Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?

yego666 31 Jan 2022 23:03 6894 34
  • Ostatnio przekopywałem najstarsze zasoby i trafiłem na trzy mocno upaprane wyświetlacze produkcji CEMI. Oczyściłem je i sobie przypomniałem że kupiłem je na bublu w 1979 roku. Nie pamiętam ile kosztowały, ale tanie nie były.
    Trochę się zmartwiłem, bo nie miałem akurat żadnego projektu gdzie takie małe, czerwone wyświetlacze w sile trzech sztuk mogłyby się przydać.
    Gapiłem się długo na swoją zdobycz
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?
    i postanowiłem jednak, że dam im szansę.Pamiętałem, że nie świeciły zbyt ciekawie, ale w końcu nie zamierzałem budować kapsuły kosmicznej.
    Robię pewien projekt od dłuższego czasu i w zasadzie przydałaby mi się do niego naświetlarka UV.
    Wziąłem więc ołówek do ręki i szybko naskrobałem zręby schematu.
    Założenia też szybko ułożyłem pod wyświetlacze i przystąpiłem do dalszych działań.
    Zamówiłem w Państwie Środka 5 metrów taśmy UV LED 120LED/m. Cena 53 pln całkiem przyzwoita.
    Miałem około miesiąca zanim taśma dotrze do mnie, więc wziąłem się za robienie płytek, pisanie programu i poszukiwanie potrzebnych elementów w swoim śmietniku.
    Na Elektrodzie jest sporo projektów naświetlarek UV, ale w większości są oparte o gotowe moduły timerów z Chin albo o jakieś adruino.
    Od Chińczyków kupuję tylko gdy nie mam innej możliwości a adruino nie lubię bo ktoś go dla mnie zrobił, a ja lubię swoje zabawki robić sam, gdyż później ewentualne naprawy są proste i wiem wszystko o swoim własnym urządzeniu.
    Tak więc sobie szczęśliwie znalazłem stary skaner, procesor, tranzystory, oporniki i kondensatory i przystąpiłem do robienia tego co konieczne:
    1. Schemat sterownika :
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować? Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?
    2. Płytki do powyższych:
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować? Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?
    3. Przerobienie starego skanera polegało na wydłubaniu dziury w panelu sterującym pod moje kochane wyświetlacze :
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?
    4. Jako że moc taśmy LED szacowałem na ok 36W, wybrałem stary zasilacz 12V/40W i umieściłem go w skanerze
    5. Polutowałem to co już zrobiłem i rozplanowałem miejsce pod elektronikę w skanerze... A tu ding, dong. Przyszły LEDy już po 5 dniach.
    Pomyślałem, że mnie oszukali, ale wszystko świeciło jak trzeba.

    6. Wlepiłem paski LED na panel MDF i połączyłem je razem:
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?

    Na pełnej mocy świeci tak:
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?

    Pozostało to wszystko złożyć do kupy i się cieszyć.
    Program już był prawie gotowy, więc do roboty

    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować? Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?

    7. W międzyczasie zakończyłem pisanie programu na ATTiny26, bo taki miałem w zapasach.
    8. Załadowałem program do procesora i odpaliłem urządzenie.
    Ku mojej radości było tylko kilka nieistotnych błędów, które udało się szybko wyeliminować.

    Naświetlarka zasadniczo ma włączać panel UV na nastawiony czas.
    Dodatkowo mogę zapodać moc panelu w Watach oraz moc z jaką ma następować naświetlanie od 0 do pełnej mocy. Do tego użyłem oczywiście TIMER1 w trybie PWM. Starowanie NMOSem o niskim Rdson.
    Oczywiście wszystkie ustawione parametry mogę wrzucić w EEPROM i następny start urządzenia od razu przywróci te parametry bym nie musiał tego wciąż robić od nowa.
    Urządzenie włącza się oczywiście elektronicznie a nie pstryczkiem on/off, a także po minucie nieaktywności samo odłącza zasilanie i nie czerpie prądu z sieci.
    Parę fotek różnych trybów pracy: TIMER, PWM, MAX_MOC:
    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować? Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować? Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?

    Aha, timer mogę ustawić na maksymalny czas 15 minut i 59 sekund co widać na zdjęciu powyżej.

    A filmik z ustawiania jasności (pwm) w załączniku.

    KOszt urządzenia trudno mi oszacować gdyż poza LEDami UV wszystko miałem, więc koszt był żaden.
    Jeśli kogoś interesuje wsad to mogę użyczyć binarkę.
    Źródła raczej nie opublikuję, bo zawsze znajdzie się mądrala, który wszystko lubi krytykować i psuć wszystkim humory swoim wymądrzaniem się.

    Sami oceńcie czy konstrukcja warta była tego opisu :)
    Cel jaki sobie postawiłem jednak został osiągnięty, gdyż trzy starożytne wyświetlacze znów cieszą oko swoim rubinowym blaskiem. Warto było się trochę natrudzić.

    P.S. Chciałem wgrać film z działania urządzenia, ale chyba coś nie działa. Może to że waży 147MB przeszkadza... Sorry :(

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    yego666
    Level 33  
    Offline 
    Has specialization in: embedded programmable logic design
    yego666 wrote 2080 posts with rating 418, helped 230 times. Been with us since 2004 year.
  • #2
    William Bonawentura
    Level 33  
    yego666 wrote:
    a adruino nie lubię bo ktoś go dla mnie zrobił, a ja lubię swoje zabawki robić sam, gdyż później ewentualne naprawy są proste i wiem wszystko o swoim własnym urządzeniu.


    Bardzo radykalne podejście. Przecież moduł Arduino to praktycznie adapter SMD do goldpinów, kwarc i złącze SPI.
  • #3
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Zadam może głupie pytanie... Dlaczego nie dałeś LED pod szybą? Ja w swojej naświetlarce tak właśnie zrobiłem i jest ok., dodatkowo na około LED UV przykleiłem paski czerwonych LED które podświetlają film od spodu co bardzo ułatwia ułożenie laminatu do naświetlenia. Po włączeniu timera i zapaleniu UV podświetlenie jest wyłączane.
  • #4
    Olkus
    Level 31  
    Sam mam gdzieś takie wyświetlacze, NOS, nigdy nie lutowane :) Fajnie, że wykorzystałeś zalegające "przydasie".
    Swoją drogą naświetlarka (chyba) przeznaczona do naświetlania PCB?

    Pozdrawiam,
    A.
  • #5
    yego666
    Level 33  
    William Bonawentura wrote:

    Bardzo radykalne podejście. Przecież moduł Arduino to praktycznie adapter SMD do goldpinów, kwarc i złącze SPI.

    Jeśli mówimy o HW to jest jak napisałeś, ale po co dokładać dodatkowy kawałek PCB skoro mogę użyć gołego procka? Oszczędzam areał ( cm^2 ) i czas projektowania a także używam tego co chcę a nie tego co jest dostępne jako moduł.

    A jeśli idzie o SW to jest całe sztuczne środowisko, które bardzo ogranicza projektanta i wymaga wielu dupo-godzin by zapamiętać i opanować zylion komend stworzonych dla tego środowiska.
    Wolę baremetal gdyż mam dostęp do każdego poziomu za pomocą dobrze znanego KR-C.
    Z podobnego powodu unikam analogicznych środowisk programistycznych dla procesorów innych firm.

    Dodano po 15 [minuty]:

    ArturAVS wrote:
    Zadam może głupie pytanie... Dlaczego nie dałeś LED pod szybą? Ja w swojej naświetlarce tak właśnie zrobiłem i jest ok., dodatkowo na około LED UV przykleiłem paski czerwonych LED które podświetlają film od spodu co bardzo ułatwia ułożenie laminatu do naświetlenia. Po włączeniu timera i zapaleniu UV podświetlenie jest wyłączane.
    Oczywiście jest to dobry pomysł z kolorowymi LEDami i rozważałem go, ale Tiny26 ma trochę za mało portów IO by sobie poszaleć z takimi bajerami. W moim przypadku nie jest potrzebny obrys pola roboczego gdyż wyznacza go dziura pod panelem UV.
    Co do odwrotnego usytuowania panelu UV ( typowo jest na dnie skanera ) to jest to faktycznie komplikacja konstrukcji urządzenia, jednak na typowych urządzeniach nie naświetlę płaszczyzny pokrytej na przykład farbą UV w stanie płynnym.
  • #6
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    yego666 wrote:
    nie naświetlę płaszczyzny pokrytej na przykład farbą UV w stanie płynnym

    Aaaaa... To trzeba było tak od razu :D. Choć i to da się zrobić, bawiłem się jakiś czas temu soldermaską UV Mechanic i na "mokry" lakier nakładałem wydrukowany na folii film. Lakier utwardza UV a resztę po zdjęciu filmu się zmywa. Tu problemem jest podobnie jak przy Positiv 20 nałożenie równomiernej i cienkiej powłoki.
    yego666 wrote:
    Oczywiście jest to dobry pomysł z kolorowymi LEDami i rozważałem go, ale Tiny26 ma trochę za mało portów IO by sobie poszaleć z takimi bajerami.

    Te dodatkowe LEDy tylko ułatwiają układanie laminatu na filmie i nie pełnią funkcji dekoracyjnej :D. Od bardzo dawna robię płytki fotochemią na fabrycznych laminatach światłoczułych, Positiv 20 fajny ale właśnie miałem zawsze problem z równomiernym pokryciem laminatu.
  • #7
    James596
    Level 22  
    Ciekawe te wyświetlacze, bardzo "oldschoolowa" czcionka od razu kojarzy się z wczesnymi latami 80-tymi. Mam wyświetlacz o identycznym kroju w radiu Grundiga z 1980. ;)
  • #8
    yego666
    Level 33  
    By równo nakładać dowolne powłoki, w tym Positiv20, należałoby to robić w wirówce i w czystym pomieszczeniu.
    Bez tego mnie też się nigdy nie udało równo nałożyć czegokolwiek poza skarpetkami ;)
    Szczerze mówiąc przed zrobieniem własnej naświetlarki uważnie przeczytałem wszystkie tematy traktujące o tym zagadnieniu, w szczególności Twoją Arturze.
    Dziś przetestowałem swoje urządzenie na kilku kostkach od 2716 po 27512. Po 15 minutach część uległa, ale reszta potrzebowała jeszcze 10 minut.
    Pewnie dla tego że 405nm leży na granicy rekomendowanych długości fali.
    Typowo Intel zalecał falę pomiędzy 300 a 400 nm.
    Jutro sprawdzę skuteczność naświetlarki na jakiejś płytce, tylko muszę ją najpierw "napluć".
  • #9
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    yego666 wrote:
    Dziś przetestowałem swoje urządzenie na kilku kostkach od 2716 po 27512. Po 15 minutach część uległa, ale reszta potrzebowała jeszcze 10 minut.
    Pewnie dla tego że 405nm leży na granicy rekomendowanych długości fali.
    Typowo Intel zalecał falę pomiędzy 300 a 400 nm.

    A nie było to około 254nm? Tak coś mi świta... Mi wpadł niedawno do naprawy oczyszczacz powietrza wyposażony w świetlówkę UV, naprawa była nieopłacalna bo statecznik elektroniczny takie zwarcie zrobił że procesor odparował :D. Świetlówkę sobie zostawiłem właśnie z myślą o budowie kasownika do EPROM bo mam ich cały karton (nazbierało się przez lata). Niestety nie ma na niej żadnego opisu. Czy taka świetlówka się nada? Mam też te które wcześniej miałem zamontowane w swojej naświetlarce (zanim wstawiłem LED UV) o długości fali 352nm.
  • #10
    yego666
    Level 33  
    ArturAVS wrote:
    A nie było to około 254nm?

    W książce Component Data Catalog z roku 1981 firmy Intel podają taki zakres jaki wyżej napisałem, jednak podając konkretny przykład aplikacji podają czas kasowania przy użyciu fali 254nm, więc powiem po żydowsku : "I Ty masz rację i ja ją mam".
    Dotąd kasowałem EPROMy za pomocą lampy kwarcowej, a więc coś około 260nm, ale to dużo zachodu z ochroną wzroku. Stąd naświetlarka, którą zrobiłem wydaje mi się dużo wygodniejsza do tego celu.
  • #12
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Nie chciałbym Cię Autorze martwić, ale ja srogo się zawiodłem swego czasu na polskich wyświetlaczach LED. Przez pierwsze tygodnie było wszystko cacy, ale potem zaczęły się problemy - LED'y podświetlające poszczególne segmenty zaczynały umierać jedna po drugiej... Co prawda sterowane były z nieśmiertelnego układu 7107 więc może sterowane były większym prądem, ale i tak miałem potem problem z odnalezieniem zamiennika.
  • #13
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    398216 Usunięty wrote:
    LED'y podświetlające poszczególne segmenty zaczynały umierać jedna po drugiej...

    Tak miałem w mierniku częstotliwości z ZPFM-3, jak kupiłem to nie działały trzy. Wymieniłem wszystkie na nowe i po jakimś miesiącu-dwóch kolejno gasły segmenty. W końcu się wq... i zrobiłem całkiem nową PCB dla wyświetlaczy innego typu.
  • #14
    janek_wro
    Level 29  
    Ja polskich 7seg ledów nie używałem, natomiast rosyjskie 3ЛС324Б1 to i owszem. Elegancją to nie grzeszyło (np widać ślady z formy wtryskarki). Rozpraszaniem światła wewnątrz segmentu również. Ale o trwałości złego słowa nie powiem.
    Urządzenia zrobione 25 lat temu, i nadal świecą. W cyklu pracy dorywczym, może 10%.

    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?

    Dodano po 6 [minuty]:

    James596 wrote:
    Ciekawe te wyświetlacze, bardzo "oldschoolowa" czcionka od razu kojarzy się z wczesnymi latami 80-tymi.
    ... to spójrz tylko na te rosyjskie. Jeszce bardziej старая школа.
  • #15
    yego666
    Level 33  
    398216 Usunięty wrote:
    Nie chciałbym Cię Autorze martwić, ale ja srogo się zawiodłem swego czasu na polskich wyświetlaczach LED. Przez pierwsze tygodnie było wszystko cacy, ale potem zaczęły się problemy - LED'y podświetlające poszczególne segmenty zaczynały umierać jedna po drugiej...
    Znam to z autopsji jednak wcale mnie to nie martwi. Wyświetlacz lub nawet cały panel jest bardzo łatwo wymienić lub nawet zaprojektować na innych wyświetlaczach. Musiałbym powiększyć dziurę by zmiaścić nowy format i to wszystko.
    Mam całe pudło różnych wyświetlaczy co oznacza że muszę stworzyć jeszcze wiele różnych urządzeń by je wszystkie wykorzystać zamiast kupować gotowe w Chinach.
    Przez lata zgromadziłem tyle elektroniki, że w piekle do którego niewątpliwie w końcu trafię będę musiał negocjować z Belzebubem jakiś kocioł z warsztatem elektronicznym by wykorzystać wszystkie swoje zasoby elektroniki ;)
    Również lubię używać radzieckie elementy gdyż one zwykle wytrzymują dużo więcej niż ich zachodnie odpowiedniki, a estetyka... Wszystko da się jakoś upiekszyć jak nas politycy uczą.
  • #16
    janek_wro
    Level 29  
    yego666 wrote:
    Również lubię używać radzieckie elementy gdyż one zwykle wytrzymują dużo więcej niż ich zachodnie odpowiedniki
    Kiedyś to się używało czy lubię czy nie lubię. Takie były - takie się brało, póki na półce sklepowej były. Bo nazajutrz już nie było.

    yego666 wrote:
    a estetyka...
    Ja robiłem pod industrialne urządzenia, więc nie musiało być glamour ;)
    Choć kilka termometrów "cywilnych" też na tym popełniłem. na ICL7107.
  • #17
    HD-VIDEO
    Level 42  
    398216 Usunięty wrote:
    Nie chciałbym Cię Autorze martwić, ale ja srogo się zawiodłem swego czasu na polskich wyświetlaczach LED


    Na pewno nie na CQYP75/74 (nawet te poza katalogowe, przeważnie z obniżoną jasnością jednego segmentu) - praktycznie niezniszczalne a na CQVP32/31/43, 30% nowego pudełka, każdy wystawiacz - brak świecenia jednego/dwóch segmentów.
  • #18
    yego666
    Level 33  
    Mam niestety jeszcze jeden wyświetlacz CQYP75 w którym od nowości jeden segment nie działa a drugi sam uszkodziłem podłączając zbyt duży prąd.

    Gwoli uzupełnienia schematu dla tych, którzy jeszcze nie widzą całości urządzenia załączam uzupełniony schemat o "nieoczywiste" elementy całości.
    Rysunek zrobiłem pod programem Paint, więc wybaczcie toporność uzupełnień.
    Ważne, że jest to czytelne.

    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?
  • #19
    tzok
    Moderator of Cars
    ArturAVS wrote:
    Zadam może głupie pytanie... Dlaczego nie dałeś LED pod szybą?
    O ile pamiętam, to szkło dość dobrze pochłania energię promieniowania w paśmie UV...
    yego666 wrote:
    A jeśli idzie o SW to jest całe sztuczne środowisko, które bardzo ogranicza projektanta i wymaga wielu dupo-godzin by zapamiętać i opanować zylion komend stworzonych dla tego środowiska.
    W Arduino jest fajne, to że nawet w oryginalnym środowisku możesz pisać w zwykłym C lub C++, bez używania komend specyficznych dla Arduino.
  • #20
    398216 Usunięty
    Level 43  
    tzok wrote:
    O ile pamiętam, to szkło dość dobrze pochłania energię promieniowania w paśmie UV...
    Ale nie całkiem, a tylko w pewnym ułamku. W podobny sposób miałem urządzone stanowisko naświetlania płytek UV lampą promieniującą UV. Szyba służyła jako docisk folii pozytywowej położonej na płytce - szyba "normalna" - okienna grubości 3mm. Nie zauważyłem jakichś problemów z tego powodu, natomiast dzięki szybie folia dokładnie była dociśnięta do powierzchni płytki pokrytej lakierem UV dzięki czemu ścieżki wychodziły bardzo precyzyjne.
  • #21
    robig
    Level 21  
    janek_wro wrote:
    Ja polskich 7seg ledów nie używałem, natomiast rosyjskie 3ЛС324Б1 to i owszem. Elegancją to nie grzeszyło (np widać ślady z formy wtryskarki). Rozpraszaniem światła wewnątrz segmentu również. Ale o trwałości złego słowa nie powiem.
    Urządzenia zrobione 25 lat temu, i nadal świecą. W cyklu pracy dorywczym, może 10%.

    Wyświetlacze CQYP75 nadal wymiatają, czyli co by tu zmajstrować?

    Dodano po 6 [minuty]:

    James596 wrote:
    Ciekawe te wyświetlacze, bardzo "oldschoolowa" czcionka od razu kojarzy się z wczesnymi latami 80-tymi.
    ... to spójrz tylko na te rosyjskie. Jeszce bardziej старая школа.


    Te ruskie to chyba na tej samej giełdzie kupowaliśmy :)
    Moje poszły do sterownika pieca u rodziców i świecą do tej pory, ale już u brata jako sterownik przy produkcji księżycówki :D
  • #22
    yego666
    Level 33  
    tzok wrote:
    O ile pamiętam, to szkło dość dobrze pochłania energię promieniowania w paśmie UV...

    Jak już Kolega ArturAV zauważył, w tym urządzeniu nie ma żadnej szyby nie dla tego że coś pochłania, ale dla tego że jej być nie może w takiej konstrukcji w której LEDy świecą z góry a nie z dołu. Jeśli jednak bym zechciał docisnąć folię do pcb to zawsze mogę użyć jakiejś szyby. Nic mi w tym nie przeszkadza.
    tzok wrote:
    W Arduino jest fajne, to że nawet w oryginalnym środowisku możesz pisać w zwykłym C lub C++, bez używania komend specyficznych dla Arduino.

    Absolutnie nie kontestuję użyteczności środowiska arduino. Stwierdzam jedynie że prywatnie wolę "czysty" bare metall, bo muszę bardzo dobrze znać procesor, ergo mogę z niego precyzyjnie korzystać nie uciekając się do nakładek wirtualizujących znajomość sprzętu.
    Jeśli ktoś woli używać takiego środowiska to droga wolna.
    Ja wolę "jeść cukierki bez papierków".
  • #23
    janek_wro
    Level 29  
    398216 Usunięty wrote:
    tzok wrote:
    O ile pamiętam, to szkło dość dobrze pochłania energię promieniowania w paśmie UV...
    Ale nie całkiem, a tylko w pewnym ułamku.
    > 300nm transmitancja szkła jest w miarę. Jeszcze zależy odrobinę od typu szkła, sodowe, borokrzemowe, różnice są drobne. Nie mówię o kwarcowym, bo to inna bajka.
    Transmitancja zwykłego szkła ostro leci w dół w zakresie 300nm-250nm
    Jak ktoś ciekaw to można sobie poszukać wykresów.
    ot takich jak tu, wygooglałem na szybko:
    https://www.glsciences.com/product/cells/about_a_cell/00003.html
    nawet pokazane tam również szkło kwarcowe

    398216 Usunięty wrote:
    W podobny sposób miałem urządzone stanowisko naświetlania płytek UV lampą promieniującą UV. Szyba służyła jako docisk folii pozytywowej położonej na płytce - szyba "normalna" - okienna grubości 3mm. Nie zauważyłem jakichś problemów z tego powodu,
    Prawdę rzeczesz.
    Co najwyżej dostosowuje się odpowiednio czas ekspozycji do tej szyby. Co za różnica czy naświetlam 38sek czy 26sek. To nie fabryka żeby się ścigać. Ważne żeby było naświetlone i nie prześwietlone.

    398216 Usunięty wrote:
    natomiast dzięki szybie folia dokładnie była dociśnięta do powierzchni płytki pokrytej lakierem UV dzięki czemu ścieżki wychodziły bardzo precyzyjne.
    Dokładnie tak. I jeszcze wydruk lub folia z naświetlarki emulsją w dół. Czyli styk.

    Dodano po 5 [minuty]:

    robig wrote:
    Te ruskie to chyba na tej samej giełdzie kupowaliśmy
    Możliwe. Choć zdaje mi się że bardziej mógł być to "bomis" na ul Skarbowców 27? Był tam w latach 90 jeszcze. Teraz już zaorane i budynek mieszkalny stoi.

    Dodano po 13 [minuty]:

    yego666 wrote:
    Stwierdzam jedynie że prywatnie wolę "czysty" bare metall
    ale w ASM? czy ciut mniej "bare", C?
    yego666 wrote:
    nie uciekając się do nakładek wirtualizujących znajomość sprzętu.
    hardware abstraction się to nazywa ogólnie

    Każde podejście ma swoje zalety i wady. HA pomaga w portowaniu na inne uC jeśli jeden uC przestaje starczać zasobami. Nawet w obrębie tej samej rodziny, bywa że już się niektóre rejestry będą różniły. I bez tego trzeba ręcznie to pilnować.

    Ale oczywiście nie róbmy z tego devel-advocacy. Każdy robi swoją robotę tak jak najłatwiej mu temat ogarnąć i jak się w tym potrafi poruszać. No i wg wymogów końcowych kodu/sprzętu.
  • #24
    398216 Usunięty
    Level 43  
    janek_wro wrote:
    wydruk lub folia z naświetlarki emulsją w dół.
    To chyba normalne...? Nawet cienka folia ma przecież jakąś skończoną grubość, a jeżeli tak, to minimalne (dla szerszych ścieżek niezauważalne) prześwity mogą spowodować, że ścieżka zostanie naświetlona.
  • #25
    yego666
    Level 33  
    janek_wro wrote:
    ale w ASM? czy ciut mniej "bare", C?

    Głównie C, ale czasem przerwania robię w asm. Zmiennego przecinka raczej nie robię w asemblerze, choć to akurat miałoby duży sens :)

    janek_wro wrote:
    Nawet w obrębie tej samej rodziny, bywa że już się niektóre rejestry będą różniły. I bez tego trzeba ręcznie to pilnować.

    Właśnie z tego powodu nie cierpię MS Windows. Gdy są problemy... reinstalacja. Wolę panować nawet nad drobiazgami bo bez tego HA robi co chce a ja o tym nie wiem.

    Teraz z trochę innej beczki.
    Zagadnienie jakby z innej bajki, ale w moim projekcie to ta sama bajka.
    Poszukuję firmy, która chciałaby wykonać i posiadała know how jak wykonać precyzyjną dyszę o zewnętrznej średnicy ok 5mm ceramiczną z kanałem o średnicy powiedzmy 20 mikronów.
    Szukałem, ale niestety profesjonalne firmy się raczej nie chwalą takimi niszowymi technologiami.
    Może któryś z Kolegów zetknął się z taką firmą?
  • #26
    austin007
    Level 17  
    tzok wrote:
    O ile pamiętam, to szkło dość dobrze pochłania energię promieniowania w paśmie UV...

    Miałem pisać - szyba nie jest transparentna dla promieni UV. Pominąwszy niską estetykę i zastosowanie awaryjnych i mało wydajnych wyświetlaczy, ledy UV umieszczone niechcący poprawnie. Niedowiarków zapraszam do łapania opalenizny zza szyby. Chyba,że macie kwarcowe...
  • #27
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    tzok wrote:
    O ile pamiętam, to szkło dość dobrze pochłania energię promieniowania w paśmie UV...

    Zapewniam Cię że zaczynając swoje zabawy z fotochemią przeprowadziłem próby z różnymi szybami. Ze zwykłym szkłem okiennym było nieciekawie i trzeba było stosować długi czas naświetlania. Szyby ze skanerów są cieńsze i lepiej przepuszczają UV. W pierwotnej wersji swojej naświetlarki używałem 4 szt. świetlówki o mocy 9W i długości fali 365nm, dla nich czas naświetlania z filmem na kalce technicznej wynosił trochę ponad minutę. Po wymianie na LED UV 405nm (chyba nawet takie same jakich użył @yego666 bo dawałem mu namiar) czas spadł do 7-9 sekund (również na kalce). Czas trochę się zmienia gdyż fabryczne laminaty z warstwą światłoczułą Bungard (takich używam) mają określony termin ważności i wraz z upływem czasu trochę tracą na czułości.
    austin007 wrote:
    Miałem pisać - szyba nie jest transparentna dla promieni UV.

    Jak najbardziej jest tyle że nie w 100%, zależy od rodzaju szkła (w tym jego składu).

    yego666 wrote:
    Poszukuję firmy, która chciałaby wykonać i posiadała know how jak wykonać precyzyjną dyszę o zewnętrznej średnicy ok 5mm ceramiczną z kanałem o średnicy powiedzmy 20 mikronów.


    Chyba tylko metodą EDM do zrobienia to znaczy elektrodrążarką. Tyle że nie wiem jakie minimalne średnice elektrod są w użyciu. Coś takiego; https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8934111#8934111
  • #28
    AdamG123
    Level 16  
    Fajny projekt i mam pytanie odnośnie naświetlania, a mianowicie jak rozprasza się światło na płytce. Rozprasza się równomiernie czy bardziej punktowo. Robiłem eksperymenty z żarówką LED UV 9W i folią światłoczułą i naświetlenie zależało od odległości. Blisko - widoczne punkty po diodach. Dopiero jak zwiększyłem odległość to folia naświetlała się równomiernie. Jaka jest u ciebie odległość diód od płytki. Robiąc doświadczenia oświetlałem płytkę prze szybę 4mm i folia się naświetliła. Tak więc można raczej zastosować szybę taką z okna. Diody dają długość fali w granicach 395-495 nm i jest to promieniowanie klasy A
    co w sporym zapasie przepuszcza UV-A (chyba więcej jak 50%)
  • #29
    yego666
    Level 33  
    Jak podaje DS kąt świecenia LEDów wynosi 120 stopni, ale rozkład strumienia nie jest radialnie jednorodny. Patrząc od centrum, ok 70% strumienia skupia się w kącie ok 40 stopni. Reszta jest dostępna w większym kącie.
    Stąd wniosek, że odległość naświetlanego obiektu powinna być taka by stożki 40 stopni nachodziły na siebie.
    U mnie odległość między sąsiednimi LEDami wynosi ok 8mm. Stąd stożki 40 stopni zaczynają się pokrywać w odległości ok. 45mm od emiterów.
    W moim urządzeniu odległość ta wynosi 44mm, a więc powinna być optymalna.
    Dotąd naświetliłem dopiero jedną płytkę i kilka EPROMów.
    Stosowałem dość długie czasy naświetlania, więc zapewne nieoptymalne, choć szyby nie mam w urządzeniu. Może za jakiś czas zrobię badanie czynnościowe, ale raczej z mojego punktu widzenia taka optymalizacja czasu naświetlania nie jest istotna.
  • #30
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    AdamG123 wrote:
    Jaka jest u ciebie odległość diód od płytki.

    Jeśli to pytanie do mnie to odległość diod do szyby to ~50mm i nawet poprzez film na folii nie ma punktów od LED. Diody w moich taśmach są 5050 i fragmenty taśmy są blisko jeden przy drugim. Zużyłem całe 5m taśmy i kawałek zabrakło do pełnego pokrycia A4 ale takich dużych PCB nie robię, max to 160x100mm. Zaraz pojawi się pytanie dlaczego nie drukuję filmów na folii... Drukowałem i owszem ale nie u siebie i zapas folii mam dość spory, jak potrzebuję wysokiej precyzji przy np. dwustronnych płytkach to drukuję na folii u szwagra :D. Moja specjalnie kupiona do wydruku filmów nowa drukarka (na wiosnę zeszłego roku) ma problem z transportem folii (jeden na dziesięć arkuszy uda się jej pobrać) dlatego poszedłem w kalkę techniczną. Kalka o gramaturze jak dobrze pamiętam 70gr/m, próbowałem z jeszcze cieńszą ale tu również problem z transportem :-(. Folię światłoczułą ciężko dobrze nanieść bez laminatora, drobnym mankamentem jest też to iż jest to folia negatywowa co powoduje większe zużycie tonera.