Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy

piloszkotosz 31 Mar 2022 14:30 246 10
Helukabel
  • #1
    piloszkotosz
    Level 3  
    Witam.
    Mam prośbę do osób, które być może mają informację, jakie tranzystory pracują w mostku sterującym transformatorem mocy w w/w zasilaczu awaryjnym. Na pewno będą to mosfety, ale jakie oznaczenie ?

    Potrzebuję nazwę, gdyż chciałem zakupić jeszcze jeden taki komplet. Pracuję nad małą mikro elektrownią około 1 kw z paneli PV i chcę przynajmniej na razie zastosować tego upsa , jako inwerter sinus. Mam upatrzone również trafo na podmianę do dłuższej pracy awaryjnej, ale brak info na temat w/w tranzystorów.

    Bardzo proszę o pomoc, jeśli ktoś może się podzielić tą informacją. Z góry dziękuję za ewentualną pomoc. Załączam foto.

    UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy
  • Helukabel
  • #2
    sosarek

    Level 43  
    Tak ciężko odczytać ich oznaczenia mając sprzęt przed sobą?
    Co ma transformator do czasu pracy?
  • Helukabel
  • #3
    piloszkotosz
    Level 3  
    Wielkie dzięki za "pomoc"

    sosarek wrote:
    Tak ciężko odczytać ich oznaczenia mając sprzęt przed sobą?


    A no tak ciężko, gdyż oznaczeń po prostu nie ma. Przynajmniej w moim egzemplarzu. Producent chyba się zabezpieczył.

    sosarek wrote:
    Co ma transformator do czasu pracy?


    A no ma, gdyż jest to ups przewidziany do pracy awaryjnej, a nie do pracy 24 godziny na dobę w trybie bateryjnym i przekrój rdzenia nie pozwala na taką pracę z oryginalnym trafem bez przerw i z obciążeniem np. 1KV. Dla tego chcę wymienić trafo na "normalne", czyli 1200-1500 wat.

    Oczywiście można zakupić dedykowany do tych celów inwerter, ale posiadam takiego ups-a, który ma dobrze rozwiązaną elektronikę, poprawną sinusoidę i wolę zainwestować w dobre trafo i dolutować równolegle pary tranzystorów do już istniejących, powiększyć radiatory, niż kupować jakąś chińszczyznę, która nie wiadomo, jak długo pochodzi. Natomiast
    Firmowe mają swoją cenę. Nie ukrywam, że zależy mi na kosztach, jak wszystkim chyba.

    Jest to eksperyment, ale myślę, że pomysł nie głupi. Potrzebuję tylko znać, jakie mosfety tam siedzą. Schematów nie ma.

    Oczywiście można samemu wybrać jakieś po przeliczeniu, w jakich warunkach pracują oryginały, wybrać małą rezystancję, pojemność wejściową, itd... ale wtedy musiałbym wyrzucić oryginały i wstawić 8 sztuk nowych, ale nie chcę tego robić. Szkoda katować pcb.

    Dla tego ponawiam prośbę. Może ktoś się orientuje i poda nazwę tych posfetów. Zdecydowanie ułatwiłoby to moją przeróbkę.

    Myślę, że wystarczająco wyjaśniłem, dla czego..... Pozdrawiam.
  • #4
    lisek
    Service technician RTV
    PFC był na CM6802B plus chińskie ( osg55r092h) 40A/550V
    Reszta to (ru6888r3) 70V/88A Link

    Stby ( i dla PFC) na EM8564A Link
    watchdog/superwizor
    UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy
    * ??? podobno to ST9S313D lub tani chiński GR8313
    * czytaj Link

    p.s
    można go było kupić za ok. 280-300.Euro/ max. 250 funtów

    Popatrz na forum Link
  • #5
    piloszkotosz
    Level 3  
    Dziękuję za podpowiedź i ciekawe linki.

    Na wstępie przepraszam za wprowadzenie w błąd. Są napisy na tranzystorach. Niestety ze wzrokiem już nie najlepiej. Rozkręciłem izolator od aluminiowych blaszek i dzięki temu udało się delikatnie rozgiąć. Dalej trzeba było pokombinować z oświetleniem (odpowiedni kąt) i udało się odczytać. To IRF1407.

    Tranzystor; unipolarny; IRF1407; N-MOSFET; 130A; 75V; 330W; 7,8mOhm; TO220; przewlekany (THT); International Rectifier; RoHS

    Teraz tylko zakupić oryginały i zobaczymy. Chcę podlutowć od spodu bezpośrednio do nóżek i wykonać odpowiednie radiatory.

    Pozostaje jeszcze problem transformatora. Po stronie pierwotnej (od strony mostka H) występuje napięcie 26 volt bez obciążenia, kiedy wtórne (wyjściowe 230v) podłączę do sieci. Trafo na czas pomiaru odłączone od układu. I najważniejsze. Po stronie wtórnej (230v) jest jeszcze odczep na około 30v, czyli wyjście ma trzy przewody.

    Domniemam, że jest to napięcie między innymi pobierane dla automatyki stabilizacji napięcia wyjściowego 230v. Kiedy odłączę ten odczep i uruchomię ups, to startuje jakby prawidłowo, ale po chwili trafo zaczyna trochę "ciężej pracować", Kiedy podepnę ten odczep, to wszystko jest ok.

    W sklepie toroidy.pl znalazłem odpowiednie trafo, ale bez odczepu rzecz jasna.

    I teraz moje pytanie jest następujące.

    Czy można to zrobić w taki sposób, że do wyjścia (230v) trafa głównego podłączę drugie małe trafo 230/30v i te 30 volt podam na pin pcb ? Drugi koniec oczywiście w stosowne miejsce, no i jeszcze może we właściwej fazie ?

    Czy moje myślenie idzie we właściwym kierunku i tak można by zrobić ?

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.
  • #6
    wesmar
    Level 22  
    Witam, mam kilka tych UPS,ów. Mosfety są OK, w owlnej chwili mogę podać symbol, są chłodne przy obciążeniu odkurzaczem sterowanym triakiem na 50%. Trafo ma tam 24V, zawsze w każdym ever trafo ma o 1.75 niżej niż górna granica AKU. Możesz to potraktować jako regułę. Dla starszych Sinline 1500 był tam "jantar" nieco większy mimo 900W mocy czynnej. Kolega dobrze kombinuje gdyż obecny Jantar AVR-1600 (o ile pamiętam tak się nazywa). Ma spore straty w rdzeniu. Jego sprawność przy pełnym obciążeniu jakieś 85% (moim zdaniem to nie jest trafo do pracy ciągłej przy tej mocy - vide wymiary. czas wyłączenie na aku 7Ah to kilka minut i ok, podobnie pracuje jak w MOT), przy 50% obciążeniu ok 88%. Toroid będzie chłodny i spokojnie uzyska się min 95% na trafo 1000VA 24V (2x500VA). Jeżeli chodzi o 29V to jest to część uzwojenia WN widziana jako "autotransformator". I z tego co pamiętam miałem 201V, a zatem kolega powinien taki odczep zrobić, być może służy on do regulacji napięcia przy spadajacym napięciu DC (42-28,5V). Ew dowinąć w przeciwfazie 12% zwojów toroida i doknać pomiarów prądowych z regulowanego zasilacza DC. Jak znajdę chwilę to aż zerknę z ciekawości..
  • #7
    piloszkotosz
    Level 3  
    Witam i bardzo dziękuję za udział w temacie.
    Dokupiłem jakiś czas temu tranzystory do ewentualnej przeróbki, gdyby zaszła taka potrzeba. Dodatkowo zakupiłem na Aliexpress bardzo ciekawy inwerter 36-230 volt. Przy tym napięciu chyba 3 kv, o ile pamiętam. Wrzucę foto i linki w wolnej chwili. Teraz jestem w pracy. Lada dzień będzie w domu.
    Jednocześnie spawam konstrukcję do moich 3 paneli fotowoltaicznych na obrocie. Temat w innym moim wątku. Prace niestety trochę się przeciągają z różnych powodów, ale niebawem ruszę z testami i opiszę do końca, co zacząłem.

    Chciałem tylko nadmienić, że próbowałem uruchomić lodówko-zamrażarkę z tego sinline 1600 i nie dawała rady. Lodówka nowa, niedawno kupiona, energooszczędna. Podłączyłem miernik mocy, zużycia energii taki z Allegro do wpinania w gniazdko 230v i pobór po starcie wykazywał około 60-70 wat !!!, ale samego rozruchu ups nie daje rady. Piszczy i się odstawia. Dziwne trochę. Nie pamiętam tylko, czy aku były w pełni naładowane, ale powinien chyba ruszyć.
    Zapamiętam rady kolegi i na pewno skorzystam. Jak coś się posunie do przodu, to napiszę. Pozdrawiam.
  • #8
    wesmar
    Level 22  
    Wygląda na to, że większość kondensatorów do wymiany, w tym również foliowe. Na swoim uruchamiam każdą lodówkę, szlifierkę z silnikiem indukcyjnym i sporym momentem bezwładności, odkurzacz do ok. 1100W, kątówkę z silnikiem szeregowym 900W. Sporo współczesnych lodówek to cyfrowe invertery czyli silnik liniowy i prąd rozruchu taki jak pracy. Ciekawa sprawa. Polecam uruchomić jakąś grzałkę 500W czy odkurzacz i dokonać pomiarów. Na 90% ESR kondensatorów. Dobre są (nihicon), ale jak każde mają określony resurs.
  • #9
    piloszkotosz
    Level 3  
    Dziękuję koledze za cenne rady.
    Mam takie ups-y sinline 1600 dwa i dwa komplety zapasowych płytek, a więc sprawdzę. Tak się jeszcze zastanawiam, czy przypadkiem źle nie robiłem testu. Najpierw spiąłem lodówkę z ups-em, a dopiero uruchamiałem zielonym guzikiem.
    Ups musiał wystartować i dodatkowo ruszyć lodówkę. Co prawda posiada miękki start, ale może ta kolejność miała wpływ. Sprawdzę i napiszę. Oczywiście ups nie był połączony z siecią.

    Co do inwertera, to własnie wczoraj dotarł. Wersja 36/220 volt 2800 wat. Cena nie całe 300 pln. Opinie są pochlebne.
    Posiada wszelkie regulacje i zabezpieczenia. Solidnie zrobiony. Teraz tylko muszę dokupić do niego odpowiednie trafo.
    Rekomendowane jest takie:

    Zasilanie bateryjne 36V z AC 220V na wyjście AC transformator 18-22V.

    Tu mam trochę dylemat. Myślę, że kupię na 18 volt. Lepiej potem dowinąć przewodem w igielicie kilka zwojów. Trzeba będzie trochę poeksperymentować, przy jakiej liczbie zwojów będzie najszerszy zakres stabilizacji napięcia wyjściowego pod obciążeniem. Chyba dobrze myślę ?

    No i jeszcze jedna sprawa. Czy to napięcie 18-22 volty ma być mierzalne na wyjściu trafa, kiedy przewody wiszą nie podłączone, czy jak podaje sprzedawca w opisie ? Wiadomo, że skoro podają np. 230/24, to po zmierzeniu na biegu jałowym jest zawsze więcej o kilka voltów. Załączam fotki do wglądu.

    UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy UPS Ever Sinline 1600 mostek tranzystorowy
  • #10
    wesmar
    Level 22  
    Ładny wsad. Odnośnie toroidów napięcie można przyjąć równe SEM bo to "twarde" transformatory. Kształtowanie fali Sinusoidalnej za pomocą SVPWM odbywa się programowo. Moim zdaniem napięcie trafo powinno wynosić 24V. Ale dobrze to sprawdzić. Regulacja jest zazwyczaj automatyczna i w CDS evera taka ciekawostka: jak napięcie baterii spada to napięcie na wyjściu minimalnie rosło. Tak było dla modelu 48V sinline 1500 (bardzo nietypowy, ale świetny model). Regulacja PR1 była przy pracy bateryjnej i na w pełni naładowanych akumulatorach ustawiałem zawsze 225V (ostrożnie powoli by nie brumił). Twój falownik również bezpiecznie jest sprawdzić od trafo 24V bo przekładnia jest mniejsza i jeżeli takowy masz zrobisz sobie pomiary. 18V mi się nie podoba, na 60Hz jeszcze ujdzie. Dobrze sprawdź dokumentację, pamiętaj jeszcze o dławikach z zielonym rdzeniem i kilkoma zwojami dla EMI i dla wygładzenia PWM. Sam PWM wygładzi się na zwykłym trafo EI, na toroidzie również, ale ze stratami na ciepło ż żelaza, a dławik NiZn (ten zielony bez paska o AI 9000 zrobi to lepiej). Dajesz go po stronie NN. Straty z pracy jałowej na toroidzie 500VA wynoszą 2,4W mocy czynnej. Na Jantarze EI z sinline 1600 18W (22W z płytą), a większym Jantarze 1500 do pracy ciągłej 11W. Straty w żelazie zmniejszają się wraz z obciążeniem, ale rosną i^2r w miedzi. Toroidy mają największą sprawność w okolicach 40 do 50% mocy znamionowej. Jeżeli na 24V toroidzie jak i na 18V uzyskiwałbyś takie samo napięcie 230V z cyfrowego kształtowania fali wówczas sprawdź pobór prądu miernikiem DC (watogodzin, amperogodzin), ew amperomierzem. Chodzi mi o straty przy pracy jałowej. Wybierz ten trafo gdzie są niższe. Odnośnie lodówki, cóż nize znam jej, może ma silnik indukcyjny klatkowy gdzie moment jest zależny od kwadratu napięcia. Wtedy oczywiście podłączamy bez miękkiego startu.
  • #11
    piloszkotosz
    Level 3  
    Dzięki za dużo cennych informacji.
    Jak tylko przeprowadzę testy, to napiszę o efektach. Pozdrawiam.