Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pralka Bosch WAE2048FPL - nie grzeje wody

konik9 13 Mar 2022 16:15 807 39
Bosch
  • #1
    konik9
    Level 12  
    Witam.
    Posiadam uszkodzoną pralkę Bosch WAE2048FPL. Potrzebuję schematu programatora - modułu oraz nazw elementów zaznaczonych na zdjęciach. Pralka nie grzeje wody. Czujnik działa prawidłowo - sprawdzany, grzałka posiada prawidłową oporność - sprawna. Napięcie wychodzi na grzałkę 60V. Podejrzane są te elementy, ponieważ są mocno okopcone.
    Może ktoś ma inne sugestie na temat tego uszkodzenia?
    Pralka Bosch WAE2048FPL - nie grzeje wody Pralka Bosch WAE2048FPL - nie grzeje wody Pralka Bosch WAE2048FPL - nie grzeje wody
  • Bosch
  • #2
    Kenworth 18
    Level 42  
    Okopcenie elementów jest związane z tym, że napęd bębna jest poprzez silnik szczotkowy czyli wynik elektrostatyki. Skup się na przekaźniku załączającym grzałkę. By go poprawnie sprawdzić należałoby go wylutować z płyty modułu bo inaczej możesz uszkodzić moduł podając mu zewnętrzne napięcie sterujące jego pracą.
  • #3
    konik9
    Level 12  
    Czy chodzi o ten przekaźnik? Jaki prąd wzbudzenia do niego powinien być. I czy z niego bezpośrednio wychodzi na grzałke prąd 230v?
    Czy masz może wartości tego przekaźnika bym zamówił nowy?
    Pralka Bosch WAE2048FPL - nie grzeje wody
  • #4
    Kenworth 18
    Level 42  
    Niestety nie mogę powiększyć do za dużych rozmiarów zdjęcia, ale poszukaj przekaźnika o opisie K2. Napięcie sterujące cewką musisz odczytać z przekaźnika a może to być 9 lub 12VDC, musi być na nim nadrukowany jego symbol jak i parametry. Tak na stykach roboczych przekaźnika musi się pojawić napięcie 230V, które zasila grzałkę.
  • Bosch
  • #5
    konik9
    Level 12  
    Pralka w dzień zepsucia prała 3 prania pod rząd, natomiast 4 pranie przestała grzać, czy to jest prawie pewne że ten przekaźnik mógł paść?
    Sprawdzę go jutro ale pytam z wyprzedzeniem.
  • #6
    Kenworth 18
    Level 42  
    Bez jego wylutowania i pomiarów nikt nie odpowie ze 100% pewnością tak to jest to, ale póki co jest głównym podejrzanym. Oczywiście może okazać się sprawny a uszkodzeniu uległo jego sterowanie przez moduł. Jeżeli jesteś Ty pewny sprawności grzałki i czujnika temperatury oraz stanu wiązki elektrycznej pralki to trzeba zweryfikować przekaźnik.
  • #7
    mrice
    Home appliances specialist
    konik9 wrote:
    czy to jest prawie pewne że ten przekaźnik mógł paść?

    Pewne w życiu są tylko dwie rzeczy:
    Śmierć i podatki.

    Przekaźnik nalezy po prostu pomierzyć. Jego uszkodzenie jest możliwe.

    Nie mniej wiedza dot. elektroniki niestety jest u Ciebie zerowa.
    Jesteś pewien, że nie poczynisz większych szkód ? Może warto by rozważyc oddanie tego modułu na sprawdzenie i ewentualną naprawę ?
  • #8
    konik9
    Level 12  
    @mrice2 :arrow: Wiedza jest wystarczająca. Główną kwestią jest czas oczekiwania na podzespoły.
  • #9
    TONI_2003
    Moderator
    konik9 wrote:
    Główną kwestią jest czas oczekiwania na podzespoły.
    Zatem w czym problem aby zamienić przekaźniki (są na 9V i mogą być problemy z zakupem) - miejscami aby się przekonać co do tej ewentualności :D

    Pralka Bosch WAE2048FPL - nie grzeje wody
  • #10
    konik9
    Level 12  
    Przekaźnik sprawny nawet zmieniony miejscami i nadal brak prądu na wyjściu do grzałki. Wiązka do grzałki sprawna.
  • #11
    g107r
    Level 40  
    A nie grzeje, bo nie włącza się przekaźnik, czy nie dochodzi do niego to, czego oczekujesz na wyjściu?
    Co jest przed przekaźnikiem?

    Drugie zdjęcie, lewy kondensator nie spuchł?
  • #12
    nares
    Home appliances specialist
    konik9 wrote:
    Przekaźnik sprawny nawet zmieniony miejscami i nadal brak prądu na wyjściu do grzałki.

    Przypomnę, że grzanie jest włączane po około 10 min. od rozpoczęcia programu.
  • #13
    konik9
    Level 12  
    Witam. Kondensator czarny wygląda normalnie. Ciężko z niego odczytać parametry. Ten niebieski ma 10µF. Nie ma nikt schematu ewentualnie info co jest na obwodzie sterowania cewka przekaźnika grzałki?
  • #14
    mrice
    Home appliances specialist
    konik9 wrote:
    Nie ma nikt schematu ewentualnie info co jest na obwodzie sterowania cewka przekaźnika grzałki?

    Schematy nie opuszczają biur konstruktorskich, a dla przeciętnego człowieka po prostu nie istnieją. Trzeba samemu rozpracować co i dokąd.

    konik9 wrote:
    Witam. Kondensator czarny wyglada normalnie. Ciężko z niego odczytać parametry.

    Kondensatr trzeba pomierzyć, wyglądać sobie może.
  • #15
    skryn
    Home appliances specialist
    konik9 wrote:
    Przekaźnik sprawny nawet zmieniony miejscami i nadal brak prądu na wyjściu do grzałki. Wiązka do grzałki sprawna.

    Ręce opadają do samej ziemi....
    Brak prądu powiadasz, na wyjściu do grzałki? A wiesz, kiedy prąd popłynie i czy odróżniasz napięcie, od natężenia?
    Koniec świata, jeżeli nie odróżniasz tych dwóch zagadnień.
    Więcej pytań nie mam.
  • #16
    konik9
    Level 12  
    To ja mam pytania i potrzebuje odpowiedzi. Nie chodzi by się wymadrzac tylko zasugerować coś tym bardzie, że niektórzy z Was siedzą w tym na codzień. Przecież nie będę opisywał pomiarów jak je robię bo to raczej oczywiste.
  • #17
    nares
    Home appliances specialist
    konik9 wrote:
    Nie chodzi by się wymadrzac tylko zasugerować coś

    Miałeś wcześniej napisane:
    nares wrote:
    Przypomnę, że grzanie jest włączane po około 10 min. od rozpoczęcia programu.

    Nawet się do tego nie odniosłeś, a powinieneś.
  • #18
    konik9
    Level 12  
    Włączyłem program krótki i z miernikiem wpietym obserwowałem i żadnego napięcia nie było na grzałke.
  • #19
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    Sprawdź konektory przy grzałce (lubią puszczać), możesz je profilaktycznie wymienić. Nastaw bawełna 90 stopni i co 5 minut sprawdzaj napięcie. Po 20 minutach powinno być już ciągłe napięcie w okolicach 230V na grzałce.
    Jeśli nie ma to dolutuj do cewki przekaźnika diodę led. Będziesz wtedy widział co się dzieje.
  • #20
    konik9
    Level 12  
    Wcześniej zarobiłem nowe konektory na nowych przewodach po obu stronach. Diode w miejsce sterowania przekaźnika grzałki?
  • #22
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    konik9 wrote:
    Diode w miejsce sterowania przekaźnika grzałki?

    Diodę led w miejscu cewki przekaźnika. Oczywiście dioda musi być na odpowiednie napięcie lub połączona szeregowo z rezystorem by jej nie spalić.


    Robo-technical wrote:
    Po 20 minutach powinno być już ciągłe napięcie w okolicach 230V na grzałce.

    Sprawdzono?
  • #23
    konik9
    Level 12  
    alekt77 wrote:
    Sprawdź czy w Twojej pralce zasilanie na grzałkę idzie przez hydrostat
    Chodzi Ci czy obwód sterowania grzałki rozłączany jest hydrostatem? Żeby grzałka nie grzała gdy nie ma wody? Zasilanie 230V idzie od płytki bezpośrednio do grzałki. Przepraszam przewody nie zasilanie 230V.
    Robo-technical wrote:
    Po 20 minutach powinno być już ciągłe napięcie w okolicach 230V na grzałce.
    Sprawdzę.
  • #24
    skryn
    Home appliances specialist
    alekt77 wrote:
    Sprawdź czy w Twojej pralce zasilanie na grzałkę idzie przez hydrostat jeśli tak to sprawdź czy po pobraniu wody załącza właściwe styki. Zobacz schematy w załączniku, który dotyczy modułu bardzo zbliżonego do Twojego.

    Zonk.. To nie Polar 663SBio. Grzałka sterowana jest bezpośrednio z przekaźnika na module. Jeżeli styki przekaźnika są sklejone, to grzałka zalicza kaput w pięć sekund, bo ma w sobie bezpiecznik termiczny, który powoduje, że grzałka bez wody "się spali".
    Hydrostat nie reguluje poziomu wody bezpośrednio, tylko przez moduł. Najpierw podawane jest napięcie na elektrozawór z pominięciem hydrostatu (czasowo), dopiero później hydrostat wkracza do gry i reguluje tzw. drugi poziom wody. Tak działa każda, jeśli nie większość ze współczesnych maszyn piorących AGD...
    Hydrostat we współczesnej pralce nie ma wejść prądowych, tylko są to hydrostaty analogowe, line on, plus DC o napięciu 12V. A taki hydrostat zastosowano w tej rzeczonej pralce...

    Widzę, że gadam z amatorami... :(

    :arrow: alekt77
    Weź już więcej nie zaszczycaj nas swoją osobą w AGD. To tak, jakbym ja na razie pałał miłością do samochodów...
  • #25
    Loker
    Level 39  
    Jaki jest numer AKO sterownika (ten przykryty drugą naklejką)?
  • #26
    skryn
    Home appliances specialist
    Loker wrote:
    Jaki jest numer AKO sterownika (ten przykryty drugą naklejką)?
    1510900
    Jaki sens ma to pytanie?
    Możesz mnie uświadomić?

    Robo-technical wrote:
    Po 20 minutach powinno być już ciągłe napięcie w okolicach 230V na grzałce.

    Robo-technical wrote:
    Sprawdzono?

    Proste pytanie, na które nie udzielono odpowiedzi.

    Najlepiej wklejają się schematy aleka, o kant tyłka sobie można nimi zrobić i myślenie życzeniowe, nie oglądając schematu i pitoląc kocopoły.
    Mam schemat, ale hydrostat walnął... Pitoli alek, bo myśli, że hydrostat ma styki prądowe. Gratulacje, za takie pseudoporady.
    Bez przejrzenia klamotów w sprzęcie, tak się nie da.

    Ludzie, czego Wy oczekujecie szukając porady na Elektroda.pl? Tutaj nawet ludki, serwujące schematy, nie mają zielonego pojęcia, o czym piszą! Prawda alek?
    :?:
  • #27
    konik9
    Level 12  
    Robo-technical wrote:
    Nastaw bawełna 90 stopni i co 5 minut sprawdzaj napięcie. Po 20 minutach powinno być już ciągłe napięcie w okolicach 230V na grzałce.
    Nie ma napięcia.
    Robo-technical wrote:
    Diode w miejsce sterowania przekaźnika grzałki.
    Dioda LED nie świeci ani nie mruga.
  • #28
    skryn
    Home appliances specialist
    konik9 wrote:
    Robo-technical wrote:
    Nastaw bawełna 90 stopni i co 5 minut sprawdzaj napięcie. Po 20 minutach powinno być już ciągłe napięcie w okolicach 230V na grzałce.
    Nie ma napięcia.
    Robo-technical wrote:
    Diode w miejsce sterowania przekaźnika grzałki.
    Dioda LED nie świeci ani nie mruga.

    Pytanie, jak to zrobiłeś i sprawdziłeś. Daj fotorelację z pomiarów, zdjęcia, etc...
    Wtedy możemy podjąć dalsze czynności.
  • #29
    mrice
    Home appliances specialist
    Swoją drogą, referat już jest, zaraz będzie elaborat, ale nic o pomiarze czujki NTC, jaka jest wartość w stanie powiedzmy spoczynku?
  • #30
    konik9
    Level 12  
    Co do diody wlutowana z rezystorem na płytkę w nóżki cewki przekaźnika grzałki. Włączony program i oczekiwanie. Poprawnie wlutowana + i -.

    Czujnik NTC przy 20°C 5.4K. Wyjęty i polewany ciepła wodą wzrasta do 6.4 K. Dodam, że był wymieniony na nowy i grzałka też, ale o tym pisałem na początku.