Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Zafira A Z18XE - Bigas N i zagadka nie do rozwiązania

osliczka 14 Feb 2022 12:48 387 3
  • #1
    osliczka
    Level 14  
    Proste auto prosta instalacja i mega zagadka. Zafira A 2004r. silnik 1.8 Z18XE instalacja LPG Bigas N (listwą wtryskowa z wtryskami do kolektora dolotowego).
    Auto chodzi na benzynie super. Odpalam na benzynie w pozycji przełącznika benzyna i chodzi rewelacyjnie. Samochód przełącza się na gaz w momencie osiągnięcia temperatury przez reduktor 40st. i powyżej 1000 obr./min. W momencie naciśnięcia przełącznika ben/gaz słychać otwarcie wielozaworu w butli i samochód zaczyna chodzić na 3 cylindry mimo, że nie przełączył się jeszcze na LPG. W sterowniku auta wywala błąd P0303 wypadanie zapłonów 3 cylinder. Wymieniłem świece na nowe. Po przejściu na LPG ta sama sytuacja chodzi nierówno, szarpie. Po przejściu z powrotem na benzynę dalej szarpie i po koło minucie się uspokaja chodzi znowu równiutko. Podłączyłem pod kompa i widziałem, że po przełączeniu na LPG zanim jeszcze przeszedł na zasilanie gazem czujnik ciśnienia LPG na listwie pokazuje 1.3 Bar. Po przełączeniu z powrotem na benzynę ciśnienie LPG stopniowo maleje do 0 Bar i samochód zaczyna chodzić na benzynie równiutko. Stwierdziłem, że zawiesił się wtrysk na 3 cylindrze, nie domyka i przepuszcza gaz stąd za bogata mieszanka i jej nie spala. Faktycznie na 3-cim wtryskiwaczu LPG był syf i mógł się wieszać. Rozebrałem całą listwę i wtryskiwacze, wszystko wyczyszczone na błysk i przesmarowane rzadką oliwą. Teraz sytuacja jest idiotyczna. Jeśli przełącznik jest ustawiony na benzynę auto chodzi idealnie. Po przełączeniu na LPG zanim jeszcze faktycznie przejdzie na LPG, otwiera się wielozawór w butli i na listwie pokazuje 1.3 Bar i znowu chodzi na 3 cylindrach. Po przełączeniu na benzynę ciśnienie na listwie LPG dalej trzyma 1.3 Bar czyli efekt czyszczenia wtrysku coś dał bo nie spada. Nagle po około pół minucie ciśnienie spada do zera w ciągu kilku sekund. O co to kur** chodzi. Mam pewne podejrzenia, ale nie chce sugerować odpowiedzi bo usterka jest naprawdę niebanalna i ciężko mi będzie dojść do ogarnięcia. Może ktoś miał podobne objawy i obali klasyczną fizykę jakimiś genialnymi obserwacjami. Dla mnie kosmos.
  • #2
    sigwa18
    Level 39  
    Czyszczenie wtryskiwaczy rzadko kiedy daje skutek . U ciebie wszystko skłania się do nieszczelności wtryskiwacza lub jeśli jest podłączone podciśnienie do reduktora to tamtędy też z nieszczelnego reduktora dostaje się gaz (zalewa go i dławi). Szczelność wtryskiwaczy łatwo sprawdzić reduktora też.

    Ps można zamienić wtryski LPG miejscami i jak brak zapłonu pójdzie na za wtryskiem do wina wtryskiwacza jak zostanie to trzeba sprawdzić czy czasem nie ma stałych 12V na wtyczce wtryskiwacza (można podłączyć żarówkę 5-10 W) co świadczyło by o ubitym sterowniku LPG lub usterce wiązki (zwarcie).
  • #3
    osliczka
    Level 14  
    Hmmm tam jest reduktor Bigas RI 21 i chyba faktycznie jest sterowanie podciśnieniem, ale nie sądziłem, że może zaistnieć usterka tego typu w którym przepuszcza gaz przewodem sterującym. To jest bardzo dobry trop. Ponieważ szczelności wtrysków po czyszczeniu jestem pewien niemal w 100% myślałem już nad teorią w której MAP sensor i czujnik ciśnienia lpg zblokowane w jednym przepuszcza gaz chociaż jego odczyty są w pełni dobre. Co musiało zajść w tym parowniku żeby faktycznie puszczał gaz przewodem podciśnienia sterującego?
  • #4
    sigwa18
    Level 39  
    Pękniecie membrany. Czasem też reduktory mają "zawór bezpieczeństwa" i przy za dużym ciśnieniu zrzucają nadmiar ciśnienie właśnie do podciśnienia. Wtedy zależy gdzie jest podłączony wężyk w kolektor ,ale zdarza się że całość/większość gazu ze tego wężyka trafia na jeden cylinder.

    Wtrysk potrafi się też uszkodzić tak że jego zamknięcie następuje za wolno i wtedy znacznie zwiększa dawkę (zaklejony mazutem czy zatarty).