Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mały Off Grid dla samochodu osobowego (SUV)

reactor 05 Apr 2022 21:44 546 14
Wago
  • #1
    reactor
    Level 11  
    Witam Panowie! W czasie urlopu, często wyjeżdżam w Bieszczady na 1-2 tygodnie i nocuje w swoim samochodzie (Xtrail T31) gdzie często bywa problem z dostępem prądu. Nie potrzebuje go zbyt wiele (tak mi się wydaje) i z moich obliczeń taka instalacja jaką potrzebuję to koszt około 1000-1500zł. Instalacja głównie do zasilania nocą chińskiego webasto (8-10h). Pobór prądu takiego webasto to około 1-2A 12V (5kw, 1,6-2.0Hz - dla tych co się znają) no i standardowo ładowanie urządzeń raz na jakiś czas takich jak tel, powerbank czy tablet przy pomocy i absolutnie nic więcej Czytam od dawna co i jak, ale już się zaczynam gubić. Jaki zestaw byście mi polecili?

    Ja myślałem wstępnie o takiej konfiguracji:

    2x Panel 100W sztywne mono połączony szeregowo albo równolegle, a może lepiej 1x sztywny mono 200wat
    1x Kontroler VOLT MPPT 20A (może 10A wystarczy?)
    1x akumulator 70-100Ah (posiadam praktycznie nowy PB 76Ah jeśli by się nadał)

    Wszystko połączone przewodami 6mm, a same panele zamontowane oczywiście na płasko na dachu samochodu. Nie wiem czy dobrze liczę, ale wydaje mi się, że moje dobowe zużycie prądu będzie wynosiło około max 20Ah

    Dwa panele planuje połączyć szeregowo, aby w przypadku dużego zachmurzenia i spadku napięcia na nich, wciąż było możliwe jakiekolwiek ładowanie aku. W przypadku jednego panela mogło by być to już niemożliwe, ze względu na zbyt niskie napięcie. Czy dobrze myślę, czy coś mylę?

    Doradźcie Panowie, bo nie jestem pewien czy dobrze myślę i czy mogę tak zrobić/kupić jak wyżej napisałem.

    EDIT: Zapomniałem dopisać, że cały system będzie pracował tylko w okresie letnim (czerwiec - sierpień), bo tylko w tym czasie wyjeżdżam na takie wypady.
  • Wago
  • #2
    wnoto
    Level 34  
    20Ah x 12V =240Wh to bardzo mało jeśli chodzi o ogrzewanie.
    Podłącz to webasto do swojego aku PB i sprawdż jak długo pociągnie. Pamiętaj aby nie pobrac więcej niż 50% pojemności bo popsujesz sobie aku.
    Webasto to tyllko na ropę. A aku na ładowarki, laptopa itp.
    Czym zasilany jest Xtrail ?
  • Wago
  • #3
    reactor
    Level 11  
    Webasto zgadza się, że tylko na ropę, ale elektronika webasto po uruchomieniu stale pobiera od 1-2A 12V z zewnętrznego źródła energii i tu ma być aku z w/w zestawu fotowoltaicznego. Z tego aku jeszcze będzie ładowanie telefonu i tabletu i absolutnie nic więcej. chodzi mi tylko o to, aby mieć ciepło i naładowany telefon i tablet.

    Pytania odnośnie Xtraila nie rozumiem... Samochód będzie stał zgaszony i tyle. Nie będzie on niczym zasilany, ani też nie będzie wykorzystywane zasilanie z jego akumulatora. Instalacja samochodu nie będzie w żaden sposób wykorzystywana czy łączona z instalacja fotowoltaiczną. Samochód ma swoją instalację, w którą nie ingeruje i nie wykorzystuję.

    Oświetlenie wewnątrz pojazdu będzie wykorzystane ze zwykłej lampki ledowej namiotowej zasilanej z tradycyjnych Baterii AA.

    Zapomniałem dopisać, że cały system będzie pracował tylko w okresie letnim (czerwiec - sierpień), bo tylko w tym czasie wyjeżdżam na takie wypady.
  • #4
    wnoto
    Level 34  
    umknęło mi że webasto chodzi na ropę i na prąd. Przyjąłem że chcesz grzać prądem i stąd moja obawa o akumulator. Teraz wydaje mi się że nie powinno być problemu.
    Z pytaniem na co jest xtrail chciałem uzupełnić wiedze o alternatywach tzn. doładowywaniu z silnika poprzez alternator akumulatora w samochodzie i w bagazniku - jako awaryjne gdy zabraknie prądu, bo te 2 aku wydają się mieć spory zapas mocy na Twoje potrzeby. każdy podjazd samochodu to doładowanie aku.
  • #5
    reactor
    Level 11  
    Nie chcę łączyć odwodu samochodu z obwodem fotowoltaicznym. Bo właśnie, gdyby brakło prądu, to przynajmniej będę miał pewność, że aku w samochodzie jest ok i auto odpali. Może kiedyś to przemyślę i zmienię zdanie, ale nie teraz. Na chwilę obecną chcę zbudować własną mini elektronie i zobaczyć jak to działa, przetestować, nauczyć się tego, a potem wyciągnąć wnioski i ewentualnie wtedy dokonać jakiś zmian.

    Tak więc jak to wszystko ugryźć?
    1. Kupić 1 panel około 200wat czy może 2 panele po 100wat w połączeniu szeregowym czy równoległym? A może wystarczy jeden panel mniejszej mocy?
    2. Regulator MPPT 20wat czy 10wat wystarczy?

    Doradźcie co najlepiej kupić, aby te moje wymagania spełnić napisane w pierwszym poście tytułowym. Jak wy to widzicie, co wy byście kupili, aby to działało?
  • #6
    wnoto
    Level 34  
    100 wat to masz z panela w idealna pogodę. Po drodze słaby sterownik i wiele nie uzyskasz z tak małej mocy. Oczywiście to więcej niż nic i kamperowcy się tym wspomagają. Najlepiej tam się podpytać.
  • #7
    reactor
    Level 11  
    Też tak mi się wydaje. 100wat było by wystarczające, ale tylko wtedy gdy zawsze była by super pogoda w każdy dzień... A bywa i tak, że potrafi padać kilka dni pod rząd... Stad moja myśl o panelu 200wat, który powinien wystarczyć w gorsze dni. Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że jak mi się trafi kilka/kilkanaście dni pochmurnych i deszczowy, to instalacja może nie wydolić, na moje potrzeby, no ale wtedy mówi się trudno. Jestem tego świadomy.
  • #8
    janek_wro
    Level 28  
    Telefon czy tablet możesz w najgorszym razie, w pochmurne dni, naładować z obwodu "30+" tj akku samochodu. Z gniazdka zapalniczki przykładowo, jeśli masz tam napięcie bez stacyjki.
    Przez niedługi czas możesz sobie też z tego samego źródła oświetlać LEDem wnętrze. Przecież nie będziesz przez 6 godzin nocą czytać książek?
    Poza tym na takie wyprawy zawsze latarka z własnym akku, albo lepiej dwie, więc w razie "W", jesteś zaopatrzony w światło.
    A na ewentualny brak grzania z webasta we wnętrzu auta - bierzesz zapasowy śpiwór. W lato temp w nocy nie spada poniżej 10 stopni.
    Jak będzie pochmurno, to się nie oziębia nocą. Chyba że pogoda będzie wyjątkowo złośliwa, w dzień chmury, nocą się rozpogodzi.

    A zresztą, w kocu jedziesz tam na survival, nie do Hiltona ;)
  • #9
    reactor
    Level 11  
    Tak wszystko się zgadza... Oprócz tego, że amplituda temp. potrafi być ogromna! Spotkałem się z sytuacją (drugi tydzień sierpnia), kiedy za dnia było 33 stopnie, a w nocy 5... (obok rzeki i przy gruncie w namiocie. do tego wilgotne powietrze mocno dało w kość i i nie dało się spać - nie byłem nawet na to przygotowany).

    No ale to nie ma nic do rzeczy. Panele solarne montuje się dla własnej wygody i komfortu. Ja ja montuje głównie po to, aby było ciepło w nocy i abym miał możliwość ładowania urządzeń mobilnych. Taki jest mój cel i założenie tego tematu.
  • #10
    pier
    Level 24  
    Panel lepszy będzie 200W. Regulatora ładowania od Volta nie polecam, lepiej Poszukaj jakiegoś modelu Victron-a. Akumulator tylko LIFEPO4, lżejszy, wytrzymalszy ogólnie lepszy od kwasiaków.
  • #11
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    pier wrote:
    Regulatora ładowania od Volta nie polecam

    Mam i używam MPPT 30A i działa doskonale.
    pier wrote:
    Akumulator tylko LIFEPO4, lżejszy, wytrzymalszy ogólnie lepszy od kwasiaków.

    A na co go do auta pchać? Cena, balanser, ryzyko zapłonu.
    pier wrote:
    Panel lepszy będzie 200W

    Tu się można zgodzić, trzeba jedynie dobrać pod względem wielkości.
    reactor wrote:
    Panele solarne montuje się dla własnej wygody i komfortu. Ja ja montuje głównie po to, aby było ciepło w nocy i abym miał możliwość ładowania urządzeń mobilnych. Taki jest mój cel i założenie tego tematu.

    I bardzo dobrze. Zastanawia mnie tylko co na temat takiego montażu mówi UORD? Wracając do tematu to lepiej przewymiarować moc panelu, wtedy nawet w dni zachmurzone te kilka A uzyskasz.
  • #12
    janek_wro
    Level 28  
    ArturAVS wrote:
    Zastanawia mnie tylko co na temat takiego montażu mówi UORD?
    Pewnie UoRD nie przewiduje takich technicznych ekstrawagancji instalowanych na stałe. Tym bardziej bez homologacji do użycia w pojazdach.
    Zawsze można potraktować jako bagaż przymocowany do bagażnika dachowego. Ale to tylko moja nieprofesjonalna opinia.
  • #13
    reactor
    Level 11  
    Co sądzicie o panelu używany o takich parametrach w cenie 200zł? (Panel sztywny)

    Pmax 185W moc
    Vmp 35.8 V napięcie pod obciążeniem
    Imp 5.15 A prąd pod obciążeniem
    Voc 43.5 V napięcie bez obciążenia
    Isc 5.56 A prąd obwodu zamkniętego
    Wymiar 158x80cm
    waga ok.15 kg

    I jaki najlepiej waszym zdaniem do tego regulator MPPT? (jeśli ma to znaczenie, to wszystko wskazuje na to, że nie będę więcej wykorzystywał mocy jak max 5A 12v)

    https://www.olx.pl/d/oferta/panele-solarne-fo...niejszy-wymiar-CID628-IDI2hyj.html#85c53c327d

    Dodano po 5 [godziny] 8 [minuty]:

    Panowie dalej nie mam żadnej odpowiedzi i nie wiem co dalej robić. Co myślicie o tym panelu i jaki do tego powinien zostać zakupiony regulator MPPT?
  • #14
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Jak co to ten większy, 240W. Regulator może być np. taki https://voltpolska.pl/fotowoltaika/sol-mppt-30a-bluetooth-regulator-solarny.html Mam i używam, z tego 240W panelu wyciągniesz około 16A (poprzez regulator) więc spokojnie naładuje akumulator i jeszcze trochę amperów zostanie.
  • #15
    reactor
    Level 11  
    Ten większy niestety nie zmieści mi się na dachu samochodu, więc odpada.