Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór falownika niejasna dla mnie tabliczka znamionowa silnika

trzesnk 03 May 2022 17:12 504 12
Bosch
  • #1
    trzesnk
    Level 3  
    Dzień dobry,

    Kupiłem wiertarko frezarkę Cormak ZX7032G. Zamówiłem wersję 3 fazową, bo docelowo chcę zwiększyć zakres obrotów (25-120Hz) przy pomocy falownika (frezarka pracuje lajtowo, ale i tak mam zamiar dołożyć dodatkowy wentylator włączający się poniżej 50Hz. ).
    Dobór falownika niejasna dla mnie tabliczka znamionowa silnika
    Tabliczka znamionowa silnika wskazuje, że jest to silnik jednofazowy z dwoma kondensatorami, ale mam na pewno wersję 3 fazową, bo zasilam teraz frezarkę z sieci 400V.
    Dobór falownika niejasna dla mnie tabliczka znamionowa silnika
    Powodem, że napisano, że jest to silnik jednofazowy może być może to, że najpierw przysłano mi omyłkowo wersję na 230V, którą odesłałem bo zamawiałem na 400V. Może zamiast przysłać zupełnie nową, w Cormaku przerobili połączenia w tej pierwszej na 400V? Nieważne.

    Szukałem falownika 3f/3f, ale przy analizowaniu co naprawdę jest mi potrzebne zobaczyłem, że silnik jest połączony w gwiazdę - patrz zdjęcie:
    Dobór falownika niejasna dla mnie tabliczka znamionowa silnika

    Nie mam wystarczającego doświadczenia i wiedzy, żeby dobrać falownik, szczególnie, że mam problem przeczytać ze zrozumieniem enigmatyczną dla mnie tabliczkę znamionową silnika. Nie wiem, czy te 400V na tabliczce to dotyczy trójkąta czy gwiazdy. Gdyby było napisane 230/400 byłoby dla mnie jasne. Ponieważ napisane jest jednofazowy z kondensatorami, więc sądzę, że to jednak 400V w gwieździe, a więc 230V na każdym uzwojeniu stojana. Tak?
    Tak samo mam wątpliwość co oznacza 2,25A. Czy to jest FLA dla 400V przy połączeniu w gwiazdę??? Tak na marginesie w polskim manualu i tabliczce urządzenia jest napisane moc silnika 0,9kW, a w angielskiej 750W. Więc może te 900W to 750W razy sprawność?

    Więc jaki dobrać falownik? Chciałem kupić 3f 400V, ale może wystarczy 1f/3f 230V, skoro wygląda, że połączenie jest w gwiazdę? Mam taki falownik, którego już nie używam:
    Dobór falownika niejasna dla mnie tabliczka znamionowa silnika
    Czy te 4,2A na wyjściu dadzą radę? Jak pisałem chcę uzyskać zakres obrotów odpowiadających zakresowi 25Hz-120Hz. I jaki podać w falowniku prąd maksymalny?

    Z góry dziękuję za rady i Waszą wiedzę!

    Krzysiek.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Bosch
  • Helpful post
    #2
    jdubowski
    Tube devices specialist
    trzesnk wrote:
    mam problem przeczytać ze zrozumieniem enigmatyczną dla mnie tabliczkę znamionową silnika.


    Zapewne jeszcze bardziej zmieszany był ten co tam bzdury na tabliczce powpisywał.
    Przewody od silnika dokąd idą? Te kondensatory gdzieś widzisz?

    trzesnk wrote:
    Czy te 4,2A na wyjściu dadzą radę?


    Pełnego 0,9kW nie wydusisz.
  • Bosch
  • #3
    trzesnk
    Level 3  
    jdubowski wrote:
    Przewody od silnika dokąd idą? Te kondensatory gdzieś widzisz?


    Kondensatorów definitywnie brak. Na zdjęciach wersji 230V widać duże kondensatory, na mojej frezarce nie ma żadnego. Połączenia z silnika idą bezpośrednio do skrzynki sterującej ze stycznikami (Power ON, Left, Right, Off i awaryjny STOP). Całość jest zgodna po pobieżnym sprawdzeniu z tym schematem (przynajmniej wszystkie elementy ze schematu są, i nie ma niczego czego na schemacie nie widać:
    Dobór falownika niejasna dla mnie tabliczka znamionowa silnika

    trzesnk wrote:
    Czy te 4,2A na wyjściu dadzą radę?


    jdubowski wrote:
    Pełnego 0,9kW nie wydusisz.

    Jaki więc ustawić prąd maksymalny na falowniku? Taki jak maksymalny prąd falownika, czyli 4,2A? Z drugiej strony, jeśli wierzyć w te 2,25A, i że to jest FLA dla 400V dla połączenia w gwiazdę, to (na podstawie https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3659741.html#gallery-9) dla 230V przy połączeniu w trójkąt będzie 3x więcej, więc... 6,75A. Z drugiej strony patrząc na tabliczki znamionowe innych silników, to prąd dla 230V jest zwykle większy od prądu dla 400V o Sqrt3.
    Jak pisałem coś mi się wydaje, że ten silnik to ma 0,75kW, a 0,9 jest to marketingowe 0,9.
  • Helpful post
    #4
    jdubowski
    Tube devices specialist
    trzesnk wrote:
    Całość jest zgodna po pobieżnym sprawdzeniu z tym schematem (przynajmniej wszystkie elementy ze schematu są, i nie ma niczego czego na schemacie nie widać

    Schemat to kolejne kuriozum - lewy bezpiecznik włączony bezsensownie...
    trzesnk wrote:
    Jaki więc ustawić prąd maksymalny na falowniku? Taki jak maksymalny prąd falownika, czyli 4,2A?

    Falownik ma chronić silnik, więc trzeba będzie oszacować prąd silnika. 0,9kW przy 400V, sprawności 80% i cos(fi) 0,8 byłoby nieco ponad 2A, przy zasilaniu z 230V 1,73 raza więcej - 3,52A.
    trzesnk wrote:
    Jak pisałem coś mi się wydaje, że ten silnik to ma 0,75kW, a 0,9 jest to marketingowe 0,9.

    Możliwe.
  • Helpful post
    #5
    romulus73
    Level 27  
    Lewy bezpiecznik jak najbardziej jest na miejscu. Zabezpiecza transformator na L1 400V Drugi na L3 tak prawidłowo zabezpiecza się takie urządzenia.
    Falownik ustawia się 110% dla ostrzeżenia o przeciążeniu dla 60s przy 120% dla 30s zatrzymujesz awaryjnie, zależnie czy posiadasz hamulec robisz to na wybiegu lub hamowaniu.

    Wszystko zależy od aplikacji, w sprężarkach daję 150% dla 3s takie obciążenie oznacza krytyczne ciśnienie.
  • Helpful post
    #6
    pafciowaw
    Automation specialist
    Ten "lewy bezpiecznik" miałby sens w układzie L + 2 x kondensator przy zasilaniu 1-fazowym; w układzie 3-fazowym zabezpiecza tylko układ sterowania, a jednocześnie jego wartość jest obciążona prądem jednej fazy silnika...
    Najlepiej sprawdzić pobierany prąd miernikiem i dobrać falownik zgodny do obciążenia.
  • #7
    trzesnk
    Level 3  
    Dzięki za wszystkie rady, uwagi i informacje!

    Podłączyłem falownik do silnika frezarki bez obciążenia. Wpisałem w parametry falownika 2,25*1,73=3,9A (skądś się to 2,25 wzięło). Ustawiłem f najpierw na 50-60Hz, a potem pomiędzy 30 a 100Hz i z obserwacji wyświetlanej wartości prądu na wyświetlaczu falownika falownik nigdy nie pokazuje więcej niż zadane 3,9A, a i to tylko przy rozpędzaniu. Rozpędzanie i hamowanie ustawiłem 3 sekundowe. Frezarka sama dość szybko staje na wybiegu, więc przy hamowaniu prąd jest mniejszy niż przy rozpędzaniu. Pod obciążeniem też nie przekracza 3,9A, a najczęściej pracuje w zakresie 2,2 - 2,6A, więc jest zapas. Niestety nie udaje się wyciszyć za bardzo gwizdu w silniku, bo maksymalna częstotliwość nośna to 8kHz i dalej słychać gwizdy.
    W sumie uważam, że eksperyment jest udany, więc zabieram się teraz do dodania do istniejącej prowizorki zabezpieczeń przeciążeniowych i zmienienia zawartości skrzynki żebym mógł z niej sterować maszyną (L, R, Stop, Emergency Stop, potencjometr do regulacji obrotów i miejsce na panel sterujący falownika). Nie zmieniam nic jeśli chodzi o moment obrotowy przy niskich obrotach, bo moja frezarka ma skrzynię biegów i przy niskich obrotach momentu nie zabraknie. Próbowałem dzisiaj ręką zwolnić wrzeciono przy małych obrotach (rzędu 40/min) i prąd w ogóle nie wzrósł. Zresztą, dużo bardziej zależy mi na wysokich obrotach. Głównie obrabiam drewno, bo robię gitary, ale brąz, mosiądz też, bo sam nie robię jedynie strun i maszynek ;)

    Jeszcze raz dziękuję. Niesamowita jest elektroda i ludzie pomagający tu. Czapka z głowy!

    Krzysiek.
  • #8
    bonanza
    Power inverters specialist
    Lewy bezpiecznik przy przeciążeniu silnika wyłącza sterowanie. :)
  • #9
    Kris52
    Level 21  
    Sprawdź tą nośną (parametr P00.14) 4khz to ustawienie fabryczne a max chyba 15khz. Ostatnio walczyłem z 11kW i tam na pewno szło ustawić więcej niż 8khz.
  • #10
    trzesnk
    Level 3  
    Kris52 wrote:
    Sprawdź tą nośną (parametr P00.14) 4khz to ustawienie fabryczne a max chyba 15khz. Ostatnio walczyłem z 11kW i tam na pewno szło ustawić więcej niż 8khz.


    To chyba zależy od firmware'u falownika. Mój, z firmware'm 1.1 ma ograniczenie do 8kHz. Nie da się więcej wycisnąć. Widziałem w nowszych wersjach manuala, że jest 15kHz, ale to inna wersja firmware'u, a może też hardware'u.
    A właśnie - czy można w falowniku zmienić firmware na nowszy i mieć te 15kHz?
    Napiszę dzisiaj do INVT. Może odpowiedzą.

    Dodano po 6 [minuty]:

    bonanza wrote:
    Lewy bezpiecznik przy przeciążeniu silnika wyłącza sterowanie. :)

    A wyłączone sterowanie to wyłączone styczniki KM1 i KM2, więc silnik staje i jest OK :)
  • #11
    romulus73
    Level 27  
    Chyba nie bardzo rozumiesz co to jest częstotliwość kluczowania. A zgadnij dzielczego wycieli taką możliwość, wszystko na swoje konsekwencje nie ma regulacji bezkarnie i trzeba mieć świadomość dlaczego to robią nie wystarczy klikać.
    Dobór falownika niejasna dla mnie tabliczka znamionowa silnika
  • #12
    trzesnk
    Level 3  
    romulus73 wrote:
    Chyba nie bardzo rozumiesz co to jest częstotliwość kluczowania. A zgadnij dzielczego wycieli taką możliwość, wszystko na swoje konsekwencje nie ma regulacji bezkarnie i trzeba mieć świadomość dlaczego to robią nie wystarczy klikać.

    Jest wiele rzeczy, których nie rozumiem, ale to tylko wzmaga moją chęć dowiadywania się samemu i od życzliwych praktyków :) Tak jak pisałem, we frezarce mam zapas mocy. Obrabiam zwykle drewno, mosiądz lub brąz (frezarka jest dedykowana do stali), a falownik - jak się się okazuje - też ma zapas mocy pod obciążeniem przy obróbce materiałów, których używam. Zysk w postaci zmniejszenia uciążliwego pisku jest dla mnie ważny - muszę dbać o słuch jeśli chcę robić dobre instrumenty. Dlatego zwiększony prąd i tym samym moc tracona przy wyższej częstotliwości przełączania jest do rozważenia. Producent falownika, widząc taką możliwość, w nowszych wersjach firmware'u nie wyciął taką możliwość, ale rozszerzył w górę częstotliwość nośną modulacji impulsowej. Gdyby mój falownik to umożliwiał, to na pewno wypróbowałbym dalsze zwiększenie częstotliwości nośnej jeśli wpływałoby to na słyszalność uciążliwych pisków, a jeśli prąd stawałby się za duży to starałbym się znaleźć kompromis np. wydłużając czas rozpędzania i hamowania, które dla mnie nie są krytyczne.
    Pozdrowienia!
  • #13
    trzesnk
    Level 3  
    Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc.
    Może komuś przydadzą się wypróbowane ustawienia sterowania falownika INVT Goodrive GD10 z zewnętrznego panelu na dwa sposoby.
    Chciałem tak ustawić falownik żeby mieć możliwość sterowania z osobnego panelu przy frezarce.

    Pierwszą opcję, którą rozważałem było: Sterowanie START, STOP, FWD/REV, częstotliwość.

    Ustawienia w menu aby to uzyskać są następujące:
    P00.01 - 1 obsługa przez zewnętrzny terminal
    P00.07 - 2 zewnętrzny potencjometr reguluje f
    P00.09 - 1 sygnał regulujący f tylko z zewnętrznego potencjometru
    P05.01 - 1 S1 FWD
    P05.02 - 3 S2 3-wire control operation
    P05.03 - 2 S3 REV
    P05.13 - 2 typ 1 3-wire control operation

    Przełącznik START podłączony do S1 i do GND (monostabilny NO)
    Przełącznik STOP podłączony do S2 i do GND (monostabilny NC, rozłączenie zatrzymuje silnik)
    Przełącznik Lewe/Prawe obroty podłączony do S3 i do GND (bistabilny, po zwarciu naciśnięcie START uruchamia silnik w kierunku REV)
    Potencjometr: zewnętrzne odprowadzenia podłączone do złączy GND i 10V. Środkowy do AI.

    Obsługa jest prosta, ale doszedłem do wniosku, że istnieje niebezpieczeństwo przypadkowego uruchomienia silnika w złym kierunku, bo najpierw trzeba wybrać kierunek, a potem nacisnąć start.

    Dlatego ostatecznie zmieniłem sposób sterowania na: START FWD, START REV, STOP, częstotliwość. Teraz naciskająć przycisk START jednocześnie decydujemy o kierunku obrotów silnika.

    Ustawienia w menu aby to uzyskać są następujące:
    P00.01 - 1 obsługa przez zewnętrzny terminal
    P00.07 - 2 zewnętrzny potencjometr reguluje f
    P00.09 - 1 sygnał regulujący f tylko z zewnętrznego potencjometru
    P05.01 - 1 S1 FWD
    P05.02 - 2 S2 REV
    P05.03 - 3 S3 3-wire control operation
    P05.13 - 3 typ 2 3-wire control operation

    Przełącznik START FWD podłączony do S1 i do GND (monostabilny NO)
    Przełącznik START REV podłączony do S2 i do GND (monostabilny NO)
    Przełącznik STOP podłączony do S3 i do GND (monostabilny NC, rozłączenie zatrzymuje silnik)
    Potencjometr: zewnętrzne odprowadzenia podłączone do złączy GND i 10V. Środkowy do AI.

    Jeśli chcemy zrobić zmianę złącza obsługującego komendę stop przy pomocy 3-wire control musimy najpierw usunąć przyporządkowanie 3-wire control z poprzednio wybranego, bo nie da się ustawić opcji nielogicznych.

    Czekam jeszcze na wiadomość w sprawie możliwości wgrania nowego firmware'u.
    Pozdr. K.