Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Parkside PWS 125 F5 - Szlifierka kątowa nie działa.

slaw777 07 Apr 2022 20:21 4197 30
  • #1
    slaw777
    Level 11  
    Witam wszystkich. Nie działa szlifierka kątowa Parkside PWS 125 F5, jest ona nowa nie działała od początku. Po rozebraniu sprawdziłem przejścia, przewód - ok, Wylącznik - ok, dalsza część a mianowicie przewody biegnące za regulatorem obrotów w strone silnika - pomiar oporności jakiś 25 ohm, więc pozstaje regulator obrotów. Okazało się, że jeden z przewodów minus - koloru czarnego jest lużny, po przylutowaniu okazało się, że to nie było przyczyną, chociaż za bardzo nie podoba mi sie jego przylutowanie bo nie na dlugo trzyma. Zastanawiam sie gdzie jeszcze na płytce tej jest styk do przylutowania masy.
    Poniżej zdjęcia płytki.
    Parkside PWS 125 F5 - Szlifierka kątowa nie działa.
    Parkside PWS 125 F5 - Szlifierka kątowa nie działa. Parkside PWS 125 F5 - Szlifierka kątowa nie działa.


    Dzieki za wszelkie sugestie.
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Pomiń / wypnij regulator obrotów. Jeśli szlifierka będzie działać, to wiesz gdzie jest usterka, ale jeśli nie będzie działać, to musisz szukać dalej.
  • #3
    Pedros050
    Level 43  
    Sprawdź na czym jest ta regulacja tyrystor czy triak jest pod radiatorem?
  • #5
    slaw777
    Level 11  
    stanislaw1954 wrote:
    Pomiń / wypnij regulator obrotów

    Tyllko jak ten regulator obrotów wypiąć? Czy te dwa przewody od silnika wpiąć od razu, w przewód zasilający?
  • #6
    slaw777
    Level 11  
    Pedros050 wrote:
    Sprawdź na czym jest ta regulacja tyrystor czy triak jest pod radiatorem?

    Parkside PWS 125 F5 - Szlifierka kątowa nie działa.
    Parkside PWS 125 F5 - Szlifierka kątowa nie działa.
    Nie wiem czy to triak?, zrobiłem zdjęcia powyżej.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Albape wrote:
    Szczotki sprawdz moze

    Szczotki w porządku.
  • #7
    Pedros050
    Level 43  
    slaw777 wrote:
    Nie wiem czy to triak?

    To jest układ sterujący. A mnie chodziło co jest pod radiatorem obok rezystora nastawnego.
  • #9
    slaw777
    Level 11  
    mietek654 wrote:
    Odłącz przewody silnika i podłącz zwykłą żarówkę triak prawdopodobnie będzie sprawny...

    Żarówka nie świeci ( odłączone przewody z silnika i podpięte do żarówki)
  • #11
    krakarak
    Level 41  
    W tego typu sterownikach często traci pojemność ten żółty kondensator. Sprawdź też ciągłość szarego przewodu, bo coś taki poogryzany...
  • #12
    slaw777
    Level 11  
    mietek654 wrote:
    Do czego jest podłączony czerwony i czarny przewód?

    Do płytki są podłączone. Wypiąłem tyle 2 przewody niebieskie z silnika i w ich miejsce wpiąłem żarówkę

    Dodano po 7 [minuty]:

    krakarak wrote:
    Sprawdź też ciągłość szarego przewodu, bo coś taki poogryzany...

    Jest ciągłość.
    krakarak wrote:
    W tego typu sterownikach często traci pojemność ten żółty kondensator.

    Jak go sprawdzić? , wylutować z układu i podłączyć do niego na chwile baterie?
  • #14
    krakarak
    Level 41  
    slaw777 wrote:
    mietek654 wrote:
    Do czego jest podłączony czerwony i czarny przewód?

    Do płytki są podłączone...

    Dowcip?...
    Przewód ma 2 końce, te wlutowane w płytkę od biedy widać, lecz drugiego końca już nie.
    - masz napięcie zasilające układ scalony?
    - przyjrzyj się ścieżkom i lutowaniu np. z potencjometrem - jest pewny styk?

    Dodano po 6 [minuty]:

    slaw777 wrote:
    krakarak wrote:
    W tego typu sterownikach często traci pojemność ten żółty kondensator.

    Jak go sprawdzić? , wylutować z układu i podłą do niego na chwile baterie?

    Baterią nie.
    Miernikiem pojemności a najlepiej wymianą na nowy i pewny.
  • #15
    slaw777
    Level 11  
    mietek654 wrote:
    Do czego jest podłączony czerwony i czarny przewód?

    a więc tak, czerwony przewód jego drugi koniec idzie bezpośrednio do wtyczki, z kolei czarny tez idzie bezpośrednio do wtyczki do zacisku zerowego.
    Szary idzie z wtyczki poprzez włącznik i szarym idzie do płytki.
    Może lepiej zrobię dokładniejsze zdjęcia, jak te przewody idą.
  • #16
    krakarak
    Level 41  
    slaw777 wrote:
    Może lepiej zrobię dokładniejsze zdjęcia, jak te przewody idą.

    Może jednak lepiej rozrysuj to...
  • #17
    mietek654
    Level 27  
    Podłączone jest więc dobrze, możesz spróbować po sprawdzać ciągłość ścieżek jak kolega wyżej pisał.Potencjometr możesz nawet zewrzeć na próbę, (z podłączona żarówką) i to raczej na tyle co można zrobić z tym regulatorem bo, jak widać na zdjęciu sterownik ma starte numery...Sprawdź jeszcze czy, ten rezystor z napisem 0 ma zwarcie.
  • #18
    mczapski
    Level 39  
    Na ostatnim zdjęciu widzimy w prawym górnym narożniku cztery punkty lutownicze. Do drugiego od brzegu przylutowany przewód niebieski zasilający silnik. Dobrze byłoby zbadać jaki efekt da połączenie drugiego i trzeciego punktu lutowniczego. Uwaga niebezpieczne napięcie.
    Lub zwyczajnie połączenie przewodu czerwonego z przywołanym niebieskim. Coś marnie wyglądają mi okolice lutowania przewodu czarnego. Być może tam są uszkodzone ścieżki.
  • #19
    slaw777
    Level 11  
    mczapski wrote:
    Coś marnie wyglądają mi okolice lutowania przewodu czarnego

    Czarny przewód już jest wlutowany.

    Dodano po 10 [minuty]:

    mczapski wrote:
    Dobrze byłoby zbadać jaki efekt da połączenie drugiego i trzeciego punktu lutowniczego. Uwaga niebezpieczne napięcie.
    Lub zwyczajnie połączenie przewodu czerwonego z przywołanym niebieskim.

    Nie uszkodzi podzespołow na płytce takie zmostkowanie dwóch przewodów?
  • #21
    slaw777
    Level 11  
    mczapski wrote:
    Lub zwyczajnie połączenie przewodu czerwonego z przywołanym niebieskim

    Niebieski przewód odlutować od płytki i czerwony odlutować od płytki i razem je zlutować?
  • #23
    mczapski
    Level 39  
    slaw777 wrote:
    Niebieski przewód odlutować od płytki i czerwony odlutować od płytki i razem je zlutować?

    Nic nie musisz odlutowywać. W ten sposób bocznikujesz triaka, czyli jakby zastępujesz i zarazem stwierdzisz czy sprawcą kłopotu jest regulator. Oczywiście ładniej byłoby dokonać pomiarów wielkości elektrycznych ale kolega nie czuje się na siłach więc próbujmy zastepczo.
  • #24
    slaw777
    Level 11  
    Odlutowałem przewody niebieski i czerwony i je połączyłem szlifierka działa. Zastanawiam się tylko czy ona ma wolny start, czy tez to jest pominięte?, to tak jakbym podpinał przewody od silnika te dwa koloru niebieskiego bezpośrednio w przewód zasilający?.
    Pomiary można było by porobić ale musiał bym tego triaka odlutować z układu i sprawdzić jego cenę, bo nie wiem czy gra warta świeczki.
  • #25
    mietek654
    Level 27  
    Nie masz soft startu bo regulator został pominięty więc niebieskie przewody możesz odłączyć.Jeżeli nie zależy ci na regulacji obrotów, to soft start można kupić za około 20zł.
  • #26
    slaw777
    Level 11  
    To równie dobrze te dwa przewody niebieskie wychodzące z silnika szlifierki wpinam bezpośrednio do sieci i ma to samo, plus soft start zastosować i tamtą płytkę całkiem wyrzucić.
  • #27
    krakarak
    Level 41  
    Wymień żółty kondensator i popraw luty a będzie ok.
  • #28
    mczapski
    Level 39  
    Skoro są takie dylematy to po co było brać się za to urządzenie? Na płytce zamontowano raptem chyba z 12 elementów z czego przynajmiej 8 pewnych a mamy trzy dni debaty i prawie zero efektów. Teraz (uprzednio także) trzeba chwycić do garści miernik i wyciągać jakieś wnioski. Nie ma tam żadnego soft startu lecz regulacja mocy . Właściwie należy stwierdzić czy bramka triaka jest zasilona a jeśli nie to gdzie występuje uszkodzenie.

    Code: fortran
    Log in, to see the code


    Zależy jakie parametry będziemy badali oraz czy badamy układ, czy element. Ale idźmy do przodu zamiast dywagować bez końca.
  • #29
    slaw777
    Level 11  
    Kolego mczapski wiem dokladnie, że pomiary trzeba zrobić, liczyłem tylko na jakąs podpowiedż na jaki element na płytce zwrócić szczególnie uwagę, teraz juz wiem. Poza tym aby pomiar był wiarygodny warto było by odlutować go z układu.
  • #30
    krakarak
    Level 41  
    Ja pierdziu... Kolego slaw777, problem jest w tym, że ty w zasadzie to nic nie robisz, by naprawić szlifierkę...
    Te kilka bzdzin, które są na płytce można sprawdzić i ocenić ich sprawność bez wylutu.
    Przylutuj 2 przewody jako przedłużacz do końcówek kondensatora elektrolitycznego, do nich miernik ustawiony na pomiar napięcia, podłącz szlifierkę do 230V i podaj jakie napięcie pokazuje miernik.
    To jest zasilanie układu, jego brak lub niska wartość uniemożliwia poprawną pracę.
    Czy to tak trudno zrobić?...

    Zostawiam kolegów z tym niebagatelnym uszkodzeniem naprawianym siłą woli i postami na forum... Ja muszę łyknąć melissy...