Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tempomat - montaż tempomatu do auta.

Tosiek_123 05 Lis 2005 11:56 83325 52
  • #1 05 Lis 2005 11:56
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    Witam

    No i stało się, zmieniłem auto, niestety obecny samochód nie posiada tempomatu. Ponieważ mam problemy z prawym kolanem (trzymanie nogi w tej samej pozycji przez dłuższy czas to dla mnie męka) rodzi mi się w głowie pewien plan: zamontowanie układu Cruise Control w obecnym samochodzie. Sprawy sterowania (przełączniki) i nagłe wyłącznie układu (styczniki przy pedałach) to bajka. Bardziej interesuje mnie, których informacji potrzebuje układ tempomatu do prawidłowego funkcjonowania? Posiadam sprawne, kompletne urządzenie Bosch, prawdopodobnie z jakiegoś Opla. Tylko nie bardzo wiem, czy da się to "przeszczepić" do innego pojazdu. Czy tempomat korzysta tylko i wyłącznie z czujnika prędkości jazdy? Coś mi się wydaje, że może też być uwikłany w czujnik położenia przepustnicy, może w czujnik ilości powietrza zasysanego, itp.

    Osoby, które są zainteresowane tematem zapraszam do dyskusji, może ktoś już próbował coś takiego robić, będę wdzięczny za wszelkie info.

    Jeśli temat zamieściłem w złym dziale prosze o przeniesienie do właściwego.

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • #2 05 Lis 2005 19:00
    ADI_Si
    Poziom 18  

    witam
    moge sie wypowiedziec na temat grupy vw ,
    tam potrzebna jest oczywiscie manetka , jezeli diesel (lub benzyna z przepustnica elektroniczna -bez linki) to pozostaje tylko schemat, troche kabelkow do podlaczenia i login do ecu.
    silniki z linka gazu potrzebuja dodatkowego osprzetu, pompki , ciegien oraz sterownika

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 05 Lis 2005 19:09
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    Cały mechanizm tempomatu posiadam (układ elektroniczni i wykonawczy - silnik krokowy). Chcę zaadoptować to do silnika na jednopunkcie, tak więc mechanika. Potrzebuję informacji z jakich czujników korzysta układ elektroniczny tempomatu aby poprawnie funkcjonował? Na pewno czujnik prędkości jazdy, ale co jeszcze?

    0
  • #4 06 Lis 2005 04:43
    gabik001
    Poziom 37  

    I chyba to nie jest auto biegowe tylko automat tak?

    0
  • #5 06 Lis 2005 09:53
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    Tempomat pochodzi z automatu, chcę go zaadoptować do auta ze zwykłą skrzynią. Wydaje mi się, że to nie stanowi. Dla mnie problemem jest: jakich parametrów (danych z czujników) potrzebuje cruise control do poprawnej pracy? Jeśli tylko prędkości jazdy to będę brnął dalej w tym temacie. Jeśli czegoś więcej to mogą być schody.

    1
  • #7 06 Lis 2005 10:12
    sigi
    Spec od samochodów

    avatar napisał:
    tempomat do manualnej skrzyni ? to raczej nie bedzie dzialac POPRAWNIE


    Nie ma znaczenia czy skrzynia manualna czy automatyczna. Tempomaty są montowane i w jednych i drugich.

    Pozdrawiam.

    1
  • #8 06 Lis 2005 10:19
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    Zgadzam się z sigi. Skrzynia biegów nie stanowi problemów. Dalej pozostaje ten sam problem, czytaj wcześniej.

    0
  • Pomocny post
    #9 06 Lis 2005 12:08
    datatomek
    Poziom 26  

    Jeśli mógłbym pomóc to będę się opierał na podłączeniu w chryslerze z autom.skrzynią.Konkretnie jest to podłączone w następujący sposób:Podciśnieniowy regulator przepustnicy podłączony jest od układu podciśnienia poprzez zasobnik podciśnienia.Sterowanie elektr.jego podłączone jest co prawda do komputera auta,ale sygnały jakie zbiera on do pracy tempomatu,to z tego co widzę są to:Czujnik park/neutral(czyli stoimy czy jedziemy), sygnał z czujnika świateł stop,sygnał ze speed sensor. I to wydaje mi się wszystko.

    0
  • #10 06 Lis 2005 12:24
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    Dzięki za info, wynika z tego, że w moim przypadku będzie łatwiej (brak podciśnienia w zespole tempomatu, wszystko elektromechanicznie). Jeśli jeszcze ktoś posiada wiedze na ten temat proszę o "wykazanie się".

    0
  • #11 06 Lis 2005 14:58
    Repa
    Poziom 14  

    No i napewno w manualu czujnik wciśnietego sprzęgła.
    Nie chciałbyś, żeby silnik rozbiegał się Tobie przy wysprzęglaniu do max obrotów. :D

    Pozdrawiam
    Repa

    0
  • #12 06 Lis 2005 18:23
    gabik001
    Poziom 37  

    Caly czas interesuje mnie jak to dziala w manualu... Jakos nie widze zeby same sie biegi zmienialy (bo tak sie dzieje w automacie).
    Pozdrawiam

    0
  • #13 06 Lis 2005 18:29
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    gabik001 - dowiedz się najpierw co to jest tempomat to nie będziesz bzdur wypisywał (i się kompromitował), mylisz pojęcia.

    1
  • #14 06 Lis 2005 18:33
    sigi
    Spec od samochodów

    gabik001 napisał:
    Caly czas interesuje mnie jak to dziala w manualu... Jakos nie widze zeby same sie biegi zmienialy (bo tak sie dzieje w automacie).
    Pozdrawiam


    Tempomat nie zmienia biegów tylko utrzymuje, zwiększa lub zmniejsza szybkość samochodu.

    Pozdrawiam.

    0
  • #15 07 Lis 2005 01:31
    gabik001
    Poziom 37  

    No to ja mam pytanie do kolegow. Co sie stanie jezeli auto bedzie jechalo ze stala predkoscia np. na 4 przelozeniu i na drodze trafi sie gora? W automacie to wiadomo zredukuje sie na nizszy bieg (bo tak to w automacie jak dodasz gazu to redukuje sie przelozenie i stad moje pytanie o zmiane biegow) a co bedzie w manualu? Auto "zdechnie"? To ja dziekuje, nie chce takiego tempomatu w biegowce. A uzywanie tempomatu na prostej drodze na krotkim odcinku bez wzniesien to pomysl niemniej bez sensu. Sory Tosiek ale mialem do czynienia z nejednym tempomatem (criuse control) i musze cie zmartwic ale znam jego budowe.
    Pozdrawiam

    0
  • #16 07 Lis 2005 01:52
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    Przykład:

    Auto jedzie na 5 biegu, tempomat ustawiony na 90 km/h. Samochód wjeżdża na wzniesienie, spada prędkość jazdy, tempomat otwiera przepustnicę. Samochód utrzymuje prędkość zadaną przez tempomat dopóki silnik ma wystarczającą moc. Wzniesienie jest bardziej strome, tempomat otwiera przepustnicę na maksa, mimo to prędkość spada bo silnikowi brakuje mocy / za wysoki bieg. Kierowca wciska sprzęgło i zmienia bieg na niższy, tempomat automatycznie się wyłącza już przy delikatnym ruchu pedału sprzęgła. Włączony bieg czwarty, sprzęgło puszczone, włączamy zapamiętaną prędkość tempomatu, samochód przyspiesza do zadanej prędkości. Na szczycie wzniesienia zmiana biegu na wyższy i ponowne włączenie tempomatu na zadaną wcześniej prędkość.

    Już bardziej "łopatologicznie" się nie da !!!! Wybacz, jeśli dalej nie rozumiesz to coś z Tobą nie tak.

    Im mniejszy (słabszy) silnik tym mniejszy sens montowania tempomatu. Jakbyś przeczytał wszystkei wątki od początku w tym poście to byś wiedział po co mi to w aucie, dla mnie to nie jest dodatkowy "bajer" jak dla niektórych świecące spryskiwacze.

    Z poważaniem i chorym kolanem Tosiek

    0
  • #17 07 Lis 2005 02:02
    sigi
    Spec od samochodów

    gabik001 napisał:
    No to ja mam pytanie do kolegow. Co sie stanie jezeli auto bedzie jechalo ze stala predkoscia np. na 4 przelozeniu i na drodze trafi sie gora? W automacie to wiadomo zredukuje sie na nizszy bieg (bo tak to w automacie jak dodasz gazu to redukuje sie przelozenie i stad moje pytanie o zmiane biegow) a co bedzie w manualu? Auto "zdechnie"? To ja dziekuje, nie chce takiego tempomatu w biegowce. A uzywanie tempomatu na prostej drodze na krotkim odcinku bez wzniesien to pomysl niemniej bez sensu. Sory Tosiek ale mialem do czynienia z nejednym tempomatem (criuse control) i musze cie zmartwic ale znam jego budowe.
    Pozdrawiam

    Nic złego się nie stanie - po prostu należy zmienić bieg na niższy. Przy automacie czy manualu też trzeba myśleć. Tempomat w manualu jest to rzecz normalna i niczym nieograniczona.

    Pozdrawiam.

    0
  • #18 07 Lis 2005 06:48
    avatar
    Poziom 35  

    dlatego napisalem ze tempomat w manualu nie bedzie dzialac poprawnie bo tempomat sluzy do zautomatyzowania jazdy ...... jak trzba wachlowac biegami to to zadna automatyzacja ..... btw tak samo jak taki tempomat zachowuje sie automat podcisnienowy(sprawny) w samochodzie rozpedzenie auta do danych obrotow samochod je trzyma :)

    -1
  • #19 07 Lis 2005 11:43
    Heroses
    Poziom 24  

    Większość cieżarówek już nawet od 93 roku miały tempomat wraz z MANUALNĄ skrzynią biegów. oczywiście wszystkie czujniki (sprzęgło hamulec) i wszystko działa jak należy a służy to temu że kierowca jadąc po trasie włącza sobie bieg ustala zadaną prędkość i noge na szybe sobie może wystawić ;) i jakoś sobie jedzie, normalne jest że nie pod każda górę wyjedzie na jednym biegu i z zadaną prędkością ale pomimo to w czymś mu to pomaga więc proszę nie mówcie że montowanie tempomatu w samochodzie z manualną skrzynią biegów nie ma najmniejszego sensu tymbardziej że ktoś może robić mnustwo kilometrów (lub czasem jak kolega wyżej z chorym kolanem) a to naprawde pomaga.

    0
  • #20 08 Lis 2005 04:16
    gabik001
    Poziom 37  

    avatar napisał:
    dlatego napisalem ze tempomat w manualu nie bedzie dzialac poprawnie bo tempomat sluzy do zautomatyzowania jazdy ...... jak trzba wachlowac biegami to to zadna automatyzacja ..... btw tak samo jak taki tempomat zachowuje sie automat podcisnienowy(sprawny) w samochodzie rozpedzenie auta do danych obrotow samochod je trzyma :)

    I wlasnie to samo chcialem powiedziec.
    Mieszanie biegami albo obawa ze mu "pod gorke" braknie mocy nie czyni jazdy na tyle komfortowej jak to jest to w automacie. Dlatego jestem zwolennikiem tempomatow w automatach a nie w biegowkach.
    @Tosiek
    Nie denerwuj sie. Ja rozumiem ze to tak bedzie dzialac bo tak byc musi (i nie da sie inaczej). Ale jak to avatar napisal zadna to automatyzacja.
    Pozdrawiam

    0
  • #21 17 Sty 2006 04:36
    igabriel
    Poziom 20  

    ludzie!!!
    czytam ten post tylko z ciekawości bo nie znam sie na aspektach technicznych w tym temacie, ale wy fachowcy zamiast doradzić gościowi jak podłącza się tempomat to kłócicie się o skrzynie biegów , jeśli będzie chciał to niech go sobie założy nawet do motoroweru, tylko doradźcie mu jak to zrobić, osobiście jeździłem kiedyś eurobusem z normalną skrzynią manualną i nie przypominam sobie używania tempo w mieście czy w górach bo nie do tego on służy, tu chodzi o długie odcinki autostrad czy dróg expresowych, gdzie ostre podjazdy są rzadkością i kiedy trzeba zmieniać biegi zwłaszcza kiedy auto ma stosunkowo dużą moc...
    wródźcie raczej do tematu......

    1
  • #22 12 Lut 2006 14:12
    Tosiek_123
    Poziom 13  

    Witam ponownie. Prace w temacie tempomatu stoją w miejscu. Powód: brak czasu, częste wyjazdy i najważniejsze - zima, a co za tym idzie temperatura otoczenia, brrr. Tematu nie zamykam, nadal zbieram informacje, najbardziej interesuje mnie oznaczenie pinów w tempomacie z Omegi B oraz to, jakich informacji potrzebuje centralka tempomatu aby mogła poprawnie funkcjonować (z jakich czujników korzysta). Pzdr.

    0
  • #23 25 Lis 2006 19:13
    Poullin
    Poziom 2  

    Witam
    Ja mam forda mondeo z tempomatem oraz artykuł jak zamontować tempomat w fordzie mondeo może coś Ci to pomoże.

    Artykuł nie jest mój ale myślę że autor się nie pogniewa za udostępnienie go.

    Artykuł dotyczy montażu układu sterującego prędkością (tempomat) do samochodu Ford Mondeo 1993-2000.



    Wstęp

    W tym artykule postaram się przedstawić sposób montażu urządzenia kontrolującego prędkość (tempomat) do samochodu Ford Mondeo 1993 – 2000, który fabrycznie takiego urządzenia nie posiadał. Postaram się także pokazać zasadę działania tempomatu na przykładzie w/w samochodu.



    Co będzie potrzebne

    Pod maską :

    • Serwo układu sterującego prędkość ze stelażem (98BB 9C734 BA)
    • Linka sterowania : Zetec 1.6 1.8 i 2.0 – długa (98BB 9A820 AD), Duratec V6 – krótka (94BB 9A820 BJ)

    W środku :

    • Kierownica pod układ sterowania prędkością (97BB 3599 BEYYDI)
    • Poduszka powietrzna pod układ sterowania prędkością (97BB F044H42 BAYYDI)
    • Styki klaksonu pod układ sterowania prędkością (93GB 13K805 AE)
    • Przełączniki układu sterowania prędkością (97BB 9E740 BA)
    • Wiązka elektryczna – przełącznik światła stopu, położenia hamulca i pedału sprzęgła (97BG 13A612 EA)
    • Przełącznik położenia pedału hamulca (94BB 9C872 AC)
    • Przełącznik położenia pedału sprzęgła (94BB 7C534 AC) – dla manualnej skrzyni biegów
    • Przekaźnik odcinający do samochodów posiadających układ TCS (96FG 19W572 AA)
    • Żarówka z oprawką do tablicy wskaźników (94AP 13464 AA)

    Nie dopisuje do listy m.in. taśmy sygnałowej za kierownice oraz tzw. IIM (Instrument Interface Module) czyli modułu sterującego pracą wskaźników w samochodzie, bo te elementy powinny już się w nim znajdować fabrycznie. Moduł IIM znajduje się za włącznikiem świateł. To taka szara lub brązowa kostka.

    UWAGA ! Wszystkie prace związane ze zdejmowaniem poduszki powietrznej należy przeprowadzić przy odłączonej klemie minusowej (-) od akumulatora. Kable oraz ewentualne lutowania należy zabezpieczać taśmą izolacyjną.



    Wprowadzanie kabli do środka pojazdu

    Serwo tempomatu zamontowane jest pod maską w komorze silnikowej. Znajduje się za kielichem amortyzatora po stronie kierowcy. Tam należy założyć serwo, uprzednio montując uchwyt (stelaż). Przy dobrym układzie znajdziemy tam też wtyczkę płaską którą wkładamy do serwa. Jeżeli nie posiadamy takiego wtyku, to musimy się w niego zaopatrzyć – wyjmując go np. z rozbitego samochodu i przechodzimy do kroków poniżej.

    Potrzebujemy wiązki z 6 kabli o różnych kolorach. Kable wprowadzamy do wnętrza pojazdu, a z drugiej strony podłączamy do pin 1, 4, 5, 6, 7 i 9 wtyczki serwa tempomatu.

    Wtyczka do serwa składa się z 10 pinów :

    pin 1 : Lampka otrzegawcza „włączony tempomat”. Podłączamy do IIM.




    pin 2 : Nie podłączony
    pin 3 : Sensor prędkości samochodu (VSS). Podłączamy do pin 5 w dużej czarnej rozkręcanej wtyczce obok filtra powietrza.
    pin 4 : Przełącznik pedału sprzęgła.
    pin 5 : Przyciski tempomatu. Podłączamy do taśmy sygnałowej za kierownicą.
    pin 6 : Przyciski tempomatu. Podłączamy do taśmy sygnałowej za kierownicą.
    pin 7 : +12V. Podłączamy do bezpiecznika F23.
    pin 8 : Nie podłączony.
    pin 9 : Przełącznik położenia pedału hamulca.
    pin 10 : GND (-). Podłączamy do akumulatora lub dowolnego źródła (-).



    Montaż serwa tempomatu

    Jak wspomniałem wcześniej serwo jest zamontowane po stronie kierowcy (LHD) za kielichem amortyzatora.

    1. Aby dostać się do otworów montażowych należy podnieść samochód na lewarku od strony kierowcy.
    2. Zdjąć lewe przednie koło i ściągnąć nadkole.
    3. Umieścić stelaż i zamontować do karoserii na 3 śruby.
    4. Zamontować nadkole i założyć koło.
    5. Umieścić serwo w stelażu i dokręcić 1 śrubą.
    6. Włożyć wtyk 10 PIN.



    Rys. 1 Serwo tempomatu



    Montaż linki tempomatu

    Poniżej przedstawię instrukcje montażu dla silnika typu Zetec z długą linką sterującą. W przypadku silnika Duratec instrukcja montażu jest podobna.

    1. Włożyć linkę w ustalacz linki serwa tempomatu. To takie plastikowe kółeczko co się kręci i nawija linkę. Zamontować plastikową osłonę.
    2. Doprowadzić linkę do przepustnicy przekładając ją wcześniej przez dziurkę przy kolektorze.
    3. Założyć końcówkę linki za przepustnice (zahaczając ją za koniec).



    Fot. 1 Linka tempomatu



    Montaż kierownicy i poduszki


    Montaż tempomatu wiąże się z koniecznością zmiany kierownicy i poduszki. Konstrukcja jest zupełnie inna i do zwykłej kierownicy nie da się zamontować przycisków.

    1. ODŁĄCZAMY MINUS Z AKUMULATORA
    2. Przekręcamy kierownice o 90 stopni od normalnego położenia (jazda na wprost) i odkręcamy z tyłu dwie śruby TORX 30. Śrubki znajdują się w środkowych dziurkach.
    3. Zdejmujemy poduszkę i ją odłączamy (odciągamy żółty konektor)
    4. Odkręcamy kierownice – klucz rozmiar „15”.
    5. Montujemy nową kierownice z przyciskami tempomatu i podłączamy wtyczki. Podłączamy wtyk do poduszki i montujemy samą poduszkę dwoma śrubkami TORX 30.



    Fot. 2 Kolumna kierownicza



    Okablowanie

    Zacznijmy od sprawdzenia, czy pod kolumna kierownicy znajduje się wiązka kabli z trójkątnym wtykiem – posiadająca 3 piny. Wtyk ten podłączony jest z taśmą sygnałową, ma kolor czarny i zamontowany jest tuż przy samej kierownicy. Jeżeli wszystkie 3 piny są obsadzone, to możemy być szczęśliwi, bo prawdopodobnie posiadamy całą instalacje elektryczną przystosowaną do obsługi tempomatu. Jeżeli nie, to musimy jakoś ten dodatkowy pin doprowadzić.

    1. Doprowadzamy do kolumny kierowniczej kabelki, które wcześniej wprowadziliśmy od serwa tempomatu (pin 5 i 6).
    2. Odizolowujemy kabel, który dochodzi do pin 1 trójkątnej wtyczki i podłączamy do niego kabel idący od serwa pin 6.
    3. Jeżeli nie posiadamy trzeciego pinu w trójkątnej wtyczce, musimy go sobie zrobić. Do 3 pinu w trójkątnej wtyczce doprowadzamy i podłączamy kabelek idący od serwa pin 5.


    Następnie musimy podłączyć czujniki położenia przy pedałach. W samochodach nie posiadających fabrycznie tempomatu będą tylko 2 czujniki. Przy pedale hamulca do światła STOP (kolor czarny) oraz przy pedale sprzęgła (kolor czerwony). Brakuje czujnika położenia pedału hamulca (kolor zielony). Musimy go zamontować ponad czujnikiem STOP. Czujnik położenia sprzęgła w samochodach bez tempomatu posiada 2 PINy, z tempomatem – cztery, więc musimy uzupełnić dwa dodatkowe PINy podłączając je równolegle do starych. Można także nabyć czujnik, ale jest to dodatkowy – niepotrzebny – wydatek. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów oczywiście nie będzie czujnika przy pedale sprzęgła.



    Fot. 3 Czujniki położenia pedałów

    Ktoś pewnie zapyta, po co te czujniki. Już odpowiadam. Po naciśnięciu któregokolwiek z pedałów tempomat musi się wyłączyć. Jest to wymuszone względami bezpieczeństwa. Nie bardzo chciało mi się tworzyć własną wiązkę do czujników, więc nabyłem taką drogą kupna. Na dzień pisania tego artykułu kosztowała ona 50 PLN. Czujnik (zielony) kosztował niecałe 30 PLN.


    Mając wiązkę w samochodzie przystosowaną przez producenta do podłączenia tempomatu (obecny pod maską wtyk do serwa, 3-ci pin przy kolumnie kierownicy) oraz komplet zamontowanych czujników, wystarczy tylko wpiąć wiązkę do czujników w odpowiednie wtyki.



    Moduł IIM oraz wskaźnik załączenia tempomatu

    Jeżeli w samochodzie posiadamy kompletną wiązkę pod tempomat – pomijamy kroki 1, 2 i 5.

    1. Przewód od serwa (pin 1) podłączamy do modułu IIM (pin 12).
    2. Doprowadzamy nowy przewód od modułu IIM (pin 13) do tablicy wskaźników. Dzięki temu w momencie włączenia tempomatu zapali się zielona lampka.
    3. Zdejmujemy obudowę zegarów. Odkręcamy w tym celu 5 wkrętów. 2 pod zegarkiem/komputerem pokładowym, 1 pod przyciskami podgrzewanych szyb i 2 przy zegarach.
    4. Odkręcamy tablice wskaźników (zegary).
    5. Podłączamy przewód z pkt. 2 do wtyczki po prawej stronie za wskaźnikami (pin 6).
    6. Wkładamy żarówkę w odpowiednie miejsce.
    7. Składamy w odwrotnej kolejności.



    Testowanie

    O ile nie popełniliśmy jakiegoś błędu to wszystko powinno działać poprawnie. Aby sprawdzić poprawność działania proponuje przejażdżkę na jakiejś pustej drodze. Rozpędzamy się do prędkości około 40 km/h i naciskamy przycisk po lewej stronie – biała kropka. Teraz po naciśnięciu przycisku (+) lub (-) powinien załączyć się układ sterowania prędkości i zaświecić zielone światełko na tablicy wskaźników. Prędkość płynnie regulują przyciski (+) oraz (-). Jedno naciśnięcie odpowiada przyspieszeniu lub zwolnieniu o około 1,5km/h. Naciśnięcie któregokolwiek z pedałów wyłączy tempomat. Aby rozłączyć tempomat możemy także nacisnąć przycisk z czerwoną kropką.



    Fot. 4 Załączony tempomat



    Opis funkcji

    Układ sterowania prędkością kontrolujemy za pomocą 5 przycisków umieszczonych na kierownicy.




    Lewa strona na górze : Włączanie systemu.

    Lewa strona na dole : Wyłączanie systemu (resetowanie pamięci prędkości)

    Prawa strona na górze : Przycisk ten umożliwia nam zapamiętanie aktualnej prędkości w celu późniejszego powrotu do niej, np. po wykonaniu manewru wyprzedzania innego pojazdu.

    Prawa strona na środku : Zwiększanie prędkości. Jedno naciśnięcie przycisku zwiększa prędkość jazdy o około 1.5 km/h. Ciągłe przytrzymywanie przycisku powoduje przyspieszanie do momentu puszczenia go lub do osiągnięcia przez samochód prędkości około 200 km/h.

    Prawa strona na dole : Zmniejszenie prędkości. Podobnie jak w przypadku przycisku (-), lecz działanie odwrotne.



    W dowolnym momencie można wyłączyć tempomat naciskając pedał sprzęgła lub hamulca.


    UWAGA ! Układ sterowania prędkości (tempomat) załącza się przedziale prędkości od około 40km/h do około 200km/h.



    Pozdrawiam,
    Marcin Madej (STraits)
    marcin(at)madej.net



    Powodzenia
    Paweł

    p/s
    u mnie tempomat nie działa jestem na etapie zbierania dokładniejszych informacji niż zawiera ten artykuł celem znalezienia i usunięcia usterki w moim.

    0
  • #24 10 Gru 2007 21:45
    Meterek
    Poziom 1  

    Witam niestety ja rowniez mecze sie z moim tempomatem wszystko jest podlaczone i nic zero reakcji juz rozebralem serwo i czyscilem nadal nic jak by Tobie udalo sie zrobic swoj tempomat daj znac co bylo nie tak pozdrawiam.

    0
  • #25 10 Gru 2007 22:39
    bartek_j
    Poziom 35  

    A jakie auto ?
    Zakładałem tempomat z Oplowski (z benzynowej Omegi, Vectry B) do samochodów które go nigdy nie miały i działał poprawnie. Tempomat do szczęścia potrzebuje sygnału prędkości pojazdu (impulsów drogi), czujnika wciśnięcia hamulca (czyli podłączenie do świateł stop), 3 przycisków sterujących (z czego jeden normalnie zwarty) i czujnika wciśnięcia sprzęgła ( w moich rozwiązaniach przeważnie z lenistwa połączony "na stałe"). Noi oczywiście zasilanie ;)
    Działa nadzwyczaj dobrze... A sam tempomat z opla do nabycia za 50 - 80 PLN na alledrogo...

    0
  • #26 02 Mar 2008 15:04
    gregori811
    Poziom 10  

    Kolego mógłbyś narysować jakiś schemat jek podłączyć taki oplowski tempomat.

    0
  • #27 02 Mar 2008 15:31
    bartek_j
    Poziom 35  

    Schematu mi sie nie chce rysować, bo taki już jest wśród schematów od Opla Omegi B. Mogę wkleić moje wypociny w któych już kiedyś opisywałem jak to połączyć, podłaczałęm w Astrze F
    A tu rozpiska zlacz:
    Tempomat posiada zlacze 10 pinowe, 2 rzedy po 5 pinow oznaczone literami od A do K (z pomienieciem litery I ). Litery sa widoczne na zlaczu. Po kolei:
    A - manetka, przycisk reset ("O") normalnie zwarty do +12. sluzy do dezaktywacji tempomatu.(odlaczenie od +12 wylacza)
    B - manetka, przycisk "I", normalnie rozwarty, do +12 aktywacja tempomatu i zwiekszane predkosci
    C - manetka, przycisk "R", normalnie rozwarty, do +12 zmniejszanie predkosci
    D - czujnik sprzegla, normalnie zwarty (zwarty przy puszczonym sprzegle) do +12V. U mnie na polaczone na stale. z +12V
    E - masa
    F - Zasilanie, +12V, max 5A
    G - swiatla STOP. ciekawostka: pozostawienie tego przewodu niepodlaczonego powoduje ze tempomat traktuje jakby byl hamulec nacisniety. Tzn aktywny stanem 'wysokim' z wewnetrznym podciaganiem do +. U siebie podlaczyme zaraz przy wlaczniku swiatel stop.
    H - linia diagnostyczna. Zostawic niepodlaczone :)
    J - polaczenie ze sterownikiem skrzyni automatycznej. pozostawic niepodlaczone przy skrzyni manualnej..
    K - czujnik predkosci. Ja podlaczylem do niebiesko - czerwonego w kostce od radia.

    0
  • #28 08 Mar 2008 17:49
    gregori811
    Poziom 10  

    Wielkie dzięki kolego, o to właśnie mi chodziło.

    0
  • #29 04 Wrz 2008 17:44
    Adampio
    Poziom 14  

    Panowie,
    po ostatnich wakacjach postanowilem zainstalowac sobie tempomat w mojej Corolli (E11 FL z 2000 r.). Zdecydowalem sie na linkowy tempomat Rostra (http://www.rostra.com/ac-cruise.asp) i podstawowy dylemat przed ktorym na razie stoje to wybor silownika: elektryczny (#250-1223) czy podcisnieniowy (#250-1176)?
    Roznica w cenie jest rzedu 50$ na korzyść podcisnieniowego.
    (np. http://www.brandondist.com/rostra_prices.htm 112$ vs 157$) czyli w zasadzie nieistotna bo dokupic trzeba jeszcze manetkę i doslac calosc do Polski.
    Mam argumenty i za jednym i za drugim rozwiazaniem, wiec chetnie usysze opinię innych.

    0
  • #30 25 Lis 2008 21:37
    treacer111
    Poziom 10  

    Powiem tylko że jazda z manualna skrzynią i z tempomatem jest ok, miałem vectrę c 2003r 2.0tdi z tempomatem i jeżdżąc z Londynu do Stargardu w ogóle nie odczułem zamęczenia (cała trasa 14godz prom 2 jazda 12). Zmieniłem auto na Renault Traffic 2004 1.9DCI 6 biegów, jaki tempomat możecie mi do niego polecić?

    Proszę o pomoc.

    0