Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wybór optymalnych rozwiązań do stworzenia głośnika przenośnego.

paw1470 02 May 2022 14:37 342 21
  • #1
    paw1470
    Level 17  
    Robi się ciepło i muszę skończyć składać głośnik bezprzewodowy. Jako bazę wykorzystałem centralny z zestawu Genius 5050. Wzmacniaczem będzie TDA2030A z chin. Zasilanie z 4 ogniw 18650. Teraz muszę rozwiązać kilka problemów tak żeby ktoś nie miał jeszcze większych problemów.

    1. Chcę żeby napięcie na żadnym akumulatorze nie przekroczyło 4.15 V. Więcej nie ma sensu. Wszystkie balansery zaczynają działać od 4.2 V. Przy zużytych ogniwach mogą nawet nie zacząć działać. Jak ktoś postanowi nie odłączać od zasilania to może się źle skończyć jak jeden z akumulatorów ulegnie degradacji. To ma być bezpieczne bo nie jest dla mnie.
    Co będzie przewodzić tylko przy napięciu powyżej 4.1? Myślałem o diodach Zenera uzupełnionych diodami o małym spadku napięcia. Prąd ładowania nie będzie duży. Może coś z diodą Zenera i tranzystorem żeby zwiększyć dopuszczalną moc.



    2. Jaka jest poprawna wartość rezystorów sumujących sygnał stereo do mono? Widziałem 33-100, 220-470, 1-4.7k. Nawet potencjometr 1-10k.

    3. Oryginalne kondensatory na płytce wzmacniacza to 100uF/16V na wejściu i 470uF/16V na głośniku. Na wejściu wymieniłem na 100uF/25V i dołożyłem 2200uF. Wyjściowy zostawiłem bo napięcie zasilania powinno być zawsze poniżej 16V. Na schemacie jest 2200uF. Warto zmienić czy najpierw sprawdzić jaki będzie efekt?

    4. Jak umyć szmatę która jest z przodu głośnika? Nie mogę zdjąć bo jest na plastikowej ramce a ramka jest wklejona. Nie mogę rozpuścić kleju bez uszkadzania ramki. Nie przewidzieli że ktoś będzie chciał rozbierać.
  • #2
    humbel
    Level 26  
    1. Kup BMS
    2. Jeśli sumujesz sygnały po wzmocnieniu puść każdy z osobna przez rezystor 1k i będzie banglać.
    3.
    paw1470 wrote:
    Wzmacniaczem będzie TDA2030A z chin

    Zmiana kondziaszków nic tu nie pomoże, różnicy nie usłyszysz. Zwłaszcza na centralu, który ma głośniki szerokopasmowe.
    Lepiej byłoby wsadzić tu TPA3116, wstaje od niższych napięć a różnicy w dźwięku nie usłyszysz przy takim zastosowaniu.
    4. Ta "szmata" to inaczej mówiąc maskownica, są specjalne preparaty do czyszczenia ich - polecam w formie pianki.
  • #3
    paw1470
    Level 17  
    1. BMS zaczyna działać od napięcia 4.2 V. Może być nawet 4.25 V. Nie potrzebuję takich napięć. Ładowanie szeregowo do niższego napięcia spowoduje różnice w napięciach. Jedne ogniwa będą przeładowane a inne niedoładowane. Chcę mieć coś poniżej standardowych napięć. Wiem że są wersje do 4.19 V ale nie są popularne i większość sprzedawców nawet nie wie o co chodzi. Najtańszy prosty układ balansera który można dostać uruchamia się przy około 4.2 V i rozładowuje prądem koło 80 mA przy przekroczeniu napięcia. Chcę mieć coś takiego ale z napięciem 4.05 - 4.15. Nikt nie będzie używał głośnika przez cały czas. Bez sensu trzymać na nim 4.2 V. Na nowych ogniwach to nie problem ale nie ma pewności jak się zachowa po kilku latach. Wolę wybrać bezpieczniejszą wersję. Jeżeli się nie uda to użyję gotowe rozwiązania. Aktualnie pytam czy da się zrobić.

    2. Wersje rezystora są różne. Dlatego pytam co najlepsze. Dam 100 albo 10k to też powinno działać. Chciałbym wiedzieć jakie są teoretyczne różnice w działaniu.

    3. Na zasilaniu dałem większe napięcie i dołożyłem większy żeby ograniczyć skoki napięcia. Na akumulatorach nie powinno mieć znaczenia ale zwiększyłem dla pewności.
    Jeżeli dla wyjścia też nie ma znaczenia to dlaczego jest?

    4. Brakowało mi słowa. Skończę składać to będę myślał czym to czyścić. Zostało zrobienie kilku otworów i obecnie nie ma sensu. Pianki widzę do tapicerki. Kiedyś u rodziców widziałem do dywanów ale podobno słabo działało.
  • #4
    humbel
    Level 26  
    1.
    paw1470 wrote:
    - Jedne ogniwa będą przeładowane a inne niedoładowane.
    - Bez sensu trzymać na nim 4.2 V. Na nowych ogniwach to nie problem ale nie ma pewności jak się zachowa po kilku latach.

    Do tego właśnie służy BMS, żeby ładować ogniwa symetrycznie. BMS zarządza "zdrowiem" baterii a nie ich stabilizacją do danego poziomu, a od konfiguracji pakietu zależy jakie napięcie uzyskasz na wyjściu. Uzyskane napięcie puść przez stabilizator jeśli chcesz niższe. Nie rozumiem w czym tkwi problem w twoim przypadku.
    2. Chodzi żeby puścić sygnał przez dzielnik napięcia, sumując sygnały podwajasz ich amplitude = coś upalisz. 2 rezystory w szeregu na każdy kanał załatwiają sprawe w większości przypadków. Są zaawansowane układy sprowadzające sygnał stereo do mono, ale czy jest sens się w to bawić przy głośniku samoróbce?
    3.
    paw1470 wrote:
    Na zasilaniu dałem większe napięcie i dołożyłem większy żeby ograniczyć skoki napięcia.

    -Sensownie
    Kondensator na wyjściu to zapewne filtr górnoprzepustowy, po co ma siać pełnym pasmem skoro UNO nie usłyszysz DUE głośnik tego nie przeniesie.
  • #5
    jarek_lnx
    Level 43  
    Balancer o dowolnym (regulowanym rezystorami) napięciu możesz zrobić na TL431

    Wybór optymalnych rozwiązań do stworzenia głośnika przenośnego.

    Sprawdź najpierw jak ten głośnik gra, żeby to nie była praca na marne.

    Dodano po 14 [minuty]:

    paw1470 wrote:
    2. Jaka jest poprawna wartość rezystorów sumujących sygnał stereo do mono? Widziałem 33-100, 220-470, 1-4.7k. Nawet potencjometr 1-10k.
    Nie możesz zewrzeć wyjść L i P nie możesz ich też przeciążyć, jeśli źródłem sygnału będzie wyjście liniowe nie schodził bym poniżej 1k, w przypadku wyjścia słuchawkowego można je bardziej obciążać, ale jakość od tego się nie poprawi, wiec nie ma sensu.

    humbel wrote:
    2. Chodzi żeby puścić sygnał przez dzielnik napięcia, sumując sygnały podwajasz ich amplitude = coś upalisz.
    Dziwne teorie, bez rezystorów nie można bo będzie zwarcie, a z rezystorami będzie (Ul+Ur)/2 nie da podwoić.
    humbel wrote:
    Są zaawansowane układy sprowadzające sygnał stereo do mono, ale czy jest sens się w to bawić przy głośniku samoróbce?
    3.
    Ciekawe, jedyny sens istnienia czegoś takiego widzę w tym że do dwóch rezystorów, dodano bufory, na wejściach i wyjściach.
  • #6
    paw1470
    Level 17  
    Głośnik testowałem z innym wzmacniaczem i było ok. Dużo lepiej od marketowych konstrukcji.

    Wiem że mogę zrobić na TL431 ale jest tam dzielnik napięcia który będzie rozładowywał akumulatory. Prąd mały ale chcę tego uniknąć. Myślałem o tym rozwiązaniu i do tego przełącznik który odłączy V+. Jeszcze poczekam z tym rozwiązaniem bo może ktoś wpadnie na coś ciekawszego. Chyba że jest jakiś fajny układ który zastąpi 4 przełączniki jeżeli dostanie napięcie. 4 przekaźniki to za duży rozmiar i cena żeby stosować do włączenia dzielnika napięcia.

    humbel wrote:
    Do tego właśnie służy BMS, żeby ładować ogniwa symetrycznie. BMS zarządza "zdrowiem" baterii a nie ich stabilizacją do danego poziomu, a od konfiguracji pakietu zależy jakie napięcie uzyskasz na wyjściu. Uzyskane napięcie puść przez stabilizator jeśli chcesz niższe. Nie rozumiem w czym tkwi problem w twoim przypadku.

    Problem jest taki że nie potrzebuję pełnego naładowania. 4.2 to napięcie maksymalne dla pewnych przypadków. Po kilku latach ogniwa mogą nie osiągać takiego napięcia. Będą się grzały. Nie wiem ile czasu ktoś będzie używał. Nie wiem w jakich warunkach. Wolę wydłużyć czas bezawaryjnej pracy kosztem 1% czasu grania. Wiem na własnym przykładzie że ładowanie starszych akumulatorów przez chińskie płytki BMS może skończyć się pożarem. Raz zaufałem i nigdy więcej. Wolę bezpieczeństwo niż maksymalną wydajność.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Wiem że nie mogę zwierać. Dlatego zastanawiam się jakie wartości powinienem dać. Źródła będą 2. Gniazdo słuchawkowe telefonu albo płytka z bluetooth. Będzie przełącznik. Tylko że oba źródła stereo. Moc płytki większa od mocy wzmacniacza z telefonu ale dokładnych wartości nigdy nie znalazłem. Pewnie użyję 1k tak jak sugerujesz. Jakość nie musi być jakoś bardzo dobra. Ważne że będzie grało a nie waliło basem.
  • #7
    398216 Usunięty
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Oryginalne kondensatory na płytce wzmacniacza to 100uF/16V na wejściu i 470uF/16V na głośniku. Na wejściu wymieniłem na 100uF/25V i dołożyłem 2200uF. Wyjściowy zostawiłem bo napięcie zasilania powinno być zawsze poniżej 16V. Na schemacie jest 2200uF.
    Na którym schemacie? Chcesz pomocy - dobrze by było by uściślić, bo bez schematu można jedynie domniemywać co masz na myśli, albo jakim schematem się posługujesz.
    humbel wrote:
    Kondensator na wyjściu to zapewne filtr górnoprzepustowy, po co ma siać pełnym pasmem skoro UNO nie usłyszysz DUE głośnik tego nie przeniesie.
    ??? Schemat!!! To właśnie może być wynik domysłów bez poparcia informacji schematem.
    paw1470 wrote:
    Problem jest taki że nie potrzebuję pełnego naładowania. 4.2
    Bo? Ponieważ? Gdyż? Akumulator niedoładowany to krótszy czas pracy - o to Ci chodzi, czy usiłujesz wydłużyć im życie przez nie ładowanie do pełna? Jeśli to drugie, to wątpię, byś zauważył różnicę. Akumulatory typowe (bo są i takie o zwielokrotnionej ilości cykli) wytrzymują 500 PEŁNYCH cykli ładowania - czyli jeśli ładowanie przerwiesz, to nie liczy się cykl a jego część. I też nie jest to (w działaniu) jak nożem uciął, a pojemność zaczyna spadać z kolejnymi ładowaniami, tak, że masz czas na wcześniejsza wymianę ogniw. Pytanie w związku z powyższym - czy uważasz, że 500 cykli to mało? Jeśli tak szukaj ogniw o zwiększonej trwałości - najlepsze maja pop 1500 cykli czyli 3 razy więcej.
    paw1470 wrote:
    Będą się grzały.
    BĘDĄ NAWET JEŚLI OGRANICZYSZ NAPIĘCIE ŁADOWANIA! (tyle, że później) Co zyskasz tym, że zaczną się grzać później? A jak już koniecznie obawiasz się o ew. efekty pirotechniczne to zawsze możesz wstawić wyłącznik bimetaliczny w szereg z akumulatorem. Wyłącznik to koszt kilku złotych a efekt pewny. Nie przegrzejesz ogniw bo nawet przy zwarciu akumulatora odłączy obciążenie, a przy okazji naładowane do pełna akumulatory nie będą działać np. godziny a trzy. Na pewno to nie będzie 1%...
    paw1470 wrote:
    ładowanie starszych akumulatorów przez chińskie płytki BMS
    Jak był uszkodzony to nic dziwnego... Gdyby był sprawny nie doszło by do tego. A skoro był uszkodzony to pytanie kiedy się uszkodził? I czy aby na pewno nie było w tym Twojej (lub użytkownika) winy? Wystarczy dać zbyt wysokie napięcie na wejściu BMS...

    Dodano po 4 [minuty]:

    P.S.
    paw1470 wrote:
    Wersje rezystora są różne. Dlatego pytam co najlepsze.
    Bo różne są źródła sygnału i oporności ich oraz wejść zsumowanych sygnałów. Nie ma jednego idealnego rozwiązania. Pisałem o schemacie?
  • #8
    paw1470
    Level 17  
    398216 Usunięty wrote:
    Na którym schemacie? Chcesz pomocy - dobrze by było by uściślić, bo bez schematu można jedynie domniemywać co masz na myśli, albo jakim schematem się posługujesz.

    2000uF
    https://1.allegroimg.com/s720/033cf4/70dba1d24573bebeb082d14a4751
    2200uF
    https://www.tranzystor.pl/artykuly-i-schematy...oniczny-wzmacniacz-mocy-2x15w-na-tda2030.html
    Mam gotową płytkę z chin. Wszystko jest SMD. Mogę sprawdzić tylko kondensatory bo elektrolityczne. Pytam jakie znaczenie ma taka różnica w wartościach. Nie pytam o konkretny schemat bo widziałem kilka. Wiem że kondensator na głośniku odcina zakres. Tylko czy powinienem zmienić wartość czy nie?

    Nie chodzi o cykle ładowania tylko o utrzymywanie stałego maksymalnego napięcia. Już raz miałem pożar bo BMS dawał więcej niż akumulator mógł uzyskać stanu przy którym sprzęt uważa że jest naładowany. Wina jednego akumulatora a potem poszło od temperatury. Nie chcę utrzymywać pełnego naładowania bo będzie stać przez większość czasu. Ryzyko kolejnego problemu jest minimalne. Nie ma sensu ładować do pełna za każdym razem. Mój laptop nie przekracza 4.05. Litowe nie lubią pełnego naładowania i nadmiernego rozładowania. Chcę uniknąć przeładowania bo nie mam pewności czy ktoś nie będzie ładował cały czas przez kilka lat. Nie chcę przeładowywać i to jest moja decyzja której nie zmienię. Nie ma lepszego pomysłu to będzie na tl431 bo chyba nie uzyskam efektu w inny sposób. BMS dostępne w sklepach nie spełniają jednego z warunków dlatego nie są wystarczające. Będą użyte ale chcę dać coś dodatkowo.

    Planuję ładowanie z USB z wymuszaniem QC. Do tego przetwornica zwiększająca napięcie do odpowiednich wartości. Ograniczenie prądu ładownia do 0.1 C. Czyli jakieś 0.3 A. Od ~4.1 V zbieranie nadmiernego napięcia przez rezystor sterowany tranzystorem. Nie jest to najtańsze rozwiązanie. Nie jest też najwygodniejsze. No ale uniknę maksymalnego napięcia które jest zbędne a po kilku latach będzie miało wpływ. Ilość cykli ładowania pewnie nie przekroczy 100.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Schematów stereo do mono jest dużo. Zawsze jest informacja że ten jest tym dobrym ale nie ma żadnej informacji dlaczego. Co z tego że dam jakiś schemat jeżeli on niczego nie wnosi. Pytam jak to dobrze rozwiązać bo nie znalazłem żadnego jasnego wyjaśnienia. Równie dobrze mogłem użyć przejściówkę z allegro która tylko zwiera.
  • #9
    398216 Usunięty
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Tylko czy powinienem zmienić wartość czy nie?
    A znajdziesz kondensator 2000uF? Nie. Typowa wartość wynikająca z "szeregu" pojemności kondensatorów to 2200uF i tyle w temacie. Szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    Przy okazji:
    humbel wrote:
    Kondensator na wyjściu to zapewne filtr górnoprzepustowy, po co ma siać pełnym pasmem skoro UNO nie usłyszysz DUE głośnik tego nie przeniesie.
    Mamy pewność co do powyższego. Kondensator w szereg z obciążeniem to swego rodzaju filtr, ale na pewno nie gloryfikowałbym jego pojemności tak jak to zrobił Kolega... Jego zwiększenie (co najmniej 2x) pozwala uzyskać niższą częstotliwość przenoszenia - w wypadku zwiększenia tej pojemności o 200uF (2000 vs. 2200) będzie niezauważalne.
    Co do napięcia końcowego ładowania... Sam sobie Kolego przeczysz: z jednej strony budujesz przenośny zestaw nagłośniający (czyli wymagany jest maksymalnie długi czas pracy na jednym ładowaniu) z drugiej ograniczasz pojemność (niewiele, ale jednak) i w roli końcówki mocy dajesz prądożerny TDA 2020 w końcu pisząc że " Ilość cykli ładowania pewnie nie przekroczy 100."... Wybacz, ale odpadłem od ściany. W dodatku ładowanie baterii 4 ogniw z 5V? Z przetwornicy podnoszącej napięcie, która generuje straty? Nie ogarniam. Liczyłeś w ogóle jakie napięcie będzie konieczne do poprawnej pracy ładowarki (nie zależnie czy z BMS czy innej) i czy z portu USB będziesz w stanie uzyskać odpowiedni prąd (zakładając najgorszy scenariusz)? Nie nadążam za Twoim sposobem rozumowania.
  • #10
    paw1470
    Level 17  
    Pytanie o kondensator dotyczyło zmiany 470uF na 2200uF jak jest na schemacie. 2000 czy 2200 to już żadna różnica. Czy umiesz odpowiedzieć jaki wpływ na dźwięk będzie miała ta zmiana? To nie jest zestaw dla audiofila.

    Przenośny zestaw to nie znaczy że ma grać przez cały dzień z maksymalną mocą. Ma cicho grać w tle jak ludzie będą rozmawiać. Jak testowałem z pam8610 to spokojnie kilka godzin grało. Myślę że i cały dzień mogło dać radę. Takiego testu nie zrobiłem bo nie było okazji i chęci. TDA2030 jeszcze nie testowałem. Będzie problem to zmienię na coś innego. Napisałem o wymuszeniu QC czyli zamiast 5 V może być 12. Nie napisałem że to jedyne źródło zasilania. Zakładam 0.3 A podczas ładowania. Wychodzi mi jakieś 5 W. Licząc straty to będzie 6 W. Z 5 V mogę wyciągnąć nawet 10. Wszystko zgodnie z założeniami. Będzie możliwość podłączenia zasilacza 12 V żeby ładować szybciej. Chodzi o to że USB ma każdy a zasilacze trzeba nosić albo szukać. Mogę wbudować ale zostaje problem z kablem. USB jest najwygodniejszym rozwiązaniem.

    Wszystko jest przemyślane i dostosowane do wymagań. Moje wymagania nie muszą się pokrywać z twoimi. Jeżeli naprawdę TDA2030 będzie prądożerny to będę wymieniał.

    Zadałem 4 pytania. Wszystkie inne problemy już są przemyślane.
    1. Nadal nie wiem czy jest jakiś elektroniczny element który będzie działał tylko jeżeli napięcie przekroczy 4.1V. Wiem że mogę dać tl431 ale stałe rozładowywanie przez dzielnik napięcia może być problemem. Trochę bez sensu rozładowywać jeżeli jest wyłączone. Może jest coś w stylu przekaźnika tylko że w jednym małym tanim układzie? Tranzystor w dzielniku napięcia raczej nie będzie działać poprawnie a nie znam nic lepszego podobnych rozmiarów.
    Chcę tak zrobić i to jest mój wybór. Nie musisz się z nim zgadzać.

    2. Na temat stereo do mono wiem tyle co wiedziałem wcześniej. Pewnie dam 1k ale chcę wybrać świadomie. Jak określić poprawną wartość? Można uznać że jedynym źródłem będzie wyjście słuchawkowe telefonu.

    3. Na wejściu dołożyłem kondensator dla pewności bo ten na płytce był mały. Dałem wyższe napięcia bo nie wiem czym będę zasilał. Może coś się zmieni. Niczego nowego się nie dowiedziałem. Nadal nie wiem co da zmiana 470 na 2200. Wymieniać teraz czy testować a potem zmieniać?

    4. Mycie maskownicy pianką. To kurz więc myślę że nie będzie problemów. Tutaj już chyba nie ma czego dodać.
  • #11
    CYRUS2
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Pytanie o kondensator dotyczyło zmiany 470uF na 2200uF jak jest na schemacie. 2000 czy 2200 to już żadna różnica. Czy umiesz odpowiedzieć jaki wpływ na dźwięk będzie miała ta zmiana? To nie jest zestaw dla audiofila.
    Kondensator : 470uF/4Ω dolna częstotliwość przenoszenia to ok.80Hz
    2200uF/4Ω dolna częstotliwość przenoszenia to ok. 18Hz
    Przy kondensatorze 2200uF znacznie lepiej będą odtwarzane basy.

    Używam takiego wzmacniacza (TDA2030A) do odtwarzania muzyki z komputera.
    Zasilam z napięcia ok 20V DC.
    W twoim wypadku, napięcie będzie 4x3,7V = 15,8V.
    Spodziewana moc wyjsciowa to ~3-4W
    paw1470 wrote:
    Ma cicho grać w tle jak ludzie będą rozmawiać.
    Wystarczy 3W.
  • #12
    398216 Usunięty
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Pytanie o kondensator dotyczyło zmiany 470uF na 2200uF jak jest na schemacie.

    A to ciekawe w takim razie...
    paw1470 wrote:

    paw1470 wrote:
    Jak testowałem z pam8610
    A co ja opisałem o TDA2020 zauważyłeś? Mimo podobieństw (bo jedno i drugie to wzm.M.cz.) są istotne różnice w konstrukcji i zasadzie działania.
    paw1470 wrote:
    Na temat stereo do mono wiem tyle co wiedziałem wcześniej.
    Bo nie czytasz ze zrozumieniem tego co Ci się pisze.
    398216 Usunięty wrote:
    paw1470 wrote:
    Wersje rezystora są różne. Dlatego pytam co najlepsze.
    Bo różne są źródła sygnału i oporności ich oraz wejść zsumowanych sygnałów. Nie ma jednego idealnego rozwiązania.
    Wzorów Ci nie podam. Sam też masz Google. A jak nadal nie wiesz to podpatrz sobie jak jest to realizowane w fabrycznym układzie gdzie występują takie same parametry źródła sygnału i oporności wejściowej stopnia następnego.
    paw1470 wrote:
    Nadal nie wiem co da zmiana 470 na 2200.
    398216 Usunięty wrote:
    Jego zwiększenie (co najmniej 2x) pozwala uzyskać niższą częstotliwość przenoszenia
    O ile, jaką dolną częstotliwość będzie można uzyskać w obu wypadkach? Też są wzory do odnalezienia w sieci. Tu nie dostaje się gotowych rozwiązań na srebrnej tacy podstawionych pod nos - tu dostajesz wędkę a nie rybę. Jeziora w którym złowisz sam musisz poszukać.
    paw1470 wrote:
    To kurz więc myślę że nie będzie problemów.

    A odkurzacz masz?
  • #13
    CYRUS2
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Jeżeli naprawdę TDA2030 będzie prądożerny to będę wymieniał.
    Zmierzyłem.
    Napięcie zasilania 16V.
    Dwa układy na TDA2030A pobierają 60mA w stanie bez sygnału na wejściu.
  • #14
    jarek_lnx
    Level 43  
    Jeśli chodzi o rozwiązania optymalne, do głośnika przenośnego, to zdecydowanie lepiej wzmacniacz w klasie D a niż AB, dużo lepsza sprawność, co przełoży się na dłuższy czas pracy na akumulatorach.

    Możesz się spodziewać co najmniej dwukrotnie lepszej sprawności i co za tym idzie dwukrotnie dłuższej pracy
    Wybór optymalnych rozwiązań do stworzenia głośnika przenośnego.

    Poza tym większość wzmacniaczy klasy D to układy mostkowe o niskim napięciu nasycenia tranzystorów, a TDA2030 to wyjście pojedyncze z wtórnikiem na wyjściu, wiec przy takim samym zasilaniu klasa D zapewni większe napięcie na głośniku i więcej mocy.
  • #15
    paw1470
    Level 17  
    @398216 Usunięty chyba nie rozumiesz czym jest danie wędki. Jak już to dostałem informację gdzie wędek szukać. Gdybyś chciał dać wędkę to powinieneś napisać czego chce szukać. To by wystarczyło. Wiem że wszystko jest w Google ale algorytmy sprytnie ukrywają ważne informacje. Zostają tylko śmieci typu szukaj w Google albo reklamy. Nie każdy ma 20 lat doświadczenia i więcej. Jeżeli wiem czego potrzebuje to znajdę bez problemów. Problemem jest że nie wiem czego szukam. Zapytałem bardziej doświadczonych ludzi czy mają jakieś sugestie. Ty zawsze odpowiadasz o szukaniu w google. Widać kto pracuje na opinie o stronie.

    Wzmacniacze kupiłem różne żeby mieć porównanie. Z tego co patrzyłem to wychodziło mi coś koło 10W według wykresu. Ten mi najbardziej pasował rozmiarowo ale jeżeli nie będzie odpowiedni to dam inny. Wiem że jest inny i dlatego chciałem sprawdzić jak gra.

    Zmiana stereo na mono najczęściej na stronach jest bez wzorów. Sama informacja jaką dać wartość. Żadnych wyjaśnień. Nie trafiłem na wzór. Wszystkie schematy wzmacniacza zakładają stereo do stereo. Jeżeli jest mono to zawsze mono. Nikt nie kombinuje w taki sposób. Ludzie kupują przejściówkę która łączy bezpośrednio. Bez żadnych rezystorów.

    Odkurzacz nie da rady. To był kurz ale chyba ktoś go wycierał.

    Wszystko co pisałeś przeczytałem ze zrozumieniem. Tylko że nie o to pytałem. Nie jestem elektronikiem i mam całkiem inny sposób myślenia. To jest całkiem normalne. Rozumiem że kondensator odcina niskie częstotliwości tylko że to nadal niczego mi nie mówi. W tym przypadku lepsza jest subiektywna ocena jak zmieni się dźwięk. Nie twierdzę że twoje informacje są złe. Inni przekazują wiedzę w bardziej przystępny sposób. Lepiej trafiają w to na co liczę. Nie mam nic przeciwko szukaniu informacji ale mógłbyś czasami podać słowa kluczowe których amator nie musi znać. Może ktoś w przyszłości będzie chciał skorzystać a wszystkie wyniki będą odpowiadały "było, zasilacz z czarnej listy, szukaj w Google".
  • Helpful post
    #16
    398216 Usunięty
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Rozumiem że kondensator odcina niskie częstotliwości tylko że to nadal niczego mi nie mówi.

    http://www.elektronikjk.com/elektroakustyka/zwrotnice_glosnikowe/1.html
    Pomyślisz, podstawisz i będziesz wiedział.
    https://audio.com.pl/vademecum/faq/stereo-wzm...ym-sie-charakteryzuja-klasy-pracy-wzmacniacza
  • Helpful post
    #17
    CYRUS2
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Rozumiem że kondensator odcina niskie częstotliwości tylko że to nadal niczego mi nie mówi.
    Jedyny sposób to sprawdzenie empiryczne = słuchanie.
    470uF = 80Hz to nie jest bardzo źle.
    Wszystko zależy od tego jaka muzyka będzie odtwarzana.
    To czego będziesz słuchał mocnych basów mieć nie musi.
    paw1470 wrote:
    Zmiana stereo na mono najczęściej na stronach jest bez wzorów. Żadnych wyjaśnień.
    Dwa kanały stereo łączymy w jeden= mono.
    Jak połączysz dwa kanały stereo, to jeden kanał będzie zwierał drugi kanał.
    Dlatego pomiędzy wyjściami stereo muszą być rezystory.
    Dwa rezystory separujące po ~10kΩ wystarczą.
  • Helpful post
    #18
    jarek_lnx
    Level 43  
    80Hz to nie będzie ograniczenie w zestawie z małym "szerokopasmowym" głośnikiem.
    Małe głośniki nie odtwarzają niskich częstotliwości, bo to wymaga przemieszczenia sporej objętości powietrza. W fabrycznych głośnikach przenośnych, niskie częstotliwości są symulowane przez odtwarzanie harmonicznych (virtual-bass system), dlatego brzmi to jako-tako, w DIY takiej sztuczki nie zrobisz.

    W dobieraniu rezystorów do sumowania dwóch kanałów nie ma żadnej magii - jest szeroki zakres rezystancji z którymi będzie działało poprawnie, ograniczeniem jest tylko to że bardzo małe rezystory przeciążają wzmacniacze stopnia poprzedzającego, a bardzo duże (>100kΩ) ułatwiają na wnikanie zakłóceń, jak przydźwięk sieciowy.
    Jedyny wzór jaki można by tu przedstawić to prawo Ohma, zależność prądu od rezystancji, każdy wzmacniacz operacyjny da radę dostarczyć 10mA, a więc i pracować z obciążeniem 1kΩ. Więc założenie ≧1kΩ jest bezpieczne, wyjścia słuchawkowe wytrzymają mniej, ale wyższa bezpieczna wartość zapewni poprawną pracę również z wyjściami liniowymi. Przeciążenie stopnia sterującego sumatorem to po prostu większe zniekształcenia, dlatego wielu ludzi mogło nie zauważyć nieprawidłowości, nawet jeśli zwarli L i P , "przecież gra, wiec o co chodzi"
  • #19
    CYRUS2
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Zasilanie z 4 ogniw 18650.

    Jak przypadkowo rozładujesz aku poniżej 10V to możesz ich nie naładować.
    Należy przewidzieć mjejsce na układ samowyłączania przy napięciu 12V.(3V na aku)
  • #20
    paw1470
    Level 17  
    Sprawdziłem jak grają. Tda2030 ciągnie stałe 30mA jak jest cisza. Głośność która mnie interesuje to około 36mA. Pam8610 to stałe 20mA. Pewnie będzie więcej jak dam głośniej ale bez sensu takie testy na obecnym etapie. Jeden kanał zostaje wolny czyli prądowo wygrywa z ogromną przewagą.
    Sprawdziłem też inne które kupiłem ale tylko pobór bez obciążenia. Bez głośnika i bez sygnału. tpa3110 (stereo) i ma 28mA. Tda7297 (stereo) ma 89mA. Tda8932t (mono) ma 43mA.

    Gdybym czas działania był głównym kryterium to Pam wygrywa. Tylko że liczy się też dźwięk. Tu zaczyna się problem bo brzmią inaczej. Nie mogę określić który lepszy. Największa różnica to tony niskie. Z tego co przeczytałem wyżej to nie powinno być różnicy. Jest bardzo duża. Basów nie lubię ale tu jest pusto. Genius 5050 to tani model w drewnie i całkiem duży. Grały dużo lepiej od creative i Logitech w podobnej cenie. Głośniki większe i chyba nie ma sensu filtrować. Dam 2200uF ale chyba ostatecznie będę testował bez ograniczeń.

    Pam wygrywa basem ale chyba tda bardziej mi odpowiada ogólnym dźwiękiem. Różnice są małe tylko brak niskich bardzo się wyróżnia

    Dodano po 12 [minuty]:

    Do akumulatorów będzie BMS. Odetnie napięcie ale chyba dopiero przy 2.5. Będzie powiadomienie o niskim napięciu w formie jasnej czerwonej diody. Ktoś będzie musiał naładować dla własnych oczu. Ograniczenie naładowania do 4.1 V nie miało być zamiast BMS tylko dodatkowo. Wszystko technicznie jest przemyślane. Problemem jest tylko wykonanie takiego zabezpieczenia jakie sobie wymyśliłem.

    Sam wybór wzmacniacza to tylko dlatego że mam kilka. Miałem dać tda bez testowania bo ma jeden kanał. To nie jest sprzęt dla mnie. Wszystko będzie lepsze od marketowego. Mogę włożyć dowolne śmieci i ktoś będzie zadowolony. No ale jak już zacząłem to wolę sprawdzić zanim pozbędę się głośnika.
  • #21
    398216 Usunięty
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Sprawdziłem też inne które kupiłem ale tylko pobór bez obciążenia.
    W wypadku wzmacniaczy impulsowych jak i w klasie AB to bez sensu. Wzmacniacz impulsowy MUSI być obciążony dla poprawności pomiaru ponieważ na jego wyjściu cały czas jest przebieg w,cz, - co prawda jeżeli ma na wyjściu szeregową indukcyjność to nieco mniszą wartość, ale jednak. A ten sygnał (nawet jeśli mowa o roli samego głośnika w ro0li filtra) jakąś moc produkuje... W wypadku wzmacniacza klasy AB różnica z i bez głośnika jest niewielka, ale tu również jakiś szum może występować - czyli i jakaś moc na głośniku wystąpi.
    Tanie wzmacniacze cyfrowe grają ogólnie gorzej od wzmacniaczy klasy AB i to nie jest żadna tajemnica. Po prostu coś za coś.Cyfrowe (klasa D) są zdecydowanie bardziej oszczędne (jeden z Kolegów o tym powyżej pisał). Różnica w brzmieniu wynika ze specyfiki pracy i gdybyś był zainteresowany, bez trudu znajdziesz więcej o tym w sieci. Pomiędzy wzmacniaczami TDA nawet w poszczególnych egzemplarzach mogą występować różnice wynikające z faktu że jest to wzmacniacz "wciśnięty" w małą obudowę i np. prąd spoczynkowy pomiędzy egzemplarzami (nawet z tej samej serii produkcyjnej) może się różnić nawet o 100% (wiem, bo akurat trochę ich "przerobiłem" przy rożnych projektach). Nie znaczy to, że jeden jest zły a inny dobry - po prostu tak już jest (chińczyk nie przykłada wagi do utrzymania parametrów a na rynek detaliczny trafiają z założenia najmniej sprawdzane egzemplarze).

    Co do Twojego projektu - Nie mam zamiaru tu się wymądrzać, Po prostu nie rozumiesz pewnych spraw jako "niedzielny elektronik" i zrozumieć nie chcesz. Ja zaczynałem w czasach gdy nawet dobrą książkę o tej tematyce było trudno dostać. Dziś sieć zawiera tyle informacji, że naprawdę trzeba tylko chcieć znaleźć a znajdziesz WSZYSTKO. Ja tak dobrze nie miałem, a mimo to coś tam umiem. Na pewno kosztowało mnie to więcej wysiłku i pieniędzy - Ty siedzisz sobie wygodnie w fotelu przed kompem i wymagasz gotowych odpowiedzi i to jest przyczyna sposobu pisania postów - chciałem Cię "zmusić" do większego zaangażowania. Nie - Trudno. W każdym razie z boku to wygląda tak, jakby za usuwanie wyrostka brał się stolarz odporny na sugestie, że nawet narządzi odpowiednich nie ma. Ale tak podobno już dziś jest, że każdy umie wszystko, a jak nie to przecież jest forum, gdzie MUSZĄ mu powiedzieć jak ma coś zrobić. Nie, nie muszą. Mogą.
  • #22
    CYRUS2
    Level 43  
    paw1470 wrote:
    Problemem jest tylko wykonanie takiego zabezpieczenia jakie sobie wymyśliłem.
    Pokaż schemat ideowy zabezpieczenia.