Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lampy LED Ursus c360. Jak podłączyć?

Riddick87478 26 Mar 2022 19:05 633 25
lampy.pl
  • #1
    Riddick87478
    Level 5  
    Witam, planuję założyć dwie lampy LED do c360. Mają moc 24 waty osobno (razem 48), mam trzy pytania. Skąd najlepiej poprowadzić zasilanie i masę(myślałem nad zaciskiem rozrusznika lub akumulatora)? Drugie pytanie:Czy będzie to dobrze działać bez przekaźnika czy jednak trzeba go zamontować? Trzecie pytanie, jakiego bezpiecznika użyć?
  • lampy.pl
  • #3
    Riddick87478
    Level 5  
    Na przód, planuję zamontować na słupkach kabiny
  • #4
    SebPab
    Level 16  
    Riddick87478 wrote:
    Skąd najlepiej poprowadzić zasilanie i masę?

    Akumulator.
    Riddick87478 wrote:
    Czy będzie to dobrze działać bez przekaźnika czy jednak trzeba go zamontować??

    Przekaźnik ma przede wszystkim na celu odseparowanie obwodu zasilającego, przez który płynie duży prąd, od obwodu sterującego.
    Bez przekaźnika będziesz musiał ciągnąć do włącznika grubszy kabel i włącznik będzie miał na sobie prąd obciążenia. Lepiej dać. Koszt to parę groszy który zwraca się tak naprawdę na cenie przewodu.

    Riddick87478 wrote:
    jakiego bezpiecznika użyć?

    48/12V to 4A prądu.
    Rząd wyżej bezpiecznika to 5A i taki bym zastosował.
  • #5
    r103
    Level 31  
    "halogeny LED" - i to tu na tym niby technicznym forum :twisted:
  • #6
    Riddick87478
    Level 5  
    Okej, a jakie byś dał przewody(z zastosowaniem przekaźnika)1,5mm2 czy więcej?
  • lampy.pl
  • #7
    ewoo
    Level 29  
    Riddick87478 wrote:
    Okej, a jakie byś dał przewody(z zastosowaniem przekaźnika)1,5mm2 czy więcej?


    Pomyśl. Jaki przewód zasila przednie reflektory? Jeden przewód zasila "krótkie" i jeden zasila " długie".
    Żarówka H4 ma 60/55W
    Czyli 120 lub 110W na jeden przewód i nic się nie pali.
    Popatrz jaki tam jest przewód i będziesz miał najlepsza odpowiedź.

    Dodano po 8 [minuty]:

    https://termoregulatory.pl/blog/p-dopuszczalna-obciazlnosc-pradowa-przewodow
    Nie jestem elektrykiem, ale to łatwo znaleźć.
  • #8
    Riddick87478
    Level 5  
    No tak, a jak myślicie masa od lamp będzie dobrze trzymać gdy będzie przykręcona do kabiny?Moglbym ją niby z akumulatora lub obudowy pociągnąć kablem ale wyjdzie trochę zamieszania z tymi przewodami.
  • #9
    ewoo
    Level 29  
    Riddick87478 wrote:
    masa od lamp będzie dobrze trzymać gdy będzie przykręcona do kabiny

    Wystarczy do kabiny, chyba że kabina jest na jakiś specjalistycznych poduszkach które izolują ją od korpusu ciągnika.
  • #10
    Riddick87478
    Level 5  
    Dobra nie mam więcej pytań, dzięki i miłego dnia
  • #11
    grzeniuw
    Level 25  
    Masa do kabiny nie jest dobrym pomysłem, przekonasz się po jakimś czasie. Dopóki nowe i czyste to będzie działać.
    Zauważ, że nawet w zwykłych lampach jest wyprowadzony konektor masowy - po to, żeby masę doprowadzić przewodem. Zrób to po bożemu, raz a dobrze.
  • #12
    Riddick87478
    Level 5  
    Niby masz rację ale planowałem dać masę i wszystkie połączenia w puszce hermetycznej i myślę że by to działało, ale jeszcze zobaczę jak pójdą przewody i może i dam na przewód masę.
  • #13
    grzeniuw
    Level 25  
    Z puszką dobry pomysł. Dociągnij do niej pewną masę kablem, puszkę umieść w jakimś strategicznym miejscu. Ta masa może się przydać w przyszłości do podłączenia jeszcze czegoś, a choćby do gniazda na przyczepy, bo tam przeważnie są jaja z masą. Wszystkie lampy na kabinie czy masce powinny mieć swoją pewną masę (nie przez śrubkę na błotniku).
    Potem jak ci coś przestanie świecić, to będziesz wiedział, że wystarczy wymienić żarówkę, bez rycia w kabelkach.
  • #14
    ewoo
    Level 29  
    grzeniuw wrote:
    Wszystkie lampy na kabinie czy masce powinny mieć swoją pewną masę (nie przez śrubkę na błotniku).


    Ciekawe dlaczego przewód od akumulatora idzie do masy a nie do poszczególnych odbiorników.
    Ciekawe dlaczego alternator ma minus przez śrubkę do masy a nie przewodem do akumulatora.
    grzeniuw wrote:
    Dociągnij do niej pewną masę kablem, puszkę umieść w jakimś strategicznym miejscu.

    Zawsze można poprawić fabrykę czy jednak ma to sens?
    grzeniuw wrote:
    Zauważ, że nawet w zwykłych lampach jest wyprowadzony konektor masowy - po to, żeby masę doprowadzić przewodem

    Bo jest tak od czasu gdy po taniości robi się obudowy plastikowe. Dawniej żarówka masę brała z obudowy , która była metalowa
  • #15
    grzeniuw
    Level 25  
    Masę (minus) alternatora nie masz do kabiny, zgadza się? Piszę z wielu lat doświadczenia, jak chcesz to podłącz sobie alternator do minusa na kabinie. Masa na kabinie z czasem ginie. Przez rdzę, przez drgania itd. Spytaj jakiegokolwiek elektryka od pojazdów troktoropodobnych.
  • #16
    Riddick87478
    Level 5  
    Witam ponownie, chce się upewnić a mianowicie to jest przekaźnik zwieralny tak?W sensie taki w którym gdy pojawia się napięcie to włącza odbiornik.
  • #17
    mczapski
    Level 39  
    Napięcie w rozumieniu + ma być podane na stałe pod złącze 30 a odbiór ze złącza 87 (odbiornik). I pozostaje do wyboru czy łączymy np 85 lub 86 ze złączem 30 a uruchamiamy przez podanie na złącze 86 lub 85 - (masy) ewentualnie podajemy na złącze 85 lub 86 masę i załączamy przez podanie na 86 lub 85 +.
  • #18
    Riddick87478
    Level 5  
    Rozumiem, czyli przekaźnik jest zwieralny, podłączenie też rozumiem, dzięki za pomoc
  • #19
    Riddick87478
    Level 5  
    Witam, mam jeszcze pytanie które mnie ciekawi, gdybym chciał dołożyć kolejne lampy z tyłu z użyciem kolejnego przekaźnika, to czy musiałbym dawać bezpieczniki na każdy obwód czy wystarczyłby jeden większy na głównym przewodzie zasilającym?
  • #20
    mczapski
    Level 39  
    Twój wybór. Jak wiadomo bezpiecznik zabezpiecza obwód przed radykalnym uszkodzeniem. Zależy w którym miejscu instalacji spodziewasz się uszkodzeń. Bardzo teoretycznie to każdy element można zabezpieczać jednak każdy element (w tym bezpiecznik i jego obsada) mogą być miejscem awarii (niepoprawnego funkcjonowania). Ja skłaniałbym się do stosowania jednego bezpiecznika dla wszystkich lamp dodatkowych. Ale wówczas jego uszkodzenie wyłącza z użytku wszystkie lampy.
  • #21
    Riddick87478
    Level 5  
    Raczej wymiany co kilka miesięcy się nie boję, tylko pytam dla bezpieczeństwa, raczej też jestem bardziej za jednym bezpiecznikiem na całość
  • #22
    piachu1994
    Level 38  
    Osobiście sądzę, że jeśli instalacje zrobisz dobrze, to żaden bezpiecznik się nie przepali. Według mnie lepsze rozwiązanie to założenie osobnych bezpieczników na przód i tył.
  • #23
    LEDówki
    Level 37  
    Lampy robocze o mocy 48 watów mają taki sam pobór prądu jak żarówki świateł drogowych i mijania (45/40W). Przewody do tych lamp nie są szczególnie grube i spokojnie takie powinny wystarczyć do zasilani lamp o mocy 2x24 waty. Również bezpieczniki mogą być takie jak przy lampach przednich. Można to było ogarnąć z pomocą instrukcji obsługi, w której jest zamieszczony schemat instalacji elektrycznej ciągnika.
    Jak wspomnieli koledzy - masę lepiej przyłączyć do czegoś trwalszego niż kabina i błotniki. Problem z masą widać w działaniu lamp zespolonych z tyłu i na błotnikach. Trochę rdzy i nie świecą, lub świecą dziwnie.
    Bezpiecznik zabezpiecza przed pożarem. Lampy dodatkowe mogą zgasnąć jeśli sprawne są światła podstawowe. Jeśli zabezpieczy kolega lampy oddzielnymi bezpiecznikami, to w razie awarii jednej z nich będą świecić trzy pozostałe.
    Przy tak małym poborze mocy można zastosować tylko włącznik.
  • #24
    Riddick87478
    Level 5  
    Dołożyłem jeszcze 2 ledy po "126 Wat" w rzeczywistości pobierają 4,8 a.Użyłem dwóch przekaźników jeden na te ledy"126 Wat" a drugi a te 48 Wat.Glowny przewód zasilający ma 2,5 mm.Uzylem jednego bezpiecznika na głównym przewodzie(tym2,5mm), jest to bezpiecznik 7,5a.Masę dałem na kabinę, zobaczymy co z tego będzie, ale jest w takim miejscu że woda nie podchodzi.Ps.Te halogeny które oczywiście nie mają 126 Wat, jak na swoją "chińską" budowę naprawdę dobrze świeca i dodatkowo posiadają kierunkowskazy także jestem z nich zadowolony.
  • #25
    LEDówki
    Level 37  
    Gdybyś miał tam radio, to nie byłbyś zadowolony, bo ono by przestało odbierać. Sąsiad tak ma w ciągniku Farmtrac.
  • #26
    Riddick87478
    Level 5  
    Radio w c360?Nawet nie chce myśleć ile to roboty a nie planuje zmieniać kabiny, wygłuszać ją, i robić miliona innych rzeczy