Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mastercook ZBI-12176IT - Mrugają 4 diody, słychać przerywany sygnał dźwiękowy

waran3 22 Mar 2022 21:53 399 20
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    waran3
    Level 12  
    Mastercook ZBI-12176IT - Mrugają 4 diody, słychać przerywany sygnał dźwiękowy
    Mrugają cały czas 4 diody słychać sygnał dźwiękowy.
    Wrzucam film: https://youtu.be/pvG-l7B36RI
    Już raz tak się zdarzyło ale po włączeniu i wyłączeniu ( zresetowaniu) zmywarka normalnie ruszyła i działała.
    Tym razem nie dokończyła zmywania. Usłyszałem ten przerywany dźwięk, podszedłem więc i ją wyłączyłem przekonany, że to znowu to samo. Po chwili zawołała mnie żona, że na podłodze przy zmywarce stoi woda... Rzeczywiście trzeba było wytrzeć podłogę. Otworzyłem zmywarkę i była w niej woda więc włączyłem dowolny program (wcześniej reset), żeby woda zeszła. Zmywarka ruszyła normalnie, chwilę popracowała i znowu ten sam objaw... mrugające diody i sygnał dźwiękowy. Zrobiłem tak kilka razy i woda wreszcie zeszła, ale zmywarka już dalej nie idzie i tylko mruga tymi diodami.

    Edit:
    Zmywarka zalana, na dole w zbiorniku przelewowym stoi woda. Czy jest jakaś ludzka metoda wylania jej?

    kolejny Edit:
    Osuszyłem zbiornik przelewowy.
    Wymieniłem wąż dopływowy bo podejrzewałem, że może elektrozawór puszcza i dlatego woda się przelała ( wygląda na to że zmywarka nie ma hydrostatu albo ja czegoś nie wiem - skąd ona wie ile jest wody w takim razie ?) ;-)
    Odpaliłem zmywarkę, ruszyła. Trochę wzięła wody i znowu przerywany dźwięk, mrugają diody ( teraz już nie wiem które mrugały).
    Reset, kilka prób. Zmywarka coś robi ale ciągle słychać dźwięk i mrugają diody.
    Wyłączam ją z prądu...ponownie włączam i teraz piszczy od razu i mrugają 4 diody, tym razem zamiast OPTI mruga ECO.
    Reset przestał działać, nic nie mogę aktualnie zrobić.

    Edit - tabliczka znamionowa zmywarki:
    Mastercook ZBI-12176IT - Mrugają 4 diody, słychać przerywany sygnał dźwiękowy
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Jakubserwis
    Level 23  
    Wynontować z zabudowy, przechylić zmywarkę- zlać wodę na podłogę.
    Oto ludzka metoda.
  • #4
    waran3
    Level 12  
    Odłączyłem wszystko od układu sterującego, zostawiając jedynie zasilanie i komunikację z panelem sterującym.
    Bez zmian, ciągle z głośnika słychać przerywany sygnał i mrugają diody.
    Nie wiem czy tak powinno to wyglądać. Czy układ sterujący, zaraz po włączeniu potrzebuje informacji, że wszytko z podłączonymi urządzeniami jest w porządku?
    W sensie czy takie odłączenie kabelków, normalnie ( jak wszystko było by sprawne) spowodowało by takie zachowanie panelu sterującego?

    EDIT
    Elektronika pojechała do sprawdzenia.
  • #5
    waran3
    Level 12  
    Elektronika wróciła z diagnozą, że wszystko z nią jest OK.
    No to mam pytanie, czemu to piszczy i miga ?

    Zakładając, że elektronika jest sprawna - choć cały czas mam wątpliwości - to co powinien widzieć moduł żeby przestać tak migać i piszczeć.
    Bo skoro wszystko z nim jest ok to znaczy, że czegoś nie widzi.
    Mam aktualnie podłączone trzy wiązki.
    Dwie od zasilania - te które są z boku płytki - z czego jedna to wyłącznik główny( jeśli dobrze widzę) i trzecia to cztery kabelki idące do modułu sterującego ( przyciski ).
    Tak podłączona elektronika piszczy i mruga czyli, że czegoś jej brakuje - zakładając oczywiście, że jest sprawna.
    Oczywiście jak podłączę pozostałe wiązki nic się nie zmienia.
    Proszę o podpowiedź, czego może nie widzieć, gdzie szukać?
  • Altium Designer Computer Controls
  • Helpful post
    #6
    Piotr2608

    Level 40  
    Pierwszy błąd był błędem d07 czyli błędem przelania a obecny wyświetlany:
    waran3 wrote:
    Wyłączam ją z prądu...ponownie włączam i teraz piszczy od razu i mrugają 4 diody, tym razem zamiast OPTI mruga ECO.

    oznacza błąd d013 - oficjalnie brak grzania według instrukcji obsługi,
    a nie oficjalnie (dane z Service Manual) przebicie na którymś elemencie: grzałka, pompa myjąca.
    Moduł będzie pipczał, dopóty, dopóki nie zostanie wyeliminowane uszkodzenie.

    waran3 wrote:
    Zakładając, że elektronika jest sprawna - choć cały czas mam wątpliwości

    I tak właśnie się dzieje jak amator bierze się za naprawę sprzętu nie mając podstawowej wiedzy.
    Moduł od pralki Whirlpool - podłączone tylko zasilanie, będzie wyświetlał kod błędu F05, po wpięciu czujnika NTC
    błąd F05 znika i pojawia się kolejny, bo elektronika nie może przetestować kolejnego elementu.
    Dla odmiany większość modułów BSH podłączonych na stole z wpiętym tylko zasilaniem wyświetli błąd F26.
    W zmywarkach BSH wyświetli się E15 lub E06 w zależności od wersji modułu.
    Podobne układy diagnostyczne są w sprzęcie Amica czy choćby Gorenie.
  • #7
    waran3
    Level 12  
    Podłączyłem inną grzałkę - piszczy i mruga.
    Podłączyłem inną pompę myjącą - piszczy i mruga.
    Podłączyłem inną pompę wypompowującą - piszczy i mruga.
    Każdy z tych elementów podłączałem oddzielnie i nie są to dokładnie te same
    podzespoły co w uszkodzonej zmywarce ale na moje amatorskie oko są bardzo podobne. ;-)
    Zostały wymontowane z innego Mastercooka.

    Liczę na inne podpowiedzi. :-)

    A co do :
    "I tak właśnie się dzieje jak amator bierze się za naprawę sprzętu nie mając podstawowej wiedzy."
    Amator tak, a podstawową wiedzę mam ale jak to amatorowi brakuje mi zwyczajnie doświadczenia stąd pytania tutaj.
    Może czasem głupie ale jednak liczę na pomoc. :-)

    Dziękuję za opis błędów. Dla mnie są niedostępne
    bo nawet instrukcji obsługi do tej zmywarki nie można znaleźć w sieci,
    nie mówiąc już o instrukcji serwisowej.
    Mam instrukcje do podobnych bliźniaczo zmywarek ale tam błędy są zupełnie inaczej sygnalizowane.
    W jednej jest wyświetlacz, a w drugiej błędy są kombinacją lampek od opóźnionego startu.
  • Helpful post
    #8
    Kenworth 18
    Level 42  
    Części, które testujesz też nie są nowe i nie masz pewności co do ich sprawności. Najprościej na czas testu odłącz przewód ochronny od oryginalnej grzałki a później to samo z pompą myjącą jeśli by nie było zmian. Oczywiście jeśli znajdziesz winowajcę to musisz wymienić daną część i nie wolno Ci tak tego zostawić bo działa.
  • #9
    waran3
    Level 12  
    Części są sprawne bo pochodzą z działającej ( rozmontowanej ) zmywarki.
    Niestety nie mam pewności czy ta elektronika je prawidłowo "widzi".
    Chociaż grzałka wydaje się identyczna, z wyglądu i z pomiaru.

    ---
    Zrobiłem ten eksperyment z uziemieniem. Bez zmian.
    Zmywarka piszczy, diody mrugają i tylko pompa odpływowa pracuje przez chwilę
    jak zamknę drzwiczki - czyli moduł coś tam wykrywa.
  • #10
    Kenworth 18
    Level 42  
    Z grzałką nie powinno być problemu z odczytem przez moduł, inaczej może być już pompą. Wstaw oryginał i sprawdź a jeżeli nie będzie efektu to napisał w Twoim temacie Pan Piotr i jego poproś o sprawdzenie modułu bo lepszego fachowca już i tak nie znajdziesz.
  • #11
    waran3
    Level 12  
    No tak...ale weź tu wstaw oryginał. :-) A nowy to pewnie milion $$$ i brak pewności.
    Może ją po prostu podłączę gdzieś na krótko i sprawdzę czy w ogóle zadziała, czy kręci. :-)
    Nie wiem czy to dobry pomysł bo nie wiem jaki jest tam silnik...
    Co do Pana Piotra, to nikomu innemu bym nie wysłał modułu do sprawdzenia, :-) Tak, że to jest jego diagnoza. :-)
  • #12
    Kenworth 18
    Level 42  
    Chodziło mi byś teraz wstawił oryginalną a co masz zrobić to już pisałem wyżej.
  • Helpful post
    #14
    Kenworth 18
    Level 42  
    Kondensator rozruchowy pompy warto wymienić ze względu na upływ czasu: https://www.piekarz.pl/30863-kondensator-miflex-2-5uf-450v-ac/
    Na zdjęciu właśnie masz czujnik temperatury: https://north.pl/karta/czujnik-ntc-do-zmywarki-do-mastercook-zbi-12176it,27A-JR-C2MM-48Z.html oraz czujnik poziomu wody: https://north.pl/karta/czujnik-poziomu-wody-d...o-mastercook-zbi-12176it,8MW-L2-C2MM-48Z.html
    W grzałce może być przebicie na masę a w pompie uzwojenia. Nowa pompa trochę kosztuje niestety: https://north.pl/karta/32x4300-pompa-myjaca-do-zmywarki,633-EV-0304.html
  • #15
    waran3
    Level 12  
    Kenworth 18 wrote:
    Kondensator rozruchowy pompy warto wymienić ze względu na upływ czasu:

    To już na końcu jak nie będę miał co robić :-)
    Póki co odłączyłem ten kondensator i nie spowodowało to żadnej zmiany.
    Silnik też podmieniłem na inny i to samo, czyli bez zmian.
    Podłączyłem też go na krótko, chodzi jak ta lala.
    Pomiary też na moje oko w normie.

    Kenworth 18 wrote:
    Na zdjęciu właśnie masz czujnik temperatury:

    Ha! Cenę ktoś chyba wymyslił na poczekaniu...za uszczelki do tej zmywarki płaciłem ponad stówę za sztukę :-)

    Kenworth 18 wrote:
    oraz czujnik poziomu wody:

    Tam jest chyba kontaktron...na jakiej zasadzie to działa?

    Kenworth 18 wrote:
    W grzałce może być przebicie na masę a w pompie uzwojenia.

    Grzałkę i mierzyłem i wymieniałem i nic to nie daje.

    Może się nie znam ale chętnie bym wymienił jednak ten moduł elektroniczny, tylko nigdzie go aktualnie nie można kupić.
    Moim zdaniem początkowe przelanie wody było spowodowane nie zwykłym wyciekiem, tylko jakimś błędem w sterowaniu.
    Coś się stało z elektroniką i zmywarka pobrała za dużo wody. To tylko moja teoria ale pomimo tych rzeczy, które dzisiaj podmieniłem
    zmywarka ciągle pika i mruga więc myślę czule o tej płytce drukowanej. :D
  • #16
    Kenworth 18
    Level 42  
    Możliwe, że nie widzi sygnału z przepływomierza czyli tej płytki o którą pytałeś na zdjęciu: https://north.pl/karta/czujnik-poziomu-wody-d...o-mastercook-zbi-12176it,8MW-L2-C2MM-48Z.html
    Sprawdź kontaktron czy w ogóle działa: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3882610.html głównie post #21. Warto również sprawdzić elekrozawór aqua stop czy zamyka dopływ wody: https://north.pl/karta/waz-doplywowy-z-aquast...i-mastercook-zbi-12176it,S11-LZ-C2MM-48Z.html
  • #18
    Kenworth 18
    Level 42  
    W obecnych zmywarkach błąd przepływu wody bardzo często powoduje zatrzymanie urządzenia i pojawienie się błędu w Twojej może być bardzo podobnie. Dołącz jeszcze zdjęcie tabliczki znamionowej zmywarki.
  • #19
    waran3
    Level 12  
    Tabliczkę dołożyłem do pierwszego posta ale jest w moderacji :-)
    więc wrzucam też tutaj:
    Mastercook ZBI-12176IT - Mrugają 4 diody, słychać przerywany sygnał dźwiękowy

    A teraz idę obadać ten kontaktron. ;-)
    ...
    Wyciągnąłem płytkę z kontaktronem. Normalnie jest rozwarty ( zamontowany w zmywarce też jest rozwarty) i , jak przybliżę magnesik - styka.
    Rozumiem, że działa to na zasadzie zliczania impulsów. Płynie woda, kręci się coś w środku, zbliżając i oddalając magnesik.
    Innymi słowy pralka musi zacząć pobierać wodę i aktualny stan kontaktronu raczej nie ma wpływu na moduł sterujący bo do
    modułu dochodzą tylko impulsy, które moduł zlicza. Czyli na samym starcie, stan takiego przepływomierza nie może powodować żadnej reakcji
    modułu sterującego. Może wywalić błąd dopiero jak woda zacznie płynąć i np. nie pojawią się impulsy... a u mnie pralka w ogóle nie startuje tylko piszczy i mruga od razu. No chyba, że impulsy lecą bez wody, czyli jak pojawi się tylko napięcie.
    Jak zmywarka ostatnio zadziałała, czyli zaraz po wysuszeniu zbiornika przelewowego to pobieranie wody ruszyło i dopiero po chwili wywaliło ten komunikat jaki jest obecnie. Może to jakaś wskazówka...

    EDIT
    Zrobiłem jeszcze 2 doświadczenia.
    Najpierw zwarłem kontaktron żeby zmienić jego punkt startowy pracy. Włączyłem zmywarkę.
    Brak jakiejkolwiek reakcji ze strony modułu.

    Włączyłem zmywarkę z rozwartym kontaktronem ale przylutowałem do niego dwa kabelki.
    Zmywarka jak zwykle uruchomiła na początku pompę wypompowującą, a ta po chwili jak zwykle się zatrzymała.
    Zwarłem na chwilę kontaktron, pompa ruszyła znowu i znowu się zatrzymała po chwili.

    Wygląda na to, że w tym miejscu wszytko jest ok, moduł reaguje na przepływomierz.
    Niestety brakuje mi już pomysłów. Ciągle mam ochotę podmienić elektronikę.
    Znalazłem taką płytkę na ebay ale we Francji...w sumie 300zł. Skórka za wyprawkę...

    Zastanawiam się też czy istnieje jakiś inny sposób niż ten standardowy ( przycisk play) na zresetowanie modułu.
    Jak było by to rzeczywiście przebicie do masy to po tych wszystkich próbach moduł powinien jakoś zareagować, choćby przez jakąś zmianę swojego stanu...inne lampki mrugają czy coś w tym stylu, a tu nic.

    Jeszcze pominąłem filtr przeciwzakłóceniowy na wejściu 230V...bo pomyślałem, że może tu jest jakieś przebicie ale bez skutku.
  • #21
    waran3
    Level 12  
    Znalazłem podobny problem z trochę inną zmywarką ( Mastercook ZWE 9277 ).:
    "Witam, ostatnio trafiła do mnie zmywarka jak w temacie z błędem D13(przegrzanie).
    Błąd D13 nie dał się skasować znanymi metodami, jedynie co pomogło to odczyt wartości eeprom 24c01 z modułu, a dane zapisałem na dysku HDD. Następnie skasowałem całość z eepromu 24c01 i pozostawiłem czystą w module.
    Programator sam zaprogramował kość poprzez przekręcanie pokrętłem na każdy program po kolei, po czym wybranie dowolnego programu, start wciskamy, po czym reset i w tym momencie całość powraca do normy.
    Przyczyna błędu D13 nie znika, trzeba wymienić czujnik temperatury, plastikowy bolec umieszczony w misie od spodu z dwoma przewodami szarymi, mocowany na przekręcanie o 180 stopni. Pomimo, że opór pokazywał w temp. pokojowej około 50KΩ (mniej więcej prawidłowy) to po zamontowaniu i puszczeniu programu potrafił gwałtownie zjechać przy zimnej wodzie do 9KΩ, a jest to NTC.
    Ze względu na brak czujnika jako części zamiennej, zastosowałem czujnik z Whirpool ADG 5556/1, a trzeba przerobić wtyczkę tylko i sprzęt śmiga aż miło."

    Czujnika nie wymieniałem ale mierzyłem go i wydaję się dobry ( nie pamiętam wartości). Nowy to 360zł (!!!) - chyba ktoś ocipiał :-)
    Podłączę jakoś od innej zmywarki i zobaczę.

    EDIT
    Czujnik pomierzony...w granicach 60kΩ ( temperatura pokojowa). Kabelki przedzwonione, wyglądają na sprawne. Zmierzyłem czujnik z innej pralki Mastercooka ok 12kΩ. Na moje oko wygląda to dobrze ale nie wiem jaką wartość powinien mieć ten czujnik. Biorąc po uwagę powyższy opis to te 60kΩ wydaje się być ok.