Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

eberspacher airtronic d2 Na jachcie

kubek1711 03 May 2022 06:45 504 14
  • #1
    kubek1711
    Level 2  
    Witam
    Mam problem i mam nadzieję, że mi pomożecie.

    Czytałem juz sporo w internecie ale nie do końca znalazłem odpowiedz. Jest sporo o poszczególnych modelach w autach a u mnie jest to Jacht. Choć nie wiem czy to jakaś różnica.

    Problem jest taki.(chyba standardowy)
    Ogrzewanie się włącza pochodzi 5 minut i następuje wyłączenie. Tak jakby się rozpędzał delikatne ciepło leci, pompka pyka, jakby chciał wejść na pełne obroty i nagle wszystko gaśnie . I tak w kółko.

    Czy to może sterownik?

    Czytałem sporo o sterowniku i zastanawiam się gdzie go w ogóle zlokalizować. No i jeśli jest zablokowany to jakie piny zewrzeć aby go odblokować.
  • #2
    baranekk90
    Level 13  
    To że startuje to raczej sterownik nie jest zablokowany. Jak wystartuje to widać czy dymi że spalin ? Słychać żeby płomień był ? Czy gaśnie płomień po chwili ? Było kiedyś rozbierane ?
  • #3
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    kubek1711 wrote:
    Czytałem sporo o sterowniku i zastanawiam się gdzie go w ogóle zlokalizować. No i jeśli jest zablokowany to jakie piny zewrzeć aby go odblokować.

    D2 podobnie jak wszystkie nowsze (D1LCC, D3LCC itp.) mają sterownik wewnątrz agregatu grzewczego, żadne zwieranie pinów nie odblokuje sterownika. Do odblokowania/diagnozy jest potrzebny specjalny interfejs (wraz z firmowym oprogramowaniem) lub zegar modułowy z opcją diagnostyki.
    kubek1711 wrote:
    Ogrzewanie się włącza pochodzi 5 minut i następuje wyłączenie. Tak jakby się rozpędzał delikatne ciepło leci, pompka pyka, jakby chciał wejść na pełne obroty i nagle wszystko gaśnie . I tak w kółko.

    Jeśli uruchamia pompkę to nie jest zablokowany! Zablokowany będzie tylko kręcił wentylatorem, po kilkunastu próbach nieudanego uruchomienia jednak go zablokujesz. Objawy które opisujesz wskazują na problem z paliwem, zapowietrzony układ, nieszczelność, uszkodzona pompka (to że "pyka" nie oznacza że podaje paliwo). Zdejmij przewód paliwowy z "pieca" i włącz, każde cyknięcie pompki powinno dawać kropelkę paliwa z wężyka. Jeśli tak nie jest to problem z zasilaniem. Druga rzecz, czy podczas próby uruchomienia z wydechu leci dym? I jaki? Gęsty biały czy lekka mgiełka?
    Kolejna sprawa, jaka to jest wersja? 12 czy 24V? W 12V często spotykałem nietypowe uszkodzenie świecy żarowej, tak jakby grzała (sterownik nie rejestrował usterki) a mimo to temperatura była zbyt niska do zapłonu.
  • #4
    kubek1711
    Level 2  
    baranekk90 wrote:
    To że startuje to raczej sterownik nie jest zablokowany. Jak wystartuje to widać czy dymi że spalin ? Słychać żeby płomień był ? Czy gaśnie płomień po chwili ? Było kiedyś rozbierane ?


    Dzieki za szynką odpowiedź.
    Dymić raczej nie dymi ale lecą ciepłe spaliny. Płomień jest na pewno bo raz, że go słyszę a dwa, że już przy rozpędzaniu leci ciepłe powietrze wewnątrz jachtu aczkolwiek nie takie jak gdy było sprawne. Powiedzmy, że jest to jakieś 50% tego co wcześniej. Jest taki moment gdzie dochodzi do tego, że wydaje mi się, że tym razem ruszy i powietrze robi sie naprawdę gorące i piec działa na najwyższych obrotach i nagle wszystko gaśnie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    ArturAVS wrote:
    kubek1711 wrote:
    Czytałem sporo o sterowniku i zastanawiam się gdzie go w ogóle zlokalizować. No i jeśli jest zablokowany to jakie piny zewrzeć aby go odblokować.

    D2 podobnie jak wszystkie nowsze (D1LCC, D3LCC itp.) mają sterownik wewnątrz agregatu grzewczego, żadne zwieranie pinów nie odblokuje sterownika. Do odblokowania/diagnozy jest potrzebny specjalny interfejs (wraz z firmowym oprogramowaniem) lub zegar modułowy z opcją diagnostyki.
    kubek1711 wrote:
    Ogrzewanie się włącza pochodzi 5 minut i następuje wyłączenie. Tak jakby się rozpędzał delikatne ciepło leci, pompka pyka, jakby chciał wejść na pełne obroty i nagle wszystko gaśnie . I tak w kółko.

    Jeśli uruchamia pompkę to nie jest zablokowany! Zablokowany będzie tylko kręcił wentylatorem, po kilkunastu próbach nieudanego uruchomienia jednak go zablokujesz. Objawy które opisujesz wskazują na problem z paliwem, zapowietrzony układ, nieszczelność, uszkodzona pompka (to że "pyka" nie oznacza że podaje paliwo). Zdejmij przewód paliwowy z "pieca" i włącz, każde cyknięcie pompki powinno dawać kropelkę paliwa z wężyka. Jeśli tak nie jest to problem z zasilaniem. Druga rzecz, czy podczas próby uruchomienia z wydechu leci dym? I jaki? Gęsty biały czy lekka mgiełka?
    Kolejna sprawa, jaka to jest wersja? 12 czy 24V? W 12V często spotykałem nietypowe uszkodzenie świecy żarowej, tak jakby grzała (sterownik nie rejestrował usterki) a mimo to temperatura była zbyt niska do zapłonu.


    Dodano po 3 [minuty]:

    kubek1711 wrote:
    baranekk90 wrote:
    To że startuje to raczej sterownik nie jest zablokowany. Jak wystartuje to widać czy dymi że spalin ? Słychać żeby płomień był ? Czy gaśnie płomień po chwili ? Było kiedyś rozbierane ?


    Dzieki za szynką odpowiedź.
    Dymić raczej nie dymi ale lecą ciepłe spaliny. Płomień jest na pewno bo raz, że go słyszę a dwa, że już przy rozpędzaniu leci ciepłe powietrze wewnątrz jachtu aczkolwiek nie takie jak gdy było sprawne. Powiedzmy, że jest to jakieś 50% tego co wcześniej. Jest taki moment gdzie dochodzi do tego, że wydaje mi się, że tym razem ruszy i powietrze robi sie naprawdę gorące i piec działa na najwyższych obrotach i nagle wszystko gaśnie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    ArturAVS wrote:
    kubek1711 wrote:
    Czytałem sporo o sterowniku i zastanawiam się gdzie go w ogóle zlokalizować. No i jeśli jest zablokowany to jakie piny zewrzeć aby go odblokować.

    D2 podobnie jak wszystkie nowsze (D1LCC, D3LCC itp.) mają sterownik wewnątrz agregatu grzewczego, żadne zwieranie pinów nie odblokuje sterownika. Do odblokowania/diagnozy jest potrzebny specjalny interfejs (wraz z firmowym oprogramowaniem) lub zegar modułowy z opcją diagnostyki.
    kubek1711 wrote:
    Ogrzewanie się włącza pochodzi 5 minut i następuje wyłączenie. Tak jakby się rozpędzał delikatne ciepło leci, pompka pyka, jakby chciał wejść na pełne obroty i nagle wszystko gaśnie . I tak w kółko.

    Jeśli uruchamia pompkę to nie jest zablokowany! Zablokowany będzie tylko kręcił wentylatorem, po kilkunastu próbach nieudanego uruchomienia jednak go zablokujesz. Objawy które opisujesz wskazują na problem z paliwem, zapowietrzony układ, nieszczelność, uszkodzona pompka (to że "pyka" nie oznacza że podaje paliwo). Zdejmij przewód paliwowy z "pieca" i włącz, każde cyknięcie pompki powinno dawać kropelkę paliwa z wężyka. Jeśli tak nie jest to problem z zasilaniem. Druga rzecz, czy podczas próby uruchomienia z wydechu leci dym? I jaki? Gęsty biały czy lekka mgiełka?
    Kolejna sprawa, jaka to jest wersja? 12 czy 24V? W 12V często spotykałem nietypowe uszkodzenie świecy żarowej, tak jakby grzała (sterownik nie rejestrował usterki) a mimo to temperatura była zbyt niska do zapłonu.


    Jest to 12 V. Żaden kod błędy tez mi nie wyskakuje. Pompkę musze sprawdzić w takim razie. Jak zdjąłem wężyk to było paliwo bo odrazu pociekło ale nie sprawdzałem czy jak pompka pracuje to czy kropelka leci. To musze sprawdzić jako pierwszą rzecz. Zmyliło mnie to, że pompka puka i byłem pewien, że przez to działa.
  • #5
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Jeśli odpala (słyszysz płomień) to pompka do wymiany lub jest nieszczelność i w przewodach jest paliwo z pęcherzykami powietrza. Do zapłonu wystarczy a do pracy już nie, sterownik mimo podawania paliwa (uruchamia pompkę) nie wykrywa wzrostu temperatury.
  • #6
    kubek1711
    Level 2  
    ArturAVS wrote:
    Jeśli odpala (słyszysz płomień) to pompka do wymiany lub jest nieszczelność i w przewodach jest paliwo z pęcherzykami powietrza. Do zapłonu wystarczy a do pracy już nie, sterownik mimo podawania paliwa (uruchamia pompkę) nie wykrywa wzrostu temperatury.


    Ok. Super dzięki. W Piątek będę w porcie to zamienię pompkę. Wezmę z drugiego jachtu na chwilę i sprawdzę co się będzie działo. Napiszę jak mi poszło.
  • #7
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Miałem pod koniec lutego podobny przypadek w ciężarówce, po testach interfejsem diagnostycznym (uruchomienie samej pompki) z wężyka leciało paliwo z powietrzem. Podczas oglądania instalacji paliwowej moją uwagę zwróciła mokra plama w okolicach pompki. Po założeniu przewodu na piec z króćca pompki zaczęło strzykać paliwo. Powstała mechaniczna nieszczelność nie wiem jakim sposobem, być może ktoś usiłował gwizdnąć ją na parkingu. Po wymianie na nową oraz odpowietrzeniu ogrzewanie uruchomiło się bez problemu za pierwszym razem.
  • #8
    djlotnik
    Level 10  
    Witam. Podepnę sie z pytaniem o rezystancję sztyftu, jaka powinna byc eberspacher airtronic d2 Na jachcie wersja 24V z Iveco Stralis hi way
  • #9
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    djlotnik wrote:
    Podepnę sie z pytaniem o rezystancję sztyftu, jaka powinna byc

    Ciężko do instrukcji serwisowej zajrzeć? https://www.butlertechnik.com/downloads/Airtronic_D2_D4_workshop_manual_2.pdf Strona 12, Glow plug. Dla 12V 0,4-0,7 ohma, dla 24V 1,2-2,0.
  • #11
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    djlotnik wrote:
    Wiesz co może być przyczyną że wogole nie startuje?

    Na 99% blokada sterownika, jest w ciężarówce więc diagnostyka odpowiednim interfejsem i odczyt błędów + reset sterownika. Tu uprzedzę, żadne odłączanie akumulatorów nie odblokuje sterownika. Znając życie to zawalone brudem kanały powietrzne oraz samo ogrzewanie (przegrzanie, brak odpowiedniego przepływu powietrza, pięć takich błędów blokuje sterownik ogrzewania). Ogrzewania dedykowane do ciężarówek często mają inną wersję oprogramowania niż typowe uniwersalne wersje i są skomunikowane z systemami pojazdu (co widać u Ciebie).
  • #12
    djlotnik
    Level 10  
    ArturAVS wrote:
    djlotnik wrote:
    Wiesz co może być przyczyną że wogole nie startuje?

    Na 99% blokada sterownika, jest w ciężarówce więc diagnostyka odpowiednim interfejsem i odczyt błędów + reset sterownika. Tu uprzedzę, żadne odłączanie akumulatorów nie odblokuje sterownika. Znając życie to zawalone brudem kanały powietrzne oraz samo ogrzewanie (przegrzanie, brak odpowiedniego przepływu powietrza, pięć takich błędów blokuje sterownik ogrzewania). Ogrzewania dedykowane do ciężarówek często mają inną wersję oprogramowania niż typowe uniwersalne wersje i są skomunikowane z systemami pojazdu (co widać u Ciebie).

    czyli wysyłam do serwisu, sam sobie z tym nie poradzę ale dziękuję za obszerna informacje💪 punkty lecą do Ciebie. Pozdrawiam
  • #13
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    djlotnik wrote:
    czyli wysyłam do serwisu

    Po co? Diagnoza urządzenia poza dedykowanym pojazdem nie ma sensu. Zamontuj z powrotem i podjedź do serwisu. Ile to się z podobnymi przypadkami "nabujałem" to moje. Klient przywozi, podłączam na stole i jest ok. montuje do auta i nie odpala. Przyjeżdża autem i okazuje się że wiązka do pompki paliwa zgnita. Nadasz sobie tylko zbędnej roboty.
  • #14
    djlotnik
    Level 10  
    Spróbuję jeszcze sprawdzić wiązkę. Dzieki☺️może mógł to być błąd w aucie i może wystarczy go też usunac🤔
  • #15
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    djlotnik wrote:
    może mógł to być błąd w aucie i może wystarczy go też usunac🤔

    Jeśli sterownik jest zablokowany to nawet jak znajdziesz winowajcę to i tak bez odblokowania nie uruchomisz. To blokada bezpieczeństwa.

    Edit;
    djlotnik wrote:
    punkty lecą do Ciebie. Pozdrawiam

    Punktów mi nie wysyłaj, jeśli uważasz wpis za taki który pomógł to zaznacz.