Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kosiarka traktorek - Wysokie napięcie ładowania na zaciskach akumulatora.

pawelsax 08 Mar 2022 11:59 453 26
  • #1
    pawelsax
    Level 11  
    Kosiarka marki Massey Ferguson 20-12 zakupiłem ja z pociętą instalacją doprowadziłem ją do porządku ale nie do końca ponieważ napięcie na klemach akumulatora wynosi około 30 V mierzone bez Aku. Z prądnicy wychodzą dwa przewody, czerwony w którym najprawdopodobniej siedzi dioda w koszulce oraz czarny. Robiąc pomiar względem siebie czerwony+ czarny wychodzi 15v. Czarny zwiera do masy i jest on podłączony do świateł.
  • Helpful post
    #2
    bestboy21
    Level 39  
    pawelsax wrote:
    mierzone bez Aku


    Oto może być odpowiedź, podłącz akku albo żarówkę 50W i dopiero zmierz.
  • Helpful post
    #3
    janosiksik
    Level 22  
    Z pamięci piszę, czarny na światła, zwiera do masy przez cewkę w magnecie. Czerwony to ładowanie. Pomiary robisz z akumulatorem!
  • #5
    pawelsax
    Level 11  
    Po włączeniu świateł bez akumulatora spada do 12v, ale czy na zaciskach aku. Nie powinno być takie jakie dostanie akumulator czyli około 14v? Dziwi mnie to dlatego że po odłączeniu wtyczki jest 15V a po złączeniu już 30V tam nie ma po drodze żadne regulatora.
  • Helpful post
    #6
    bestboy21
    Level 39  
    pawelsax wrote:
    Po włączeniu świateł bez akumulatora spada do 12v, ale czy na zaciskach aku. Nie powinno być takie jakie dostanie akumulator czyli około 14v?


    Nie zawsze, w takich konstrukcjach jak "traktorki" często nie..., bo nie ma tam klasycznego alternatora.
  • #7
    pawelsax
    Level 11  
    No dobrze tylko dlaczego z wtyczki wychodzi 15v a z wtyczką na zaciskach aku 30v po drodze nie ma regulatora.
  • #9
    pawelsax
    Level 11  
    Sorki, dziwi mnie to że na przewodach wychodzących z prądnicy jest 15v a z podłączoną wtyczka do instalacji na zaciskach akumulatora 30v. Pomiędzy prądnicą a akumulatorem nie ma żadnego regulatora.
  • Helpful post
    #10
    janosiksik
    Level 22  
    pawelsax wrote:
    czerwony w którym najprawdopodobniej siedzi dioda w koszulce
    to jest Twój regulator.
  • Helpful post
    #11
    nikusert
    Level 40  
    Witam.
    Może być że brakuje regulatora.
    Sprawdź w jakie miejsce jest podłączony przewód akumulatora.
    Napięcie 30V masz na czerwonym przewodzie, czy między czerwonym i czarnym, lub czerwonym i masą. Koniecznie powinien być podłączony akumulator jak podpowiadają koledzy.
  • #12
    janosiksik
    Level 22  
    A pomiar tylko z akumulatorem lub żarówką, jak Kolega pisał.

    nikusert wrote:
    Może być że brakuje regulatora.


    Nie ma tam żadnego regulatora.
  • Helpful post
    #13
    nikusert
    Level 40  
    W tym przypadku podłącz jakikolwiek akumulator i sprawdź napięcie ładowania.
    Zadałem pytanie na jakich przewodach masz 30V.
  • #14
    pawelsax
    Level 11  
    Wiem że ta dioda zastępuje regulator. Czyli podłączyć akumulator i sprawdzić na aku. jakie jest napiecie, nic się nie stanie jeśli jest 30v?

    Dodano po 1 [minuty]:

    30V mam na przewodach do podłączenia akumulatora.
  • #15
    janosiksik
    Level 22  
    Nic się nie stanie. Zresztą zobaczysz, że żadnych 30V tam nie będzie.
  • Helpful post
    #16
    ^ToM^
    Level 40  
    pawelsax wrote:
    Wiem że ta dioda zastępuje regulator. Czyli podłączyć akumulator i sprawdzić na aku. jakie jest napiecie, nic się nie stanie jeśli jest 30v?

    Dodano po 1 [minuty]:

    30V mam na przewodach do podłączenia akumulatora.


    Jak podłączysz akumulator, to raczej 30 V tam być nie może. Bo jaką wydajność musiałby mieć ta prądnica aby wytworzyć 30 V na zaciskach akumulatora?. Chyba, że tam jest akumulator z jakiejś zabawki. Trzeba podłączyć akumulator, włączyć światła i zmierzyć napięcie po uruchomieniu silnika. Potem wyłączyć światła i też zmierzyć napięcie na zaciskach baterii. Akumulator to nie jest rzecz, że się od razu zepsuje jak ma trochę wyższe napięcie. Na czas sprawdzenia na pewno się nie uszkodzi.
    Nie ma tu żadnej filozofii.
  • #17
    janosiksik
    Level 22  
    Tu światła nie mają nic do rzeczy. Zasilane są prądem zmiennym z własnych cewek.
  • #18
    pawelsax
    Level 11  
    Po podłączeniu akumulatora napięcie utrzymuje się w granicach 13,5v. Natomiast światła świecą po zgaszeniu silnika czyli prąd czerpią z akumulatora.
  • #19
    janosiksik
    Level 22  
    Podaj dokładny! model i typ traktorka.
  • Helpful post
    #20
    Wawrzyniec
    Level 37  
    pawelsax wrote:
    Robiąc pomiar względem siebie czerwony+ czarny wychodzi 15v.
    To niech cię nie interesuje.
    pawelsax wrote:
    Czarny zwiera do masy i jest on podłączony do świateł.
    I tak ma być.
    pawelsax wrote:
    czerwony w którym najprawdopodobniej siedzi dioda w koszulce
    I tylko ten ma być podłączony do akumulatora na zacisk "+". Zacisk "-" akumulatora do masy.
    pawelsax wrote:
    Dziwi mnie to dlatego że po odłączeniu wtyczki jest 15V a po złączeniu już 30V
    Bo coś źle podłączasz. Podłącz tak jak pisałem to będzie dobrze.
  • #21
    pawelsax
    Level 11  
    Janosik jutro podam model z tabliczki.
    Tak jest podłączone, czerwony z alternatora do amperomierza z amperomierza do + akumulatora.
  • Helpful post
    #22
    ^ToM^
    Level 40  
    pawelsax wrote:
    Po podłączeniu akumulatora napięcie utrzymuje się w granicach 13,5v. Natomiast światła świecą po zgaszeniu silnika czyli prąd czerpią z akumulatora.


    Jaką pojemność ma akumulator? - tej informacji mi brakuje.
  • Helpful post
    #23
    bestboy21
    Level 39  
    ^ToM^ wrote:
    pawelsax wrote:
    Po podłączeniu akumulatora napięcie utrzymuje się w granicach 13,5v. Natomiast światła świecą po zgaszeniu silnika czyli prąd czerpią z akumulatora.


    Jaką pojemność ma akumulator? - tej informacji mi brakuje.


    I czy był w pełni naładowany. Bo jeśli nie to napięcie będzie "niskawe" j.w. bo prądu tam płynie niewiele, pewnie pojedyncze ampery i napięcie nie podskoczy jak w samochodzie po odpaleniu.
  • Helpful post
    #25
    Wawrzyniec
    Level 37  
    pawelsax wrote:
    czerwony z alternatora do amperomierza z amperomierza do + akumulatora.
    A "-" z akumulatora do czego podłączony?
  • Helpful post
    #26
    ^ToM^
    Level 40  
    pawelsax wrote:
    Po podłączeniu akumulatora napięcie utrzymuje się w granicach 13,5v. Natomiast światła świecą po zgaszeniu silnika czyli prąd czerpią z akumulatora.


    Jeżeli na pracującym silniku masz napięcie 13,5 V to jest to całkowicie prawidłowe. W tej kosiarce jest nieduży akumulator VRLA 20 Ah, więc takie napięcie jest bezpieczne. Natomiast jak światła świecą po zgaszeniu silnika to trzeba ustalić czy wyłącznik świateł jest sprawny lub co powoduje, że się nie wyłączają.
    Zatem uważam, że napięcie masz prawidłowe. Po prostu w tej prymitywnej instalacji musi być obciążenie w postaci akumulatora. Nie należy go eksploatować z odłączoną baterią.

    Tu ktoś wrzucił schematy, nie wiem czy to podobne do twojego ale może coś podpowie:
    Link
  • #27
    pawelsax
    Level 11  
    Minus podłączony do karoserii 🙂