Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Grande Punto problem z elektryką

Tomek Gliwice 17 Mar 2022 19:30 2166 73
  • #1
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Grande Punto 1.2
    Opis ust: przekręcam kluczyk i cisza. Sto razy przekręcam kluczyk rozrusznik kreci ale po puszczeniu kluczyka (pozycja zapłon) rozrusznik dalej kręci a auto nie zapala. Wyciągam kluczyk , wkładam ,przekręcam i cisza.
    Co zrobiłem: kostka stacyjki wymieniona na nową nic nie dała.
    Masa silnika od klemy do karoserii i do silnika wymieniona na nową nic nie dało.
    Przekaźnik T18 wymieniony nic nie dało.
    Błędy : 0615 błąd wiązki do komputera.
    Poruszałem wiązka i kablami, poruszałem wtyczkami, nic nie dało.
    Do tego akumulator i rozrusznik ma równy rok więc są dobre.
    Pomysły mi się skończyły...
    Może ktoś pomoże?
  • #2
    decybel91
    Level 42  
    Dziwny opis. Wygląda na wkład stacyjki czyli całość do wymiany. Opisz jeszcze jak zachowuje się kontrolka silnika.
  • #3
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Wkład stacyjki czyli kostka wymieniona na nową.
    Kontrolka silnika świeciła. (Jak zapalił)
    Komunikat: usterka silnika, za niski poziom płynu chłodniczego.(poziom ok, sprawdzony)
    Błąd 0615 (jak pisałem wyżej).
    Błędy skasowane. (Piston)
    Auto nie pali więc nie wiem czy teraz będzie świecić.
  • #4
    janosiksik
    Level 23  
    Koledze @decybel91 chodziło o wymianę całej stacyjki bo upatruje awarię mechaniczną. I słusznie.
  • #5
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Stacyjka ok.
    W pierwszej kolejności zanim skręciłem obudowę kolumny to:
    Nowa kostka podłączona do kabli wisiała na tych kablach. Kluczyk w stacyjce (poz1 bo immo)
    Nową kostkę przekręciłem śrubokrętem.
    Efekt identyczny.
  • #6
    decybel91
    Level 42  
    Tomek Gliwice wrote:
    . Komunikat: usterka silnika, za niski poziom płynu chłodniczego.(poziom ok, sprawdzony).


    Nie za niski poziom płynu tylko nadmierna temperatura płynu chłodzącego. Fiaty nie mają czujnika poziomu płynu.
    Czyli znika zasilanie na sterownik silnika. Sam sterownik lub miałem ostatnio podobny przypadek i winy był roczny akumulator. Jakiś chińczyk. Przy rozruchu na zimno tak siadało napięcie że wyrzucał błąd.
  • #7
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Tak. Dokładnie taka komenda.
    Akumulator to nie problem, przełoże z drugiego auta.
    A co z błędem 0615? (Błąd wiązki do komp)
    No i czy da się sprawdzić zasilanie na ster. sil.? Jak?

    Dodano po 12 [minuty]:

    P.s.
    Przekręcając klucz raz na sto razy rozrusznik kreci a silnik nie zapala.
    Rozrusznik wtedy kręci normalnie czyli szybko. Przy tym nie ma wyłączania radia i kasowania daty i godziny.
  • #8
    decybel91
    Level 42  
    P0615? Błąd przekaźnika rozrusznika? To auto go nie posiada.
  • #9
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Akumulator zmieniony.
    Nic to nie dało.
    Te same objawy.
    Od razu wywala błąd 0615.
    Ryzykować i kupić sterownik silnika? Czy dzwonić po lawetę? Bo już jestem tego bliski... (I na złom!) Grande Punto problem z elektryką

    Dodano po 38 [minuty]:

    Ogólnie co ma rozrusznik do kompa? Czy w tym aucie sygnał na rozrusznik idzie przez komp? (W aktrosie przez komp idzie nawet klakson ale to zupełnie inna klasa...)
  • #10
    tzok
    Moderator of Cars
    Zainteresuj się skrzynką bezpieczników/przekaźników pod maską...

    Tak, oczywiście rozrusznik (A020) jest sterowany przez BCM (M001) i ECU (M010) za pośrednictwem przekaźnika (T18) w skrzynce bezpieczników pod maską (B001).

    http://4cardata.info/elearn/199/2/199000000/199000000/199000000/199001400
    Grande Punto problem z elektryką
  • #11
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Przekaźnik T18 zmieniony. Skrzynka bez wyjęta. W środku jak z fabryki, nic nawet nie zaśniedziało. Kable od spodu jak w fiacie, izolacja przy wtyczkach poodpadała ale izolacja na kablach cała. Ruszałem każdą wiązką i wtyczką ale nic to nie dało. Ogólnie wszystko w oryginale, nikt tam nic nie robił. (jestem drugim właścicielem)
  • #12
    marfur30
    Level 25  
    Nadszedł najwyższy czas żeby chwycić jakąś kontrolkę do ręki i posprawdzać zasilania i masy na ECU.
    Sprawdzić czego brakuje na przekaźniku rozrusznika.
    Bez jakichkolwiek pomiarów możesz jeszcze przez tydzień wszystkim ruszać i nic to nie da.
  • #13
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Ok.
    Sprawdzić masę na sterowniku i zasilanie na przekaźniku to nie problem. Ale jak mam sprawdzić zasilanie na sterowniku silnika to już nie mam pojęcia.
    Możesz mi podpowiedzieć jak to zrobić?
  • #14
    decybel91
    Level 42  
    Daj jeszcze masę bezpośrednio na odbudowę ECU
  • #16
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Poszukiwania z voltomierzem coś dały.
    Na przekaźniku T18 w skrzynce na pinach (przekaźnik wyjęty) na sterowanych (nie wiem jak się nazywają ) 12v i 0v czyli Ok.
    Na sterujących kluczyk poz 1 (zapłon) 9v
    Kluczyk poz 2 (rozruch) niecałe 3v!
    Do tego nowe komunikaty, ABS, Wspomaganie , skontaktuj się z serwisem.
    Plus na skrzynkę bezp dochodzi więc domyslam się, że chodzi o masę. Tylko gdzie jej szukać na skrzynce? W wiązkach nie ma grubego kabla masy. A przekaźniki muszą mieć masę żeby działały.
    Najlepiej było by poprowadzić dodatkowy kabel, tylko gdzie go podłączyć?

    Dodano po 2 [godziny] 29 [minuty]:

    Następny komunikat
    EPS i święci taka kontrolka
    Co oznacza? Grande Punto problem z elektryką

    Dodano po 1 [godziny] 7 [minuty]:

    Zrobiłem jeszcze jeden test.
    Wyjąłem przekaźnik T18.
    Włączyłem zapłon.
    Kablem zawarłem piny (te sterowane czyli plus na rozrusznik)
    Rozrusznik kręcił, auto nie zapaliło.
    Pompa paliwa chodziła , paliwo śmierdziało.
    Mogę sprawdzić czy wtedy jest iskra ale nie wiem czy to ma sens.
  • #17
    janosiksik
    Level 23  
    marfur30 wrote:
    Nadszedł najwyższy czas żeby chwycić jakąś kontrolkę do ręki i posprawdzać zasilania i masy na ECU.
    Radę już dostaleś.
  • #18
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Niestety, to już jest dla mnie za trudne...
  • Helpful post
    #19
    janosiksik
    Level 23  
    Zobacz na schemat i kontrolka a nie miernik w rękę. zaczynasz od mas. PINY: 5,6,21,22
    potem zasilanie po stacyjce PIN 16, 40, 47 wtyczka A. Kolory przewodów i tłumaczenia skrótów masz na schemacie, to Tobie ułatwi sprawę.

    Jako kontrolki używaj żarówki 21W ale tylko tam, gdzie napisałem. Żarówka ma normalnie zaświecić.
  • #20
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Na YT znalazłem opis identycznej usterki. W innym aucie ale objawy te same. Winny był kabel od ECU do przekaźnika rozrusznika w skrzynce bezpieczników.
    Czy ktoś potrafi odczytać ze schematów który to jest label we wtyczce do ECU? Kolor , która wtyczka i który pin?
    P.s. dostałem schematy inst ale nie ma tam opisów pinów we wtyczkach.
    Dzięki.
  • Helpful post
    #21
    tzok
    Moderator of Cars
    Tomek Gliwice wrote:
    święci taka kontrolka
    Co oznacza?
    Kontrolka immobilizera, brak autoryzacji rozruchu silnika.

    Jak obejrzałeś z zewnątrz tę skrzynkę to nic nie obejrzałeś, ona z zewnątrz zawsze dobrze wygląda, pytanie co jest w środku...

    W skrzynce nie ma "dużej" masy, ale skoro ze schematu tego nie widzisz, to obawiam się, że sobie z problemem nie poradzisz. Stała masa ma być tylko na jednym pinie 85 przekaźnika T18. Przekaźnik T8 ma cewkę zasilaną na stałe, a masę dostaje z BCM.
  • #22
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Stała masa ma być tylko na jednym pinie 85 przekaźnika T18.
    Masa jest. Tylko czemu na kablu sterującym są takie dziwne napięcia? ( Kluczyk poz 1 jest 9v, kluczyk poz 2 jest 3v)
    Postaram się jutro sprawdzić piny na wtyczkach tak jak dostałem opis.
  • Helpful post
    #23
    tzok
    Moderator of Cars
    Tomek Gliwice wrote:
    Tylko czemu na kablu sterującym są takie dziwne napięcia? ( Kluczyk poz 1 jest 9v, kluczyk poz 2 jest 3v)
    Bo:
    - źle to mierzysz (miernik ma impedancją 10 MΩ, to dużo za dużo, by obciążyć obwód sterujący przekaźnika),
    - po drodze jest wysoka rezystancja (np. skorodowany/nadpalony styk).
  • #24
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    To na szczęście rozumiem. Nie rozumiem czemu tam jest w ogóle napięcie. Jeśli masa jest stała to plus zamyka obwód , więc: napięcie kiedy kluczyk poz 1 (zapłon) powinno być 0v a kiedy stacyjka poz 2 (rozruch) powinno być 12v.

    Taka moja teoria...
  • #25
    tzok
    Moderator of Cars
    Tomek Gliwice wrote:
    Nie rozumiem czemu tam jest w ogóle napięcie.
    Bo zapewne we wnętrzu skrzynki jest "zielono" i są zwarcia między szynami.
  • #26
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    W skrzynce czysto , we wtyczkach na dole skrzynki też czysto. Do tego wszystko wypłukane kontaktem. (Nie pisałem o tym żeby nie nudzić). Wtyczki do ster sił też wypsikane.

    Dodano po 4 [godziny] 38 [minuty]:

    Skrzynka czysta. W środku czysto.
    Chociaż znalazłem jak by nadpalony jeden pin. (Foto)
    Mogę przylutowac kabel i wyprowadzić na zewnątrz omijając wtyczkę i przylutować do kabla w wiązce. Zrobić? Grande Punto problem z elektryką Grande Punto problem z elektryką Grande Punto problem z elektryką

    Dodano po 2 [minuty]:

    zaczynasz od mas. PINY: 5,6,21,22
    potem zasilanie po stacyjce PIN 16, 40, 47 wtyczka A.
    I pytanie:
    Wtyczka A ,która to? Bo nie znalazłem opisu na wtyczkach ani numeracji pinów. Wtyczka A jest w skrzynce bezp czy chodzi o wtyczki na sterowniku silnika? (Te też nie są opisane ani piny nie są ponumerowane. )
  • Helpful post
    #27
    janosiksik
    Level 23  
    Kolego mówimy o złączu sterownika silnika. Masz na schemacie zaznaczone kolory kabli, już po tym możesz zidentyfikować wszystko.

    Zobacz, w tej kasecie też masz podpisne piny. Nawet na zdjęciu widać. Obudowa, wewnątrz gniazd ma cyferki, to rzędami numeracja pinów. Oczywiście liczysz z pustymi polami.
    1 ----- 5
    6 ----- 10
    Tak to przykładowo wygląda. I sterownik silnika podobnie.
  • Helpful post
    #28
    tzok
    Moderator of Cars
    Tomek Gliwice wrote:
    Wtyczka A ,która to? Bo nie znalazłem opisu na wtyczkach ani numeracji pinów.
    Wszystko masz na schemacie, który wkleiłem, przyjrzyj mu się uważnie...
  • #29
    Tomek Gliwice
    Level 3  
    Skrzynka zamontowana, nic to nie dało. Lipa. Dalej dziwne napięcia na T18.
    Ponieważ na tym przekaźniku są dziwne napięcia uważam, że jest gdzieś zwarcie na wiązce, natomiast sam sterownik silnika jest sprawny.
    Dobrze to rozumiem?
  • #30
    tzok
    Moderator of Cars
    Sygnał na pin sterujący (86) przekaźnika T18, jest podawany przez pin A29 złącza skrzynki bezpieczników, przez wiązkę elektryczną (przewód szary z zielonym paskiem), z pinu A40 ECU.