Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tempomat - montaż tempomatu do auta.

Tosiek_123 26 Lis 2008 13:48 84276 52
  • #31
    bartek_j
    Poziom 35  
    W takim to tylko standardowy, orginalny tempomat. Zaden zewnetrzny sterownik tempomatu nie bedzie dzialac. Tempomat jest skladnikiem sterownika silnika, pewnie kwestia podlaczenia manetki, czujnika + odpowiednie doprogramowanie. O ile w tym wozie wystepowal wogole...
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    grzesiex16
    Poziom 14  
    Witam,
    Czy według znawców tematu adaptacji oplowskiego modułu tempomatu do innych aut istnieje możliwość pracy tego sterownika na podstawie wygenerowanych impulsów (43 na jeden obrót koła) przez czujnik i pierścień nadawczy ABS z golfa III? Uprzedzam, że auto nie ma ABS i pierścień oraz czujnik zostałyby zamocowane tylko do obsługi tempomatu z omegi B. Jak należałoby wykonać połączenie elektryczne takiego czujnika, prawdopodobnie jeden z pinów czujnika do pinu K serwomechanizmu, zastanawiam się natomiast jak należałoby podłączyć drugi z pinów zamontowanego czujnika ABS?
    Pozdrawiam,
    Grześ.
  • Relpol przekaźniki
  • #33
    bartek_j
    Poziom 35  
    W ogolnosci powinno dzialac. Ale:
    Jezeli tam jest czujnik indukcyjny, to znaycz ceweczka, to on ie wytworzy sygnalu jakiego sie spodziewa tempomat. Tempomat spodziewa sie ladnego prostokata, o amplitudzie 5V.
    Istnieja takie rozwiazania (np w corsie C albo astrze G) w wersjach bez ABS. Jest sobie normalnie koronka na przegubie i czujnik. Jest tez kawalek elektroniki w (obudowie jak przekaznik ) ktory z sygnalu z czunika formuje odpowiednie impusy predkosci.

    Nie znam dobrze tego golfa, ale nie ma tam napewno sygnalu predkosci pojazdu? Jak jest elektroniczne steorwanie silnikiem to powinien byc.. Tez jako sygnal GALA w okolicach radia ten sygnal wystepowal.
  • #34
    grzesiex16
    Poziom 14  
    Auto na teraz ma zwykły "linkowy" prędkościomierz, silnik diesel sterowany linką, nie jest wyposażone w ABS. Studiując tematy na elektrodzie o podłączeniu tempomatu od opla w innych autach dowiedziałem się, że serwomechanizm korzysta z oplowskiego sygnału ABS z przedniego koła. Kierując się tą lekturą pozwoliłem sobie doposażyć auto w pierścień nadawczy ABS mocowany na piaście koła:
    http://www.allegro.pl/item523269319_nowa_piasta_kola_abs_vw_golf_passat_seat_sklep.html
    oraz dedykowany do pierścienia czujnik ABS:
    http://www.allegro.pl/item524840724_czujnik_abs_oryginalny_przod_vw_golf_passat_audi.html

    Urządzenie jest w trakcie kompletowania i montażu, ale wnioskuję że sygnał z tego czujnika będzie nieprawidłowy. Czyżby czujnik ABS opla "produkował" innego kształtu impulsy? Proszę o wskazówki jak podłączyć posiadany czujnik oraz gdy to okazało się konieczne jak zmodyfikować produkowany przezeń sygnał.

    bartek_j napisał:

    Jest tez kawalek elektroniki w (obudowie jak przekaznik ) ktory z sygnalu z czunika formuje odpowiednie impusy predkosci.


    O co pytać w ASO? Masz może wiedzę o nr seryjnym części?

    Dziękuję za szybką odpowiedź, czekam na dalsze wskazówki.
    Grześ.
  • #35
    bartek_j
    Poziom 35  
    grzesiex16 napisał:
    Studiując tematy na elektrodzie o podłączeniu tempomatu od opla w innych autach dowiedziałem się, że serwomechanizm korzysta z oplowskiego sygnału ABS z przedniego koła.


    Rozumowanie nie do konca prawidlowe. Tempomat korzysta z sygnalu predkosci pojazdu. Sygnal prostokatny, amplituda 5V, iles tam impulsow na obrot kola. Ten sygnal jest rozwleczony po samochodzie i trafia w pare miejsc: do sterownika silnika, TIDa/MIDa (kompa pokladowego), tempomatu wlasnie, radia, sterownika centralnego, szyberdachu itp itd, zaleznie od modelu i wyposazenia.
    W niektorych autach ten sygnal bierze sie z impulsatora w zegarach lub impulsatora na lince. To wtedy gdy licznik jest na linke.
    Jezeli licznik elektroniczny, to sygnal bierze sie z ABSu (moze i faktycznie odpowiada on obrotom lewego przedniego kola, ale nie koniecznie). Jezeli ABSu nie ma to sygnal idzie z impulsatora przy skrzyni, ewentualnie jest sobie jednen czujnik od ABSu i stosowny przetwonik / uklad formowania impulsu.


    grzesiex16 napisał:

    Urządzenie jest w trakcie kompletowania i montażu, ale wnioskuję że sygnał z tego czujnika będzie nieprawidłowy. Czyżby czujnik ABS opla "produkował" innego kształtu impulsy? Proszę o wskazówki jak podłączyć posiadany czujnik oraz gdy to okazało się konieczne jak zmodyfikować produkowany przezeń sygnał.


    Juz wyzej napisalem, sygnal predkosci pojazdu nie bierze sie bezposrednio z czujnia przy kole.

    Aha, w przypadku impulstorow przy skrzyni jest to czunik halla, a aimpulsator w zegarach jest optyczny. Czujnik w kole to czujnik indukcyjny.
    Tobie bedzie najlatwiej dolozyc impulsator na linke (o ile juz go czasem nie masz). Takie impulsatory byly w wielu autach, sa tez uzywane do montowania taksometrow..
  • #36
    grzesiex16
    Poziom 14  
    bartek_j napisał:

    Tobie bedzie najlatwiej dolozyc impulsator na linke (o ile juz go czasem nie masz). Takie impulsatory byly w wielu autach, sa tez uzywane do montowania taksometrow..


    Nie mam - auto to golf drugiej generacji diesel - zero elektryki w sygnale prędkości. Czy takie urządzenia od taksometru na linkę będzie wytwarzało właściwą ilość impulsów na odcinku drogi do zadziałania tempomatu? Linka jak wiadomo wiruje znacznie wolniej niż półoś z pierścieniem ABS z której to tempomat otrzymuje sygnały w oryginalnym zastosowaniu. A może lepiej jest zmodyfikować sygnał ABS z posiadanych elementów - pisałeś przecież że ma to miejsce w niektórych oplach... Corsa C oraz Astra G jak można przeczytać powyżej.
    Grześ.
  • #37
    bartek_j
    Poziom 35  
    Nie wiem jaka ilosc impulsow daje urzadzenie od taksometru ale moze mozna zaryzykowac ;)

    W oplach niektorych jest uklad formujacy impulsy predkosci na podstawie sygnalu z czujnka abs. Nie wiem jaki on ma numer. Nie moge go tez znalezc na alledrogo. Wiem ze jest pomaranczowy ;)

    Taki uklad w sumie mozna by tez skonstruowac... Zrobil bym go na komparatorze i przerzutniku typu T..

    Dodano po 49 [minuty]:

    Znalazlem przez przypadek numer tego cuda:

    numer: GM(93234230)
    zamienniki: GM(9185826) SIEMENS(D-05137)
  • #38
    grzesiex16
    Poziom 14  
    Dzwoniłem do ASO opla - na zamówienie 73pln, może warto i byłoby zainwestować, gdyby wiadomo było na 100%, że po wpięciu tego przekaźnika w istniejące elementy tempomat wystartuje...
    Grześ.
  • #39
    techrys
    Poziom 28  
    Podepnę się do tematu - montuję tempomat z omegi do astry G. Pytanie jest o podłączenie sygnału STOP - oryginalnie jest czujnik dwupinowy, rozumiem że trzeba założyć 4 pinowy i takowy posiadam. Ale co do czego - 12V jest podawane cały czas na tempomat (NC) czy tylko przy naciśnięciu pedału hamulca (NO)?
  • #40
    bartek_j
    Poziom 35  
    Nie trzeba zmieniać czujnika. Można normalnie na dwupinowym. Tempomat podpinasz pod światła stopu i jest ok. W chwili gdy tam się pojawia 12V tempomat czuje że jest stop wciśnięty. Aha, jak pozostawisz ten sygnał stop niepodłączony do niczego to on przez wewnętrzny pullup będzie widział tam 12V. Normalnie się ten pullup ściaga do masy przez żarówki. Ot, taki mechanizm fail-safe.
  • #41
    fcitpp
    Poziom 2  
    Witam panowie!

    Przygladam sie temu watkowi od jakiegos czasu, bo tak sie sklada, ze jest on bliski mojemu sercu, a raczej moim pragnieniom;D Jestem szczesliwym wlascicielem Mazdy 323F z dwulitrowym dieslem pod maska i manualna skrzynia biegow. Swoim autem czesto jezdze po niemieckich autostradach w dluzsze trasy i zaczal marzyc mi sie tempomat. Wydaje mi sie, ze najprostszym rozwiazaniem byloby przeszczepienie takiego urzadzenia z Mazdy 626 z takim samym silnikiem jak moj. Pytanie tylko czy jest to mozliwe oraz kto i za ile moglby mi cos takiego zrobic. Milo by bylo gdyby samochod na tym nie ucierpial. Z zaciekawieniem czytam kolejne watki tego tematu, ale tak sie sklada, ze wszystkie wypowiedzi dotycza niemieckich aut, a o japonczykach cisza. Moze ktos moglby mi pomoc?

    Pozdrawiam!
  • #42
    Odi
    Poziom 9  
    Panowie, mam pytanie. Chcę założyć tempomat do Ibizy 6K '98 1,9 TDI. Na pewno muszę kupić manetkę, ale czy może coś jeszcze (jakąś wiązkę)? Na koniec oczywiście aktywacja tempomatu w VAGu, to wiem.
  • #44
    121286
    Poziom 10  
    A gdyby sygnał zamiast z czujnika prędkości brać z"przewodu wysokiego napięcia"<ilość obrotów silnika a nie koła> - jest to oczywiście skrót myślowy ale mam nadzieje ze rozumiecie . Skoro zmiana biegu wiąże się z wciśnięciem sprzęgła a wiec wyłączeniem tempomatu .....
    Czy np 3000 impulsów na minute wystarczy do prawidłowego działania takiego tempomatu ??
  • #45
    warjatmz
    Poziom 9  
    koledzy potrzebuję schematu gdzie jaki kabel mam wpiąć od tempomatu do komputera w samochodzie seat toledo II dizel
  • #46
    tok_72
    Poziom 9  
    Witam, kupilem dzis Astre H 1.9 CDTI, niestety bez tempomatu.

    Mam pytanie, czy aby zamontowac tempomat w tym samochodzie "wystarczy" wymienic manetke i wgrac inne oprogramowanie do komputera, czy wymaga to jeszcze podlaczania jakiejs dodatkowej elektroniki?
  • #47
    techrys
    Poziom 28  
    W astrze H rządzi CIM - programowanie (powinien wystarczyć opcom), manetka i czujnik sprzęgła.
  • #48
    cb_marcin
    Poziom 9  
    Pozwólcie Panowie że jeszcze zapytam, czy jest jakaś szansa, by zamontować ten tempomat w aucie, które nie posiada żadnego czujnika prędkości? W sensie nie ma ani żadnego impulsatora na skrzyni ani również ABS-u, gdyż mam takie auto, i myślę, czy dało by radę zrobić to tak, aby można było załączyć sam tempomat, w najprostszej postaci, bez możliwości dodawania bądź zdejmowania prędkości, czyli w jakiej pozycji otwarcia przepustnicy załączymy tempomat, taką auto będzie się poruszać ? Dodam że auto na posiada przepustnicę na linkę, żadna elektroniczna
    Kolejnym pytaniem jest to, czy taki tempomat bez sygnału bądź po podaniu na sygnał prędkości np stałej wartości napięcia, tempomat się aktywuje?
    Mam również takie pytanie, czy może jest szansa, że sygnał z któregoś czujnika HALLA zamontowanego na silniku, np czujnika położenia wałka rozrządu, byłby poprawny ?
  • #49
    techrys
    Poziom 28  
    Jakiś czujnik prędkości musi być - po pierwsze każdy samochód ma prędkościomierz, po drugie każdy samochód ma licznik przebiegu. Jeżeli masz przepustnicę na linkę, oplowski tempomat powinno dać się zaadoptować, chociaż schematu już nie pamiętam.
  • #50
    cb_marcin
    Poziom 9  
    no właśnie pod tymi względami jest wszystko ok, auto nie posiada żadnego czujnika prędkości z którego można by podebrać sygnał prędkości, a jedyne rozwiązanie jakie widzę, to dołożenie halotronu na skrzyni biegów, np od matiza, do którego na wyjściu możemy normalnie podpiąc linkę, po to aby zegary dalej pokazywały , a jednocześnie uzyskać w ten sposób sygnał prędkości ,
  • #51
    piter2204
    Poziom 10  
    Cześć. Mam Vectre B (po lift 2000r) z silnikiem Y16XE (elektroniczny pedal gazu). Założyłem czujnik sprzęgła (dwa piny) i czujnik stop hamulca (ale jest do kitu ponieważ pochodzi od starego modelu i działa na innej zasadzie-światła stop palą się stale bez dotykania stopu, na cztery piny). I tu pytanie, czy bez tego prawidłowego czujnika stop uda się aktywować tempomat? Próba aktywacji przez opcom nie udała się-nie ma aktywnej funkcji programowania sterownika silnika (ECU). Czy uda się to TECH-em? Czy jest opcja, że sterownik silnika nie ma odpowiedniego "wsadu" do cruise control? Z góry dziękuję za informację. Oczywiście manetkę zmieniłem i połączyłem z wtyczką pod obudową kierownicy.
  • #52
    pticajs
    Poziom 10  
    Witam.
    A może by tak sklecić uniwersalny tempomat który pasował by do większości samochodów.
    Panowie którzy potrafią projektować układy elektronicze proszeni są o zabranie głosu :-)
    P.s. ja mam Qashqai-a z 2011 i Felicje z 2007 niestety obydwa bez tempomatu :-( a przydał by się na dalekie trasy.
  • #53
    techrys
    Poziom 28  
    Nie da się. Po pierwsze są dwa główne sposoby sterowania: fly by wire czyli elektroniczny pedał gazu i drugi to tradycyjna linka. Pierwszego nie obejdziesz, jeżeli sterownik silnika na to nie pozwala, a jak już pozwoli to jeszcze jest komputer pod kierownicą. Przy drugim niektóre samochody nie mają miejsca na drugą linkę przy przepustnicy. Do tego dochodzi taki mały szczególik jak różna liczba impulsów z impulsatora w większości marek umieszczonego w różnych miejscach - abs, skrzynia.
    Jeżeli już pokonasz powyższe trudności, pozostaje tylko zaprojektowanie układu odpornego na mróz, wysokie temperatury, wilgoć, wstrząsy, fatalne zasilanie itp.
    Seryjne układy automotive to nie hobbystyczny komputer pokładowy.