Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Audi A3 8l 1,6 AVU - Dlaczego ta sonda lambda tak dziwnie pracuje?

Tomek253 17 Jan 2022 18:23 1047 40
  • #1
    Tomek253
    Level 3  
    Nagrałem pracę na PB
    https://youtu.be/4nSFarztr1w

    Oraz LPG
    https://youtu.be/BXhOyoPHq7w

    Od razu ustawcie na prędkość x2

    Czy da się coś na tej podstawie powiedzieć?

    Błąd grzałki sondy oraz ubogiej mieszanki.
    Kable od ECU dokładnie sprawdzone, samo ECU też podmieniane.
    Sonda lambda jest nowa Bosch, natomiast dopiero odkryłem że przewody WN miały przebicie i zastanawiam się czy nie spaliłem sondy dlatego tak pracuje teraz.
    Przewody WN już wymienione.
  • #2
    marszałekkom
    Level 26  
    Sondę sprawdza się w grupie 31 albo 33, tutaj pokazuje ci tylko że masz ubogą mieszankę. Może być nieszczelność w układzie dolotowym albo małe ciśnienie paliwa czy coś. A grzałkę łatwo sprawdzić omomierzem, ale to nie wpływa na pracę silnika.
  • #3
    Tomek253
    Level 3  
    Grupa 33 pokazuje to samo a dodatkowo w grupie 001 są wartości binarne pokazujące jak pracuje sonda.
    Ciśnienie paliwa było sprawdzane i jest okey.
    Nieszczelności nie ma.

    Przepływomierz podmieniony, świece,przewody i cewka nowe.
    EGR i przepustnica wyczyszczone. Sterownik silnika podmieniony.
  • #4
    Tomek253
    Level 3  
    Czy ta sonda pracuje prawidłowo czy się zawiesza?
  • #5
    marszałekkom
    Level 26  
    Ale tutaj nie masz pokazane jak pracuje sonda tylko czy pętla jest zamknięta czy otwarta. Grupa 31 lub 33, nie pamiętam która pokazuje wprost napięcie sondy, wtedy psikasz plakiem w dolot i widzisz czy napięcie się zmienia.
  • #6
    koleś kit
    Level 39  
    Weź normalny tester i grupa 32,33 Tam jest szerokopasmowa (prąd),do tego odczyt obu korekt jak i tylnej sondy. Bo z tych obrazków nic nie wynika. No może że jest obogo na wolnych . Jak usterka występuje na wolnych to nieszczelność dolotu.
  • #7
    mateklos
    Level 22  
    Jak chcesz możesz na Elm 327 sprawdzić wykres przebiegu sondy na zimno i po nagrzaniu. Jak jest symetryczny i niema w nim szarpnie to Sterownik i sonda działaj charszo.... Pamiętaj że sterowni reguluje to co odczyta sonda i tak w koło potem sonada odczytuje co zrobił sterownik.....
    Może być niesczelność wydechu przed sondo albo pomiędzy odcinaki pomiarowym sond. Wtedy one daja sygnał do regulacji.... I system jest nieprawidłowo wysterowany. Jak nie daj rady na korektach wtedy wywali błąd. Także nie tylko dolo musi być szczelny ale i wyjście z silnika do sond także.
  • #8
    Tomek253
    Level 3  
    Muszę podpiąć kabel OBD żeby odczytać napięcie bo mi Viaken nie pokazuje.
    Czyli znaczy że ma oscylować napięcie a nie korekty % w grupie 33?
    Spróbuję popsikac plakiem po kolektorze.
  • #9
    marszałekkom
    Level 26  
    Tak. Grupa 33 pole 2 ma być między 1,4 a 1,6 V. Po psiknięciu plakiem w dolot powinno spadać.
  • #10
    Tomek253
    Level 3  
    Tzn do środka mam psikac?
  • #11
    marszałekkom
    Level 26  
    Tak, przed przepływomierz. Ale tak tylko psiknij raz czy dwa, nie ciągle. To pole 2 weź sobie w formie wykresu i patrz czy coś się zmienia.
  • #13
    Tomek253
    Level 3  
    Jutro będę miał dostęp do kabla więc sprawdzę napięcie na sondzie.
    Zaobserwowałem że korekty zaczynają rosnąć powyżej temp 80, jak silnik się nagrzewa to jest okey, korekty +-3% (edit: jednak na zimnym to samo)
    Gdzieś wyczytałem żeby odkręcić korek wlewu paliwa i zobaczyć czy korekty zaczną rosnąć, u mnie jest tak samo.

    Z czym może to być związane, że jak temperatura rośnie to korekty skaczą do 25%
    Jak już się to pojawi to później korekty nie drgną z 0,00%
    W momencie jak dojedzam do skrzyżowania obroty najpierw podskoczą by wejść na 900obr/min
  • #14
    Tomek253
    Level 3  
    W grupie 31 i 33 nie ma napięcia podanego nawet w VCDS


    Audi A3 8l 1,6 AVU - Dlaczego ta sonda lambda tak dziwnie pracuje? Audi A3 8l 1,6 AVU - Dlaczego ta sonda lambda tak dziwnie pracuje?

    Wygląda to tak że po włączeniu silnika brak korekt, później przy 50° korekta maks ujemna -25%, później przez chwilę jest okey i korekty +-3%, następnie leci maks na bogato nawet +27%, również w czasie jazdy.
    Na poprzedniej sondzie było tak samo dlatego ja wymieniłem.
    Sterownik podmieniony, to samo.

    Czy ktoś ma jakiś pomysł?

    Dziś kupię plaka i popsikam po całym dolocie i dam znać.
  • #15
    mateklos
    Level 22  
    Korwkty jak już wspomniałem sonda daje na ecu sygnał o składzie mieszanki. Na jej podstawie ecu robi korekty.

    Przyczyny 1.

    Przecieki na dolocie za przepustnica np od złączki 3fr. Na lacz3nich kolektora ssącego lub na uszczelce między kolektorem a silnikiem.

    Przyczyną 2.

    Przecieki na odcinku wydech na lacz3nich między blokiem a wydechem
    Między kątem a Lacznik em elastyczny na odcinku między Lacznikem elastycznym a druga sonda.

    Trzecia nietypowa na lacz3nich samych sond po gwincie... Alt już bardzo niewielkie prawdopodobieństwo żeby tak bylo
    4 może być te na uszczelniach od sensora tlenu.

    Jeśli sam sensor tlenu nie jest brudny lub uszkodzony i sondy są sprawne to tylko to.

    Ostatnio trochę pozmieniali skład mieszanek paliwowych ale to niema takiego wpływu....

    Stan wtryskiwaczy też można sprawdzić może być coś też z czujnikiem ciśnienia paliwa.
  • #16
    Tomek253
    Level 3  
    Zrobiłem test szczelności, odpiąłem dolot przy przepływce i dokładnie uszczelnilem, co nastąpiło silnik nawet nie poczuł że zabralem mu powietrze!
    Metoda na ucho nasłuchiwałem skąd dochodzi syczenie. Z początku myślałem że to podciśnienie idące z kolektora do parownika ale okazało się, że powietrze jest zasysane z bagnetu wlewu oleju! Zatkalem to miejsce palcem i silnie momentalnie zaczął się dusić i cała rura od dolotu została dosłownie poskręcana, szczęście, że nie popękała ; )
    Czym prędzej uszczelnilem bagnet oleju póki co zaklejając go całkowicie zanim kupię nowy i .. auto zupełnie nie do poznania, tak dynamicznego silnika jeszcze nie miałem! Przyjemny mruk przy przyspieszaniu i bardziej czuły na pedał gazu.
    Zupełnie inna kultura jazdy, przestał się tak dławić podczas parkowania i na wolnych obrotach : )
    Nie pomyślałbym że to bagnet oleju narobi mi tyle problemów...
    Zmiana nastąpiła oczywiście i na PB i na LPG.

    Polecam tę metodę sprawdzania szczelności, zatykamy wlot powietrza za przepływką i słuchamy skąd leci. Nie potrzeba ani psikac niczym ani dymić.
    Skuteczne i darmowe ; )
  • #17
    Tomek253
    Level 3  
    Wracam do wątku bo kod błędu P0171 nie ustąpił pomimo uszczelnienia dolotu.
    W tej chwili po zatkaniu odmy powietrza gaśnie od razu więc nieszczelności w dolocie nie ma.
    Dziś wyczyściłem EGR i zdjalem wcześniej włożona zaślepkę, nic to nie dało. Nawet lepiej pracował jak był zaślepiony...

    Co do tej pory zrobione:
    -przepustnica wyczyszczona, zaadaptowana
    -egr najpierw zaślepiony, później wyczyszczony i bez zaślepki tak samo, sprawdzony testem wykonawczym-pracuje
    -przeplywomierz podmieniony, również wyczyszczony
    -nowe filtry paliwa, powietrza oraz oba filtry gazu
    -regulacja instalacji LPG.
    -podmieniony sterownik silnika
    -podmieniona sonda lambda
    -pompa wtórnego powietrza sprawdzona testem wykonawczym
    -sprawdzone wszystkie podciśnienia, uszczelki, psikane plakiem wszedzie, puszczany dymek, jest szczelnie
    -sprawdzone ciśnienie paliwa oraz regulator ciśnienia
    -zmieniony czujnik temperatury
    -Nowa cewka zapłonowa
    -Nowe przewody WN
    -świece mam irydowe, zrobione na nich prawie 60tys myślę że jeszcze są okey
    -nowy termostat
    -sprawdzalem też wydech poprzez zatkanie rury wydechowej na włączonym silniku i jeśli byłaby nieszczelność nie powinien zgasnąć, u mnie od razu zgasl
    -zawor EVAP słychać że pracuje
    -odma odpowietrzająca sprawdzona w ten sposób że po otwarciu korka wlewu nie zasysa, a ponoc jeśli zepsuta powinna

    Może wtryski? Ale to musiałyby zarówno być na benzynie jak i na gazie zepsute, a to byłoby dosyc dziwne.
    To nie LPG rozjeżdża bo korekty długoterminowe mam po 0% i na PB też jest ubogo.

    Na drugiej sondzie lambda napięcie mam 0,08V na wolnych obrotach i zagrzany silnik .
    Jak pierwsza zasteruje korekte to jest koło 0,7V

    Na vcds nie mam nigdzie podanego napięcia pierwszej sondy.

    Ubogo jest również w czasie jazdy około +27% niezależnie od paliwa.

    Jak ma ktoś namiar na fachowca który ogarnia te silniki to proszę na priv, bo mi brakło pomysłów.
  • #18
    mateklos
    Level 22  
    Hmm to zrobiłeś konkretny serwis. Ja u siebie na podobnym motorze 16V zrobiłem taki ww ciągu trzech lat.

    Pojeździsz czasami jak gaz pakowali to dawali kompromis między lpg a benzyna.
    Napięcie na sondach ok.
    A czy sensor jmtlenu jes napewno sprawny?
    Jak sensor nie zabardzo to lambda odczytuje nadal swoje i daje ecu korekty. Sprawdź jeszcze raz ten sensor i po nagrzaniu może się luzować na wtyczce nawet i wtedy pewnie tak się zachowuje.
  • #19
    Tomek253
    Level 3  
    Sondę też podmienie na dniach.
    Zastanawia mnie dlaczego po uruchomieniu auta hamulce hamują bardzo ostro, aż nietarualnie że auto staje dęba przy naciśnięciu ale tak chyba powinno być, a później skuteczność hamowania maleje. Zastanawia mnie czy nie ma tu jakiegoś powiązania być może z lewym powietrzem hmm?
    Może serwo? Jak to sprawdzić?
  • #20
    Tomek253
    Level 3  
    Sondę też podmienie na dniach.
    Zastanawia mnie dlaczego po uruchomieniu auta hamulce hamują bardzo ostro, aż nietarualnie że auto staje dęba przy naciśnięciu ale tak chyba powinno być, a później skuteczność hamowania maleje. Zastanawia mnie czy nie ma tu jakiegoś powiązania być może z lewym powietrzem hmm?
    Może serwo? Jak to sprawdzić?
  • #21
    marszałekkom
    Level 26  
    Quote:
    0,08V na wolnych obrotach i zagrzany silnik .
    Jak pierwsza zasteruje korekte to jest koło 0,7V


    Te napięcia nie są ok. Poodpinaj z kolektora ssącego wszystkie rurki, odmę, serwo, evap i zaślep. Tak żeby tylko silnik ciągnął powietrze i nic więcej. W drugiej kolejności zostały ci tylko wtryskiwacze.
  • #24
    Tomek253
    Level 3  
    Z tymi podciśnieniami brzmi to sensownie, poodpinam wszystko i zaślepie żeby był szczelny uklad, dzisiaj będę miał chwilę czasu żeby to sprawdzić, bo ciągle praca. Sprawdzę z tymi hamulcami i zedytuje post, natomiast jak wcisne hamulec i wyłączę silnik to pedał ani się nie podnosi ani nie opada.

    EDIT:
    - Pedał hamulca jest miękki po 20min od zgaszenia silnika, znaczy nie tak miękki żeby wpadał w podłogę ale normalny. Robi się twardy po napompowaniu.
    - Najpierw podciśnienie od serwo zaslepione, bez zmian
    - Wężyki dochodzące do czujnika ciśnienia w kolektorze, bez zmian
    - Wężyk od podciśnienia dochodzący do regulatora paliwa, bez zmian
    - Wąż idący od przepustnicy do EVAP, bez zmian
    - Wężyk od odmy, bez zmian

    Na gorącym silniku na biegu jałowym na drugiej sondzie lambda pokazuje 0,04V lub 0,08V, po przygazowaniu rośnie.
    Korekty ciągle idą na maks ubogo.
    Zaczynam się zastanawiać czy to nie katalizator może?

    Audi A3 8l 1,6 AVU - Dlaczego ta sonda lambda tak dziwnie pracuje?

    W tym wężyku który zaznaczyłem po odłączeniu od czujnika powinno być wyczuwalne podciśnienie? U mnie nie ma.
  • #26
    Tomek253
    Level 3  
    Wsadziłem inną nową sondę I Bosch, bo w tamtej padła grzałka i wskazania pokazywała tylko jak kat był ciepły. Więc teraz mogę dokładnie opisać:
    Otóż po włączeniu silniku do aż do temp silnika około 80° korekty są idealne, -0,39 +0,39, max odchyłki +/- 3%
    Od 80° korekty rosną do +15%
    Od 100° korekty dochodzą do maksimum więc 25%

    Na PB jest trochę lepiej bo korekty są nieco niższe niż w przypadku LPG ale reakcja bardzo podobna.

    W czasie jazdy PB wzorowo, LPG dochodzi do 20% maks
    Dodam że instalacja LPG była regulowana, filtry wymieniane i może przez 3 msce było okey.
    To co dziś zauważyłem to ona postoju po wciśnięciu hamulca, korekty automatycznie rosną do 25% , ale czy tak ma być to nie wiem.
    Podczas kręcenia kierownicą na postoju obroty skaczą, też nie wiem czy tak ma być.

    Przepływomierz na gorącym silniku 100° pokazuje od 1,4 do 2g/s, Im zimniejszy tym pokazuje więcej. Tak ma być? Na pełnym bucie 75g/s (silnik 102km)
    Ale nawet jak pokazuje te poniżej 2g/s to niekiedy korekty są prawidłowe w okolicy 0, więc nie wiem czy jest korelacja.
    Odpięcie przepływki nie zmienia korekt.

    Jak mu dałem na drugim biegu pełnego buta to wyskoczył błąd wypadania zapłonu na 4 cylindrze, świece zapłonowe i cewkę mam nową, świece są irydowe zmieniane jakieś 50 tys km temu. Jutro odkrece świece ma 4 cylindrze i zobaczę jak wygląda.
    Przy spokojnej jeździe ten błąd nie wyskakiwał po zmianie przewodów.

    Ogólnie przy nagłym wciśnieciu buta wolno się zbiera, jakby mu czegoś brakowało.

    Ponownie sprawdzałem na nowej sondzie odpięcie EVAP oraz serwa, bez zmiany.


    Na LPG są bardzo niskie napięcia za katalizatorem 0,08V, na PB mam teraz jakieś 0,5V

    Odepne jeszcze te pozostałe 2 weżyki odchodzące od przepustnicy i zaślepie.
    Zakręcę też butle LPG i sprawdzę czy na PB się coś zmieni.

    Co cieszy na nowej sondzie to komputer pokładowy pokazuje niższe spalanie, poprzednia też była Bosch, ale padła w niej grzałka.
  • #27
    koleś kit
    Level 39  
    Nie sugeruj się grzałką tylko tym czy układ pracuje w pętli zamkniętej. Tak samo tylna sonda ,nie wpłynie na korekty. Możesz sie sugerować napięciem ale tylko po to by ustalić jaka jest rzeczywiście mieszanka albo w jakim stanie jest kat. A teraz tak, przytrzymaj 3000rpm i po kilkunastu sekundach sprawdź jakie są korekty. Jak schodzą to masz problem z lewizną na wolnych. Zaślepiłeś serwo na próbę? Jak jest gorzej (rosną)to problem z paliwem. Ale to bym wykluczył jak na gazowni to samo. Zostaje jeszcze fałszywy sygnał z MAF.
  • #28
    Tomek253
    Level 3  
    No i dzisiaj zmieniłem świece na tym 4 cylindrze i co się okazało, mimo że irydowa to po kilkudziesięciu 50k km wygląda tak:
    Audi A3 8l 1,6 AVU - Dlaczego ta sonda lambda tak dziwnie pracuje?

    A jeżdżę na niesprawnej już dłużej więc suma sumarum, wychodzi że może 30 tys wytrzymała.
    Co ciekawe nazwa świecy to PFR6Q I w żadnym katalogu nie znalazłem że pasuje do AVU, jest to świecą jednoelektrodowa, teraz kupiłem NGK 3045 zalecane do tego silnika i trojelektrodowe.
    Tak partacze naprawiają... Ciekawe czy wgl była nowa, mechanior zapewniał że świece lekko wytrzymają 100tys i z tym przeświadczeniem ciągle jeździłem.
    Póki co wymieniłem te jedną i korekty się znacznie poprawiły, na benzynie jest idealnie na wolnych i podczas jazdy, na LPG na maks rozgrzanym doszły w jednym momencie do maks 20%, ale średnio nie przekraczały 9%
    W starej świecy odstęp na elektrodzie 3,5 w nowej na elektrodach 5,2

    Przygazowalem i przytrzymalem na 3000 obrotów, puściłem i odczekalem chwilę. Zrobiłem to w momencie jak miałem te 20%. Po puszczeniu gazu przez kilka sekund 0,00,% a następnie korekty rosną do poprzedniej wartości.

    Tak wymieniłem jedna świece póki co, jutro zrobie 1szy cylinder I kupię przedłużkę żeby odkręcić 2 i 3


    Na tym 4 tym cylindrze miałem uszkodzony przewód zapłonowy, jak go później miernikiem sprawdziłem na końcówkach to nawet oporności nie pokazywał.
    Co się w takim przypadku dzieje ze świecą? Wygląda na skamieniałą.
  • #29
    NIXIE_123
    Level 33  
    Te silniki zawsze biorą olej na 4 cylindrze. Możesz sobie wsadzać nowe świece i wieszać psy na mechanikach a za chwilę i tak nowa będzie wyglądać tak samo. Ile dolewasz na 1000km?
  • #30
    Tomek253
    Level 3  
    Sporo, może nawet 1l
    Psy wieszam raczej z tego powodu, ze swieca jest niedopasowana do tego silnika.