Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przekaźnik wentylatora chłodni - Problem z wentylatorem przekaźnikiem lub czujni

Hubert_KRK 29 Mar 2022 22:18 153 9
  • #1
    Hubert_KRK
    Level 3  
    Witam

    Mam problem z wentylatorem chłodnicy który się nie załącza.
    Pierwszy do wymiany poszedł przekaźnik, bo był spalony. Założyłem przekaźnik (typowy 5 pin), ale dalej nie załącza się wentylator.
    Sam w sobie wentylator jest ok, bo na krótko zwierając piny 30 i 87 wentylator się włączył tylko co mnie zaniepokoiło to, że po kilku sekundach spinacz, którym zawierałem te 2 piny tak się rozgrzał, że aż sobie palce poparzyłem.
    Pytanie. Mam szukać przyczyny w czujniku czy instalacji elektrycznej ? Sama instalacja jest grzebana, bo przed przekaźnikiem jest założony duży bezpiecznik 30A.
    Zwarcie pinów czujnika (2 piny) powinno dać sygnał na przekaźnik i włączyć wentylator czy to inaczej działa ?
  • #2
    78db78
    Level 41  
    Po 1 jaki to samochód a po 2 są sterowania chłodnicy przez termowłącznik albo przez komputer mierzący temp w głowicy albo mieszane.
  • #3
    Hubert_KRK
    Level 3  
    Z premedytacją nie pisałem jaki samochód, bo silnik jest przekładany i tylko mogłoby to zmylić.
    Instalacja jest typowa na 5 pinowym przekaźniku, czujnik 2 pinowy wkręcony w blok silnika.
    Nie wiem tylko czy szukać problemu w czujniku temperatury czy instalacji.
    Dziwi mnie że spięcie na krótko 2 pinów czujnika temperatury nie uruchamia wentylatora, bo tak logika podpowiada
  • #4
    78db78
    Level 41  
    Zewrzeć to możesz włącznik na chłodnicy a tamto to nie wiadomo jaki czujnik i czy na pewno temp. Czy masz w chłodny włącznik temp.?
  • #5
    Hubert_KRK
    Level 3  
    Sprawdziłem i na 100% to co próbuję zwierać to czujnik temperatury.
    Na chłodnicy nie ma czujnika.
  • #6
    78db78
    Level 41  
    Hubert_KRK wrote:
    Sprawdziłem i na 100% to co próbuję zwierać to czujnik temperatury.
    To zmierz omomierzem wartość czujnika. Jeśli to NTC to idzie przez komputer albo jakiś sterownik . Ale bez danych to takie gdybanie.
  • #7
    janosiksik
    Level 23  
    Bez wiedzy jakie auto i jaki silnik, ni jesteśmy w stanie pomóc. Skąd wiesz, że sygnał temperatury nie trafia do sterownika silnika a ten dopiero załącza przekaźnik lub steruje modułem wentylatorów? Może własnie powinien być moduł. Albo zwierasz nie ten czujnik co trzeba... Jak sam widzisz, nawet nie wiesz, ile nie wiesz....
  • #8
    Hubert_KRK
    Level 3  
    Silnik to Chevrolet ls2. Ma 2 czujniki, z czego jeden nazwijmy to oryginalny, a drugi to dorobiony do zegara od temperatury i tylko z nim jest połączony. Wpływ na wentylator może mieć tylko ten oryginalny.
    Moje pytanie było bardziej czy przy takich objawach (bardzo grzejący się drut, którym zawieram piny przekaźnika) to normalny objaw (wiem, że płynie tam duży prąd, tylko nie mam porównania) więc obstawiać bardziej problem z czujnikiem czy jednak bardziej dopatrywać się problemu z instalacją
  • #9
    carrot
    Moderator of Cars
    Silnik wentylatora ma przeważnie ponad 100W, oznacza to ciągły pobór prądu ok 10A, podczas startu nawet 3x tyle !
    Skup się raczej na sterowaniu przekaźnika, dlaczego czujnik nie podaje napięcia (lub masy) na jego cewkę
  • #10
    Hubert_KRK
    Level 3  
    Taki jest plan, zamówiłem czujnik, ale czekając aż przyjdzie chcę przeanalizować co jeszcze mogę sprawdzić