Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z pracą prasy hydraulicznej

deozx 21 Jan 2022 11:28 147 3
Computer Controls
  • #1
    deozx
    Level 9  
    Cześć,

    Skonstruowałem ostatnio prasę hydrauliczną, poniżej parametry zastosowanych elementów:

    1. Silnik 230v 1,5kW 1400RPM - niestety ze względu na ograniczenia wynikające z instalacji elektrycznej (230V, 16A) nie mogę sobie za bardzo pozwolić na mocniejszy silnik (max to byłby 2,2kW).
    2. Pompa z przepływem 5,8 l/min przy 1400RPM
    3. Rozdzielacz hydrauliczny 1 sekcyjny
    4. Siłownik średnica tłoka 110mm, średnica tłoczyska 50mm, skok 300mm
    5. Zbiornik 30l z filtrem
    6. Przewody M18

    Prasa działa jednak silnik przy ciśnieniu ok. 40bar zaczyna "szarpać", ciśnienie rośnie dalej i dobija nawet do ok. 150-180 bar wg wskazań manometru ale niepokoi mnie to szarpanie. Nie chciałbym żeby silnik się spalił. Projektując prasę przeliczyłem wszystko z pomocą wzorów znalezionych w necie i wydawało mi się że wszystko będzie ok.
    Zakładałem że chcę uzyskać ok. 12T nacisku, przy takim siłowniku potrzebowałem do tego ok. 125bar (wg kalkulatorów z neta). Wiedziałem też że zastosuję silnik 1,5 kW więc max ciśnienie jakie uzyskam wyliczyłem ze wzoru:

    N = Q x p / 50

    N - moc w kW
    Q - wydajność pompy w l/min
    p - ciśnienie w MPa

    Podstawiając dane do wzoru wyszło mi:

    1,5kW = 5,8 l/min x p / 50

    Przekształcając wzór wyszło mi że p = ~12,9 MPa czyli około 129bar czyli tyle ile chciałem.

    Zastanawiam się teraz czy owe "szarpanie" silnika spowodowane jest błędem w wyliczeniach i co z a tym idzie za słabym silnikiem czy problem leży gdzie indziej ? Może jest to kwestia tego że rama prasy "pracuje" pod obciążeniem (konstrukcja z dwuteowników 100mm) i to powoduje szarpanie silnika ? Silnik co prawda jest wyposażony w 2 kondensatory (pracy i rozruchowy) oraz czujnik termiczny zapobiegający przegrzaniu i spaleniu jednak taka praca silnika nie wpływa zapewne zbyt dobrze na jego żywotność ?
  • Computer Controls
  • #2
    Bartek19957
    Level 19  
    A jak jest połączony silnik z pompą? Oryginalny łącznik dzwonowy czy jakieś sprzęgło, czy na sztywno wałek w wałek za pomocą tulejki? Może problem leży po stronie czysto technicznej czyli niewłaściwego połączenia. Stąd szarpanie czy nierówna praca pod obciążeniem
  • Computer Controls
  • #3
    deozx
    Level 9  
    Silnik z pompą jest połączony za pomocą sprzęgła kłowego GR2 G90 i odpowiedniego łącznika dzwonowego. Nie był to gotowy zestaw, sam go składałem
  • #4
    Bartek19957
    Level 19  
    Rozumiem. W pracy silnika z pompą ogólnie są możliwe jakieś drgania itp. Ciśnienia wytwarzane przez pompę stawia spore opory jednak. Hmm nie wiem jak Ci doradzić