Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Vectra B 1.6 16v X16XEL - Diagnoza awarii ECU Multec-S od Vectry X16XEL

t4lgunia 02 Mar 2022 21:26 309 8
  • #1
    t4lgunia
    Level 3  
    Panowie, sprawa wygląda tak.
    Vectra wyłączyła mi się w trakcie zjazdu z górki, dosłownie 4km od rozpoczęcia jazdy. Jakoś zjechałem na pobocze ale już jej nie odpaliłem - rozrusznik kręcił, nie było zapłonu mieszanki. Po paru godzinach przyszedłem ją przepchnąć nieco dalej, ale auto odpaliło. Szybko pojechałem w stronę domu. Auto znowu zgasło akurat, jak wjeżdżałem na posesję, więc znowu ją musiałem przepchnąć kawałek, żeby zamknąć bramę wjazdową od ulicy. Auto stało kolejne dwa dni, naładowałem akumulator i znowu odpaliło od kopa. Silnik chodził na wolnych obrotach około 2 minuty i sam zgasł. Od tego czasu kaplica - już padalca nie uruchomiłem.
    Podejrzewałem uszkodzony czujnik obrotów wału korbowego. Na jego wtyczce, która znajduje się przy aluminiowym kolektorze dolotowym na pinach 1 i 2 była oporność ok. 250-350 Ohm i trochę skakała. Po wyjęciu czujnika faktycznie okazało się, że w pewnym położeniu miał on wewnętrzną przerwę. Uspokojony tym faktem zakupiłem zamiennik firmy Delphi, zamontowałem i ... kicha. Rozrusznik kręci, pompa benzyny pracuje tylko w trakcie kręcenia rozrusznikiem (tak było zawsze), paliwo sika przez zaworek na listwie wtryskowej, brak iskry na świecach i moim zdaniem wtryskiwacze też nie pracują. Nie śmierdzi niespaloną benzyną, bo nie jest ona podawana do kolektora dolotowego.
    Immo mi się nie podoba. Czek w trakcie kręcenia rozrusznikiem świeci się cały czas, a podobno ma migać, gdyby coś z nim było nie halo. Czek normalnie to gasł zaraz po odpaleniu samochodu. Mam program diagnostyczny ABCom do Opli i on mi rozpoznaje numer kluczyka i podaje informację "immobilizer active".
    W końcu dobrałem się do Ecu, który mam zamontowany w podszybiu po prawej stronie za skrytką pasażera. Trochę był mokry, wiązki oczywiście też. Wymontowałem, wysuszyłem, w środku wygląda jak nowy, nie widać żadnego zjarania, piny przyłączeniowe wizualnie ok, płytka pokryta jakby takim lakierem silikonowym. Na wypiętej wtyczce sprawdziłem piny A16 i B14 od tego nowego czujnika obrotów wału korbowego. Jest odpowiednia oporność ok. 520 Ohm i nie ma zwarcia do masy ani do plusa. Sprawdziłem jeszcze piny masowe D16 oraz B1, C7, C9, D7 i są ok. Już mi się pomysły skończyły.
    Najlepsze jest to, że pompa pracuje przy kręceniu rozrusznikiem nawet, jak odepnę czujnik obrotów wału korbowego od Ecu. Może wtedy Ecu dostaje pomocniczy impuls z czujnika obrotów wałka rozrządu?
    Próba awaryjnego odpalenia na gazie też nic nie daje. Nie odbija wielozawór na butli, bo Ecu LPG nie ma sygnału z cewki wysokiego napięcia.
    Koło sygnałowe na wale korbowym oglądnięte i nie jest nigdzie uszkodzone. Odkręciłem górną osłonę rozrządu i znaki na kołach zębatych wałków rozrządu pokrywają się w poziomie. Na kole sygnałowym nie ma żadnego znaku od ustawień rozrządu i nie za bardzo chcę je odkręcać.

    Na dzień dzisiejszy obstawiam uszkodzenie Ecu - Immo. Jakie warunki muszą być spełnione, żeby Ecu puścił sygnał na cewkę oraz napięcie na wtryskiwacze?
  • #2
    lukashb
    Level 39  
    Podstawiłbym drugie Ecu. Carprogiem przepisujesz z jednego do drugiego immo data i ma palić. Robiłem takie rzeczy i działało. To chyba wszystko co można podpowiedzieć, te hsfi były wadliwe mocno. Bez kodu pin etc można kupić tanio. Swego czasu kumplowi szukałem do jego XEL to wyrwałem za 30zł.
  • #3
    t4lgunia
    Level 3  
    Ecu silnika po skasowaniu starych błędów i kilkukrotnym dłuższym kręceniu rozrusznikiem (znikała już kontrolka od ciśnienia oleju) nie wywalał już żadnych błędów. Moduł ABS i Airbag także czyste. Poniżej zdjęcia z parametrami immobilazera, który mi się nie podoba. Sam moduł immo również nie wywala błędów. Niby jest komunikacja między ecu silnika a modułem immo, ale jakby nie rozpoznawał kodu z transpondera. Poradźcie coś, bo nie mam pewności. Dodatkowo nie wyświetla daty produkcji lub instalacji oprogramowania w ecu silnika - nie wiem, czy tak ma być, bo w innych modułach mi tą datę pokazuje. Opel Vectra B 1.6 16v X16XEL - Diagnoza awarii ECU Multec-S od Vectry X16XEL Opel Vectra B 1.6 16v X16XEL - Diagnoza awarii ECU Multec-S od Vectry X16XEL Opel Vectra B 1.6 16v X16XEL - Diagnoza awarii ECU Multec-S od Vectry X16XEL Opel Vectra B 1.6 16v X16XEL - Diagnoza awarii ECU Multec-S od Vectry X16XEL

    Dodano po 15 [minuty]:

    lukashb wrote:
    Podstawiłbym drugie Ecu. Carprogiem przepisujesz z jednego do drugiego immo data i ma palić. Robiłem takie rzeczy i działało. To chyba wszystko co można podpowiedzieć, te hsfi były wadliwe mocno. Bez kodu pin etc można kupić tanio. Swego czasu kumplowi szukałem do jego XEL to wyrwałem za 30zł.

    A co myślisz o tym immo? Pętla wykrywa kluczyk w stacyjce, jest komunikacja między modułem immo (tym przy stacyjce połączonym z pętlą) a ecu silnika, ale tak jakby nie jest rozpoznany kod transpondera w kluczyku. Tylko nie wiadomo, czy problem tkwi w samym immo, czy w ecu silnika?
    Dobrze kombinuje?
  • Helpful post
    #4
    grala1
    VAG group specialist
    Raczej nie immo zgasiło ci pracujący silnik bo ono tego zrobić nie może.
    Czy w blokach pomiarowych widać prędkość silnika podczas próby odpalenia?
    Jaki jest wtedy czas wtrysku.
    Jakie błędy są w sterowniku immobilisera?
    By wykluczyć immo to odepnij wtyczkę od pętli immo przy stacyjce i zobacz wtedy czy parametr immobiliser będzie miał opis active tak jak teraz po ponownym włączeniu zapłonu.
    Sprawdzałeś czy cewką ma zasilanie po stacyjce?
    Zazwyczaj jest to to samo zasilanie co wtryskiwacze i pompa paliwa ale warto sprawdzić czy w momencie kręcenia rozrusznikiem cewką dostaje zasilanie i czy na wytryskach również ono się pojawia.
    Wszystkie wtryski mają wspólne zasilanie po stronie plusa. Masa jest na każdy osobno z ECU.
  • #5
    t4lgunia
    Level 3  
    grala1 wrote:
    Raczej nie immo zgasiło ci pracujący silnik bo ono tego zrobić nie może.

    To to ja wiem, dlatego zacząłem od sprawdzenia czujnika obrotów wału korbowego i on był faktycznie uszkodzony. W pewnym położeniu w jego korpusie pojawiała się przerwa w cewce, prawdopodobnie w trakcie hamowania przy jeździe z górki. Wymiana nie pomogła, tzn. wystąpiła równolegle druga usterka.
    grala1 wrote:
    Czy w blokach pomiarowych widać prędkość silnika podczas próby odpalenia?

    Tak, widać ok 200 obr/min.
    grala1 wrote:
    Jaki jest wtedy czas wtrysku.

    Nie mam dostępu do takiej informacji, bo moim zdaniem wtryski nie pracują.
    grala1 wrote:
    Jakie błędy są w sterowniku immobilisera?

    Sterownik immo nie pokazywał i nie pokazuje żadnych błędów. Lampka czek w trakcie kręcenia rozrusznikiem świeci się cały czas, a podobno powinna migać przy blokadzie immo.
    grala1 wrote:
    Sprawdzałeś czy cewką ma zasilanie po stacyjce?

    Nie, bo jest fatalny dostęp do wtyczki cewki zapłonowej. Patrzyłem jeszcze teraz w schemat i sprawdzę ten + ze stacyjki na pinie 2 złącza X7 - jak tam będzie, to na cewce też.
    grala1 wrote:
    Zazwyczaj jest to to samo zasilanie co wtryskiwacze i pompa paliwa

    Na cewkę idzie zasilanie od razu, a na pompę paliwa i wtryski idzie + przez przekaźnik, który sprawdziłem i dla pewności podmieniłem na inny. Wtryskiwacze są sterowane masą przez ecu silnika i właśnie tej masy nie dostają. Cewka podwójna jest sterowana dwoma plusami z ecu silnika i też tych impulsów dodatnich nie dostaje. Co prawda nie mogę tego zmierzyć próbnikiem bezpośrednio na wtyczce przy cewce, ze względu na zły dostęp, ale wiem, że gaziarze się wlutowywali w jeden z tych kabli impulsowych przy samej wtyczce do cewki, a awaryjnie na gazie nie odpala, bo nawet wielozawór przy butli z gazem nie odbija, bo ecu LPG nie wykrywa tych impulsów przy cewce.
    grala1 wrote:
    By wykluczyć immo to odepnij wtyczkę od pętli immo przy stacyjce i zobacz wtedy czy parametr immobiliser będzie miał opis active tak jak teraz po ponownym włączeniu zapłonu.

    To jeszcze zrobię dla świętego spokoju.
    Ewidentnie auto ma odciętą iskrę i wtryski. Auto nie ma alarmu.
    Czy mając poprawny sygnał z czujnika obrotów wału na pinach A16 i B14 Ecu poda plus na cewkę pinami C14 i D14 oraz minus na wtryski pinami C2, C3, C4 i C6, zakładając, że immo nic nie blokuje?
  • #6
    t4lgunia
    Level 3  
    lukashb wrote:
    Podstawiłbym drugie Ecu. Carprogiem przepisujesz z jednego do drugiego immo data i ma palić. Robiłem takie rzeczy i działało.

    Dziękuję za informację. Po konsultacji z kilkoma osobami, które zajmują się immobilajzerami okazuje się, że w tym ecu trzeba wylutować procesor Motoroli, nadpisać w nim dane immo lub zrobić immo off i ponownie wlutować na płytkę. Inaczej się nie da. To jest stare ecu z dwoma wtyczkami - białą i czerwoną. To co piszesz to działa z trochę nowszymi ecu. Ja najprawdopodobniej zdecyduję się na to rozwiązanie z immo off.
  • #7
    janosiksik
    Level 21  
    Zasilanie na puszkę immo (ta z pętlą przy stacyjce) jest?
  • #8
    lukashb
    Level 39  
    t4lgunia wrote:
    lukashb wrote:
    Podstawiłbym drugie Ecu. Carprogiem przepisujesz z jednego do drugiego immo data i ma palić. Robiłem takie rzeczy i działało.

    Dziękuję za informację. Po konsultacji z kilkoma osobami, które zajmują się immobilajzerami okazuje się, że w tym ecu trzeba wylutować procesor Motoroli, nadpisać w nim dane immo lub zrobić immo off i ponownie wlutować na płytkę. Inaczej się nie da. To jest stare ecu z dwoma wtyczkami - białą i czerwoną. To co piszesz to działa z trochę nowszymi ecu. Ja najprawdopodobniej zdecyduję się na to rozwiązanie z immo off.
    Wybacz masz rację. Ty masz starego Multeca S, a ja pomyliłem z Multecem HSFI. Tam to minuta roboty. Tu niestety.
  • #9
    t4lgunia
    Level 3  
    janosiksik wrote:
    Zasilanie na puszkę immo (ta z pętlą przy stacyjce) jest?

    Tak, to też sprawdziłem. Zresztą widać na zdjęciach, że jest komunikacja między tą puszką a ecu silnika.