Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Simson wymiana cewki ladowania. Przepala żarówki

DjDiDoOfficial 03 Apr 2022 19:14 342 10
  • #1
    DjDiDoOfficial
    Level 3  
    Witam, mam problem tego typu że, wymieniłem cewke ladowania i stopu bo w moim była uszkodzona. Przełożyłem z innego iskrownika, założyłem podłączyłem światła działają stop działa wszystko fajnie dodałem gazu spaliło mi wszystkie żarówki. Mówię spoko może cewka 12v i może pomyliłem przewody od stopu ze świetlna. Założyłem żarówki 12v zmieniłem przewody też już świeciły nie miłosiernie to szybko zamieniłem przewody bo mam dziwnym trafem dwa w tym samym kolorze. I dalej to samo przepala mi Nawet żarówki 12v z czego cewki świetlnej nawet nie ruszałem. Mierzyłem Miernikiem choć bardzo nie. Umiejętnie bo się nic na tym nie znam, po ustawieniu miernika na 20v przyłożyłem to akumulatora to tam 3v to akumulator też padnięty i 0 ladowania. Po odłączeniu przewodów od cewki Ladowania i świetlnej i przyłożeniu miernika to mi pokazywało nawet 30v na postoji bez gazu a po dodnaki gazu to już z 50v i nie wiem oco chodzi co zrobiłem źle. Po naładowaniu akumulatora prostownikiem kierunki działają czyli Elba się chyba nie spaliła, ale na następny dzień przyakumulator rozładowany na postoju na wyłączonym zapłonie itp. Coś ciągnie prąd, nie wiem co noi co zrobić aby nie przepalalo tych żarówek, i żeby było ładowanie.
  • #2
    Pedros050
    Level 43  
    Regulator napięcia wymieniłeś?
  • #3
    DjDiDoOfficial
    Level 3  
    Do cewki świetlnej nie ma regulatora. W sr50. Jest Elba, a światła idą bezpośrednio z cewki bynajmniej tak ja to rozumiem że schematu.
  • #4
    Pedros050
    Level 43  
    Wszystko idzie przez regulator ELBA nawet ładowanie akumulatora. Regulator masz do wymiany lub źle podpięty.
    Simson wymiana cewki ladowania. Przepala żarówki
  • #5
    DjDiDoOfficial
    Level 3  
    A jak sprawdzić sprawność elby? Czy to że pali żarówki już jest wystarczające?
  • #6
    Pedros050
    Level 43  
    Nic nie musisz sprawdzać to jest i regulator i przerywacz w jednym. Jeśli nie idzie tego dokupić to możesz to rozebrać i szukać uszkodzenia.
  • #7
    jack63
    Level 43  
    Pedros050 wrote:
    Wszystko idzie przez regulator ELBA nawet ładowanie akumulatora.

    Nieprawda. Nawet zamieszczony przez ciebie schemat temu przeczy.
    W Simsonie każda cewka magneta to osobny rozdzielony galwanicznie obwód. Jedynie masa i to nie wszędzie jest wspólna.
    Do tego ELBA 6V była różna od ELBA 12V. Ta pierwsza nie potrzebowała prostownika(ładowanie jednopołówkowe przez tyrystor ).
    Tak druga już tak. ELBA 6V to już nie historia, ale prehistoria. Należy o niej zapomnieć.
    W prawidłowo podłączonej instalacji zawierającej ELBA światła przednie i tylne nie mają związku ze stopem i ładowaniem.
    ELBA nie jest regulatorem! Poza przerywaczem kierunkowskazów ma tylko "wyłącznik" prądu ładowania akumulatora, gdy napięcie na nim przekroczy ok 14,5 V. Ładowania nie ma również gdy napięcie aku jest mniejsze od ok 9V.
    Obwód świateł był w prostszych wersjach bez regulacji a "lepszych" miał regulator napięcia świateł i prostownik (mostek Gretza) dla obwodu stop/ładowanie aku.
    Także sprawność ELBA ma minimalny związek (tylko przez obciążenie strumieniem magnetycznym) z zasilaniem świateł Przód/tył.
    Podejrzewam, że autor tematu zmienił nie tylko cewkę, ale przede wszystkim koło magnesowe na nowe. Takie koło, z nowymi, silnymi magnesami, powoduje generowanie dużo wyższych napięć i ogólnie moc prądnicy rośnie.
    Aby to działało należy dokupić najprostszy regulator napięcia od jakiegoś chińskiego skutera. Najlepiej tzw. z cewką "masowa" i bez układu ładowania. Czyli dwa piny ew. jeden i masa na obudowie. Jest to regulator równoległy. Tzw stratny na tyrystorach. Dołącza się go RÓWNOLEGLE (tak jak żarówkę) do cewki oświetlenia.
    ELBA może być uszkodzona lub jest coś poknocone z cewką ładowania/stop. Ew. nie ma lub uszkodzony/źle podłączony jest prostownik. ElBA nie działa na napięciu przemiennym tylko na napięciu pulsującym.
    Do tego cewka ładowania/stop ma być tzw. "bezmasowa", czyli nie może mieć połączenia z masą.
  • #8
    cyborg39
    Level 28  
    jack63 wrote:
    cewka ładowania/stop ma być tzw. "bezmasowa", czyli nie może mieć połączenia z masą.

    Nieprawda, nawet na schemacie widać że cewka ładowania/Stopu jest tzw. "masowa". O ile autor ma dokładnie ten typ instalacji jak na schemacie..
  • #9
    DjDiDoOfficial
    Level 3  
    Nie zmieniałem magneta, jest takie jakie było. Cewki 6v były masowe, a 12v bez masowe.
  • #10
    jack63
    Level 43  
    cyborg39 wrote:
    Nieprawda, nawet na schemacie widać że cewka ładowania/Stopu jest tzw. "masowa". O ile autor ma dokładnie ten typ instalacji jak na schemacie..

    Pisałem o wersji 12V.
    Co miał i co ma aktualnie autor tematu, tego nie wiadomo. Choć pisze:
    DjDiDoOfficial wrote:
    Cewki 6v były masowe, a 12v bez masowe.

    Z tymi cewkami w Simsonie jest niezłe zamieszanie. W trakcje rozwoju konstrukcji następowały zmiany. Do tego w danym okresie było kilka wersji wykonań instalacji.
    W sumie to nic nie stoi na przeszkodzie aby instalacja była "mieszana" czyli jej część miała nominał 6V, a druga część była z nominałem 12V.
    Do tego producenci części zamiennych mieli i mają dość "luźne" podejście do parametrów produkowanych cewek.
    Jak to połączyć z kilkoma rodzajami kół magnesowych robi się niezła kołomyja.
    Trzeba zacząć od inwentaryzacji posiadanych części. Tzn rodzajów cewek (masowe, bezmasowe, z odczepem czy bez) oraz modułów (np. rodzaj ELBA - 6V czy 12V).
    Jednak najlepiej kupić regulator, o którym pisałem wyżej i zamontować go w obwodzie cewki świateł.
    Jak ELBA jest uszkodzona, to będzie większy problem.
    Ze względu na to iż cewki w prądnicy Simsona są niezależne należy użyć dwóch regulatorów. Jeden zamiast ELBA + przerywacz kierunkowskazów oraz drugi do obwodu świateł.
    Zakup regulatorów jest o tyle utrudniony, że większość jest sprzedawana bez opisów (tzw. pinout'u). Do tego raczej wszystko na nominał 12V! Także zapomnijmy o 6V.
    Mniejszy problem jest z ładowaniem, bo po "umasowieniu" cewki ładowania podejdzie wiele regulatorów do "skutera 2T".
    Do świateł trzeba szukać dwupinowego (jednopinowego).
  • #11
    DjDiDoOfficial
    Level 3  
    Kupiłem nowa cewke 6v ladowania i stopu, zmianilem cewke zapłonu bo była spalona. Założyłem Simson odpalił i sprawdzam światła No świeca dość mocno ale na najwyższych obrotach ich nie przepala mówię to chyba git. Założyłem aku żeby zobaczyć czy ładuje, odpaliłem dodałem gazu i odrazu żarówki spaliło. Te układy się jakaś łączą aku wpływa jakoś na ten obwód? Mam jeszcze cewke świetlna i się zastanawiam czy jej też nie zmienić bo nie wiem czy to nie jej wina może też się coś tam uszkodziło. Patrzyłem za tymi regulatorami to nie wie co wziąść wszystkie są na 4 piny jakieś chińskie do quadów czy skuterów ale czy to załatwi sprawę? Simsony były też na tych prostownikach selenowych czy jakoś tak ale to ja światła nie ma wpływu jak patrzyłem na schemat. I ogólnie z cewek nadal idą duże napięcia, Elba mi odcina ładowanie że względu na duże napięcie i ani nie ładuje i świateł nie daje stop też przepala.