Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Jaki prosty bojler elektryczny do 1500-1800zł?

Nieobecny 11 Feb 2022 12:23 231 14
  • #1
    Nieobecny
    Level 9  
    Witajcie. Potrzebuje kupić bojler elektryczny 120-150 litrów który bym użytkował do konkretnych celów. Mamy większą pasiekę, do tej pory kupowaliśmy gotowy pokarm ale wracamy do karmienia cukrem (taniej o wiele). Do przygotowaniu pokarmu najlepiej użyć ciepłej wody, w zimnej wodzie też się cukier rozpuści ale to dłużej trwa i podgrzanie wody np. do 70 stopni zabija różne bakterie które mogą być w wodzie. Krótko mówiąc potrzebuje bojler najlepiej 150 litrów który podgrzeje mi wodę do 70-80 stopni, potem się wyłączy, zlewam za jakiś czas wodę i następnego dnia znowu taka sama procedura, tak kilkanaście razy w ciągu roku. Czasami też będę potrzebował zagrzać wodę np. do mycia czegoś, innych celów. Ma być to prosty bojler który będzie dawał wodę na punkt czerpalny znajdujący się zaraz pod bojlerem. W okolicy bojlera mam gniazdko 230V i siłowe które ma zabezpieczenia 3x20A, więc rozwiązań jest sporo. Miejsca też mam sporo. Który bojler byście polecali tak w cenie do 1500zł-1800zł najlepiej taniej, chodzi mi przede wszystkim o to aby podziałał jaknajdłużej. Ogrzewacza przepływowego raczej nie chce, one podgrzewają wodę do niższych temperatur i dają mniej możliwości – mam podgrzewacz Dafi w innym pomieszczeniu. Przy bojlerze mogę (tak mi się wydaje) ustawić żeby mi zagrzał wodę, wyłączył się i ona sobie ostygnie trochę (do wymieszania nie potrzeba aż taka bardzo ciepła, 70 stopni się przydaje aby zabić różne bakterie w wodzie) i spuszczam ile potrzebuje. Dodam że bojler będzie w budynku na działce, nie ma tam innych instalacji, form ogrzewania, jest tylko woda z wodociągu oraz nowa instalacja elektryczna (przyłącze trójfazowe od głównych zabezpieczeniach w złączu 3x25A). Z góry bardzo dziękuje za wszystkie porady bo nie miałem nigdy wcześniej doświadczenia z bojlerami choć wydaje mi się że w prostych nie ma dużej filozofii (jedna rura zasilająca z zimną wodą, druga wychodzi z wodą nagrzaną, termostat, włącznik i tyle).
  • #2
    teskot
    Level 34  
    Spuszczenie wody z bojlera nie jest proste gdyż rura czerpalna (ta, którą spływa woda podgrzana) ma wlot u szczytu zbiornika. Także żeby wypchnąć wodę ogrzaną musi napływać zimna. W pewnym stopniu się wymieszają i to, że bojler ma dajmy na to 100l i można podgrzać wodę do 80 stopni nie oznacza, że usyskasz 100l wody o temperaturze 80 stopni. W miarę opróżniania będzie ta woda coraz zimniejsza.
  • #3
    Nieobecny
    Level 9  
    Hmm. Znalazłem taki dość tani bojler Ariston PRO1 ECO - 150V i na zdjęciach widziałem że oba przyłącza ma od dołu zbiornika. Nie da się po nagrzaniu wody, wyłączaniu bojlera z prądu po prostu spuścić wody która jest w bojlerze?
  • #5
    teskot
    Level 34  
    to, że przyłącza są od dołu to o niczym nie świadczy. Przyłącze czerpalne wewnątrz ma rurę do szczytu zbiornika. Można spróbować zrobić następującą kombinację:
    -na przyłączu czerpalnym zamontować trójnik
    -od strony zasilania zimnej wody zawór i drugi na wolnym wyjściu trójnika
    -wylot z bojlera musi pozostać otwarty bo powietrze miało gdzie ujść przy napełnianiu i którędy wejść przy opróżnianiu
    Uprzedzam, że bez ciśnienia sieci wodociągowej opróżnianie będzie trwało dłuuugo.
  • #6
    78db78
    Level 40  
    Nieobecny wrote:
    Hmm. Znalazłem taki dość tani bojler Ariston PRO1 ECO - 150V i na zdjęciach widziałem że oba przyłącza ma od dołu zbiornika. Nie da się po nagrzaniu wody, wyłączaniu bojlera z prądu po prostu spuścić wody która jest w bojlerze?
    Nie da się aby wodę spuścić musi pod ciśnieniem napłynąć zimna która wypycha góra ciepłą. To że króciec jest na dole to dla wygody montażu i tak rurka idzie na samą górę zbiornika.
  • #7
    Nieobecny
    Level 9  
    A dopływu zimnej wody gdzie wchodzi rura wewnątrz bojlera, od dołu? Jak rozumiem w bojlerach jest tak że zimna woda wchodzi od dołu i podbija poziom który jakby się przelewa przez rurę czerpalną odpływową, tak jakby odwrotnie niż w beczce z kranikiem? Jakie byś widział rozwiązanie żeby zagrzać np 100 litrów wody do 80 stopni?
  • #8
    78db78
    Level 40  
    teskot wrote:
    to, że przyłącza są od dołu to o niczym nie świadczy. Przyłącze czerpalne wewnątrz ma rurę do szczytu zbiornika. Można spróbować zrobić następującą kombinację:
    -na przyłączu czerpalnym zamontować trójnik
    -od strony zasilania zimnej wody zawór i drugi na wolnym wyjściu trójnika
    -wylot z bojlera musi pozostać otwarty bo powietrze miało gdzie ujść przy napełnianiu i którędy wejść przy opróżnianiu
    Uprzedzam, że bez ciśnienia sieci wodociągowej opróżnianie będzie trwało dłuuugo.
    a później zapomni napełnić i odpowietrzyć i spali grzałkę nie takie rzeczy widziałem :D.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Nieobecny wrote:
    Jakie byś widział rozwiązanie żeby zagrzać np 100 litrów wody do 80 stopni?
    Na dole zawsze będzie zimna woda żeby uzyskać 100l wody potrzeba ze 220l zbiornika.
  • #9
    teskot
    Level 34  
    A może coś takiego jak warnik? Tylko nie wiem czy są o takich pojemnościach i w tym budżecie.
  • #10
    stanislaw1954
    Level 43  
    Dużo pisania, a istotnej informacji nie umieściłeś
    Nieobecny wrote:
    Dodam że bojler będzie w budynku na działce, nie ma tam innych instalacji, form ogrzewania, jest tylko woda z wodociągu oraz nowa instalacja elektryczna
    Z tego należy zakładać, że może być w pomieszczeniu temperatura ujemna, czy tak?
  • #11
    atlantel
    Automation specialist
    teskot wrote:
    A może coś takiego jak warnik? Tylko nie wiem czy są o takich pojemnościach i w tym budżecie.

    Swego czasu temu kupiłem pszczelarzowi elektryczny kocioł warzelny 100l i to był strzał w dziesiątkę. Nie tylko woda gorąca (wyższa od tego z bojlera) ale także komfort zimowy, nic nie zamarznie czynnikiem pośrednim między grzałkami elektrycznymi 3 fazowymi (12/24kW) jest olej. Cukier rozpuszcza (gotuje) bezpośrednio w kotle, przelewa do zbiornika tam stygnie i pompą z wężem i dozownikiem podaje po kolei do uli. Dodatkowo kocioł wykorzystuje do wytapiania wosku taka prosta metoda w worku jutowym zanurzonym w gorącej wodzie (wosk zostaje u góry), sterylizuje on także po zakończeniu miodobrania wszystkie narzędzia, sita itp. co pomaga w walce z warozą.
    Jest jedna wada tej metody należy trochę popolować na używany kocioł np. na allegro, aktualnie patrzyłem ale nie znalazłem w atrakcyjnej cenie. Można także szukać takiego kotła warzelnego na gaz propan butan.
  • #12
    Nieobecny
    Level 9  
    Sprawa już trochę nieaktualna, poradziłem się pszczelarzy i nie ma potrzeby gotowania wody, można ale nie trzeba. Niektórzy gotują, inni leją ciepłą a jeszcze inni zimą prosto z kranu. Dowiedziałem się że gotowanie zabija bakterie ale pogarsza skład wody więc coś za coś. Odpuszczę gotowanie bo to bez sensu, dużo kłopotu a nie jest konieczne. Spróbuje z zimną wodą, ewentualnie będę lał ciepłą z podgrzewacza Dafi który mam. Jeszcze do karmienia sporo czasu bo to dopiero po sezonie we wrześniu. Dziękuje za rady.

    Plus tego tematu jest taki że dowiedziałem się jak działa bojler. Zawsze mi się wydawało że na logikę powinno być tak że zimna wpada od góry a dołem wylatuje ciepła grawitacyjnie. Przynajmniej tak mam w odstojnikach do miodu, od góry wlewam z wiaderek a na dole mam kranik dzięki któremu rozlewam do słoików.
  • #13
    PchlaW81
    Level 22  
    Zimna wpada od dołu, grzałka grzeje i ciepła woda unosi się ku górze, tam jest "najgorętsza". pod bojlerem masz króciec wylotowy który ciągnie się na samą górę zbiornika gdzie jest ta najgorętsza woda, jak się kąpiesz to zimna wpływa od dołu i wypycha z góry tą najcieplejszą.
  • #14
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Ja to bym widział w ten sposób: Kupujesz zasobnik CWU emaliowany bez wężownicy, np taki:
    https://terme.pl/pl/p/Zasobnik-c.w.u.-stojacy...MI-Lvvyq799QIVj9-yCh1W_A_KEAQYASABEgKep_D_BwE
    Montujesz do niego grzałkę z termostatem np 3kW za 150 zł , zawór odcinający zimną wodę + zawó zwrotny + konieczna do tego grupa bezpieczeństwa lub min zawór bezpieczeństwa na ciśnienie max 6 bar za zaworem zwrotnym tuż przy zasobniku i zawór spustowy oraz zawór odpowietrzająco spustowy na wyjściu ciepłej wody na górze.
    https://www.centralne.co/zawor-odpowietrzajaco-spustowy-1-id-2785
    Grzałka jest na samym dole, więc masz do dyspozycji 90% zasobnika o wymaganym lub wyższym parametrze, spust na zimę jest banalnie łatwy, zamykasz dopust wody zimnej, otwierasz spust na dole zbiornika i zaworek odpowietrzający w zaworze wylotowym ciepłej wody na górze zbiornika.
    Do ogarnięcia za 1800 zł całość przy samodzielnym montażu.
  • #15
    Nieobecny
    Level 9  
    Dziękuje za rady. Zamykam temat.