Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa inkubatora do wylęgu kurcząt, pytania.

Huczul011 13 Mar 2022 14:07 684 13
  • #1
    Huczul011
    Level 7  
    Witam !

    Jestem podczas budowy inkubatora do wylęgu jaj kurzych na małą skalę. Tylko mam problem z budową wewnętrznego pomieszczenia dla samych jaj i kanalików na ciepłe powietrze rozprowadzane przez wentylator.

    1. Czy obić ścianki które są wyłożone styropianem, deskami i dopiero wtedy zacząć robić wewnętrzne pomieszczenie oddzielone od ścianek dla przepływu powietrza? Patrz Inku A. Czyli w dużym skrócie to wygląda tak jakby się postawiło zwykłe pudełko w pokoju który jest oczywiście zaizolowany izolacją.

    2. Czy od razu zrobić wewnętrzne pomieszczenie bez obijania styropianu dodatkowym kawałkiem sklejki.

    Symbole:

    1a. Główne pudło zewnętrzne zrobione z desek od mebli.
    1b. Deski przylegają do styropianu wokół i z tyły pudła zewnętrznego (w środku).
    2a. Styropian jest umiejscowiony w środku wokół pudła zewnętrznego (nie widać tyłu bo znajduje się tam tylna wewnętrzna ścianka z deski).
    2b. Kanaliki w których rozprowadzane jest powietrze.
    3. Oddzielne pomieszczenie na elektronikę jak i wyświetlacz.
    4.Pomieszczenie wewnętrzne dla jaj, będzie przytwierdzone do tylnej ścianki inkubatora (same ścianki pomieszczenia wewnętrznego będą zamontowane do tylnej ścianki) lub same pomieszczenie będzie posiadało tylną ściankę.
    5.Otwory wentylacyjne
    6.Otwory wlotu ciepłego powietrza.
    7.Wentylator dmuchający w górę i jednocześnie rozprowadzający powietrzę kanalikami. (Czy wentylator powinien mieć otwór z tyłu? Czy może być bezpośrednio przykręcony do deski tak aby zakrywała jego tył).
    8. Żarówki grzewcze
    9. Czujnik od termostatu jak i higrometru.
    10. Tacka z wodą
    11.Wysuwana tacka z jajkami.

    Kanaliki będą o wiele mniejsze po bokach i na dole, ale na górze będą większe ze względu na wentylator i żarówki. Przewodu będą pociągnięte górą a przewód od termostatu i higrometru przez otwór do pomieszczenia na elektronikę.

    Wszystko oprócz pomieszczenia wewnętrznego zostanie przykryte, a dla pomieszczenia wewnętrznego będą drzwiczki zaizolowane z szybą pleksi.

    Prosiłbym o opinie i uwagi, to moja pierwsza budowa inkubatora!

    Pozdrawiam serdecznie
  • #2
    trojan 12
    Level 38  
    Już widzę jeden problem. Wentylator będzie powodował wysuszenie jajek. Trzeba też zapewnić możliwość obracania jajek.
  • Helpful post
    #4
    Zbyszek_64
    Level 23  
    Tego typu konstrukcja sprawdziła by się jako klujnik ,czyli dwa ostatnie dni inkubacji.
    Ogrzewanie żarówką ma taką wadę , że tworzą się martwe strefy termiczne mimo ,że pracuje wetylator. Trzymanie cały czas wody w pojemniku doprowadzi do nadmiernej wilgotności co przełoży się na procent lęgu. Można wodę dolewać po spadnięciu wilgotności , ale będzie to powodowało znaczne skoki jej poziomu co też jest niewskazane. Niektórzy hodowcy prowadzą lęg tzw. na sucho. Dolewa się wodę jedynie w ostatnich dniach inkubacji.
    Sprawa obracania jaj jest również bardzo ważna. Przynajmniej dwa razy w ciągu doby. Najlepiej ok.5 ÷7 .
    Jeśli utrzymasz cztery parametry czyli :
    - temperatura 37,8 +-0,2
    - wilgotności 50-58% i 70 podczas klucia
    - obracanie jaj 5x na dobę
    - wentylacja stała lub wymuszona wnętrza inkubatora
    to jest szansa ,że wylęgną się zdrowe pisklęta , którym nie trzeba będzie pomagać opuścić skorupę.
  • #5
    Huczul011
    Level 7  
    Zbyszek_64 wrote:
    Tego typu konstrukcja sprawdziła by się jako klujnik ,czyli dwa ostatnie dni inkubacji.
    Ogrzewanie żarówką ma taką wadę , że tworzą się martwe strefy termiczne mimo ,że pracuje wetylator. Trzymanie cały czas wody w pojemniku doprowadzi do nadmiernej wilgotności co przełoży się na procent lęgu. Można wodę dolewać po spadnięciu wilgotności , ale będzie to powodowało znaczne skoki jej poziomu co też jest niewskazane. Niektórzy hodowcy prowadzą lęg tzw. na sucho. Dolewa się wodę jedynie w ostatnich dniach inkubacji.
    Sprawa obracania jaj jest również bardzo ważna. Przynajmniej dwa razy w ciągu doby. Najlepiej ok.5 ÷7 .
    Jeśli utrzymasz cztery parametry czyli :
    - temperatura 37,8 +-0,2
    - wilgotności 50-58% i 70 podczas klucia
    - obracanie jaj 5x na dobę
    - wentylacja stała lub wymuszona wnętrza inkubatora
    to jest szansa ,że wylęgną się zdrowe pisklęta , którym nie trzeba będzie pomagać opuścić skorupę.


    Z tego co widziałem na forum dużo ludzi używało żarówek 60 W, wzorowałem się na schematach z forum na elektrodzie. Więc co Twoim zdaniem byłoby lepsze? drut oporowy? Zależy mi na szybkiej wymianie przy awarii. Posiadam jedynie drut oporowy ze starego opiekacza do kanapek...
  • #6
    Zbyszek_64
    Level 23  
    Mam inkubator który zbudowałem w 2009 r. który pracuje do tej pory (ostatni wsad 4 dni temu) i zabudowałem w nim grzałkę z drutu oporowego o mocy ok. 300 W. Grzałka dwukrotnie opasa wnętrze inkubatora umocowana na izolatorach. Sam inkubator może pomieść ok. 200 jaj kurzych. Dzięki temu mam pewność , że temperatura rozkłada się jednakowo w każdym zakamarku inkubatora.
  • #7
    Huczul011
    Level 7  
    Rozumiem, zamierzam zrobić inkubator na bardzo małą skalę, tak pomieści do 30 jaj ale, zamierzam inkubować tylko 10 na próbę. Czy aby nie tworzyły się, martwe strefy termiczne zastosować drut oporowy podłączony do termostatu? Jeśli chodzi o tą wilgotność, to co mam użyć zamiast pojemnika z wodą? Bo widziałem właśnie tutaj na forum że wielu hodowców amatorów stosuje właśnie taki schemat, żarówki 60W i pojemnik z wodą dla wilgotności i działa.
  • #8
    Zbyszek_64
    Level 23  
    Huczul011 wrote:
    Bo widziałem właśnie tutaj na forum że wielu hodowców amatorów stosuje właśnie taki schemat, żarówki 60W i pojemnik z wodą dla wilgotności i działa.


    Nic nie stoi na przeszkodzie więc spróbuj tak zrobić.
  • #10
    Zbyszek_64
    Level 23  
    Dobrać trzeba doświadczalnie. Trzeba tylko zwrócić uwagę na szybkość wzrostu temperatury. Lepiej gdy narasta wolniej tak aby bezwładność cieplna żarówki nie powodowała dużych skoków temperatury wewnątrz inku. Wentylator, wentylatory służą do mieszania ciepłego powietrza i mogą pracować cały czas.
  • #11
    Huczul011
    Level 7  
    Po dłuższej przerwie postanowiłem porzucić projekt ze względu na nieopłacalność budowy w tym kraju. Pudło posłuży jako odchowalnik a inku już zamówiłem. Co do odchowalnika, lampa typu kwoka się nada i otwory wentylacyjne po bokach się nadadzą? Czy trzeba domontowac wentylator?
  • #12
    trojan 12
    Level 38  
    Kolego to nie ma nic wspólnego "w tym kraju".
    Nie potrafisz wykorzystać darmowych materiałów. Podstawa ze styropianowej wytłoczki po sprzęcie AGD, pokrywa z szuflady od zamrażarki.
    Jako grzałka żarówka halogenowa 55W z wymiany na nową reflektorową.
    Od góry parownik od lodówki na całej powierzchni (jak już zdemontowany, nie demontujemy sami- freon) + aluminiowa zabudowa żarówki przynitowana do parownika.
    Pod spodem tacka z ligniną do utrzymywania wilgotności.
    Termostat z Allegro z miernikiem wilgotności.
    Silniczek do obracania z przekładnią z Allegro. Lub od zepsutej wkrętarki, wystarczy zasilić mniejszym napięciem.
  • #14
    trojan 12
    Level 38  
    To w Szwecji nie ma starych lodówek odbieranych przy zakupie nowych? Żarówka też jest na stacji paliw. Reszta rzeczy też jest do zdobycia bez problemu.