
Witajcie moi drodzy.
Zapraszam na krótki teardown "smart" WiFi potrójnego włącznika światła DIGOO DG-S601 EU. Najpierw tutaj przedstawię jego wnętrze, zobaczę na jakich komponentach jest zrealizowany a potem krótko opiszę wgrywanie na niego otwartego oprogramowania Tasmoty.
Jako że podobne operacje wykonywałem na forum już kilkukrotnie, to polecam zapoznać się z powiązanymi tematami z listy:
Włącznik WiFi QTouch wpinany tylko w przewód L - test, wnętrze, schemat
SmartLife switch - test, wnętrze i programowanie włącznika światła
ESP8266 i Tasmota - sterowanie przekaźnikiem WiFi krok po kroku
Tutorial Home Assistant - konfiguracja, WiFi, MQTT, Zigbee, Tasmota
Ten temat umieszczam tylko informacyjnie (różne osoby szukają włączników bazujących na ESP, a niektóre mają inne moduły WiFi których nie można tak łatwo programować, dodatkowo podam tu "ściągę" pinów tego włącznika).
Zakup włącznika
Produkt znalazłem pod hasłem "DIGOO DG-S601 EU AC 100V-240V 3 Gang Smart WIFI Wall Touch Light Switch Glass Panel Remote Controller Work with Amazon Alexa Google Assistant - 3" za około 50 zł:

Parametry:

Aplikacja od tego włącznika to niby Digoo Life ale raczej wszyscy wiemy, że to tylko kolejny klon Tuya/SmartLife/eWeLink i wszystkie one są ze sobą kompatybilne.
Poniżej grafiki promocyjne sprzedawcy:










Zawartość zestawu, teardown
Pudełeczko od produktu jest naprawdę solidne:


Druga nazwa produktu: KS-601
W zestawie mamy śrubki do mocowania i instrukcję:



Przednia pokrywa jest ściągana (na zaczepach):


Prędko widać, że w środku jest bezpośrednio na płytce ESP8266 wraz z pamięcią 8Mbit (2MB) 25Q80CSIG. Jest też regulator LDO 3.3V AMS1117 i niepodpisany kontroler przycisków dotykowych (czwarty przycisk dotykowy jest do resetowania parowania). Antenka WiFi jest jako ścieżka, są też wyprowadzone sygnały do programowania. Widać też trzy tranzystory J3Y do przełączania przekaźników wraz z diodami zabezpieczającymi.



Druga PCB zawiera mini-zasilacz impulsowy flyback i przekaźniki:






Zasilacz tym razem nie jest beztransformatorowy. To flyback na układzie DP2525:


Układ DP2525 już znam - z tego tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19575303#19575303
Podpięcie programatora, wgrywanie Tasmoty
W roli programatora użyłem mojego ulubionego konwertera USB-UART, który niestety wymaga wyprowadzenia osobno Vbus (5V z USB) gdyż jego pin podpisany 5V służy tylko do wyboru poziomu logicznego UART:

Poziom logiczny UART wybrałem na wymagane 3.3V, a konwerter podłączyłem PRZED regulator LDO 3.3V na płytce:


RST nie ruszałem nawet, po prostu podpiałem IO0 do masy i tak programowałem (odłączenie zasilania = RESET dla ESP).
Wykonałem kopię pamięci Flash (bez parowania wcześniej urządzenia z moim WiFi, by nie było wycieku moich danych).
esptool.py read_flash 0x0 0x100000 dg-s601-20220125a.bin

esptool.py write_flash 0x0 tasmota.bin
No i wgrałem Tasmotę:

Po odpięciu pinu zerowego od masy pojawiła się sieć WiFi Tasmoty. Sukces!
Ostatecznie, udało mi się określić role pinów:
- LED stanu parowania z WiFi - D4 (GPIO2)
- przekaźnik 1 wraz z LED swoim - D7 (GPIO13)
- przekaźnik 2 wraz z LED swoim - D5 (GPIO14)
- przekaźnik 3 wraz z LED swoim - D6 (GPIO12)
- przycisk 1 - D0 (GPIO16)
- przycisk 2 - D2 (GPIO4)
- przycisk 3 - D1 (GPIO5)

Ten D4 (LED parowania) można by jakoś lepiej podpiąć, ale to już zostawię czytelnikowi.
Nie udało mi się też zlokalizować czwartego przycisku, tego niby do parowania - być może w tej wersji nie jest podłączony i paruje się "klasycznie", czyli po prostu długie wciśnięcie głównego przycisku...
Podsumowanie
Kolejny włącznik bardzo prosty do zaprogramowania - nawet mamy wyprowadzone wszystkie wymagane sygnały. Co prawda kupując go liczyłem na to, że znajdę coś z BK7231T (WB2S/WB3S itd), ale myślę, że nawet wersję z ESP warto tu było przedstawić.
Jeśli natomiast interesuje Was użycie tego włącznika w "normalny" sposób, z aplikacją producenta, to odsyłam do tematów typu ten i ten.
Załączam wsad ESP z włącznika (przed parowaniem - nie znajdziecie tam mojego hasła WiFi):
Cool? Ranking DIY