Posiadam silnik jednofazowy 750 W. Silnik pochodzi od małej betoniarki. Początkowo myślałem, że uda się połączyć ten silnik na 3 fazy. Jednak uzwojenia tego silnika nie są symetryczne i posiadają różną rezystancję. Teraz nie wiem jak go podłączyć. Proszę o pomoc. Serdecznie pozdrawiam.
U1 U2 zasilanie. Z1, Z2 uzwojenie pomocnicze. Bez oznaczeń - wyłącznik odśrodkowy. Uzwojenie Z1/Z2 łączy się równolegle z uzwojeniem U1/U2 poprzez kondensator pracy 25 µF, do niego równolegle kondensator rozruchowy 120 µF poprzez wyłącznik odśrodkowy.
Wirnik nie posiada wyłącznika odśrodkowego.
Jednak pierwotnie podłączony był jeszcze do kostki na silniku dodatkowy wyłącznik .
Z trudnością przeczytałem jego symbol: 4CR-1-712
Masz schemat. Przez cewkę tego przekaźnika płynie prąd uzwojenia głównego, większy w czasie startu niż normalnie. Gdy prąd uzw. głównego spadnie do wartości nominalnej, przekaźnik ten otwiera styki.
Do uzwojenia pomocniczego dołączony jest kondensator pracy, a ten przekaźnik ma włączać tylko kondensator rozruchu. Generalnie, o ile ten silnik nie będzie miał ciężkiego startu, to można zrezygnować z tego przekaźnika i kondensatora rozruchowego 120 µF.
Pozostałe fotografie uzwojeń silnika
znajdujæ się na początku tematu
Co jest na początku tematu to ja wiem. Mnie chodzi o zdjęcia, które obejmują całe czoła uzwojeń abym widział ich układ. Te z zrobione z profilu nie dają mi obrazu całości.
Te które mnie najbardziej teraz interesują to zasłoniłeś kondensatorami.
Poza tym nie odpowiedziałeś na pytanie:
krzysiek7 wrote:
Silnik pracował u Ciebie do końca czy trafił już tak rozłączony?
Jak będziesz tak podchodził do tematu to na to pytanie nigdy odpowiedzi nie znajdziesz.
niziołek wrote:
Jedno uzwojenie w silniku o rezystancji 2 ohm też pozostaje niewykorzystane.
Jedno uzwojenie w silniku o rezystancji 2 ohm też pozostaje niewykorzystane.
A na tabliczce podane sa trzy kondensatory Francuski motorek...Bardzo rzadkie rozwiązanie, ale to taka ,,trzecia faza", dodatkowe uzwojenie i kondensator połczone rownolegle, a szeregowo z uzwojeniem pomocniczym, slużące do ,,skonstruowania" bardziej jednorodnego pseudowirujacego pola magnetycznego.
Gwoli wyjaśnienia,
Silnik pochodzi z małej betoniarki, działał do końca. Przed piaskowaniem zdemontowałem całość rozpiąłem przewody.
Uznałem że silnik będzie można przerobić na trójfazowy.
Zasugerowałem się tym że silnik ma sześć przewodów
na kostce i wyposażony jest w 3 kondensatory.
Dodano po 1 [minuty]:
Na fotografii zdjęcie urządzenia - betoniarka po piaskowaniu, ze zdemontowanym osprzętem silnika (kondensatory, wyłącznik, krańcówki)
Jeszcze fotka z przed demontażu + ale i tak niewiele widać
Oznaczyłem, czego nie jestem pewien:
- sposobu włączenia przekaźnika względem kondensatora rozruchowego
- doboru wartości kondensatorów pracy do uzwojeń silnika
W/g mnie nie wygląda to najlepiej. Nie jestem przekonany co do poprawności takiego połączenia.
Wg mnie tak nie może być! Wg mnie przewód N ma być połączony z punktem środkowym uzwojeń. Przewód liniowy poprzez kondensatory(połączenie szeregowe) na cewki o dużej oporności i wprost do cewki o najmniejszej oporności.
Jak byś wyczyścił obrazek przypominając sobie o podłączeniach przewodów:
Myślę, że w takiej konfiguracji jak na rysunku poniżej silnik mógłby pracować: