Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Ford Transit MK-7 - Szybki ubytek plynu chłodniczego

czarturek 23 Jan 2022 22:27 726 8
  • #1
    czarturek
    Level 6  
    W fordzie transit szybko ubywa mi płyn chłodniczy - jakieś 3 l na niespełna 1000 km. Silnik pracuje bardzo ładnie, ma niewielki przebieg (95 tys. km). W zbiorniku wyrównawczym czysto, korek oleju też czysty. Brak jakichkolwiek widocznych wycieków. Z rury nir leci para. Jest to auto z dodatkową nagrzewnicą na pakę, ma też webasto. Którędy może ubywać tak dużo płynu? Jeśli jest to chłodnica egr to gdzie płyn się dostaje?
  • #2
    Alfred_92
    Level 33  
    Dmuchnij z 1 bar w zbiorniczek i jeżeli wyciek jest na zewnątrz to po chwili powinien zacząć się ujawniać.
  • Helpful post
    #3
    wojciechjanusz
    Level 27  
    Gdyby chłodniczka EGR-a była nieszczelna, to spaliny by szły do układu chłodzenia i w zbiorniczku płyn by bąblował.
    Generalnie Transity Mk6/7 mają bardzo skomplikowany układ wodny, z chłodniczką EGR-a. chłodniczką oleju i skomplikowanym systemem zaworów sterowanych (do nagrzewnic) i automatycznym (do EGR-a). A u ciebie jeszcze dochodzi ogrzewanie niezależne i tylna nagrzewnica...
    Nie piszesz, czy to FWD czy RWD. Jeżeli to FWD, to pomiędzy silnikiem i przegrodą zlokalizowany jest dosyć rozbudowany podwójny układ węży, każdy ma cztery odnogi. Fabrycznie nie jest dobrze mocowany i od wibracji potrafi się guma węża przetrzeć na jakimś metalowym rancie. Trzeba z dobrym światłem obejrzeć tą przestrzeń - albo na podnośniku, albo na kanale. Te węże są dosyć drogie, dlatego najlepiej naprawiać przetarcie przy pomocy tzw. mufki naprawczej plus dwa cybanty.
    Ale warto dokładnie sprawdzić od spodu cały układ, zwłaszcza pompę wodną.
    Nigdy nie spotkałem się z rozszczelnieniem układu tylnej nagrzewnicy (ale z awarią oczywiście tak).
  • #4
    czarturek
    Level 6  
    wojciechjanusz wrote:

    Generalnie Transity Mk6/7 mają bardzo skomplikowany układ wodny, z chłodniczką EGR-a. chłodniczką oleju i skomplikowanym systemem zaworów sterowanych (do nagrzewnic) i automatycznym (do EGR-a). A u ciebie jeszcze dochodzi ogrzewanie niezależne i tylna nagrzewnica...
    Nie piszesz, czy to FWD czy RWD. Jeżeli to FWD, to pomiędzy silnikiem i przegrodą zlokalizowany jest dosyć rozbudowany podwójny układ węży, każdy ma cztery odnogi. Fabrycznie nie jest dobrze mocowany i od wibracji potrafi się guma węża przetrzeć na jakimś metalowym rancie. Trzeba z dobrym światłem obejrzeć tą przestrzeń - albo na podnośniku, albo na kanale. Te węże są dosyć drogie, dlatego najlepiej naprawiać przetarcie przy pomocy tzw. mufki naprawczej plus dwa cybanty.



    Dzięki. FWD. Wczoraj podczas długiej pracy na postoju pojawiły się bąbelki w zbiorniku. Dolałem dzisiaj płynu i mam wrażenie, że przestały się pojawiać.
    Niedawno miałem wymianę sprzęgła. Może wówczas spuścili płyn i teraz dopiero się układ odpowietrzył całkowicie?
    Nadmienię, że jak brakowało płynu dziwnie reagowała wskazówka temperatury - podnosiła się i nagle opadała. Myślałem że termostat albo czujnik. Wentylatory chłodnicy załączają się nawet na zimnym silniku. To chyba również nieprawidłowość?
  • #5
    wojciechjanusz
    Level 27  
    No... chyba masz nie jeden, a co najmniej dwa problemy.
    Na pewno masz uszkodzony czujnik CHT temperatury głowicy. Ten czujnik pracuje w skomplikowanym systemie dwuzakresowym, przełączanym przez PCM poprzez zmianę napięcia zasilania czujnika. Ponieważ czujnik CHT to termistor, tzn. rezystor o ujemnym współczynniku temperaturowym, to wymaga zasilania, ale jego zakres pomiarowy na jednym stałym napięciu jest za mały, dlatego na początku pracuje w zakresie od –40 °C do ok. +78 °C, a potem napiecie jest przełączane na wyższe i pracuje w zakresie od około 62 °C do 214 °C.
    Ta struktura półprzewodnikowa czujnika jest wrażliwa na przegrzanie, wystarczy raz przegrzać głowicę i czujnik wariuje zupełnie od czapy. A ponieważ w PCM Transita zaimplementowany jest program ochrony silnika przed przegrzaniem, to jakiekolwiek nieprawidłowe sygnały z czujnika przetworzone na cyfrowy sygnał cyfrowy powodują, że PCM wprowadza silnik w tryb ochrony silnika: wentylatory pracują na full, zmniejszona jest dawka wtrysku i jeżeli jest klima, to zostaje wyłączona.
    Musisz wymienić czujnik CHT, do tego potrzebujesz wysoką na ok. 80 mm nasadkę 15mm z wycięta szczeliną szerokości ok. 4 mm na przewód. https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=136727

    Drugi problem to pytanie, czy płyn wycieka, czy nie. Jeżeli bąblowanie będzie nadal się pojawiać, to albo masz uszczelkę pod głowica do wymiany (masakra - to jest grubsza robota dla naprawdę dobrego fachowca, ten silnik wymaga przy demontażu rozrządu naprawdę delikatnej reki i dużego doświadczenia), albo chłodniczka EGR-a jest zwalona.
    Jeżeli nie bąbluje, ale ubywa - szukaj wycieku.

    Przy wymianie sprzegła w Transicie FWD nie widzę potrzeby spuszczania płynu...
  • #6
    czarturek
    Level 6  
    wojciechjanusz wrote:
    Na pewno masz uszkodzony czujnik CHT temperatury głowicy.

    Podobno jest ok. W serwisie powiedziano, że wskaźnik skakał z powodu niedostatecznej ilości płynu. Tego ubywało, bo był jednak pęknięty wężyk przy pompie.
    wojciechjanusz wrote:
    Przy wymianie sprzegła w Transicie FWD nie widzę potrzeby spuszczania płynu...

    Tak też usłyszałem w serwisie.
    Generalnie twierdzą, że problem po wymianie wężyka rozwiązany. Ufam, bo jak twierdzą użytkownicy to najlepszy serwis transita w Warszawie.
  • #7
    wojciechjanusz
    Level 27  
    czarturek wrote:
    Podobno jest ok. W serwisie powiedziano, że wskaźnik skakał z powodu niedostatecznej ilości płynu. Tego ubywało, bo był jednak pęknięty wężyk przy pompie.
    Napisałeś, że mimo dolania płynu, nadal włącza się nawet na zimnym silniku wentylator. Stąd moja diagnoza o uszkodzonym czujniku CHT
    czarturek wrote:
    to najlepszy serwis transita w Warszawie.
    Moim zdaniem najlepszy jest Auto-Waś...
  • #8
    czarturek
    Level 6  
    wojciechjanusz wrote:
    Moim zdaniem najlepszy jest Auto-Waś...

    Dokładnie :)
    wojciechjanusz wrote:
    Napisałeś, że mimo dolania płynu, nadal włącza się nawet na zimnym silniku wentylator.

    Trzeba wyłączyć klimatyzację do sprawdzenia poprawnej pracy wentylatorów.
  • #9
    czarturek
    Level 6  
    Wymiana wężyka wystarczyło. Wszystko jest ok, auto nagrzewa się w normalnym tempie i trzyma temperaturę.