Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Domofon/uchwyt Urmet DIS 1202-D001 UEL + system otwierania bramy ELEKTROBIM.

Greg_555 15 Mar 2022 10:17 417 27
Tespol
  • #1
    Greg_555
    Level 5  
    Cześć,
    Prośba o pomoc jak w temacie. Niestety nie jestem elektronikiem.

    Mamy w kilku segmentach Domofon/uchwyt Urmet DIS 1202-D001 UEL i nowy system otwierania bramy ELEKTROBIM ETM-01. Wcześniej był inny ale został wymieniony ze względu na nowe siłowniki. Ktoś założył całość z Elektrobim.

    Problem to brak możliwości otwierania bramy z domu poprzez domofon. Otwieranie furtki działa bez problemu.
    Na wcześniejszym systemie ta funkcja działała poprawnie.
    Ktoś gdzieś powiedział, że domofon podaje napięcie a centralka Elektrobim działa odwrotnie - cokolwiek to znaczy.

    Czy możecie pomóc?
    GG
  • Tespol
  • #2
    Ircys
    Intercoms specialist
    W tym monitorze styki zwierne masz na X1-X2 (górny przycisk) i Y1-Y2 (dolny przycisk) i je powinieneś podłączyć bezpośrednio do centralki bramowej do 1-2 (E1) lub 2-3 (E2) w zależności jak są zaprogramowane.
  • #3
    Greg_555
    Level 5  
    Dzięki za podjęcie się pomocy.
    Udało mi się to z instrukcji wyczytać, problem jest z tym, że:
    - domofony z 10 lokali są podpięte pod jakąś puszkę czy centralkę, nie wiem ja się to fachowo nazywa
    - z tamtej centralki prowadzą dwa przewody, które odpowiadały za otwieranie bramy przy poprzedniej centralce do otwierania bramy
    - oczywiście podpiąłem je tak jak napisałeś ale problem jest taki że te przewody podają napięcie a Elektrobim działa odwrotnie to on ma podać napięcie aby otworzyć bramę
    Trzeba coś zmienić aby to odwrócić w centralce Elektrobim żeby zadziałało.
  • #4
    Ircys
    Intercoms specialist
    Sprawdź przy automacie bramowym co przychodzi na żyłach od domofonu. Piszesz o jakimś napięciu, trochę to mało prawdopodobne, ale kto wie. Jeżeli faktycznie jest tam napięcie, to sprawdź jakie. Wtedy można dać przekaźnik i po problemie.
  • #5
    Greg_555
    Level 5  
    Właśnie chyba ktoś mówił o przekaźniku. Zmierzę co jest na przewodach.
    Mogę prosić o przesłanie linka do przykładowego przekaźnika, jak to wygląda?
    Dzięki.
    Napiszę dalej jak tylko zrobię pomiary.
  • #7
    Greg_555
    Level 5  
    A mógłbyś jeszcze opisać jak podłączyć przekaźnik do centralki. Za nic nie rozumiem instrukcji.
  • #8
    Ircys
    Intercoms specialist
    Greg_555 wrote:
    A mógłbyś jeszcze opisać jak podłączyć przekaźnik do centralki. Za nic nie rozumiem instrukcji.


    Oj Kolego, to ja nie wiem czy Ty powinieneś się za to brać (mając na uwadze Twoje zdrowie, a nawet życie!), bo to chyba najprostsza z możliwych czynności...

    Zmierzyłeś chociaż, przy automacie bramowym, napięcie idące od domofonu po naciśnięciu przycisku?
  • #9
    Greg_555
    Level 5  
    ;-) trafna uwaga - ale dla tego piszę że liczę na pomoc na tym forum.

    Tak, napięcie wyszło 0,8 - mam nadzieję, że poprawnie to zrobiłem ;-)
    Dzwoniłem do serwisu Elektrobimu i gość mówił żeby raczej zmierzyć natężenie i założyć przekaźnik do 10A o ile dobrze go zrozumiałem.
    Proste pytanie: w które styki wpiąć dwa kable z instalacji domofonowej i do których styków podłączyć przewody wychodzące z centralki?
  • Tespol
  • #10
    Ircys
    Intercoms specialist
    Greg_555 wrote:
    napięcie wyszło 0,8 - mam nadzieję, że poprawnie to zrobiłem ;-)


    Raczej źle :)

    Greg_555 wrote:

    w które styki wpiąć dwa kable z instalacji domofonowej i do których styków podłączyć przewody wychodzące z centralki?


    Potrafisz w ogóle zidentyfikować, przy automacie bramowym, przewody idące od domofonu?
  • #11
    Greg_555
    Level 5  
    bez przesady, aż tak źle nie jest. A z drugiej strony aż tak swojej wyższości nie musisz komunikować.
    Wszystko mam już podpięte oprócz tej niedziałającej opcji otwierania. Zresztą na załączonym zdjęciu widać.
    Podpowiedz do którego wejścia podpiąć przewody z domofonu +/- NC NO C, a później z których puścić dalej do centralki. Bo to chyba tak ma działać.
  • #12
    Ircys
    Intercoms specialist
    Nie chodzi o żadną wyższość, chodzi, o to że nie odpowiadasz na zadane pytania, a zadajesz kolejne...

    Ponawiam pytanie: czy potrafisz zidentyfikować, przy automacie bramowym, przewody idące od domofonu?
    Ja mam swoje przypuszczenie, który to jest przewód, ale nie jestem na miejscu, więc skąd mam to wiedzieć na 100% (szklana kula)?
  • #13
    Greg_555
    Level 5  
    Tak, odpowiedzialne za otwieranie bramy to zielony i niebieski, dwa pierwsze z lewej. Na nich pojawia się prąd w momencie przyciśnięcia przycisku. To kable wychodzące z jakiejś "centralki" ponieważ to instalacja obsługująca 10 lokali.
  • #14
    Ircys
    Intercoms specialist
    O! I to już coś!

    Czy do pomiarów odłączyłeś je od automatu bramowego?
    Czym i na jakim zakresie (jeżeli zwykłym miernikiem) mierzyłeś te przewody?
    Czy pomiaru dokonałeś w momencie, gdy ktoś (w jakimś mieszkaniu) naciskał odpowiedni przycisk?
    Co się dzieje z bramą gdy zawrzemy (na moment) styki w automacie (1-2), do których są podłączone omawiane żyły?
  • #16
    Ircys
    Intercoms specialist
    Greg_555 wrote:
    Opcję łączenia tych dwóch styków miałem zrobić dzisiaj. Wg schematu brama powinna się otworzyć.


    Też tak myślę, ale to warto sprawdzić doświadczalnie, bo te styki są konfigurowalne.

    Czym i na jakim zakresie (jeżeli zwykłym miernikiem) mierzyłeś te przewody?
    Czy pomiaru dokonałeś w momencie, gdy ktoś (w jakimś mieszkaniu) naciskał odpowiedni przycisk?
  • #17
    Greg_555
    Level 5  
    Multimetrem MD 220 ustawionym na poziom 2 przy pomiarze prądu stałego V- z ...
    Tak oczywiście ktoś z lokalu wciskał przycisk. Bez wciśniętego wynik 0.
  • #18
    Ircys
    Intercoms specialist
    Greg_555 wrote:
    Multimetrem MD 220 ustawionym na poziom 2 przy pomiarze prądu stałego V- z ...


    Nie chciałbym się czepiać, ale tu mówimy o napięciu, a nie o prądzie...

    Proponuję jeszcze sprawdzić, czy przypadkiem tam nie przychodzi jednak zwarcie (styk), bo to napięcie, które Ty zmierzyłeś jest żadne.
    Można też sprawdzić, czy tam jednak przypadkiem nie przychodzi napięcie AC.
  • #19
    Greg_555
    Level 5  
    Tak mój błąd, oczywiście napięcie.
    Dzisiaj raz jeszcze zrobię pomiary na wszystkie sposoby.

    Dodano po 3 [godziny] 3 [minuty]:

    Zrobiłem pomiary i jest jak było:

    max napięcie to .09 przy ustawieniu na 2V przy ustawieniu na 20V 0.09 - nie mam pojęcia jak to czytać.
    Napięcie podawane z centralki to 4,7 V
    Multimetr ustawiony na prąd zmienny daje 0,54 a po naciśnięciu spada do 0,28
    Po połączeniu styków brama się otwiera.
  • #20
    Ircys
    Intercoms specialist
    No to lipa. Zatem można przyjąć, że z domofonu nic nie przychodzi i trzeba tu szukać problemu.
  • #21
    Greg_555
    Level 5  
    Sprawdziłem jeszcze w lokalu. Na przycisku od przycisku obsługującego elektrozaczep furtki jest lekko poniżej 18V ale na przycisku od bramy jest 0.04V Oczywiście w obu przypadkach napięcie znika w momencie naciśnięcia przycisku. Sprawdzę jeszcze jak to wygląda w zasilaczu o ile kolory kabli będą się zgadzały. To co jest zrobione w lokalu jest zgodne ze schematem w instrukcji. Nie mogę tylko znaleźć przewodów odpowiadających za otwieranie bramy. Generalnie jest 10 zagospodarowanych przewodów w skrętce - tak to chyba nazywacie.
  • #22
    Ircys
    Intercoms specialist
    Upieram się, że w obwodzie otwierania bramy jest tylko zwarcie, bo "wpuszczanie" tam napięcia byłoby dziwnym pomysłem, który musiałby mieć jakieś uzasadnienie, a takowego tu nie widzę.
  • #23
    Greg_555
    Level 5  
    To czy w takim przypadku miałbyś jakies rozwiązanie?
    To co mogę dodać, że wcześniej była centralka Nice. Może uda mi się ją zdobyć w przyszłym tygodniu.

    Dodano po 2 [godziny] 15 [minuty]:

    Mam schemat i zdjęcie poprzedniej centralki. Z tego co widzę to jeden z przewodów był chyba podpięty do wspólnego zasilania. Może tutaj też trzeba go podpiąć pod cos takiego. W załączeniu zdjęcia.
  • #24
    Ircys
    Intercoms specialist
    Greg_555 wrote:
    Mam schemat i zdjęcie poprzedniej centralki. Z tego co widzę to jeden z przewodów był chyba podpięty do wspólnego zasilania. Może tutaj też trzeba go podpiąć pod cos takiego.


    Chodzi Ci o przewody wpięte do złącz 30 i 35?
  • #25
    Greg_555
    Level 5  
    Tak, dokładnie. Czyli dostawał zasilanie 24V.
    Jeśli to mogłoby w czymś pomóc, to np dodatkowy "moduł radiowy" do starych pilotów z NICE (wygląda jak myszka) podpiąłem do złączy 2 i 3 (białe) oraz 6 i 7 (czarny i czerwony).
    Mam zdjęcia z puszki gdzie jest zasilacz ale takiego bałaganu z kablami nie widziałem ;-) Ciężko mi coś odnaleźć.
  • #26
    Ircys
    Intercoms specialist
    Zacznijmy od tego, że tam (w tych złączach centralki bramowej) nie ma napięcia. Sterowanie, to zwykłe zwarcie.

    Widzę, że tam są włączone też, z jakiegoś przewodu, białe żyły. Czy to przypadkiem nie one idą do systemu domofonowego? Chyba te same żyły widać w nowym automacie na złączach 2-3. O nich piszesz powyżej ? Może warto przepiąć białą żyłę z 3 na 1 lub niebieską z 1 na 3 i sprawdzić, czy to przypadkiem nie zadziała?
    Co się dzieje z bramą po zwarciu styków 2-3?
  • #27
    Greg_555
    Level 5  
    Białe przewody wpięte teraz do 2 i 3 to te same co w poprzednim wpięte do 30 i 35. To są dwie pary przewodów (2x białe + czar. i czerw, widać je skręcone razem. ) do takiego urządzenia radiowego, który obsługuje dodatkowe piloty Nice. Przełożyłem z poprzedniej centralki.
    Chyba już próbowałem tych kombinacji i było bez efektów ale zrobię to raz jeszcze. Tak samo jak te z białymi.
  • #28
    Ircys
    Intercoms specialist
    Jeżeli te kombinacje nie pomogą, to, tak jak pisałem już wcześniej, trzeba szukać problemu w systemie domofonowym.

    Który przycisk sprawdzałeś w monitorze (górny, dolny) X,Y?