.

    Jeśli nie wierzysz mi, zobacz jak robią to znane/duże firmy, bo akurat tutaj Zhaoxin nie ma się czego wstydzić. Np Keysight U8001A wygląda zasadniczo identycznie.
  • Ochrona Domu
  • #38
    sq3evp
    Level 23  
    CosteC wrote:


    Olkus wrote:
    dokładność wskazań mierników:
    ►dokładność wskazań woltomierza: ± (1%+1cyfra)
    ►dokładność wskazań amperomierza: ± (1%+1cyfra)
    Zweryfikowałem dokładność wskazań woltomierza mienikami Appa Imeter5 oraz Aneng AN8009, wyniki pokrywają się z tymi na wyświetlaczu zasilacza.

    Zweryfikowałeś, że zasilacz jest tak dobry jak Twoje mierniki :).
    iMeter5 ma dokładność ±0.6% przy pomiarze napięcia stałego, AN8009 rzekomo ±0.5%, to można by jakoś uznać, chociaż przyrząd pomiarowy jest tylko ciut dokładniejszy od mierzonego.
    Co do prądu, to już jest źle: AN8009 ma ponoć ±1% dokładności przy pomiarze prądu - więc nie wiadomo czy zasilacz nie jest przypadkiem dokładniejszy :)


    W latach '90 w metrologii uznawało się, że pomiar dokładności przyrządu czyli tzw. cechowanie rozbiło się przyrządami laboratoryjnymi o klasę wyżej niż przyrząd, który będzie mierzony.
    Jeżeli mowa o dokładności ±0.6% to potrzeba przyrządu o dokładności min ±0.06% i lepszej. Takie to sa te mierniki z kilkunastoma polami, aby zachować klasę dokładności (np ±0.06% plus jakieś cyfry po przecinku).

    Trochę Wikipedia i właściwa literatura fachowa odpowie cos na ten temat.
  • #39
    Olkus
    Level 27  
    CosteC wrote:
    Gratuluję starań i artykułu próbującego przybliżyć produkt kolegom.


    Dziękuję za docenienie mojej pracy :)

    CosteC wrote:
    Dziwię się, że nie oddałeś zasilacza na gwarancji - przecież został uszkodzony w transporcie.


    Oddać chciałem ale... Zamówiony zasilacz został ponad dwa tygodnie przed tym jak go odpakowałem (wcześniej mnie nie było by go otworzyć) i już się zwrócić nie dało :roll: Poza tym zastanawiam się jak to możliwe, że ten wyłącznik wyłamał się w taki sposób w transporcie? To wygląda jakby ktoś z całej siły wcisnął przycisk i połamał całość.

    CosteC wrote:
    Zweryfikowałeś, że zasilacz jest tak dobry jak Twoje mierniki .
    iMeter5 ma dokładność ±0.6% przy pomiarze napięcia stałego, AN8009 rzekomo ±0.5%, to można by jakoś uznać, chociaż przyrząd pomiarowy jest tylko ciut dokładniejszy od mierzonego.
    Co do prądu, to już jest źle: AN8009 ma ponoć ±1% dokładności przy pomiarze prądu - więc nie wiadomo czy zasilacz nie jest przypadkiem dokładniejszy


    Nie mam lepszego sprzętu by sprawdzić dokładność wskazań, poza tym chciałem sprawdzić czy aby zasilacz nie ma dużego błędu pomiaru, z chińskimi woltomierzami już tak miałem.

    CosteC wrote:
    Nie grozi porażeniem. To jest poprawna, wygodna konstrukcja.
    Popłynąłeś na maksa, udowadniając swoją kryminalnie niską znajomość zasad ochrony przeciwporażeniowej.
    Proszę dokształć się, zwłaszcza jak robisz urządzenia podłączone do sieci. Być może pora też naprawić/ wyremontować sieć w domu.


    Przykro mi ale nie jestem elektrykiem :( Generalnie wiem jak działa uziemienie, ale jak nie mamy bolca w gniazdku to może takie gniazdko na obudowie stanowić zagrożenie.
    Instalacji remontować nie będę, przeprowadzam się za mniej więcej pół roku i nie ma to większego sensu.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #40
    CosteC
    Level 34  
    Olkus wrote:
    CosteC wrote:
    Nie grozi porażeniem. To jest poprawna, wygodna konstrukcja.
    Popłynąłeś na maksa, udowadniając swoją kryminalnie niską znajomość zasad ochrony przeciwporażeniowej.
    Proszę dokształć się, zwłaszcza jak robisz urządzenia podłączone do sieci. Być może pora też naprawić/ wyremontować sieć w domu.


    Przykro mi ale nie jestem elektrykiem Generalnie wiem jak działa uziemienie, ale jak nie mamy bolca w gniazdku to może takie gniazdko na obudowie stanowić zagrożenie.
    Instalacji remontować nie będę, przeprowadzam się za mniej więcej pół roku i nie ma to większego sensu.


    Jeśli projektujesz urządzenia to spoczywa na tobie moralny i prawny obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa. Jak nie wiesz co jest bezpieczne a co nie, to albo się doucz albo daj sobie z tym spokój. Komputera PC i podobnych urządzeń w 1 klasie ochronności nie wolno podpinać do gniazdka bez bolca - to jest w instrukcji. Jak nie czytasz instrukcji to cóż... Smutno po prostu, i ewidentnie nie wiesz jak działa uziemienie.
  • #41
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    CosteC wrote:
    Smutno po prostu, i ewidentnie nie wiesz jak działa uziemienie.

    Czasami jest to niepożądane (uziemienie), ostatnio musiałem wszystko porozpinać aby bezpiecznie przeprowadzić pomiary. Nie mniej masz rację, PE czyli uziemienie ochronne jest potrzebne tylko trzeba umieć je wykorzystać. Sam mam instalację w domu w układzie TN-C, za to w warsztacie już wydzielone TN-C-S. Czasami sprawia to problemy, a zwłaszcza przy pracy z urządzeniami pracującymi z napięciem sieciowym.
  • #42
    CosteC
    Level 34  
    ArturAVS wrote:
    ostatnio musiałem wszystko porozpinać aby bezpiecznie przeprowadzić pomiary.

    Zaciekawiłeś mnie - jak pozbycie się uziemienia poprawiło bezpieczeństwo? Czasem zmniejsza szumy i zakłócenia... ale żeby miało poprawić bezpieczeństwo? Chętnie posłucham.

    TN-C w mieszkaniu - czyli zerowanie w każdym gniazdku?
  • #43
    Urgon
    Editor
    AVE...

    Jednym z podstawowych sposobów na zamordowanie oscyloskopu to właśnie pomiary wszelkiej maści zasilaczy po stronie pierwotnej, gdzie łatwo o zwarcie przez przewód PE, albo i przez N. Dlatego do takich pomiarów transformator ochronny to moim zdaniem konieczność.

    Co ciekawe, żaden z moich dwóch zasilaczy warsztatowych/laboratoryjnych nie ma złącza PE na froncie, później sprawdzę, czy zatem "minus" ma z PE połączenie...
  • #44
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    CosteC wrote:
    Zaciekawiłeś mnie - jak pozbycie się uziemienia poprawiło bezpieczeństwo?

    Pomiary strony sieciowej falownika PV. Dla mnie, upośledzonego ruchowo miało to duże znaczenie. Tak jak pisze @urgon można łatwo "odparować" np. oscyloskop przy takich pomiarach podczas przepływu prądów wyrównawczych. Dla ścisłości, cały stół warsztatowy jest uziemiony tak jak cała konstrukcja warsztatu włącznie z antystatyczną okładziną blatu. Całe odseparowanie PE oraz użycie trafia separacyjnego miało zapobiec niepożądanym upływom mogącym mieć niepożądane skutki.
  • #45
    Olkus
    Level 27  
    CosteC wrote:
    Jeśli projektujesz urządzenia to spoczywa na tobie moralny i prawny obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa.


    Jeśli coś robię to dla siebie, nie sprzedaję "wyprodukowanych" urządzeń. Poza tym nie ma obowiązku stosowania PE.

    CosteC wrote:
    Jak nie wiesz co jest bezpieczne a co nie, to albo się doucz albo daj sobie z tym spokój.


    Gdy w gniazdku bolec uziemienia jest i instalacja jest zrobiona jak trzeba to taki zasilacz oczywiście jest bezpieczny, nie zaprzeczałem temu. Stwierdziłem, iż zasilacz podpięty do gniazdka bez bolca może stanowić zagrożenie.

    CosteC wrote:
    Komputera PC i podobnych urządzeń w 1 klasie ochronności nie wolno podpinać do gniazdka bez bolca - to jest w instrukcji.


    A jak myślisz - czy ktoś kto nie ma uziemienia w domu specjalnie przerobi instalację by móc podpiąć PC-ta bo w instrukcji napisali, że gdy gniazdko nie ma bolca podłączać nie wolno? :)
    CosteC wrote:
    Jak nie czytasz instrukcji to cóż... Smutno po prostu, i ewidentnie nie wiesz jak działa uziemienie.


    Wiem jak uziemienie działa i do czego służy.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #46
    popiol667
    Level 18  
    Olkus wrote:
    Jeśli coś robię to dla siebie, nie sprzedaję "wyprodukowanych" urządzeń. Poza tym nie ma obowiązku stosowania PE.

    I tylko ty masz z nimi styczność?

    Olkus wrote:
    Stwierdziłem, iż zasilacz podpięty do gniazdka bez bolca może stanowić zagrożenie.

    Nie rozumiesz. To nie zasilacz stanowi zagrożenie, tylko użytkowanie go niezgodnie z zasadami.

    Olkus wrote:
    A jak myślisz - czy ktoś kto nie ma uziemienia w domu specjalnie przerobi instalację by móc podpiąć PC-ta bo w instrukcji napisali, że gdy gniazdko nie ma bolca podłączać nie wolno?

    Myślę, że jak ktoś ma trochę oleju w głowie to tak. Przerobi instalację dla swojego bezpieczeństwa i ograniczenia strat materialnych. Poza tym poczytaj sobie, jak wygląda filtr przeciwzakłóceniowy po stronie pierwotnej zasilacza impulsowego, jakie napięcie masz na obudowie (komputera) w przypadku braku połączenia z PE.

    Olkus wrote:
    Wiem jak uziemienie działa i do czego służy.

    No to jak byś wiedział to byś głupot nie wypisywał. Uziemienie to nie jest jakaś fanaberia uprawniająca do podłączenia komputera PC zgodnie z instrukcją tylko konieczność do zapewnienia ochrony życia ludzkiego. Chodzi o to, aby na częściach metalowych nie utrzymywało się napięcie niebezpieczne dla człowieka, mało tego, aby w przypadku awarii wartości nie przekroczyły napięcia dotykowego bezpiecznego.

    Przy braku PE napięcie sieci może się utrzymywać długotrwale na obudowie (nie zadziała zabezpieczenie nadprądowe). W skrajnym przypadku zadziała z opóźnieniem dopiero po tym, jak kolega Olkus zrobi za zworkę - jedną ręką chwyci za obudowę, a drugą za kaloryfer.
  • #47
    CosteC
    Level 34  
    Olkus wrote:
    CosteC wrote:
    Jeśli projektujesz urządzenia to spoczywa na tobie moralny i prawny obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa.

    Jeśli coś robię to dla siebie, nie sprzedaję "wyprodukowanych" urządzeń.

    Jak osoba trzecia ulegnie porażeniu to będzie Twoja wina. Jak Ty - też Twoja wina i będzie to traktowane raczej jako efekt zaniedbania a nie "wypadek".
    Olkus wrote:
    Poza tym nie ma obowiązku stosowania PE.

    Jest obowiązek stosowania aktualnych przepisów nt. ochrony przeciwporażeniowej. W budownictwie i przy konstrukcji urządzeń elektrycznych.
    Nie znasz - Twoja wina. Nie stosujesz - Twoja wina.
    Olkus wrote:

    CosteC wrote:
    Jak nie wiesz co jest bezpieczne a co nie, to albo się doucz albo daj sobie z tym spokój.

    Gdy w gniazdku bolec uziemienia jest i instalacja jest zrobiona jak trzeba to taki zasilacz oczywiście jest bezpieczny, nie zaprzeczałem temu. Stwierdziłem, iż zasilacz podpięty do gniazdka bez bolca może stanowić zagrożenie.

    CosteC wrote:
    Komputera PC i podobnych urządzeń w 1 klasie ochronności nie wolno podpinać do gniazdka bez bolca - to jest w instrukcji.

    A jak myślisz - czy ktoś kto nie ma uziemienia w domu specjalnie przerobi instalację by móc podpiąć PC-ta bo w instrukcji napisali, że gdy gniazdko nie ma bolca podłączać nie wolno? :)

    PC nie wolno podłączać do gniazdka bez uziemienia bo obudowa będzie "kopać". Tu nie ma dyskusji, możesz poczytać przepisy i normy jak nie wierzysz. Masz przerobić instalacje albo kupić inny PC.
    Olkus wrote:

    CosteC wrote:
    Jak nie czytasz instrukcji to cóż... Smutno po prostu, i ewidentnie nie wiesz jak działa uziemienie.

    Wiem jak uziemienie działa i do czego służy.

    Nie masz większego pojęcia ochronie przeciwporażeniowej. Coś tam słyszałeś, ale nie rozumiesz jak to ma działać. Poczytaj, to dosyć ciekawe nawet. W PL mamy dosyć nowoczesne wytyczne oraz beznadziejnych elektryków samo-nieuków. Żaden wstyd się dokształcić. No chyba, ze jesteś z partii, wtedy wstyd :) Ba, sromota.
  • #48
    sq3evp
    Level 23  
    Dokładnie tak - nieznajomość prawa nie zwalnia a jego przestrzegania.
    W razie uszkodzenia ciała, śmierci etc. tłumaczenie ze nie jestem elektrykiem nie daje nic. Nie wolno stosować urządzeń, które nie sa wykonane zgodnie z normami. Po coś te normy się stosuje - to nie jest zbędna biurokracja.
  • #49
    fotomh-s
    Level 23  
    Mam od jakiegoś dłuższego czasu (>11 lat) JPS-305D. Niestety najpierw poszła dokładna regulacja prądu, potem napięcia, na końcu zgrubna regulacja napięcia. Chyba będzie trzeba wymienić potencjometry, mam nadzieję że nic większego tam się nie porobiło. Co do wentylatora to załącza się on pod obciążeniem, więc pewnie jest tam jakiś termik.
  • #50
    And!
    Admin of Design group
    @olkus1 bardzo dobry materiał przygotowałeś, prośba zmodyfikuj ten zapis:
    "gniazdo środkowe (zielone) jest podłączone do PE - tak być nie powinno, to grozi porażeniem jeśli gniazdko, do którego zasilacz jest podłączony nie ma uziemienia."

    To zdanie wywołało sporą dyskusję i raporty.

    Zobacz, PE połączone z obudową i możliwość połączenia z wyprowadzeniem GND lub + to zaleta a nie zagrożenie,
    czy to będzie PE czy to będzie PEN to w sprawnej instalacji zwarcie między L a obudową spowoduje odłączenie napięcia,
    albo poprzez RCD nawet dla małych prądów rzędu >20mA albo poprzez wyłącznik nadprądowy gdyż odpowiednio dobrany do impedancji pętlu zwarcia zadziała rozłączając obwód.

    Jeżeli natomiast urządzenie będzie źle podłączone, to będzie źle eksploatowane i wtedy ryzyko wywołuje użytkownik, równie dobrze może spowodować dowolne inne zagrożenie przez złą eksploatacje np. zanurzenie obudowy w wodzie...
  • #51
    Olkus
    Level 27  
    fotomh-s wrote:
    Mam od jakiegoś dłuższego czasu (>11 lat) JPS-305D. Niestety najpierw poszła dokładna regulacja prądu, potem napięcia, na końcu zgrubna regulacja napięcia. Chyba będzie trzeba wymienić potencjometry, mam nadzieję że nic większego tam się nie porobiło. Co do wentylatora to załącza się on pod obciążeniem, więc pewnie jest tam jakiś termik.


    Sądzę, że to wina tanich chińskich potencjometrów. Zobaczymy co będzie z enkoderami w moim zasilaczu.
    Zasilacz pracuje dziś cały dzień, formuje się napięciem z niego kondensator elektrolityczny, ustawione napięcia się nie rozjechały aż do teraz.

    And! wrote:
    @olkus1 bardzo dobry materiał przygotowałeś, prośba zmodyfikuj ten zapis:
    "gniazdo środkowe (zielone) jest podłączone do PE - tak być nie powinno, to grozi porażeniem jeśli gniazdko, do którego zasilacz jest podłączony nie ma uziemienia."

    To zdanie wywołało sporą dyskusję i raporty.


    Dziękuję za uznanie. Usunę tamten zapis by nie było już "burzy w szklance wody".

    And! wrote:
    Zobacz, PE połączone z obudową i możliwość połączenia z wyprowadzeniem GND lub + to zaleta a nie zagrożenie,
    czy to będzie PE czy to będzie PEN to w sprawnej instalacji zwarcie między L a obudową spowoduje odłączenie napięcia,
    albo poprzez RCD nawet dla małych prądów rzędu >20mA albo poprzez wyłącznik nadprądowy gdyż odpowiednio dobrany do impedancji pętlu zwarcia zadziała rozłączając obwód.

    Jeżeli natomiast urządzenie będzie źle podłączone, to będzie źle eksploatowane i wtedy ryzyko wywołuje użytkownik, równie dobrze może spowodować dowolne inne zagrożenie przez złą eksploatacje np. zanurzenie obudowy w wodzie...


    Oczywiście, jest to zwykle zaleta ale w przypadku mojej już nie najnowszej instalacji niekoniecznie, gdy mamy instalację wykonaną poprawnie to oczywiście powinny zabezpieczenia zadziałać i odłączyć napięcie.
    Wrzucenie urządzenia do wody to już jednak nieco odmienny przypadek ;)

    Pozdrawiam,
    A.
  • #52
    Maciej1387
    Level 14  
    Temat o tanim chińskim zasilaczu zrobił się wyjątkowo obszerny :)

    Ogólnie te zasilacze ( chyba wszystkie z "305" i "303" w nazwie ) są bardzo podobne, konstrukcja stara i prosta jak "budowa cepa". Psują się chyba tylko potencjometry nastaw, tranzystory mocy i... diody zabezpieczające przed odwrotnym podłączeniem:)
    Warto dorobić do nich 2 przełączniki
    1. "odcięcie wyjścia" tak aby można było ustawić zasilacz lub wyłączyć zasilanie urządzenia bez odłączania zacisków,
    2. "zwarcie wyjścia" przed odcięciem, tak aby można było ustawić zabezpieczenie prądowe (maksymalny prąd) w trakcie pracy,
    Poza tym zależnie od egzemplarza można wymienić wentylator/radiator i dołożyć sterowanie wentylatorem przy wzroście temperatury.
    Jak ktoś zapomina się przy pomiarach to może zacisku uziemienia nie podłączyć do układu, a co do tego gdzie miałby być środku podłączony to nie widzę innego miejsca jak PE
    Zasilacz oparty jest na transformatorze więc i tak jest separacja od sieci.
    Takie krótkie streszczenie
  • #53
    Olkus
    Level 27  
    Maciej1387 wrote:
    Temat o tanim chińskim zasilaczu zrobił się wyjątkowo obszerny


    Mimo, że chiński i dość tani to i tak ceny tych zasilaczy idą do góry, jak zresztą wszystkiego :roll:

    Maciej1387 wrote:
    Ogólnie te zasilacze ( chyba wszystkie z "305" i "303" w nazwie ) są bardzo podobne, konstrukcja stara i prosta jak "budowa cepa". Psują się chyba tylko potencjometry nastaw, tranzystory mocy i... diody zabezpieczające przed odwrotnym podłączeniem :)


    I dobrze że są proste, jak się zepsuje to łatwo i stosunkowo tanio można naprawić.

    Maciej1387 wrote:
    Warto dorobić do nich 2 przełączniki
    1. "odcięcie wyjścia" tak aby można było ustawić zasilacz lub wyłączyć zasilanie urządzenia bez odłączania zacisków,
    2. "zwarcie wyjścia" przed odcięciem, tak aby można było ustawić zabezpieczenie prądowe (maksymalny prąd) w trakcie pracy,
    Poza tym zależnie od egzemplarza można wymienić wentylator/radiator i dołożyć sterowanie wentylatorem przy wzroście temperatury.


    Muszę nad tym pomyśleć, te przełączniki rzeczywiście byłyby przydatne.

    Maciej1387 wrote:
    Jak ktoś zapomina się przy pomiarach to może zacisku uziemienia nie podłączyć do układu, a co do tego gdzie miałby być środku podłączony to nie widzę innego miejsca jak PE
    Zasilacz oparty jest na transformatorze więc i tak jest separacja od sieci.


    Ja wolę póki co nie podłączać :P
    A zasilacz na przetwornicy też ma separację od sieci :)

    Pozdrawiam,
    A.
  • #54
    !mariusz
    Level 11  
    Olkus wrote:
    Maciej1387 wrote:
    Temat o tanim chińskim zasilaczu zrobił się wyjątkowo obszerny


    Mimo, że chiński i dość tani to i tak ceny tych zasilaczy idą do góry, jak zresztą wszystkiego :roll:

    Maciej1387 wrote:
    Ogólnie te zasilacze ( chyba wszystkie z "305" i "303" w nazwie ) są bardzo podobne, konstrukcja stara i prosta jak "budowa cepa". Psują się chyba tylko potencjometry nastaw, tranzystory mocy i... diody zabezpieczające przed odwrotnym podłączeniem :)


    I dobrze że są proste, jak się zepsuje to łatwo i stosunkowo tanio można naprawić.

    Maciej1387 wrote:
    Warto dorobić do nich 2 przełączniki
    1. "odcięcie wyjścia" tak aby można było ustawić zasilacz lub wyłączyć zasilanie urządzenia bez odłączania zacisków,
    2. "zwarcie wyjścia" przed odcięciem, tak aby można było ustawić zabezpieczenie prądowe (maksymalny prąd) w trakcie pracy,
    Poza tym zależnie od egzemplarza można wymienić wentylator/radiator i dołożyć sterowanie wentylatorem przy wzroście temperatury.


    Muszę nad tym pomyśleć, te przełączniki rzeczywiście byłyby przydatne.

    Maciej1387 wrote:
    Jak ktoś zapomina się przy pomiarach to może zacisku uziemienia nie podłączyć do układu, a co do tego gdzie miałby być środku podłączony to nie widzę innego miejsca jak PE
    Zasilacz oparty jest na transformatorze więc i tak jest separacja od sieci.


    Ja wolę póki co nie podłączać :P
    A zasilacz na przetwornicy też ma separację od sieci :)

    Pozdrawiam,
    A.


    Wg sprzedawcy, aby ustawić prąd maksymalny nie trzeba już zwierać wyjścia. Podczas regulacji zasilacz przełącza się automatycznie.



    Czy możesz teraz w weekend wykonać tzw.test diody? (Czy nie ma „strzała” przy włączaniu zasilacza) rozważam zakup.
    Dziękuję!
  • #55
    Olkus
    Level 27  
    !mariusz wrote:
    Czy możesz teraz w weekend wykonać tzw.test diody? (Czy nie ma „strzała” przy włączaniu zasilacza) rozważam zakup.
    Dziękuję!


    Chciałbym pomóc ale obawiam się, że nie dam rady, nie mam zasilacza akurat przy sobie :(
    Jak tylko będę miał czas i zasilacz "pod ręką" to przeprowadzę test.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #56
    !mariusz
    Level 11  
    Dziękuję, mam nadzieję, ze uda się sprawdzić ;)

    W międzyczasie trafilem tez na film z testami na zasilaczach (jest tez test sprawdzenia szybkości zadziałania ograniczenia prądu - test Led)

    https://youtu.be/9ahNFVO5Rl0

    Pozdrawiam, Mariusz
  • #58
    !mariusz
    Level 11  
    Stanley_P wrote:
    !mariusz wrote:
    W międzyczasie trafilem tez na film z testami na zasilaczach (jest tez test sprawdzenia szybkości zadziałania ograniczenia prądu - test Led)

    https://youtu.be/9ahNFVO5Rl0


    Szkoda, że w międzyczasie w tutejszym wątku nie trafiłeś na POST#22 ... ;-)


    😅 okej, więcej niż możliwe, że dzięki Tobie z tego wątku mam ;) tak to jest gdy się czyta na smartfonie na kilku zakładkach i jeszcze na raty w wolnej chwili.
    No to dziękuję 🤓
  • #59
    kris8888
    Level 35  
    Olkus wrote:

    Jakub Urban wrote:
    Z enkoderami bym nie chciał, chińskie enkodery mają bardzo niską żywotność.


    Czas pokaże jak to jest z tymi enkoderami.

    Właśnie się zastanawiam nad kupnem tego zasilacza i też mam drobny dylemat z tymi chińskimi enkoderami. Bo o ile zwykłe potencjometry można w razie czego z czasem łatwo wymienić tak z enkoderami już gorzej. Nie uśmiecha mi się perspektywa ich rozbierania i czyszczenia co jakiś czas.
    Zastanawiam się tez czy w razie "W" da się to jakoś kiedyś przerobić na zwykłe mikroswitche +/-.
    Mam na przykład w domu termostaty elektroniczne na enkoderach (pewnie chińskich) i szlag mnie trafia bo regularnie co rok muszę to rozbierać, czyścić a i tak na niedługo pomaga. Na szczęście nie trzeba zbyt często nimi kręcić po zaprogramowaniu. No ale w zasilaczu to będzie niemalże non stop regulacja.
    A jeszcze pytanie do autora. Z jakimi wartościami napięcia i prądu uruchamia się ten zasilacz? Z ostatnio ustawionymi czy jakimiś domyślnymi, jeśli tak to z jakimi? Nie sądzę żeby miał pamięć ostatnich ustawień ale może się mylę.
    Jeśli odpala się z zawsze wartością 0V i 0A to niestety kręcenie enkoderami będzie po każdym uruchomieniu.
  • #60
    Olkus
    Level 27  
    kris8888 wrote:
    Właśnie się zastanawiam nad kupnem tego zasilacza i też mam drobny dylemat z tymi chińskimi enkoderami. Bo o ile zwykłe potencjometry można w razie czego z czasem łatwo wymienić tak z enkoderami już gorzej. Nie uśmiecha mi się perspektywa ich rozbierania i czyszczenia co jakiś czas.
    Zastanawiam się tez czy w razie "W" da się to jakoś kiedyś przerobić na zwykłe mikroswitche +/-.
    Mam na przykład w domu termostaty elektroniczne na enkoderach (pewnie chińskich) i szlag mnie trafia bo regularnie co rok muszę to rozbierać, czyścić a i tak na niedługo pomaga. Na szczęście nie trzeba zbyt często nimi kręcić po zaprogramowaniu. No ale w zasilaczu to będzie niemalże non stop regulacja.


    Enkodery w tym zasilaczu nie wyglądają na jakieś nie typowe, myślę, że w razie czego będzie można je wymienić. Fakt, że w zasilaczu często się ich używa...

    kris8888 wrote:
    A jeszcze pytanie do autora. Z jakimi wartościami napięcia i prądu uruchamia się ten zasilacz? Z ostatnio ustawionymi czy jakimiś domyślnymi, jeśli tak to z jakimi? Nie sądzę żeby miał pamięć ostatnich ustawień ale może się mylę.
    Jeśli odpala się z zawsze wartością 0V i 0A to niestety kręcenie enkoderami będzie po każdym uruchomieniu.


    Z tego co pamiętam zasilacz włącza się z ostatnio nastawionymi parametrami, ale muszę to jeszcze sprawdzić bo już jakiś czas go nie używałem i mogę się mylić.

    Pozdrawiam,
    A.