Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Częste grzanie pieca, temperatura grzania wyższa niż zadana

tmlypek 10 Feb 2022 19:16 930 22
  • #1
    tmlypek
    Level 3  
    Witam,
    Posiadam piec DeDietrich MCR3 Evo z zasobnikiem wody, mój problem polega na tym, że piec bardzo często się załącza co jakieś 5-10min i grzeje temp do 80 stopni mimo zadanej 43 stopnie. Co może być przyczyną?
    Będę wdzięczny za wszystkie rady i wskazówki ponieważ dopiero zaczynam przygodę z piecem i jestem zielony w tym temacie.
  • Helpful post
    #2
    przemkolo
    Level 13  
    Napisz coś więcej:
    - w jakim trybie pracuje kocioł (cwu/co),
    - czy poza tymi wzrostami temperatury działa normalnie, tzn. dostarcza ciepło do grzejników,
    - czy dotychczas było dobrze , a nagle pojawiły się te objawy, o których piszesz,
    - czy są jakieś komunikaty o błędach, co pokazuje na wyświetlaczu,
    - jak zmieniają się obroty wentylatora ("na ucho"),
    - te 80 stopni to odczytane z wyświetlacza , czy z jakiegoś termometru,
    - czy były jakieś prace na instalacji (np. zakręcane zawory )
    - itp.
    Na pierwszy rzut oka podany przez Ciebie opis sugeruje brak/ograniczony przepływ przez wymiennik kotła.
    Ten kocioł ma zabezpieczenie od zbyt małego przepływu (liczy deltę Tzasilania - Tpowrótu) i jeśli jest ona powyżej 50 stC, wprowadza blokadę przemijającą (chyba właśnie na 10 min).
    przyczyną mogą być przymknięte zawory, zapchany filtr siatkowy. itp.
    Dotknij rury wyjściowej za kotłem (w pewnej odległości), jeśli nie robi się gorąca przy tych wzrostach temperatury, to szukaj problemów z przepływem wody przez kocioł (może zablokowany zawór trójdrogowy?)
  • #3
    tmlypek
    Level 3  
    Piec grzeje do 80 przy centralnym ogrzewaniu, te 80 stopni to odczyt wyświetlacza na piecu, grzejniki grzeją. Wyskakuje błąd o zbyt dużej różnicy temperatur na wyjściu i powrocie. Mam wrażenie że problem pojawił się po założeniu sterownika do ogrzewania podłogowego na parterze bo u góry mam grzejniki. Na parterze po osiągnięciu 22,5 stopnia podłogówką wyłącza się wraz z pompą a piec zaczyna grzać jak szalony do 80 stopni co 5 minut. Przy grzaniu rurki są gorące. Jak odkręcę grzejniki na maxa to wtedy piec grzeje do niższych temperatur. Instalator, który to wszytko montował nie wie co z tym zrobić ponieważ jak mówi ogrzewanie jest zamknięte na dole i nie ma powrotu dlatego piec tak szaleje i wychodzi na to że mam grzać na maxa oby piec miał powrót 🤨. A ja już wariuje widząc ile niepotrzebnego gazu zużywa mój piec 🤯 Dom jest nowy kupiony od dewelopera. Czy jest opcja że została źle wykonana instalacja i dlatego jest problem z piecem czy raczej to wina samego pieca? Serwisant Dietricha zasugerował, że trzeba założyć regulator temp na górze ale wtedy jak temp na piętrze osiągnie np 22 stopnie to piec się wyłączy i co wtedy z podłogówką na dole? Nie będzie e grzać bo piec będzie wyłączony.
  • Helpful post
    #4
    przemkolo
    Level 13  
    No właśnie. Nawet sam znasz przyczynę. Problem leży w niewłaściwie zaprojektowanej/wykonanej instalacji.
    Przypuszczam, że na górze masz zakręcone zawory termostatyczne, albo ustawione na niższą temperaturę niż jest faktycznie w pomieszczeniu, a jak sterownik podłogówki wyłączy pompę, to ustaje przepływ przez kocioł i stad objawy i wyświetlany błąd (tak jak przypuszczałem w pierwszym poście).
    Rozumiem, ze nie masz sterownika pogodowego, czyli kocioł pracuje stałotemperaturowo.
    Przy takiej instalacji, to kocioł powinien być włączony przez sprzęgło hydrauliczne i/lub układy z mieszaczami.
    Doraźnie w Twojej sytuacji to może pomóc:
    1. odkręcenie jednego lud dwóch zaworów termostatycznych przy grzejnikach (np. w łazience) tak, aby zawsze był przepływ przez kocioł (plus ew. modyfikacja nastaw kotła w celu obniżenia mocy, ale to już raczej instalator/serwisant).
    2. kocioł ma możliwość podłączenia sterownika zał/wył, wiec sygnał z regulatora podłogówki można wpiąć do sterownika kotła (ale raczej przez jakiś przekaźnik pośredniczący- nie znam schematu Twojego regulatora podłogówki, chodzi o to, aby nie wprowadzać obcych potencjałów do sterownika kotła). Wtedy, jeśli na dole sterownik wyłączy podłogówkę, to jednocześnie wyłączy kocioł ("da mu znać", że nie trzeba już grzać ). Oczywiście minusem jest to, że wtedy to grzejniki na górze nie będą grzać, aż do momentu kiedy sterownik podłogówki ponownie włączy pompę i kocioł.
    To tyle tak na szybko.
    pozdrawiam
    ps. ewentualnie dołożenie jakiegoś regulatora pokojowego/pogodowego ale umożliwiającego modulację pracy kotła, np. firmowego, czy jakiegoś OpenTherm'a może trochę pomóc.
  • #5
    tmlypek
    Level 3  
    Obok sąsiedzi mają taki sam dom od tego samego dewelopera i i ich działa to prawidłowo. Czy mogę coś zrobić - wymagać od dewelopera aby coś poprawił? Czy można jeszcze coś zmienić i naprawić w tej kwestii?

    Dodano po 46 [minuty]:

    Dodam jeszcze że grzejniki nie są całkowicie zamknięte bo są na 3 a mimo to nie ma przepływu. Jak odkręcam wszystkie grzejniki to piec już nie grzeje tak wysoko tylko 5 stopni wyżej niż nadana.
  • #6
    przemkolo
    Level 13  
    To, że sąsiadom działa prawidłowo, może wynikać z innego sposobu użytkowania domu ( użytkowanie piętra, wyższe temperatury w pokojach, otwarte okna :-) itp.). Pisałeś coś, że dołożyłeś sterownik podłogówki typu włącz/wyłącz. To zmieniło hydraulikę pracy instalacji. Sąsiedzi pewnie tego nie mają.
    Co do dewelopera, to możesz spróbować domagać się, żeby założył Ci regulator modulujący kocioł: firmowy np. AD289, AD288 (bezprzewodowy) lub lepszy :-), albo jakiegoś OpenTherma niezależnego. Kosztuje to od 500 do 2000 zł +montaż.
    Nie gwarantuję, że to pomoże, ale jak przypuszczam obecny problem jest powodowany pracą stałotemperaturową sterownika kotła, tzn jak obniży się temperatura wody w kotle i jest sygnał grzania, to uruchamia palnik z mocą maksymalną i wtedy gwałtowne ograniczenie przepływu po zamknięciu podłogówki, wskutek bezwładności cieplnej powoduje te skoki temperatury. Zastosowanie regulatora , który umożliwi modulowanie palnika spowoduje, ze kocioł będzie mógł pracować z mniejsza mocą, zatem w przypadku ograniczenia przepływu wody przez kocioł, podbicie temperatury będzie mniejsze. Jak dasz ten regulator pogodowy tam gdzie podłogówka, to niepotrzebny będzie ten dodatkowy sterownik podłogówki ( rozumiem, że zamyka on elektrycznie zawory zamontowane na rozdzielaczu podłogówki i wyłącza pompę), chyba że tylko po to, aby nie zużywać energii przez pompę.

    Poproś/zażądaj od dewelopera, żeby pokazał (a w zasadzie przekazał) Ci projekt instalacji wewnętrznej i zabudowy kotła, wtedy porównasz jak to jest wykonane (o ile deweloper zlecił wykonanie takiego projektu- w co wątpię, ale wtedy masz już haka na niego)
    Inne rozwiązanie to zabudowa sprzęgła lub zaworu minimalnego przepływu (ale to słabe jest).
    Tu masz przykładową konfigurację (informacyjnie) zabudowy tego kotła w wersji "full wypas":
    Częste grzanie pieca, temperatura grzania wyższa niż zadana

    Dodano po 6 [minuty]:

    tmlypek wrote:

    Dodam jeszcze że grzejniki nie są całkowicie zamknięte bo są na 3 a mimo to nie ma przepływu.


    Termostat grzejnikowy to tez forma regulatora. Może być nastawiony na "3" i być całkowicie otwartym lub całkowicie zamkniętym, to zależy od temperatury w pomieszczeniu.
  • #7
    tmlypek
    Level 3  
    Co do sąsiadów to również mają sterownik podłogówki, sprawdzaliśmy również u niego pozamykać wszystkie grzejniki i podłogówkę i mimo to piec u niego nie wariuje i nie grzeje tak wysoko tylko 10 stopni powyżej zadanej. Pomyślałem że może mam zapchana instalacje i dlatego przy lekko rozkręconych grzejnikach nie ma przepływu a przy max rozkręconych jest? Może być to powodem? A może uszkodzony czujnik temp powrotu? (ale wtedy pewnie przy odkręconych grzejnikach również by wariował) Czy założenie takiego modulatora załatwiło by sprawę w sensie ze piec będzie grzał normalne temperatury? Przepraszam jeśli zadaje głupie pytania ale nie mam na ten temat pojęcia a widzę że Ty masz bardzo duża wiedzę na ten temat, szkoda że umie w mieście nie ma takich fachowców jak Ty.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jaka jest zasada działania takiegomodulatora? On wyłącza całkowicie piec po otrzymanej zadanej temperaturze czy pozwala na precyzyjne grzanie?
  • #8
    przemkolo
    Level 13  
    Możesz mieć gdzieś przypchaną instalację. Generalnie problemem jest za mały przepływ wody przez kocioł w momencie wyłączenia pompy podłogówki. Nie wiem jak masz zrobioną tę podłogówkę, ale na podstawie wcześniejszych informacji przypuszczam, ze jest włączona tak jak grzejnik, albo co gorsze w powrót z grzejników (tak niektórzy robią, ale jest słabe rozwiązanie, tylko nie wiem po co wtedy ta pompa podłogówki).

    Zastosowanie regulatora pokojowego na parterze i wyrzucenie regulatora podłogówki pomoże, bo jak na dole zostanie osiągnięta zadana temperatura, to sterownik kotła dostanie sygnał, że ma wyłączyć palnik i go wyłączy bez podbijania temperatury. Pompa podłogówki musi wtedy pracować i ew. zawory na pętlach podłogówki muszą być otwarte. Wtedy sprawdzi się też regulator pokojowy typu załącz/wyłącz (ewentualnie ten sterownik od podłogówki może taką funkcję spełniać).

    Ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem (chociażby ze względu na zużycie gazu) jest zainstalowanie sterownika pogodowego (z czujką temperatury na zewnątrz, sam regulator jest zamontowany w mieszkaniu). Taki regulator sam ustawia temperaturę wody do grzejników wg temperatury na zewnątrz i temperatury wewnątrz. Jak jest w miarę ciepło na dworze , to na grzejniki będzie wysyłał wodę o temperaturze np. 30 stC, a nie 43. I robi to zmieniając płynnie moc kotła, a nie zerojedynkowo włącz - wyłącz. Dodatkowo masz podgląd pracy kotła i sterowanie (zmian temperatury w pomieszczeniu, sterowanie czasowe, tryby wakacyjne i cała masa dodatkowych funkcji) z mieszkania, a nie z kotłowni czy garażu. taki regulator komunikuje się ze sterownikiem kotła protokołem firmowym lub OpenTherm wspieranym przez wielu różnych producentów. Musisz sobie doczytać jaki regulator byłby dla ciebie najlepszy. Przewodowe wymagają kabla (dwużyłowego , może być cienki), ale jak jest to nowy dom z ładnymi tynkami, to szkody je psuć, ale są też regulatory bezprzewodowe (droższe). Nie pomogę Ci wybrać konkretnego typu, bo nie znam dokładnie De Dietricha.

    Uszkodzenie czujnika powrotu raczej jest mało prawdopodobne (jest to pewnie termistor), jak masz miernik to możesz go sprawdzić. A jeszcze jak możesz, to narysuj schemat instalacji wewnętrznej i tej nieszczęsnej podłogówki.
    pozdrawiam
  • Helpful post
    #9
    ROWE
    Level 34  
    tmlypek wrote:
    Co do sąsiadów to również mają sterownik podłogówki, sprawdzaliśmy również u niego pozamykać wszystkie grzejniki i podłogówkę i mimo to piec u niego nie wariuje i nie grzeje tak wysoko tylko 10 stopni powyżej zadanej.

    Z reguły to zawsze są problemy z ogrzewaniem mieszanym.
    tmlypek wrote:
    Mam wrażenie że problem pojawił się po założeniu sterownika do ogrzewania podłogowego na parterze bo u góry mam grzejniki.

    To na "grzejniki" też podłącz regulator pokojowy w szereg ze sterownikiem podłogi.
  • #10
    tmlypek
    Level 3  
    Przemkolo, podpowiedx proszę czy Zamo towwl już instalacji można dołożyć i zamontować bypass z zaworem upustowym różnicy ciśnień? Czy technicznie jest to możliwe czy tylko na etapie wykonywania instalacji? U mnie problemem jest brak przepływu powrotu przez wyłączona podłogówkę która się wyłącza przez osiągnięta temp pomieszczenia.
  • Helpful post
    #11
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Ogólnie beznadziejnie dobrany kocioł z moca minimalną 6kW (!!!) zawsze będzie generował tego typu problemy.
    Tu jest coś dziwne, że aż tak przegrzewa w stosunku do nastawy. Brak przepływu, ( stan filtra?), albo padająca pompa obiegowa.
  • #12
    tmlypek
    Level 3  
    Andrzej jest brak przepływu ponieważ listwa sterujaca podłogówką wyłącza ogrzewanie ponieważ osiagnieto wymagana temperaturę stąd brak przepływu. Dlatego myślałem czy można dołożyć bajpas z zaworem upustowym różnicy ciśnień
  • #13
    przemkolo
    Level 13  
    @tmlypek
    Możesz dołozyć do już wykonanej instalacji, będzie on ja trochę "ratował".
    Oczywiście wymaga to ingerencji w rury, będziesz musiał znaleźć miejsce na zamontowanie w kotłowni, a może zmieści się w skrzynce rozdzielacza od grzejników (o ile podłogówka nie jest włączona w powrót z grzejników). Są zawory proste i kątowe, najmniejsze to chyba 3/4". Zakres ciśnienia do 0,5 lub 0,6bara. Zakładam(!), ze Twoja instalacja nie ma większych oporów. Przypominam się jeszcze raz z prośbą o narysowanie schematu instalacji lub pozyskanie jego od dewelopera, byłoby łatwiej doradzać.
    Nastawę zaworu musisz dobrać tak, aby przy pracujących grzejnikach i/lub podłogówce nie upuszczała wody do powrotu, bo Ci będzie rosła temperatura powrotu, a przy kotle kondensacyjnym temp. powrotu powinna być jak najniższa (maksymalizuje się wtedy odzysk ciepła z przemiany fazowej skraplania).
    I jeszcze raz namawiam do zainstalowania regulatora pogodowego w celu modulacji mocy kotła. Będzie lepiej i oszczędniej kocioł pracował. To jest to, o czym pisał @andrzej lukaszewicz (o beznadziejności).
    Zresztą zastanawiam się jak masz tę podłogówkę zasilaną, skoro na kotle trzymasz 43 stC.


    @andrzej lukaszewicz No właśnie, coś dziwnie ta instalacja jest zrobiona. Kocioł nowy, to raczej pompa ok, może jakieś duże opory na instalacji albo wyłączenie podłogówki zamyka całkowicie przepływ przez kocioł, albo jakiś zawór przymkniety? Albo nastawami wstępnymi cała instalacja skryzowana na maxa?

    @tmlypek A na piętrze masz ciepło? i jaką mniej więcej temperaturę mają grzejniki ? (dotykając rożnych obszarów grzejnika) I czy filtr sprawdziłeś? W nowej instalacji coś mogło zostać w rurach czy rozdzielaczach (jak nie była płukana) .
  • #14
    tmlypek
    Level 3  
    Grzejniki na piętrze grzeja bez zarzutów, na górze gorące na dole trochę mniej ale grzeją. Filtr czyszczony. Generalnie problem występuje jak podłogówką się wyłącza. Jak chodzi grzeje ok. Hydraulik stwierdził że podłogówkę zamyka powrót i dlatego tak jest, tylko że u innych to działa.
  • Helpful post
    #15
    ROWE
    Level 34  
    ROWE wrote:
    To na "grzejniki" też podłącz regulator pokojowy w szereg ze sterownikiem podłogi.

    Częste grzanie pieca, temperatura grzania wyższa niż zadana
  • #16
    przemkolo
    Level 13  
    @ROWE Ale chyba tmlypek nie ma termostatu pokojowego na piętrze (tylko termostaty na grzejnikach), a sterownik na dole zamyka pętle podłogówki siłownikami termoelektrycznymi i wyłącza pompę podłogówki (jak ona jest włączona hydraulicznie ???). Kocioł pracuje w trybie stałotemperaturowym. Oczywiście można ten styk ze sterownika podłogówki wpiąć do sterownika kotła. Tyle, że jak to zrobi równolegle do sterowania pompą, to i tak dalej może być podbijanie temperatury, trochę mniejsze. Pompa i zawory termoelektryczne powinny pracować jeszcze przez chwilę po zamknięciu (otwarciu) styku dla kotła i wyłączeniu palnika, aby wyprowadzić zakumulowane ciepło w komorze kotła.

    @tmlypek Musisz narysować schemat, a przynajmniej zamieścić zdjęcia.
  • #17
    ROWE
    Level 34  
    Nie ma regulatora, to można założyć.
    tmlypek wrote:
    Serwisant Dietricha zasugerował, że trzeba założyć regulator temp na górze ale wtedy jak temp na piętrze osiągnie np 22 stopnie to piec się wyłączy i co wtedy z podłogówką na dole? Nie będzie e grzać bo piec będzie wyłączony.

    Jak regul. wyłączy to kocioł nie będzie grzał tu i tu.
    Może też być wariant bez wpinania w obwód z podłogą, to już wyjdzie w szczegółach jak będzie lepiej.
  • #18
    przemkolo
    Level 13  
    Jak już ma kupować regulator pokojowy zał/wył to niech dołoży parę stówek i kupi regulator pogodowy z czujnikiem temp. zewnętrznej i założy go na dole.

    Jak przypuszczam, parter ma większe straty ciepła (bo skora staje przepływ przy wyłączeniu parteru, to znaczy, ze termostaty na piętrze są już zamknięte - o ile nie ma jakiegoś dziwoląga w instalacji). Poza tym będzie miał modulację palnika (mocy kotła) i obniżenie Tzas i Tpow, co przy kotle kondensacyjnym jest b. istotne.

    Kocioł kondensacyjny bez pogodówki, to jak porsche na LPG
  • #19
    ROWE
    Level 34  
    przemkolo wrote:
    Kocioł kondensacyjny bez pogodówki, to jak porsche na LPG

    Reg. pogodowy to komfort użytkowania inst. grzewczej za który się płaci, nie zawsze generuje oszczędności.
  • #20
    przemkolo
    Level 13  
    ROWE wrote:
    Reg. pogodowy to komfort użytkowania inst. grzewczej za który się płaci, nie zawsze generuje oszczędności.

    Nie do końca się z Tobą zgodzę. Regulator pogodowy pozwala dostosować ilość dostarczanego ciepła do strat ciepła z budynku, które są proporcjonalne do różnicy temperatur Twew-Tzew (przynajmniej przez przegrody budowlane , choć wentylacja - jeśli nie ma rekuperacji - też). Dzięki temu temperatura wody na zasilaniu może być niższa niż wynika to z obliczeń projektowych, co przy stosowaniu kotła z palnikiem modulowanym, pozwala na pracę mniejszym obciążeniem niż znamionowe. Sprawność kotła kondensacyjnego rośnie ze zmniejszeniem stopnia obciążenia (bo przy stałej geometrii układu przepływowego spalin spada ich prędkość, a przy stałej powierzchni wymiany ciepła otrzymujemy na wylocie niższa temperaturę spalin, czyli mniejsza stratę wylotową - a jest to główna strata w kotłach gazowych), nie mówiąc o większej kondensacji jeśli temperatura spalin obniża się w stosunku do punktu rosy.
    Widać to też chociażby z danych kotła MCR (dwa punkty pracy z powrotem 30stC):
    Częste grzanie pieca, temperatura grzania wyższa niż zadana

    Dni w sezonie grzewczym o temperaturach znacząco wyższych niż temperatura obliczeniowa dla danej strefy klimatycznej jest większość (80%-90%), dlatego w skali roku praktycznie zawsze da to korzyści.
    Oczywiście warunkiem jest poprawne ustawienie parametrów kotła i prawidłowo zaprojektowana i wykonana instalacja. Przy regulatorze stałotemperaturowym też można co jakiś czas biegać do kotła, zmieniać Tzas i osiągnąć prawie to samo, ale w tej sytuacji automat jest lepszy od człowieka.
    Zresztą, mówimy o zwiększeniu wydatku o rząd kilkuset zł (różnica pomiędzy on/off a pogodowym), co przy rocznych kosztach zakupu gazu na poziomie 5-6 tys. zł (po starych cenach) nie jest jakąś ekstrawagancją, a komfort owszem duży, zarówno użytkowania kotła jak i cieplny.
  • #21
    ROWE
    Level 34  
    przemkolo wrote:
    ... a komfort owszem duży, zarówno użytkowania kotła jak i cieplny.

    Za który to trzeba dodatkowo zapłacić, coś za coś i nie zawsze tj. potrzebne.
  • #22
    przemkolo
    Level 13  
    I tu się z Tobą zgodzę:D, w końcu przyjemności kosztują:D
  • #23
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    tmlypek wrote:
    Andrzej jest brak przepływu ponieważ listwa sterujaca podłogówką wyłącza ogrzewanie ponieważ osiagnieto wymagana temperaturę stąd brak przepływu.

    To wszystkie obwody masz na siłownikach??? Zostaw otwarte np łazienka, hall, poluzuj trochę wszystkie siłowniki na gwintach by zachować minimalny przepływ, wtedy nie dojdzie do tak ekstremalnego przegrzania kotła.