Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prośba o info. Komputer do złożenia.

maniekaka 04 May 2022 02:38 987 47
  • #1
    maniekaka
    Level 5  
    Witam, mam możliwość kupienia w przystępnej cenie myślę ze fajny komputer. Proszę o opinię jakie części są ok a jakie wymagały by wymiany, zależy mi na dobrym sprzęcie ale też jest kosmicznym, a kaski nie chcę inwestować też nie wiadomo ile.
    - Zasilacz be quiet! Pure Power BQT L8-CM-630W, 80 plus BRONZE, activePFC, 4xPCI-E
    - Pamięć 32GB 2x G.Skill TridentX, DDR3, 16 GB, 2400MHz, CL10
    - Płyta główna Asus Z97-C, Z97, DualDDR3-1600, SATA3, RAID, HDMI, DVI, D-Sub, ATX
    - Procesor Intel i7 4.2GHz, 8 MB, BOX (BX80646I74790K)
    - Chłodzenie CPU SilentiumPC Fortis 3 HE1425 v2
    - Karta graficzna Asus GeForce GTX 960 DC2 OC Strix 4GB DDR5 (128 bit) DVI,
    HDMI, 3x DP
    - nagrywarka ASUS DVD -/+ RW
    - Obudowa Fractal Design Define R5 Titanium
    W zestawie brakuje dysku twardego. Proszę mi powiedzieć czy na te czasy ten sprzęt pociągnie i czy będę mógł go ulepszyć? Nie chcę przepłacić również.
  • Helpful post
    #2
    dt1
    Admin of Computers group
    Witaj. Komputer fajny był jakoś w 2014, teraz jest już stary i I3-10100(F)/10105(F) za 300 złotych ma podobną wydajność, a obecne i3-12100(F) rozkłada go na łopatki (nawet jeśli I7 jest dość mocno podkręcone). Cena musiałaby być bardzo atrakcyjna, żeby się skusić na ośmioletnią konstrukcję która może i była fajna, ale teraz na tle dzisiejszych sprzętów jest ledwo przeciętna.

    Ulepszyć go za bardzo nie ulepszysz, bo I7-4790K to w zasadzie max na tej płycie (owszem, były też procesory z serii 5000, ale ich dostępność była niska, a ceny do dzisiaj absurdalne, więc nie warto brać ich pod uwagę).

    Widać, że sprzęt ktoś kompletował na porządnych podzespołach, ale cena musiałaby być bardzo atrakcyjna, żeby w ogóle myśleć o jego zakupie (zakładając, że modernizacja pod kątem wydajności nie będzie już możliwa lub sensowna).
  • #3
    melonxd123456
    Level 8  
    Według mnie wszystko dobrze ale płytę i proca polecam wymienić na jakieś XEON-y a płytę kupić x99 bo x79 ma trochę mankamentów.
    Link do xeona AliExpress:
    https://a.aliexpress.com/_msSxf78
    Link z Huanan (polski importer xeonów i płyt):
    https://huanan.pl/sklep/2666v3-10r-20w/
    Płyta x99:
    https://a.aliexpress.com/_mPFTBUm
    Płyta z Huanan:
    https://huanan.pl/sklep/x99-zd4/
  • #4
    maniekaka
    Level 5  
    A jak przedstawia się obecny egzemplarz? Brać jak Reksio szynkę?

    Płyta: B450 aorus elite
    Procesor: AMD Ryzen 7 2700 Eight-core processor 3.20 GHz
    Karta graficzna: AMD Radeon RX 5700
    RAM 16.0 GB DDR4, HDD 1TB
    Crucial BX500 2.5 SSD 120GB
    64-bitowy system operacyjny, procesorx64
  • #6
    dt1
    Admin of Computers group
    Też dość stary sprzęt, ale jeszcze mający jakiś sens.
    Płyta główna słaba, moim zdaniem był to beznadziejny wybór pod ośmiordzeniowego Ryzena.
    SSD BX500 od jakiegoś czasu nie są na liście moich ulubionych.
    Fajnie, że jest RX5700 i 16 GB jakiegoś RAMu o niesprecyzowanych bardziej parametrach.
    Jeśli ten sprzęt ma jakiś zasilacz to też ekstra :)
    No i jakieś chłodzenie by się przydało, box z AMD nie nadaje się do obciążonych ośmiu rdzeni.

    W sumie jak masz jakiś budżet to może lepiej by było złożyć komputer z nowych części (ewentualnie grafikę kupić używaną ze względu na ceny - chociaż to może być trochę strzał w kolano brać jeden z bardziej awaryjnych komponentów bez gwarancji i w zasadzie nie wiadomo z jaką historią pracy...)?
  • #7
    turkuc11
    IT specialist
    Podobno cena 3 koła. Warto dla samej karty, używki wciąż chodzą nawet po 2500-3000zł. Sprzedać kartę i procka, kupić Ryzena 5600X i RXa 6600 XT, Kioxię NVME i jazda.
  • #8
    maniekaka
    Level 5  
    Komputer kupiony okazja to okazja, a miałem akurat grosz w portfelu, cóż albo trafione albo nie, jak nie to może uda się oddać, hahahahaha.. do rzeczy, podpiąłem wszystko na pierwszy rzut oka śmiga elegancko, ze zacząłem pogrywać w fortunie na ps5 mowie sprawdzę tutaj, miało być uber ekstra, okazało sie ze jest spadek, przy maksymalnych ustawieniach osiągam ledwo 60fps i odczuwam ścinki na monitorze... dodatkowo co jakiś czas przerywa mi ekran takie kolorowe paski chyba jak od karty graficznej? albo psującego monitora czy tez nie dopiętego kabla? pojawia sie to na milisekunde i znika wiec nie wiem co to jest. czy ktoś mnie poinstruuje jak sprawdzić czy ten komputer to nie złom? :-D

    Prośba o info. Komputer do złożenia.
  • #9
    turkuc11
    IT specialist
    Odinstaluj (najlepiej z wykorzystaniem DDU) i zainstaluj ponownie sterownik karty graficznej, jak nie pomoże możesz mieć walniętą kartę. Być może temu sprzedawca obniżył cenę - żeby się szybko pozbyć bez zadawania pytań.
  • #10
    maniekaka
    Level 5  
    turkuc11 wrote:
    Odinstaluj (najlepiej z wykorzystaniem DDU) i zainstaluj ponownie sterownik karty graficznej, jak nie pomoże możesz mieć walniętą kartę. Być może temu sprzedawca obniżył cenę - żeby się szybko pozbyć bez zadawania pytań.



    zrobiłem jak piszesz, nic nie pomogło, nawet musiałem się chwile pobawić aby zrobić to przez tryb awaryjny bo inaczej się nie dało. Wymieniłem kabel hdmi na inny dalej niestety to samo. Dopiero przełączenie na inny monitor pomogło, tylko teraz pytanie co sie dzieje? aktualny monitor który przerywa na tym kupionym komputerze to ( u32r590cwr ) jest dość nowy, WIEM, NIE TRAFIONY xd zalerzało mi na 4k i wziełem z 60hz, przepłaciłem, ale człowiek uczy sie na błędach, ale do sedna. Monitor jest bardzo świeżutki i na starym kompie mi nic nie rwało. dopiero tutaj zaczeło przerywać, dodatkowo monitor który podpiąłem pod ten nowy komputer to stary samsung ips 22 cali ktory ma jakies 8 lat i on dziala tram ok, przez godzine sie nic nie pokazalo.
  • #11
    turkuc11
    IT specialist
    Masz kabel HDMI 2.0? Bo dopiero HDMI 2.0 lub wyżej dają radę przekazać sygnał 4K w 60Hz. Lub kabel Displayport.
    A co do fpsów - 4K to bardzo dużo dla jakiejkolwiek karty graficznej.
  • #12
    maniekaka
    Level 5  
    tak posiadam kilka kabli , jeden od monitora co był w zestawie wiec musi byc 2.0 co najmniej , drugi jest od PS5 więc też jest dobry, częstotliwość przerywania trochę ustała teraz? nvm jaka może być przyczyna.

    Dodano po 1 [minuty]:

    turkuc11 wrote:
    Masz kabel HDMI 2.0? Bo dopiero HDMI 2.0 lub wyżej dają radę przekazać sygnał 4K w 60Hz. Lub kabel Displayport.
    A co do fpsów - 4K to bardzo dużo dla jakiejkolwiek karty graficznej.


    monitor był kupowany pod PS5, potem zmieniłem na duży telewizor a monitor został bo szkoda :), czy każda gra bedzie starał sie odpalic teraz w 4k? XD moge to po prostu wylaczyc?
  • #14
    maniekaka
    Level 5  
    super, ale co dalej z przerywaniem? chociaż od ponad godziny nie doświadczyłem jednej kreski nie wiem co może byc przyczyna i na co zwrócić uwagę? oddać komputer do jakiegoś magika który to sprawdzi? czy raczej to kwestia monitora... ?
  • #16
    turkuc11
    IT specialist
    Jak wszystko się w miarę ustabilizuje to może spróbuj sprzedać tego RXa 5700 póki ceny są w z kosmosu i w jego miejsce wsadź RTXa 3060 ti.
  • #17
    dt1
    Admin of Computers group
    Tak czy inaczej warto potwierdzić jego sprawność, od tego może zależeć cena sprzedaży. No i jeśli wyjdzie, że jest niesprawny, to być może warto cały sprzęt zwrócić, bo bez tej karty może to nie być opłacalny zakup.
  • #18
    maniekaka
    Level 5  
    otworzyłem szybkę i trochę go przedmuchałem karta sprawia wrażenie niedopiętej ale jak ja dotknąłem to mocno siedzi, przerywanie powróciło od razu po resecie komputera :/ a co do samego komputera to i tak wydaje mi się słaby pomimo tego co ma w środku. Testowałem póki co tylko na Fortnite ale na maksymalnych spada ponizej 40fps. wydaje mi sie ze cos jest nie tak. a co do tych programów to jak mam na nich sprawdzić czy ta karta jest dobra czy nie bo nie bardzo łapie o co tam chodzi..
  • #19
    K3
    Level 27  
    maniekaka wrote:
    Proszę mi powiedzieć czy na te czasy ten sprzęt pociągnie


    Mam bardzo podobny sprzęt: Z97-A, i7-4790K, 32GB RAM, GTX 970. Cały czas działa, daje radę, wstaje szybko dzięki SSD.
    Zależy co chcesz robić i za ile kupić.

    Z gier WoT idzie w FullHD jakieś 50-60fps. WIęcej mi nie potrzeba.
    No chyba że ktoś mnie uświadomi, że potrzebuję o 1s mniej tu czy tam, to może byłby sens zmieniać, ale póki co działa.
  • #20
    turkuc11
    IT specialist
    maniekaka wrote:
    na maksymalnych spada ponizej 40fps

    Maksymalne ustawienia w jakiejkolwiek w miarę nowej grze w 4K dają bardzo mocno w kość karcie graficznej. Do grania w 4K kupuje się RTXa 3080 ti.
  • #21
    maniekaka
    Level 5  
    zmniejszyłem rozdzielczość więc rozumiem że 4k wtedy nie jest obsługiwane :) dalej spadek jest ten sam. grałem teraz godzinkę wszystko było ok poza ścinkami małymi. teraz grę wyłączyłem i znowu migotanie.
  • #23
    maniekaka
    Level 5  
    melonxd123456 wrote:
    Zastosuj minimalny undervolting na poziomie -50mv powinno zadziałać

    Dodano po 1 [minuty]:

    Albo nie- podkręć/ skręć pamięci vram i taktowanie procesora graficznego


    nie bardzo rozumiem xd

    Dodano po 1 [godziny] 9 [minuty]:

    Rano włączyłem komputer ten nowy na dużym monitorze i od razu zaczęło wyskakiwać przerywanie, przełączyłem monitory. Tzn: duży monitor do starego komputera i mały monitor do nowego i na jednym i na drugim nic się teraz nie dzieje od dłuższego czasu.......

    -----------------------------
    Kolejne 2 godziny testu. - Brak zakłóceń w tym połączeniu ( stary komp nowy monitor) ( nowy komp stary monitor ) stary monitor obsługuje maksymalnie 1920-1080 (full hd) rozdzielczosc, a nowy odpala sie odrazu z 3840-2160, może któraś cześć komputera po prostu nie wyrabia z mocą? zasilacz? ramy? albo i sama karta?
  • #25
    maniekaka
    Level 5  
    dt1 wrote:
    Raczej wygląda na uszkodzenie karty - na Twoim miejscu spróbowałbym zwracać ten sprzęt.


    dzwoniłem do 2 salonów z naprawami komputerów, oboje panowie twierdzą że w sumie sam sobie zrobiłem diagnostykę poprzez podłączenie innego monitora i sprawdzenie jak wszystko śmiga. no i jest bez zarzutów. Panowie zwalali na kompatybilność samego monitora z kartą, ponieważ gdyby karta podobno była walnięta to tą samą sytuacje miałbym tez na małym monitorze. Czyli co teraz? Pan powiedział ze raczej nikt mi nie pomoże pod względem technicznym i zostaje wymiana monitora :-D

    Dodano po 25 [minuty]:

    2 testy wydajnosci karty z Furmarka, na lepszym i gorszym monitorze

    FurMark 1.24.1.0 - score ID: 605888
    FurMark(donut) | OpenGL
    Submitted by anonymous on May 5, 2022 @ 14:25:29
    SCORE 7315
    FPS 122
    3D Renderer AMD Radeon RX 5700
    3D API OpenGL 4.6.14800 Compatibility Profile Context 22.4.1 30.0.15021.1001
    Resolution 1920x1080
    Duration 60000 ms
    CPU AMD Ryzen 7 2700 Eight-Core Processor
    OS Windows 10 64-bit build 19044
    GPU0 AMD Radeon RX 5700
    GPU0 device ID 1002-731F
    Driver Radeon AMD Software: Adrenalin Edition 22.4.1
    GPU0 max usage 98 %
    GPU0 max temperature 63 °C
    GPU0 max hotspot temperature 73 °C
    GPU0 max power 152 W

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    FurMark 1.24.1.0 - score ID: 605895
    FurMark(donut) | OpenGL
    Submitted by anonymous on May 5, 2022 @ 14:34:47
    SCORE 2480
    FPS 41
    3D Renderer AMD Radeon RX 5700
    3D API OpenGL 4.6.14800 Compatibility Profile Context 22.4.1 30.0.15021.1001
    Resolution 3840x2160
    Duration 60000 ms
    CPU AMD Ryzen 7 2700 Eight-Core Processor
    OS Windows 10 64-bit build 19044
    GPU0 AMD Radeon RX 5700
    GPU0 device ID 1002-731F
    Driver Radeon AMD Software: Adrenalin Edition 22.4.1
    GPU0 max usage 99 %
    GPU0 max temperature 66 °C
    GPU0 max hotspot temperature 76 °C
    GPU0 max power 152 W

    Dodano po 54 [minuty]:

    Kolejne testy - doszedłem w ustawieniach ze mam ustawione częstotliwość odświeżania na monitorze ustawiony na 59.40 zamiast na 60 nvm czemu tak bylo. wydaje mi sie ze lepiej teraz wszystko chodzi ale moze to tylko złudzenie. migotanie dalej jest.

    Kolejny test - pomimo moich 3 zapasowych kabli HDMI 2.0, mowie co mi tam... odsunę całą meblościankę dogrzebie się do listwy i odepnę kabel od ps5 i podepnę pod monitor.
    O DZIWO. O MATKO. nie wiem czy mi się już głowa zepsuła ale wydaje mi się że grafika się znacząco poprawiła, dodatkowo nie odczułem na razie żadnego migotania.. Posprawdzam jak chodzi i dam znać czy pomogło.
  • #26
    turkuc11
    IT specialist
    Nawet jeśli pomogło (ba - szczególnie gdy pomogło), ponawiam - póki karta jest coś warta sprzedaj ją jak najszybciej i zakup 3060 Ti, to znacznie wydajniejszy model.
  • #27
    maniekaka
    Level 5  
    turkuc11 wrote:
    póki karta jest coś warta sprzedaj ją jak najszybciej i zakup 3060 Ti, to znacznie wydajniejszy model.


    Myślisz że ktos kupi te karte? ile mam za nią wolać ceny wahają się od 2k do 2.5 ponizej 2k nie widzialem, za rtxa to musze juz ponad 3 dac, a co myslisz dalej o tym przerywaniu? czy moglobyc to spowodowane kablem czy jednak karta moze miec ukrytą wade? poki co brak migotania na kablu od ps5
  • #28
    turkuc11
    IT specialist
    Śmiało wołaj 2,5, a nawet więcej.

    3060 ti za 2900zł:
    https://www.ceneo.pl/114861637

    Może nie topowy model, ale przede wszystkim znacznie wydajniejsza karta.

    Skoro pomogła wymiana kabla to in był problemem. RX-y tej generacji bywały fochliwe.
  • #29
    maniekaka
    Level 5  
    zainstalowałem sobie warzone aby sprawdzić jak graficznie ten komputer daje rade, i jestem zaskoczony pozytywnie brakiem lagów na maksymalnych ustawieniach. Ale niestety problem z przerywaniem powrócił :/, stało sie to 2 albo 3 razy jak dotąd i to gdy włączał sie właśnie warzone.

    Dodano po 2 [godziny] 21 [minuty]:

    Podpialem komputer pod telewizor 65 cali 4k 120hz i problemów nie zauważyłem żadnych. Czy w takim razie to monitor ma ze sobą problem? Czy da sie zaradzić tej kompatybilności monitora z tym komputerem?
  • #30
    turkuc11
    IT specialist
    Coś tam było, że można jeszcze sprawdzić ustawienia odświeżania nie tylko monitora, ale i w sterowniku karty. No seria 5000 bywała kapryśna pod tym względem.

    EDIT. Spróbuj przykręcić trochę zegar RAMu/VRAMu karty graficznej.