Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Citroen Berlingo 1,9 - Przekłamuje prędkościomierz

Maciej_30 08 Apr 2022 19:25 450 19
  • #1
    Maciej_30
    Level 17  
    Wymieniłem uszkodzony czujnik prędkości i teraz zaniża wskazanie jakieś 10%. Na starym czujniku pokazywał właściwą prędkość, ale często nie pokazywał wcale. Dlatego został wymieniony. Czy to się jakoś koryguje, lub kalibruje?
  • #2
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Raczej był jeden typ czujnika na skrzyni biegów. Zwróciłbym uwagę na jakość wykonania nowego czujnika, bo się spotkałem z tym że nowy wytrzymał tydzień i trzeba było z powrotem wymieniać na oryginał (który był sprawny). Wiem że dostęp do wymiany jest bardzo trudny, a wymieniałem go siedząc w studzience kanalizacyjnej.
  • #4
    Maciej_30
    Level 17  
    Też wydaje mi się że to tylko impulsator. Co najwyżej może być inna liczba impulsów na jeden obrót. Ale z tego co ustaliłem, to chyba jest jeden typ, więc powinien każdy działać tak samo. Jednak widać różnicę. Często przejeżdżam obok przydrożnego radaru i widzę, że teraz jest widoczna różnica we wskazaniach. Poza tym jak porównywałem położenie obrotomierza i prędkościomierza na piątym biegu, to były synchroniczne. Teraz wskazówka prędkości wyraźnie jest w tyle.

    Wymienić było łatwo - od góry.
  • #6
    Jacdiag
    Level 27  
    Maciej_30 wrote:
    teraz zaniża wskazanie jakieś 10%. Na starym czujniku pokazywał właściwą prędkość, ale
    A te procenty to na podstawie jakich "badań"
    Standardem jest, że prędkościomierze w samochodach zawyżają wskazania. W moim samochodzie licznik wyświetla 60, "Yanosik" 55, a "navitel" 54.
  • #7
    Anonymous
    Level 1  
  • #8
    Maciej_30
    Level 17  
    Zębatka jest taka sama. Inna ilość zębów to inna średnica, nie dało by się go włożyć.
    Czy ktoś wie jak jest ten czujnik zbudowany? Jest tam halotron, czy transoptor?
  • #10
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    A czy wymiana czujnika nie zbiegła się przypadkiem w czasie ze zmianą opon z zimowych na letnie?
  • #11
    Anonymous
    Level 1  
  • #12
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Youri124 wrote:
    Jesli rzeczywiście zaniża (wskazuje predkosc niższa niz rzeczywista), to nie jest dobrze.


    Zaniża to za dużo powiedziane , autor nie wzorcował swojej prędkości względem innego auta lub gps na poprzednim czujniku.
    Bicie piany i nic więcej.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Mi w mazdzie 2 też zaniża i to o 20 km/h w porównaniu do poprzednich opon. Tak się dzieje niestety. WIem z gps i dwóch przydrożnych wyświetlaczy prędkości.

    Jak masz taki to podjedz pod niego i ci wyświetli.
  • #13
    Gerri
    Mercedes specialist
    Youri124 wrote:
    Z prawnego punktu widzenia prędkościomierz nie ma prawa wskazywać prędkości niższej, niz rzeczywista. Dlatego WSZYSTKIE ja zawyżają mniej lub więcej (do 10%).

    W pierwszej części masz rację - w drugiej niekoniecznie.
    Otóż jest ustawa Unii Europejskiej regulująca ten temat. Pomijając rzeczy mało ciekawe jest wzór na prędkość pokazywaną i rzeczywistą, gdzie V1 to prędkość pokazywana na liczniku, a V2 prędkość rzeczywista.

    0≦(V1-V2)≦0,1V2+4km/h

    Czyli jeżeli szybkościomierz pokazuje V1 = 60, a rzeczywista jest V2 = 55 to mamy:
    0≦5≦9,5
    Czyli wszystko jest zgodne z prawem.
    Youri124 wrote:
    Dlatego WSZYSTKIE ja zawyżają mniej lub więcej (do 10%).

    Jak również można zauważyć, jeżeli obie prędkości (wskazywana i rzeczywista) będą takie same, to wzór będzie dalej spełniony.
    Maciej_30 wrote:
    Czy to się jakoś koryguje, lub kalibruje?

    Miałem jakiś czas temu Citroena C4 (niby też PSA) i tam była możliwość korekcji przy pomocy DiagBoxa. Dało się tak ustawić, że pokazywało DOKŁADNIE tak, jak prędkość rzeczywista.
  • #14
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Maciej_30 wrote:
    Wymienić było łatwo - od góry.

    W 2.0 HDi turbina znajduje się z tyłu silnika u jego dołu, gdzie blisko przechodzi półoś napędowa. Dodatkowo rury od powietrza, kolektory wydechowe i EGR, wszystko upchane tak że do niczego nie ma dojścia. Silnik z resztą pochylony do tyłu, zastanawiam się czy wychodziły wersje z kierownicą po prawej stronie bo by serwa hamulcowego nie upchnęli.
    Maciej_30 wrote:
    Czy ktoś wie jak jest ten czujnik zbudowany? Jest tam halotron, czy transoptor?

    Raczej halotron oraz namagnesowany pierścień ferrytowy. Chciałem rozebrać uszkodzony ale nie było na to czasu.
    Warto byłoby sprawdzić ile impulsów na obrót generuje oryginalny czujnik, a ile ten wadliwy. Różnica 10% to tak jakby czujnik nie wykrywał jednego impulsu na 10, albo koło magnesowe miało 18 pól zamiast 20.
  • #15
    Anonymous
    Level 1  
  • #16
    Maciej_30
    Level 17  
    Jeżeli można to skorygować przy pomocy oprogramowania PSA, to spróbuję to zrobić.

    "Miałem jakiś czas temu Citroena C4 (niby też PSA) i tam była możliwość korekcji przy pomocy DiagBoxa. Dało się tak ustawić, że pokazywało DOKŁADNIE tak, jak prędkość rzeczywista."
  • #17
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Wpadł mi w ręce ten uszkodzony „zamiennik” czujnika:
    Citroen Berlingo 1,9 - Przekłamuje prędkościomierz
    Po rozebraniu okazało się że czujnik jest tragicznie wykonany, tj. wirnik z magnesem ma ogromne luzy w plastikowych panewkach, poza tym hallotron został umieszczony tak blisko że jego obudowa została zeszlifowana przez pierścień magnetyczny. Czujnik pracuje w oleju, uszczelniony jest jedynie płaską uszczelką gumową do obudowy ściśniętej na zatrzaski. W sumie nie jest konieczna wymiana zębatki (19 zębów) gdyż ta jest zakończona otworem na kwadrat linki.
    Citroen Berlingo 1,9 - Przekłamuje prędkościomierz Citroen Berlingo 1,9 - Przekłamuje prędkościomierz Citroen Berlingo 1,9 - Przekłamuje prędkościomierz
    Wyszło że koło magnesowe w tym czujniku daje 16 impulsów na obrót, więc jeśli ten czujnik był miał tyle samo impulsów na obrót co w oryginale fabrycznym, to w wadliwym czujniku autora tematu może być 14 lub 15 impulsów na obrót.

    Jak się skończył temat złego wskazania licznika? Został wymieniony czujnik na inny? Czy została dokonana sekcja zwłok oryginału fabrycznego?
  • #18
    Maciej_30
    Level 17  
    Stary oryginalny czujnik jest zalany żywicą, więc jego rozebranie i zbadanie będzie kłopotliwe.
    Błąd wskazania potwierdza pomiar dystansu, jak również porównanie ze wskazaniem prędkości GPS. Zawsze wychodzi różnica 10%.

    Padł mi komputer na którym było zainstalowane oprogramowanie PSA. Chwilowo nie mam czasu się tym zajmować. Jak będą jakieś postępy w spawie, to napiszę.
  • #19
    Maciej_30
    Level 17  
    Niestety nie da się tego skorygować. Oprogramowanie diagnostyczne PSA nie ma takiej opcji. Konsultowałem to też z ludźmi zajmującymi się zawodowo grzebaniem w oprogramowaniu tego typu samochodów i też twierdzą, że tego się nie zmienia. Wychodzi na to, że nowy czujnik jest wadliwy.
  • #20
    Maciej_30
    Level 17  
    W temacie to chyba wszystko.