Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pytanie do fachowców - dokumentacja powykonawcza

PiatyElement 05 Lis 2005 21:48 10514 8
  • #1 05 Lis 2005 21:48
    PiatyElement
    Poziom 21  

    witam, mam kilka pytań: zrobiłem szafę ze stycznikami do sterowania silnikami o mocach 0,65kw do 1,1kw (3fazowych) i muszę zrobć do tego dokumentację powykonawczą która będzie zawierała: badanie izolacji, i ochrony, schemat atesty producentów i zaświadczenia i ....??? no właśnie i co jeszcze musi zawierać taka dokumetacja? jakieś obliczenia? czy co?
    i pytania dodatkowe:
    1 czy aby uprawniony inspektor (elektryk ) odebrał urządzenie musi być spełnionych kilka warunków: na silnikach muszą być zabezpieczenia termiczne???? czy zależy to od stosunku mocy silnika do pracy jaką wykonuje? i zabezpieczenia te nie muszą występować?
    2 czy projekt takiejj szafy musi być wykonany przez osobę z uprawnieniami? czy moze szafę zaprojektować osoba mająca pojęcie o elektryce a tylko pomiary izolacji i ochrony mają być wykonane przez osoby uprawnione????
    z góry dzięki za odpowiedź, pozdrawiam

    0 8
  • Sklep HeluKabel
  • #2 05 Lis 2005 23:01
    grajek1979
    Poziom 16  

    Witam wiec z tego co wiem robilem kiedys cos takiego i gosc ktory to odbieral upieral sie nad uprawnieniami dozorowymi oraz eksploatacji
    jezeli jest to obiekt uzytecznosci publicznej musi byc to tez z uprawnieniami budowlanymi oraz firma.Tyle pamietam

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 06 Lis 2005 07:54
    prezes5000
    Poziom 20  

    WITAM!
    Musisz mieć dokumentację techniczno-ruchową (DTR) czyli schematy powykonawcze całości (podbite przez uprawnnionego projektanta),prtokoły- sprawdzenia obwodów(siłowych,sterowniczych , pomiarowych) , pomiaru stanu izolacji przewodów , pomiaru ochrony przeciwporażeniowej i chyba to wszystko.

    Dodano po 2 [minuty]:

    WITAM!
    Musisz mieć dokumentację techniczno-ruchową (DTR) czyli schematy powykonawcze całości (podbite przez uprawnnionego projektanta),prtokoły- sprawdzenia obwodów(siłowych,sterowniczych , pomiarowych) , pomiaru stanu izolacji przewodów , pomiaru ochrony przeciwporażeniowej i chyba to wszystko.

    0
  • #4 06 Lis 2005 08:29
    PiatyElement
    Poziom 21  

    witam, no to zescie mnie troszke dobili, a co z zzabezpieczeniami termicznymi , czy to jest wymóg konieczny, przy takich mocach silników?
    i czy w razie potrzeby znajdę tu pomocną duszę z uprawnieniami z gdańska lub okolic - oczywiście odpłatnie, jak coś to PW zapraszam.

    0
  • #5 06 Lis 2005 08:46
    prezes5000
    Poziom 20  

    Zabezpieczenia termiczne silników są wskazane.Są silniki które posiadają własne zabezpieczenie (wewnątrz uzwojenia),wtedy nie ma potrzeby dublowania zabezpieczenia.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Tu masz alternatywne wyjście zabezpieczeń termicznych http://midas.ariadna.pl/piorowicz/
    poczytaj może to Ci pomoże.

    0
  • #6 06 Lis 2005 13:30
    PiatyElement
    Poziom 21  

    witam, jak to Prezes określiłeś są wskazane.... ale czy są obowiązkowe (to jest różnica). Bo silniki które tam pracują nie wykorzystują swoich mocy nawet pewnie w połowie. np: silnk o mocy 0.65kw - wciąga do góry lub opuszcza na dół wyciągarką element o wadze około 20kg, natomiast silnik o mocy 1,1kw robi to samo z elementem o wadze okolo 50-60kg.pzdr.

    0
  • Pomocny post
    #7 06 Lis 2005 15:57
    prezes5000
    Poziom 20  

    Wszystkie źródła podają iż zaleca się tzn. że mozna zastosować inne zabezpieczenie silnika np. wyłącznik silnikowy.Jeżeli chodzi o to czy zastosować zabezpieczenie silnika przed jego spaleniem ,to tak.Koszt zabezpieczenia jest o wiele mniejszy od kosztu nowego silnika.Jezeli chodzi o silniki 3-fazowe to spotkałem sie z opinią ,że od 0,2kW należy stosować zabezpezpieczenie termiczne silnika.Bez względu na obciążenie silników dodaj zabezpieczenie termiczne,będziesz spał spokojnie.

    0
  • #8 06 Lis 2005 21:12
    PiatyElement
    Poziom 21  

    witam ponownie, na szczęście inspektor rząda zabezpieczeń termicznych na silnikach powyżej 1Kw, i całe szczęście bo wszystkiego jest ponad 40szt, wiec i koszt i trzeba by szafe wymieniać. dzięki za sugestie, czekam na opinie innych doświadczonych w tym temacie.

    0
  • Pomocny post
    #9 09 Lis 2005 12:21
    elektrykos1
    Poziom 12  

    Witam kolegów!
    Kolega pomieszał kilka spraw związanych z wykonaniem takiej dokumentacji.
    Dokumentacja powuykonawcza zawiera projekt a projekt musi byc wykonany przez osobe mającą stosowne uprawnienia do projektowania w danej dziedzinie z rególy są to inżynierowie posiadający uprawnienia.I projekt musi być do każdej roboty złaszcza w zakładach itp.Projekt może byc wykonany powykonawczy lub przed rozpoczęciem inwestycji najlepiej .
    Bo jak kolega obliczył zabezpieczenia przekroje kabli itp tak na oko się nie da. Taka inwestycje powinien nadzorować inspektor nadzoru w tym przypadku ktoś kto posiada uprawnienia do kierowania robotami i wszystkie zmiany jakie dokonasz podczas montażu muszą byc z nim uzgodnione i za jego zgoda.
    Dalej po wykonaniu takiej roboty następuje odbiór przez inspektora nadzoru i trzeba mu dostarczyć projekt powykonawczy (nanosi sie zmiany na projekcie przedmontarzowym ja tak robie i sie podpisuje.)
    Do tego projektu dołącz się pomiary ochronne całej inwestycji która była wykonana (zasilanie kable pętla zwarcia ,wyłączniki różnicowo prądowe itp) i to też musi wykonac osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia do wykonywania pomiarów.dalej DTR ki potrzebne sa inwestorowi do dalszej eksploatacj tych maszyn i w tej chwili powinny posiadac urządzenia certyfikat europejski bo takie urzadzenia wolno montowac nowe w starszych jak nie posiadają to trzeba je stworzyc są specjalne książki do tego celu gdzie sie je opisuje. I to może zrobic osoba która ma o tym pojęcie ale musi to bycc zatwierdzone przez kilka innych organów.BHP, PPOZ, dyrektora zakładu itp.
    I jeszcze sprawa dotycząca zabezpieczenia termicznego
    każdy silnik bez względu na moc i napięcie powinien posiadac wyłącznik termiczny bo jak tu którys z kolegów sugerował że taniej jest założyc termik niż kupić nowy lub przewijać. Ale osobiście nie spotkałem się z przymusem stosowania tych termikow w silnikach jak kolega chce to moę sie dokładnie dowiedzieć na ten temat ale zdaje sie że nigdzie o przymusie nie pisze.
    Poza termikami powinno być jeszcze zastosowane czujnik zaniku faz tez bardzo skuteczny, ale nie przymus.
    jak kolega będzie stosował wyłączniki termiczne to prosze pamiętac że nowe wyłączniki z reguyły przerywają tor silnoprądowy i trzeba stosować styki pomocnicze które przerwią obwód sterowania starsze termiki posiadały tajki styk a do nowszych np typu M trzeba taki styk dokupic osobno .
    Choć wiem że to wszystko strasznie brzmi co napisałem ale mam nadzieje ze cos pomogłem.

    0