Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Spalony falownik szukam diagnozy.

gimil77a 25 Feb 2022 14:43 183 3
  • #1
    gimil77a
    Level 2  
    Witam
    Miałem taka sytuacje w firmie
    Wózkiem widłowym uderzono w puszkę łączeniową silnika elektrycznego, który był sterowany z falownika . Po uderzeniu okazało się, że nie w maszynie a w szafie w której były zabezpieczenia zasilające daną maszynę zadziałał bezpiecznik . Po wymianie silnika i i wsadzeniu nowego bezpiecznika okazało się że na wyjściu falownika pojawił się błysk i znowu zadziałał na szafie bezpiecznik. Powód zwarcie na falowniku. Czy zwarcie przy wyrwaniu puszki mogło spowodować spalenie falownika? Dodam ze przy szukaniu usterki okazało się że 3 nakrętki mocujące mostki na połączeniach silnika(w tym wymienionym) w jego puszce łączeniowej nie były dokręcone(były przykręcone ale nie na maxa - od strony wtórnej) i tez zastanawiam się czy luźne styki przy próbie uruchomienia silnika mogły w jakiś sposób uszkodzić falownik?
  • #2
    sigwa18
    Level 39  
    Raczej uderzenie spowodowało zwarcie i moduł wyjściowy (pewnie tranzystory IGBT) zostały spalone (dlatego zadziałał bezpiecznik). Ponowne włączonie pewnie powiększyło straty w falowniku. Luźne przewody ,gdyby nie miały styku miałyby ślady nadpaleń czy przegrzania.
  • #3
    KonradGatek
    Level 27  
    gimil77a wrote:
    Po wymianie silnika i i wsadzeniu nowego bezpiecznika okazalo sie ze na wyjsciu falownika pojawil sie blysk i znowu wywalilo na szafie bezpiecznik.

    A czy te bezpieczniki były dobrane zgodnie z DTR falownika?
    Jaki falownik, jaki silnik, jakie zabezpieczenia?
  • #4
    gimil77a
    Level 2  
    sigwa18 wrote:
    Raczej uderzenie spowodowało zwarcie i moduł wyjściowy (pewnie tranzystory IGBT) zostały spalone (dlatego zadziałał bezpiecznik). Ponowne włączonie pewnie powiększyło straty w falowniku. Luźne przewody ,gdyby nie miały styku miałyby ślady nadpaleń czy przegrzania.

    Ale czy takie luźne przewody w puszce łączeniowej silnika mogą spowodować spalenie się falownika zadziałanie bezpieczników na szafie ? Były luźne na stykach W2 U2 V2 przy polaczeniu w gwiazdę.

    Dodano po 13 [minuty]:

    KonradGatek wrote:
    gimil77a wrote:
    Po wymianie silnika i i wsadzeniu nowego bezpiecznika okazało się ze na wyjściu falownika pojawił się błysk i znowu zadziałał na szafie bezpiecznik.

    A czy te bezpieczniki były dobrane zgodnie z DTR falownika?
    Jaki falownik, jaki silnik, jakie zabezpieczenia?


    Były dobrane zgodnie, falownik 1 fazowy a silnika mocy dokładnie nie pamiętam był połączony w gwiazdę . Zastanowiło mnie przy zadziałaniu bezpiecznika czemu pokazywało mi między uzwojeniami silnika różne wartości rezystancji ( pewnie błędem było mierzenie jej z podpiętym falownikiem... ale po dokręceniu nakrętek w puszce na silniku zaczęło już pokazywać jednakową...). A sam silnik jest sprawny, po wymianie falownika działa poprawnie.

    Osobiście też uważam że to przy uderzeniu go spaliło, skoro zadziałał bezpiecznik wtedy to musiało pójść zwarcie a zwarcie od strony wyjścia falownika najczęściej się tak kończy ale chciałem zasięgnąć rady szerszego grona.