Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ubytek powietrza mercedes atego 818 rok 2004.

bartekpudelko893 05 Mar 2022 09:45 444 26
  • #1
    bartekpudelko893
    Level 5  
    Witam.Problem z uciekającym powietrzem w Mercedes Atego 818 rok 2004, bez pneumatycznego zawieszenia.Wymieniono na nowe: Zawór główny hamulca pod pedałami, modulatory abs, zawór obwodowy dołączany do podstawy osuszacza, korektor tył, modulator tył abs. Gdzie szukać przyczyny. Dobija do 12 bar, po 6 godzinach schodzi do 4 bar i nigdzie nie słychać skąd ucieka, nawet po spryskanej pianie nic nie zauważalne. Proszę o pomoc.
  • #2
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Membrany siłowników hamulcowych tylnej osi...
  • #4
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Membrana kosztuje 20pln, wymontowanie siłownika z pojazdu nie trwa dłużej niż 30min. Jednak już samo rozmontowanie siłownika trzeba umieć wykonać poprawnie, ponieważ wewnątrz znajduje się mocna sprężyna która przy nieodpowiednim demontażu może urwać ręce albo głowę.
    Z tyłu gara znajduje się śruba którą należy wykręcić aby zluzować sprężynę.
  • #6
    Chavez
    Level 25  
    W siłownikach nawet podwójnych po zaciągnięciu ręcznego nie na powietrza, to nie naczepa.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Odłącz i zaslep po kolei przewody od zaworu 4-obwodowego. Sprawdź na którym traci ciśnienie.
  • #7
    bartekpudelko893
    Level 5  
    Dziś próba jeszcze raz na spokojnie na zgaszonym silniku, nabitym do max 10bar powietrze i wyłączonym ręcznym ...robią się banki po spryskaniu. Tył zawór nad korektorem hamowania na jednym przyłączu potem przy nowym zaworze obwodowym dwa przyłącza tez bańki duże oraz przy głównym zaworze hamulca przód jedno przyłącze. Sprawdzane z cierpliwością wszystko i tyle dostrzegłem. Po załączonym ręcznym i nabitym tez max 10 bar to samo. Ale czy to powoduje tak szybki ubytek powietrza na zgaszonym 10 bar max i za 4 godz schodzi do 5 bar.???

    [Od poprawiającego: Jak w 2022 roku można robić tyle błędów w tekście? Na komputerze masz aż czerwono od podkreśleń, na telefonie przecież samo poprawia błędy... Dramat]
  • #8
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Chavez wrote:
    W siłownikach nawet podwójnych po zaciągnięciu ręcznego nie na powietrza, to nie naczepa

    nie wprowadzaj w błąd!!! w siłowniku dwustronnego działania powietrze jest albo z jednej albo z drugiej strony membrany. Jeżeli nie ma powietrza hamuje wyłącznie sprężyna. Po nabiciu powietrza do układu pneumatycznego mamy ciśnienie całyczas z jednej lub drugiej strony membrany,
    .
    bartekpudelko893 wrote:
    czy moze to być przód silowniki?
    Nie, przedni siłownik dostaje powietrze wyłącznie w momencie hamowania.Oczywiście są od tego wyjątki, osobiście użytkuję pojazd w którym na osi kierowanej zamontowane są siłowniki dwustronne, ale jest to pojazd specjalistyczny(HDS) gdzie wymagane jest hamowanie wszystkich osi w przypadku podpierania pojazdu do pracy żurawiem. Siłowniki pojedyńcze łatwo odróżnić od podwójnych, pojedyńcze zasilane są jednym przewodem pneumatycznym i są o wiele mniejsze. Podwójne mają dwa węże i są prawie czterokrotnie większe.
    bartekpudelko893 wrote:
    szybki ubytek powietrza na zgaszonym 10 bar max i za 4 godz schodzi do 5 bar.

    Podczas kontroli policyjnej lub badania diagnostycznego, kontrola szczelności układu pneumatycznego wymaga utrzymania ciśnienia 6 Bar przez 20 min od zgaszenia silnika, lub wyłączenia układu uzupełniającego sprężone powietrze jeżeli jest on niezależny od pracy silnika.
    Osobiście spotkałem się z przypadkami gdzie po nieprofesjonalnych modernizacjach układu hamulcowego, przy spadku ciśnienia następowało chwilowe odhamowanie pojazdu i jego przemieszczenie, gdy zawór czteroobwodowy zamykał dopływ powietrza do jednej strony membrany a druga strona była zasilana z innego obwodu w którym jescze było cśnienie.
  • #9
    marcos5
    Level 19  
    Kolego Cowboy ,kolega pomylił chyba układ pneumatyczny naczepy z samochodem.
  • #10
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    marcos5 wrote:
    Kolego Cowboy ,kolega pomylił chyba układ pneumatyczny naczepy z samochodem.

    W takim razie proszę o wyjaśnienie różnicy!!! a nie suche nabijanie punktów! Czym się różni siłownik dwustronny w ciągniku siodłowym i w pojeździe jednoczłonowym od siłownika w naczepie lub przyczepie!!!
    Pomijam tutaj układ wyprzedzający hamowanie drugiego członu bo zapewne kolega o tym nigdy nie słyszał....
    Obawiam się że edukację zakończył na jednoobwodowych układach hamulcowych przyczep do traktorów.....
  • #11
    marcos5
    Level 19  
    Budowa siłownika jest taka sama , ale działanie układu pneumatycznego naczepy (przyczepy ) inaczej wygląda. Wyżej kolega Chavez opisał działanie układu pneumatycznego hamulca ręcznego samochodu ciężarowego , i tego wpisu nie da się już podważyć , bo jest to prawda i tylko prawda, a na punktach mi nie zależy.
  • #12
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    marcos5 wrote:
    Budowa siłownika jest taka sama , ale działanie układu pneumatycznego naczepy (przyczepy ) inaczej wygląda. Wyżej kolega Chavez opisał działanie układu pneumatycznego hamulca ręcznego samochodu ciężarowego , i tego wpisu nie da się już podważyć , bo jest to prawda i tylko prawda, a na punktach mi nie zależy.

    oczekuję wyjaśnienia różnic a nie szczekania....
  • #13
    Chavez
    Level 25  
    Samochód w momencie zwolnienia hamulca ręcznego wpuszcza powietrze w złącze 12 i cofa duża sprężynę.
    Naczepy w czasie przy aktywnym hamulcu ręcznym wpuszcza powietrze w 11 i 12, hamuje tak jak w w czasie zasadniczego hamowania z nieaktywnym hamulcem ręcznym. Dopiero gdy ciśnienie w układzie naczepy spada lub zostanie użyty zawór parkingowy to wypuszczą powietrze z siłowników i hamuje część sprężynowa w 2 komorowym siłowniku.
    Natomiast przyczepa od traktora z 1 obwodowym hamulcem. Działa na spadek ciśnienia. Czyli gdy jest wysokie ciśnienie to nie na hamowania, spadek lub brak ciśnienia powoduje hamowanie.
    Domyślam się że jesteś samoukiem z kilku swoich pojazdów. My jesteśmy zawodowymi mechanikami, z wieloletnim doświadczeniem. Odbywamy szkolenia w firmach Knorr, Wabco itp.
    W moim przypadku jest to też moja pasja, a o działaniu hamulców naczepy dowiedziałem się 8 lat temu na praktykach i pamiętam do dzisiaj.
  • Helpful post
    #14
    marcos5
    Level 19  
    Panowie nie każdy ma możliwość uczenia się na profesjonalnych szkoleniach , ale jeżeli dla kogoś ta robota jest pasją to we własnym zakresie może uczyć się z opisów technicznych które można pobrać z internetu. Takie nauczanie na pewno zajmuje dwa razy więcej czasu . ale dla chcącego nic trudnego. To forum jest miedzy innymi po to, aby dać możliwość nauczyć się od ludzi którzy posiadają wiedzę fachową podpartą doświadczeniem.
  • #16
    marcos5
    Level 19  
    Jeżeli chcesz długo jeździć bez awaryjnie to tylko markowe siłowniki ( Knorr-Bremse,Wabco,Haldex). Zamienniki zwłaszcza siłowniki dwumembranowe potrafią od razu być nie sprawne np. popuszczają powietrze przy śrubie awaryjnego rozblokowania .
  • #18
    marcos5
    Level 19  
    Kolego nie wiem czy nas dobrze zrozumiałeś, piszesz że na zaciągniętym ręcznym niema różnicy w ubytku powietrza. Uszczelnij najpierw wycieki , a wymianę siłowników odłóż na jakiś czas , nie sądzę żeby siłowniki miały winę ,przynajmniej tak wynika z twojego opisu. Przyjrzyj się dobrze sprężarce powietrza czy nie puszcza powietrza z powrotem do filtra powietrza lub do skrzyni korbowej, najlepiej zaślep przewód po napompowaniu , chodzi mi o przewód do osuszacz . Osuszacz także do sprawdzenia, w Mercedesie dół osuszacza (wylot) podłączony jest przeważnie długim wężem do tłumika wydechowego, bez demontażu węża nic prawdopodobnie nie usłyszysz.
  • #19
    bartekpudelko893
    Level 5  
    Jeszcze opisze jedno co zauważyłem dzis w trasie.po nocnym postoju na parkingu po nabiciu powietrza do max i opuszczeniu recznego uchodzi powietrze gdzies z tylu z zaworu na ramie ktory był wymieniony na nowy,widac po skazówce jak uchodzi powietrze okolo co 5 minut i brzęczy modulator tył koło korektora siły.Kiedy rusze pare razy dzwignią ręcznego góra -dól wtedy zawór przestaje brzeczec i powietrze nie ubywa oraz nie zawor nie spuszcza co 5 min myślalem ze to te siłowniki tył coś moze ze starosci już nie chodzą
  • #20
    marcos5
    Level 19  
    Kolego jeszcze raz napisz, czy te objawy co zauważyłeś to są na zaciągniętym ręcznym, czy na zwolnionym hamulcu ręcznym.
  • #21
    bartekpudelko893
    Level 5  
    Auto stalo okol 7 godz na postoju zeszlo do 3 bar.po nabiciu do 10 bar czyli max i zwolnienu dzwigni ręczny lub zaciagnieciu tylko Raz widac po wskazniku na tablicy jak ubywa powietrze w przeciagu do 5 minut i nabija i odglos z modulatora pod ramą. Jesli rusze pary razy recznym to trzyma powietrze i na zaciągnietymy i nie zacìagnietym.objawy zauwazylem po jakims postoju i zejsciu powietrza
  • #22
    marcos5
    Level 19  
    Jaki masz modulator , dwuobwodowy czy zwykły mały na przewodzie do siłownika hamulca.
  • #24
    marcos5
    Level 19  
    Jeżeli ucieka na spuszczonym hamulcu ręcznym to siłownik do wymiany , prawdopodobnie masz tylko jeden modulator na oś tylną ,dlatego trzeba ustalić który to siłownik puszcza powietrze, prawy czy lewy. Podczas wycieku trzeba zaginać ( można też odkręcić przewody ale
    to wymaga dużo więcej czasu )przewody od siłownika (port 11) raz lewego siłownika a następnie prawego i słuchać kiedy przestaje syczeć powietrze. W ten sposób ustalisz który siłownik puszcza.
  • #25
    bartekpudelko893
    Level 5  
    Zamowie jutro po win haldex 1szt na tyl i zobacze po wymianie co sie dzieje.i uszczelnie jeszcze te przylacza do zaworow.w sumie 5 punktow na calym samochodzie co zaowazylem drobne przepuszczanie.a jezeli modulator tyl to jest jeden na 2 zawory.wydaje mi sie ze prawy bo bardziej nagrzewa sie prawe kolo.dzieki za podp.jutro sie biore za to.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zapytam ono o ten siłownik czy mebranowy czy tłokowy .bo są 2 rodzaje?
  • #26
    marcos5
    Level 19  
    Jeżeli będziesz wymieniał tylko jeden siłownik ,to najlepiej kupić taki sam jak był zamontowany.