Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat.

MM47 01 May 2022 12:18 1674 11
  • Urządzenie powstało z potrzeby sterowania 2 zestawami żarówek w lampie sufitowej a do dyspozycji były tylko 2 przewody.
    Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat.
    Na aliexpress zakupiłem zestaw; nadajnik + odbiornik, obudowa, pilot za ok. 35pln.
    Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat.
    Dodatkowo potrzebny jest podwójny włącznik chwilowy (dzwonkowy) oraz części do budowy odbiornika. Odpadało zastosowanie 2 kanałowego odbiornika radiowego z przekaźnikami i zasilaczem z powodu rozmiarów i powstał taki schemat.
    Schemat:
    Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat. Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat. Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat. Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat. Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat. Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat. Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat. Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat.
    W odbiorniku zastosowałem zasilacz kondensatorowy z mostkiem prostowniczym smd od strony ścieżek, triaki 4A600V w zupełności wystarczą do zasilania kilku żarówek led, optotriaki przełączane w zerze MOC 3063 (prąd sterowania 5mA), odbiornik radiowy jest 4 kanałowy i który kanał będzie sterował triak wybieramy przez zwarcie lutem wyprowadzenia z odbiornika z obwodem sterowania triaka. Odbiornik jest umieszczony w obudowie lampy.
    Cały odbiornik jest połączony galwanicznie z siecią 230v i musi być umieszczony w obudowie a przy uruchamianiu trzeba zachować szczególną ostrożność. Nadajnik jest 4 kanałowy i zasilany baterią 12V , który kanał sterujemy wybieramy przez podłączenie odpowiednich wyprowadzeń zgodnych z tymi jakie ustawiliśmy w odbiorniku, umieszczamy go w miejscu dawnego włącznika (przewody w gnieździe włącznika należy połączyć tak aby w lampie było napięcie 230V) lub w innym dowolnym do 20metrów. Pilot jest dodatkowym urządzeniem sterującym. Rejestracja nadajnika polega na 2 krotnym naciśnięciu przycisku na płytce odbiornika ( po każdym naciśnięciu zapala się led na odbiorniku) następnie naciskamy dowolny przycisk na nadajniku, po prawidłowym zarejestrowaniu nadajnika mignie dioda led na odbiorniku i cała procedura zakończona, tak samo postępujemy z pilotem. Rejestrują się wszystkie kanały. Piloty odpowiednie do tego sterownika można kupić również na polskim portalu aukcyjnym u sprzedawcy " electro_24" po 9pln. Anteny do odbiornika i nadajnika wykonujemy z odcinka drutu w izolacji o długości ok. 16,6cm nakręconego na wiertle o średnicy ok. 4-5 mm.
    Do każdego odbiornika można zarejestrować kilka nadajników i pilotów, piloty można rejestrować do kilku odbiorników i tym samym jednym nadajnikiem czy pilotem można sterować różnymi przyciskami inne odbiorniki.
    I to by było na tyle.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    MM47
    Level 12  
    Offline 
    MM47 wrote 65 posts with rating 252, helped 0 times. Live in city Włocławek. Been with us since 2006 year.
  • #2
    szymon122
    Level 38  
    Ważne, że udało się zrealizować cel. Niemniej jednak obecnie aliexpress dostarcza inne cuda:

    Przekaźnik dwukanałowy WiFi / Zigbee do którego podłączymy żarówki. Do tego na ścianę przycisk z dwoma klawiszami i identycznym sposobem komunikacji. Wystarczy przewody połączyć tak żeby na suficie i na ścianie mieć stałe zero i fazę.

    Jeśli "sparujemy" jedno z drugim to efekt będzie ten sam a wartością dodaną będzie możliwość sterowania przez telefon oraz ogólna Automatyka budynkowa.
  • #3
    tmf
    Moderator of Microcontroller designs
    Bardzo fajny projekt. Tak przy okazji - wydaje się, że można zrezygnować z tych dwóch optotriaków - masę układu można połączyć na stałe z N, optoizolacja ma sens tylko ze względów bezpieczeństwa i dla odizolowania części niskonapięciowej. Skoro tu masz wszystko zamknięte w jednej przestrzeni, a użytkownik nie dotyka żadnego elementu układu, to można z niej zrezygnować. Ale ważne, że wszystko działa zgodnie z założeniami.
  • #4
    pikarel
    Level 34  
    Bardzo klarownie wykonany układ, podoba mi się, więc plus również ode mnie.
    tmf wrote:
    (...) wydaje się, że można zrezygnować z tych dwóch optotriaków - masę układu można połączyć na stałe z N (...)

    Nie można z kilku powodów:
    -na schemacie widać wyraźnie mostek prostowniczy w układzie zasilania, więc szyna N nie jest masą układu elektronicznego
    -triaki użyte w układzie potrzebują dosć znacznego prądu bramki 40-70 mA, w sumie około 100 mA, a tego nie jest w stanie zapewnić zasilacz "kondensatorowy".

    Optotriak to swoisty wzmacniacz sterujący dla triaka, umożliwia przepływ prądu sterującego bramki aż do 1 A, prąd ten zapewnia rezystor 330Ω dołączony wprost do A1 triaka.
    Poprawne sterowanie optotriaka zapewnia stan logiczny o wydajności prądowej 2 mA lub więcej.
  • #5
    krzbor
    Level 23  
    szymon122 wrote:
    Wystarczy przewody połączyć tak żeby na suficie i na ścianie mieć stałe zero i fazę.
    W starych instalacjach spełnienie tego wymogu nie będzie możliwe. W wyłączniku po prostu nie ma zera, gdyż odcina on wyłącznie fazę. Zastosowana bateryjka rozwiązuje problem.
  • #7
    MM47
    Level 12  
    Starałem się wykonać układ prosty, tani, powtarzalny, łatwy w montażu i uruchomieniu, nie jest to inteligentny dom ale może ćwierć. Nie wszędzie jest dostęp do Wi-Fi. Przy zastosowaniu optotriaków kierowałem się wydajnością prądową wyjść modułu radiowego, przy braku danych przyjąłem wartość ok. 10mA kierując się schematem ze strony sprzedawcy, gdzie wyjścia sterują diodą led i tym co pisał w poście "pikarel".
    Przedstawię jeszcze układ próbny do przełącznika bistabilnego, może to być włącznik schodowy lub krzyżowy jest tylko pytanie, jak długo wytrzyma bateria. W moim układzie działa już ok. miesiąc. Układ znalazłem w sieci i go trochę zmodyfikowałem na potrzeby nadajnika, schemat jest na rys.1
    Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat.
  • #8
    tmf
    Moderator of Microcontroller designs
    pikarel wrote:
    -triaki użyte w układzie potrzebują dosć znacznego prądu bramki 40-70 mA, w sumie około 100 mA, a tego nie jest w stanie zapewnić zasilacz "kondensatorowy".

    To tylko prąd chwilowy, poza tym można użyć triaków z czułą bramką, dla takich triaków prądy wyzwalania to 5-10 mA max.
  • #9
    pikarel
    Level 34  
    tmf wrote:
    pikarel wrote:
    -triaki użyte w układzie potrzebują dosć znacznego prądu bramki 40-70 mA, w sumie około 100 mA, a tego nie jest w stanie zapewnić zasilacz "kondensatorowy".

    To tylko prąd chwilowy, poza tym można użyć triaków z czułą bramką, dla takich triaków prądy wyzwalania to 5-10 mA max.

    To nie jest prąd chwilowy, przecież odbiornik wystawia stan wysoki aż do jego wyłączenia, to nie są impulsy.
    Autor urządzenia zdecydował się na zastosowanie rozwiązania sprawdzonego i pewnego, nie kierował się zasadą chińskiego księgowego, lecz inżyniera.
    Jeśli coś robi się dobrze - to takie urządzenie działa wiecznie, nie jest celowo wyżyłowane i nie pracuje na granicy uszkodzenia, które przy "wyżyłowanych" warunkach w końcu nastąpi, najczęściej w trakcie kolejnego załączenia.
    Na to właśnie liczą producenci takich bubli - na ruch w interesie.

    Robiąc dowolne urządzenie dla własnego użytku robi się je po to, aby działało bezawaryjnie i bezterminowo - i tak właśnie postąpił autor tematu.
    Jeśli zakupiony moduł odbiornika jest zaprojektowany i wykonany poprawnie, bez mody na "postarzanie" - to urządzenie może takim być - działającym dłuugo.
    Oszczędności zostawmy dla urządzeń testowych, dla zabawy i do nauki, gdzie trwałość i długowieczność nie jest priorytetem.
  • #11
    excray
    Level 40  
    pikarel wrote:
    To nie jest prąd chwilowy, przecież odbiornik wystawia stan wysoki aż do jego wyłączenia, to nie są impulsy.
    Autor urządzenia zdecydował się na zastosowanie rozwiązania sprawdzonego i pewnego, nie kierował się zasadą chińskiego księgowego, lecz inżyniera.

    Jakieś herezje kolego piszesz. Triak wysterowany nie wymaga dalszego podtrzymywania bramki. I nie jest to żadna "chińska sztuczka" aby załączać go za pomocą impulsu. Nawet w notach katalogowych masz często podaną wartość czasu ile taki impuls powinien trwać. Dobrze skonstruowany układ będzie pobierać śladowe ilości energii. Na ten przykład robiłem taki włącznik dotykowy do lampki ledowej łączony szeregowo z lampką i na "stendbaju" układ pobiera tam mało prądu, że nawet ledy się nie żarzyły:
  • #12
    pikarel
    Level 34  
    tmf wrote:
    O czym piszesz? Przecież to normalna aplikacja dla triaka:
    Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat.
    Podobnie w nocie z STM:
    Jak zrobić pilota do lampy sufitowej? Załączam schemat.

    Omawiamy konstrukcję z tematu, nie cały internet.
    excray wrote:
    pikarel wrote:
    To nie jest prąd chwilowy, przecież odbiornik wystawia stan wysoki aż do jego wyłączenia, to nie są impulsy.
    Autor urządzenia zdecydował się na zastosowanie rozwiązania sprawdzonego i pewnego, nie kierował się zasadą chińskiego księgowego, lecz inżyniera.

    Jakieś herezje kolego piszesz. Triak wysterowany nie wymaga dalszego podtrzymywania bramki.(...)

    Napiszę to samo, co wyżej: omawiamy konstrukcję z tematu, z zastosowaniem odbiornika, który steruje stanem, nie impulsem synchronizowanym siecią.
    Staram się patrzeć na schematy i czytać teksty autora tematu ze zrozumieniem, czego i Wam życzę.
    Przyjemnej majówki też.