Dzień dobry,
Proszę o poradę i wskazówki, jak skontrolować poprawność załączania wentylatora chłodnicy przy uruchomionej klimatyzacji. Samochód (Punto evo 1.4 8V) z klimatyzacją manualną miał niedawno wymienianą chłodnicę klimatyzacji, ponieważ stara była rozszczelniona. Klimatyzacja niby działa, ale z kratek nie leci bardzo mroźne powietrze. Zauważyłem, że po uruchomieniu klimatyzacji nie załącza się od razu wentylator chłodnicy, stąd moje przypuszczenia natury problemu kieruję na problem z uruchamianiem wentylatora chłodnicy na wolnym biegu i niewystarczającego schładzania skraplacza.
Co sprawdzone i zauważone:
- po uruchomieniu zimnego silnika (temp. na zewnątrz około 16 stopni) i załączeniu od razu klimatyzacji, wentylator chłodnicy nie startuje od razu tylko załącza się cyklicznie, po czym wyłącza się,
- zmierzona rezystancja na pinach od rezystora 1. biegu wentylatora chłodnicy (wynik 1.0 Ohm, rezystancja przewodów multimetru 0.3 Ohm),
- napięcie na odłączonym wtyku pojawia się cyklicznie (13.9 V),
- pomiar napięcia w skrzynce bezpieczników pomiędzy przewodami białym i brązowym: 0 V - gdy wentylator nie pracuje, 9.6 V w chwili startu wentylatora i spada po chwili do 5.5 V, gdy wentylator się rozkręci,
- rurki od klimatyzacji: jedna gorąca, druga bardzo zimna,
- nie posiadam MES ani komputera diagnostycznego.
Czy można jeszcze jakoś sprawdzić, czy ten wentylator pracuje prawidłowo (pytam, bo wielu ludzi uważa, że powinien od razu startować na wolnym biegu).
Proszę o poradę i wskazówki, jak skontrolować poprawność załączania wentylatora chłodnicy przy uruchomionej klimatyzacji. Samochód (Punto evo 1.4 8V) z klimatyzacją manualną miał niedawno wymienianą chłodnicę klimatyzacji, ponieważ stara była rozszczelniona. Klimatyzacja niby działa, ale z kratek nie leci bardzo mroźne powietrze. Zauważyłem, że po uruchomieniu klimatyzacji nie załącza się od razu wentylator chłodnicy, stąd moje przypuszczenia natury problemu kieruję na problem z uruchamianiem wentylatora chłodnicy na wolnym biegu i niewystarczającego schładzania skraplacza.
Co sprawdzone i zauważone:
- po uruchomieniu zimnego silnika (temp. na zewnątrz około 16 stopni) i załączeniu od razu klimatyzacji, wentylator chłodnicy nie startuje od razu tylko załącza się cyklicznie, po czym wyłącza się,
- zmierzona rezystancja na pinach od rezystora 1. biegu wentylatora chłodnicy (wynik 1.0 Ohm, rezystancja przewodów multimetru 0.3 Ohm),
- napięcie na odłączonym wtyku pojawia się cyklicznie (13.9 V),
- pomiar napięcia w skrzynce bezpieczników pomiędzy przewodami białym i brązowym: 0 V - gdy wentylator nie pracuje, 9.6 V w chwili startu wentylatora i spada po chwili do 5.5 V, gdy wentylator się rozkręci,
- rurki od klimatyzacji: jedna gorąca, druga bardzo zimna,
- nie posiadam MES ani komputera diagnostycznego.
Czy można jeszcze jakoś sprawdzić, czy ten wentylator pracuje prawidłowo (pytam, bo wielu ludzi uważa, że powinien od razu startować na wolnym biegu).
