Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

AEG L16850A5 - awaria suszarki, blokady drzwi, wybija bezpiecznik

antiquabellator 24 Feb 2022 01:43 396 15
  • #1
    antiquabellator
    Level 5  
    Witam.

    W mojej pralko suszarce już 2 lata temu uległa awarii funkcja suszenia.
    W pewnym momencie pralka po prostu przestała suszyć, początkowo bezskutecznie kręcąc bębnem przez około godzinę, a następnie w kolejnych próbach prania z suszeniem, z każdą kolejną próbą bardziej skracając cykl suszenia kończąc program przed czasem, z mokrym praniem. Pralka nigdy nie sygnalizowała błędu. Zaniechałam naprawy suszarki i korzystałam jedynie z pralki. Pralka obecnie ma 6 lat.

    W przebiegu ostatnich dwóch prań, miała problem z zamknięciem blokady drzwiczek, tykała wielokrotnie zanim zaskoczyła (zamykała i otwierała). Poradziła sobie z 1 praniem, po czym przy kolejnym nie dała rady: miała trudność z zablokowaniem drzwi, a kiedy już ruszyła i napuściła wody, całkowicie się zatrzymała. Po włączeniu, znowu tykała, dopuściła wody, zatrzymała i się i wybiła bezpiecznik. Każda kolejna próba włączenia pralki powodowała wybicie bezpiecznika.
    Pozostawiłam pranie w bębnie na noc i kolejnego dnia ponownie podjęłam próbę puszczenia prania, efekt ten sam, wybijało bezpiecznik. Zrobiłam ostatnia próbę i zaraz po załączeniu szybko przekręciłam programator na wirowanie i wypuszczenie wody, tym razem zaskoczyło, wypuściłam wodę i chwilę odwirowałam, tak więc udało się uwolnić pranie. Na koniec okazało się, że blokada wcale już nie działa, i pralka na nowo wybijała bezpiecznik.

    Pytanie: od czego rozpocząć naprawę? Czy przy takich objawach oczywistym będzie jedynie uszkodzenie blokady drzwi? Czy można się spodziewać innych niespodzianek? Nie posiadam przyrządów do pomiarów, zresztą pralki obecnie nie można podłączyć pod napięcie. Czy samo uszkodzenie blokady może powodować zwarcie dające powyższe objawy?
    Proszę o wskazówki osoby z doświadczeniem.
  • #2
    Kenworth 18
    Level 43  
    Odłączyć wszystkie przewody od grzałki pralki i zabezpieczyć je by nie zetknęły się ze sobą a następnie spróbować wejść w tryb serwisowy ponieważ ustalenie konkretnego kodu błędu bardzo pomoże w diagnostyce i umożliwi skierowanie naprawy we właściwym kierunku. Spróbować w ten sposób: https://youtu.be/KQIEdgWykUU
    Oczywiście problem jak najbardziej może tkwić w blokadzie drzwi i jeżeli nie blokuje drzwi to trzeba będzie się tym zająć, ale zadziałanie bezpiecznika może również powodować uszkodzona grzałka a niestety jest tych grzałek więcej niż jedna, ale na początek warto wykluczyć grzałkę pralki. Niestety brak przyrządu pomiarowego bardzo utrudni sprawę i trzeba działać metodą prób i błędów. A czy podstawowa wiedza z obsługi multimetru jest? Proszę podać numer PNC urządzenia.
  • #3
    antiquabellator
    Level 5  
    Pralka Model L16850A5, Type FLI5564M2,
    Prod. No. 914603614 00,
    Ser.No. 60200038.
    Właśnie dotarła zamówiona blokada drzwiczek, więc dziś zajmę się jej wymianą.
    Posiadam ogólne pojęcie mechaniczne, techniczne, elektroniczne, ale nie jestem specjalistą. Kiedy coś w domu ulega awarii po prostu staram się to naprawiać, zazwyczaj z pozytywnym skutkiem. Jesli czegoś nie potrafię, czytam, pytam i uczę się. Nie posiadam miernika napięć, jedynie próbnik napięcia, więc będę musiała sobie poradzić bez, wiem, że można odłączyć, pominąć dany element i taką metodą dochodzić do tego co jest uszkodzone. Po grzałce zazwyczaj widać, że jest spalona, uszkodzona. Oczywiście programatora nie pominę, ale w pralce, kiedy już usunę zwarcie, będzie można ustawić tryb serwisowy i odczytać kod błędu. Dziękuję za instrukcje co do tego. Na tym etapie to tyle, zdejmę obudowę pralki, to się dowiem więcej.
    AEG L16850A5 - awaria suszarki, blokady drzwi, wybija bezpiecznik
    Czy ktoś posiada instrukcję uruchomienia programu serwisowego do pralki:
    Model L16850A5, Type FLI5564M2,
    Prod. No. 914603614 00,
    Ser.No. 60200038.
  • #4
    Kenworth 18
    Level 43  
    Wejście w tryb serwisowy: przytrzymać przycisk Start/Pause oraz najbliższy przycisk razem zaraz obok po lewej stronie ( w Google brak wyraźnego zdjęcia panelu przez co nie mogę podać do czego przycisk służy) następnie pokrętłem z pozycji zero obrócić o jedną pozycję w prawo i czekać gdy wszystkie funkcje na wyświetlaczu zostaną pokazane i wtedy udało się wejść w tryb serwisowy. W następnej kolejności kręcić pokrętłem wyboru programów o 9 pozycji w prawo. Gdyby nie udawało się uruchomić trybu serwisowego to może być tak iż uszkodzona grzałka to uniemożliwia i jak już pisałem wcześniej należy odłączyć od niej wtedy wszystkie przewody. Super, że Pani potrafi ogarniać domowe naprawy, ale kupowanie części na chybił trafił rujnuje portfel chociaż blokada drzwi pewnie będzie również wymagać wymiany. Multimetr obecnie to wydatek około 15 zł w najprostszej formie i takowy do podstawowych prac wystarcza. Tutaj film obrazujący wymianę blokady: https://youtu.be/YbhjXFonqTY
    PS. Nie zawsze można zweryfikować grzałkę pod względem wyglądu czy jest spalona czy nie to raz a 2 w tym przypadku większe znaczenie ma zjawisko upływności prądowej. Dedykowana blokada jest pod tym indeksem: https://north.pl/karta/blokada-elektromagnety...-do-pralki-aeg-za-1328469026,713-ZW-1862.html
  • #5
    antiquabellator
    Level 5  
    Zakupię sobie multimetr, ale nie dzisiaj, na razie muszę kupić jeszcze grzałkę, ponieważ po wymontowaniu okazała się skorodowana. Poskładam pralkę bez udziału grzałki, będzie można prać dolewając ciepłą wodę, z góry. Blokadę też wymienię, za chwilę zrobię jej test, a potem sprawdzę tryb serwisowy, co mi jeszcze o sobie opowie ;)
    AEG L16850A5 - awaria suszarki, blokady drzwi, wybija bezpiecznik AEG L16850A5 - awaria suszarki, blokady drzwi, wybija bezpiecznik
  • #6
    Kenworth 18
    Level 43  
    Obawiam się, że pralka wykryje brak grzałki i pokaże to poprzez błąd z grupy E60 więc korzystanie z pralki nie będzie możliwe. Tak jak Pani już pisałem stan grzałki nie świadczy jeszcze o jej uszkodzeniu, ale dopiero pomiar multimetrem wszystko zweryfikuje. Niestety nie jestem w stanie na tyle powiększyć zdjęcia bo jeżeli w grzałce jest dziura to oczywiście bezwzględnie do wymiany. Może Pani podłączyć grzałkę do sieci na krótko, ale jest to bardzo niebezpieczne ponieważ to grzałka przeznaczona do pracy w wodzie i można podać jej zasilanie dosłownie na 2-3 sekundy i wystarczy, jeżeli będzie sprawna pod względem obwodu grzejnego to zrobi się ciepła. W razie potrzeby dedykowany zamiennik grzałki: https://andomagd.pl/grzalka-pralki-230v-1950w-nt-3792301305-p-1629.html?products_id=1629
    Czujnik temperatury pozostawiamy oryginalny przy wymianie grzałki.
    PS. Skoro Pani już zamieszcza zdjęcia to mogła by Pani dołączyć wyraźne zdjęcie panelu sterowania. Pozdrawiam.
  • #7
    antiquabellator
    Level 5  
    Na uchwycie mocowania grzałi wewnątrz były ownięte jakieś farfocle z kamieniem, może to i przyczyna spalenia się grzałki. Zamontowałam spowrotem i pozostawiłam odłączoną. Blokada działa, więc rzeczywiście pospieszyłam się z tym zakupem. Weszłam w tryb awaryjny, pokazuje następujące błędy:
    E69 grzałka pralki
    E73 grzałka suszarki.
    Grzałkę pralki już zamówiłam, ze suszarką chyba najpierw trzeba będzie przemierzyć, bo to mopże być czujnik >>> Jaki miernik warto kupić? Ewnetualnie jakies uwagi? Na co zwrócic uwagę? w dodatku w razie czego obecnie nie ma w sprzedarzy grzałki szusarki.

    Dodano po 21 [minuty]:

    AEG L16850A5 - awaria suszarki, blokady drzwi, wybija bezpiecznik
  • #8
    Kenworth 18
    Level 43  
    Grzałka suszarki jak najbardziej jest dostępna lecz niestety jest integralną częścią owego kanału: https://north.pl/karta/3486349404-kanal-powie...ntylatora-do-pralko-suszarki,707-WE-0787.html (część z linku dobrana po numerze PNC i pasująca do Pani pralki w 100% jak i poprzednio dodana grzałka pralki)
    Teraz już potrzebuje Pani multimetr ponieważ należy pomierzyć grzałkę w tym kanale oraz czujnik temperatury suszarki bo jego awaria również może powodować błąd E73. Trzeba będzie zmierzyć rezystancję tego czujnika: https://shop.electrolux.pl/pralnictwo/pralki/termostaty/sonda-temperatury-pralki/p/8074873012. Jak najbardziej wystarczy multimetr tego typu i mimo nie wygórowanej ceny posiada dźwiękowy sygnalizator pomiaru ciągłości obwodu co jest bardzo przydatną opcją w różnego rodzaju pomiarach: https://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=29622&controller=product a jeżeli chce Pani jakiś nieco lepszej jakości to wystarczy coś tego typu: https://abserwis.pl/mierniki/320-miernik-uniwersalny-unit-ut-33-c.html
    PS. Pisałem Pani gdy odpowiedziałem poraz pierwszy w Pani temacie, że najpierw tryb serwisowy, odczytać błąd lub błędy i ewentualnie sprawdzić grzałkę a dopiero później pakować się w zakup części, ale człowiek uczy się najlepiej na własnych błędach więc już jakieś wnioski będą na przyszłość. Jeżeli chce Pani zakupić grzałkę pralki u siebie w sklepie z częściami do AGD to proszę zabrać starą że sobą bo ważna jest jej długość, musi być o identycznej długości lub nieco krótsza, nigdy dłuższa! Proszę o tym pamiętać. Błąd E69 jest spowodowany odłączeniem grzałki pralki.
  • #9
    antiquabellator
    Level 5  
    Nie wybieram się do sklepu, w moim przypadku w grę wchodzą tylko zakupy online. Zamówiłam model oryginalny. Blokadę zamówiłam, bo nie zamykała, tyrkała... Nie mam doświadczenia, więc wtopiłam, odsprzedam ją. Zanim poskładałam pralkę dokładnie przyjrzałam się okablowaniu grzałki suszarki, i - to może być bingo. Co Pan o tym myśli? Trudno wygrzebać kabelek haczyków z metalowej części kostki, ale pracuję nad tym. Dam znać jak tylko poskładam tę część i uruchomię.
    AEG L16850A5 - awaria suszarki, blokady drzwi, wybija bezpiecznik
  • #10
    Kenworth 18
    Level 43  
    Jak najbardziej, konektor jest urwany więc koniecznie należy zastosować nowy: https://www.obi.pl/koncowki-kablowe/dpm-konektor-zenski-j-6-3-2-5-20-szt-/p/3039963 i proszę nie bawić się w "druciarstwo" tylko zakupić nowy konektor, który dostanie Pani w każdym sklepie elektronicznym i nie ma konieczności zamawiać online. Oczywiście do tego koszulka termokurczliwa lub konektor już z takową koszulką bo i takie są. Przykro mi czytać, że mi Pani nie ufa, ale oczywiście jeżeli chce Pani stosować części oryginalne to proszę bardzo lecz wydaje mi się, że sztuką jest naprawić sprzęt w jak najbardziej przystępnej cenie a nie pakować fortunę w części. Akurat co do grzałki to nie ma gwarancji, że grzałka z logo producenta Electrolux wytrzyma dłużej niż 4 krotnie tańszy zamiennik a nawet jeśli by grzałka posłużyła tylko 2 lata to i tak jej cena zakupu przemawia tylko na jej korzyść, ale to Pani pieniądze i decyzja. Przecież oryginalna grzałka to majątek: https://shop.electrolux.pl/pralnictwo/pralki/.../grzalka-do-pralki-o-mocy-1950-w/p/3792301305
    PS. Blokadę drzwi proszę sobie zachować bo akurat w Electrolux/AEG lubią ulegać awariom i przyjdzie dzień gdy będzie jak znalazł.
  • #11
    antiquabellator
    Level 5  
    Drogi Panie, w PL jest wiecej zamienników, nie mieszkam w PL, a w niemczech, w małym miasteczku. Nie mam dostępu do sklepów stacjonarnych, ani do uczciwych mechaników, Zamówienie przeze mnie części w PL wiązałoby się ze sporą opłatą przesyłową, staram się unikać kosztów. Znalazłam dosyć tanio części oryginalne ze sklepu francuskiego online, wyniesie mnie to mniej lub podobnie co proponowana przez Pana grzałka z PL. Zaufanie nie ma nic do rzeczy, cieszę się, że dał mi Pan porównanie cenowe i pokazuje możliwości.
    Ostatecznie mogę przylutować końcówkę przewodu do starego konektora ?
  • #12
    Kenworth 18
    Level 43  
    Ok, w takim razie przepraszam, ale niestety nie ma Pani podanego miejsca zamieszkania w profilu a wróżbitą nie jestem. To polskie forum, pisze Pani w języku polskim więc nawet mi do głowy nie przyszło, że jest Pani w Niemczech. Mimo wszystko chylę czoła patrząc na Pani umiejętności i naprawdę doceniam i szanuję. Oczywiście można spróbować przylutować i nie wiem jak tam, ale w Polsce takie złączki dostępne są bez problemu i kosztują grosze, ale jeżeli ma być problem z zakupem to proszę improwizować, ale z głową. Pozdrawiam.
  • #13
    antiquabellator
    Level 5  
    Cieszę się na każdą Pana wiadomość, to nic że nie jest Pan jasnowidzem...
  • #15
    antiquabellator
    Level 5  
    Ciekawe, ale nie zmieści się do adaptera, a bez tego nie podłączę dalej. Wszystkie przewody w pralce są w konektorach a następnie w kostkach, które podłacza się pezpośrednio do podzespołów. Musi być identyczny, sama właśnie szukam ... Zanim zacznę dziadować z lutownicą.
  • #16
    Kenworth 18
    Level 43  
    Oczyścić tylko porządnie lub obskrobać orginalny konektor i lut powinien ładnie złapać. Nawet nie wiedziałem, że będzie problem z ponownym montażem więc chyba lutowanie to dobre rozwiązanie.