Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Amplituner cyfrowy 2.1 400W

nuclear 07 May 2022 00:12 3333 32
  • Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Cześć

    Chciałbym w końcu i ja podzielić się jakimś swoim projektem. Nie jest może to coś odkrywczego, ot zwykły wzmacniacz do słuchania muzyki z dodatkami, ale od czegoś trzeba zacząć. Piszę zacząć bo projekt ten ma długie korzenie i pierwsze do niego przymiarki powstały jak zaczynałem swoją przygodę z elektroniką. Wtedy też zacząłem kolekcjonować przeróżne części, niektóre z nich znalazły swoje miejsce w tym wzmacniaczu. Tłumaczy to nie do końca idealnie dobrane elementy, ale skoro już takie leżały w szufladzie to spróbowałem je połączyć, i tak w końcu mogę powiedzieć że układ jest gotowy i może trafić na swoje miejsce w salonie.

    Podstawowe parametry amplitunera to:
    -Wzmacniacz 2x100W/8ohm + 200W/4ohm
    -Dwa wejścia liniowe analogowe
    -Wejście SPDIF optyczne + RCA
    -Moduł bluetooth
    -Tuner FM + RDS
    -Pilot IR

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Ja widać całość ma układ blokowy, na schemacie niebieskimi kreskami zaznaczyłem linie zasilające a czerwonymi sterujące.
    Spróbuję teraz kilkoma słowami opisać każdy moduł po kolei:
    1. Sterownik
    Sercem tego modułu jest mikrokontroler STM32h735. Jest on może za mocny w stosunku do wymagań ale wybrałem go ze względu na wbudowany odbiornik SPDIF oraz bardzo precyzyjne układy PLL pozwalające na synchronizację przetworników DAC z sygnałem SPDIF lub bluetooth. Procesor łączy się z przetwornikami ADC i DAC oraz z modułem bluetooth i tunerem przy użyciu I2S, zapewnia to 4 kanałowy SAI.
    Poza tym układ steruje wszystkimi pozostałymi modułami, wyświetlaczem LCD oraz mierzy temperatury wszystkich radiatorów przy użyciu termistorów NTC.
    2.Moduł ADC/DAC
    Na tej płytce znalazły miejsce dwa układy, przetwornik ADC AD1974 i przetwornik DAC AD1954. Układ AD1954 posiada wbudowany procesor DSP który służy przede wszystkim do regulacji głośności i odfiltrowania sygnału dla subwoofera. Układy komunikują się z uC za pomocą magistral I2S oraz SPI.

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    3. Zasilacz pomocniczy.
    Jest to zwykła przetwornica wielonapięciowa w konfiguracji półmostka. Jako sterownika użyłem KA3525 + IR2101, rdzeń EE30. Zasilacz generuje 3 izolowane od siebie zestawy napięć. Pierwszy 12V służy do zasilania drivera w zasilaczu główny, Drugi 5 i 12V służy do zasilania wszystkich układów cyfrowych, przekaźników, podświetlenia i ewentualnie wentylatorów jakby były potrzebne. Trzeci zestaw +-12V i +5V służy do zasilania analogowej części modułu ADC/DAC. Zasilacz ten ma swoje mankamenty ale to jest długi i osobny temat.
    4. Zasilacz główny
    Kolejna przetwornica, również półmostek. Tym razem sterowany przez TL494 + transformator sterujący. Rdzeń ETD44 pozwala na uzyskanie stabilizowanych napięć +-40V z wydajnością prądową pozwalającą na ciągły pobór 500W.
    5. Końcówka mocy.
    Tu nie ma co dużo mówić, zwykły Holton czyli klasa AB z dobudowanymi zabezpieczeniami ( nadprądowe i składowa stała).
    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    6. Końcówka mocy subwoofera
    Ta końcówka z kolei pracuje w klasie D, całość bazuje na układzie IRS2092S co powoduje że konstrukcja jest prosta. Również dodałem zabezpieczenie na wypadek składowej stałej.

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    7. Panel sterujący
    Na tej płytce ( a dokładnie to zestawie 3 płytek) siedzi STM32F051. Ma on pod swoją opieką 12 przycisków dotykowych, enkoder, moduł IR, czujnik światła oraz wszystkie podświetlenia. komunikuje się z głównym uC poprzez UART.
    8. Tuner
    Ten mały modulik zawiera ciekawy układ SI4735. Pozwala on na odbiór radia FM i przesłanie dźwięku poprzez I2S. Dodatkowo obsługuje RDS
    9. Bluetooth
    Jako jedyny moduł nie jest on moją działalnością tylko jest to gotowiec z aliexpress. Również odebrany dźwięk przesyła przez I2S
    10. SPDIF
    Ten układ z kolei ma za zadanie odbiór sygnału w postaci zarówno optycznej jak i przewodowej i przesłanie go to uC.
    11.Kontroler napięcia
    Ten układzik jest przykładem tego że nawet długo projektowany układ nie będzie pozbawiony wad, ponieważ powinien ob być od początku zaprojektowany jako integralna część zasilacza głównego. Ma on za zadanie sprawdzenie czy napięcia na wyjściu zasilacza głównego osiągnęły wymagany poziom i można próbować włączyć przekaźniki głośników.

    Podsumowując:
    Amplituner gra. Charakterystyk nie przedstawię bo ich nie mam, nie mam jeszcze do tego sprzętu/umiejętności. Zmierzyłem tylko czy zasilacz główny osiąga wymaganą moc i jest stabilny przy skokowych zmianach obciążenia, oraz optycznie na oscyloskopie obejrzałem że końcówki mocy osiągają swoją moc bez widocznych zniekształceń sinusa przy obciążeniu rezystorem mocy.

    Jeżeli będzie zainteresowanie to chętnie podzielę się detalami i schematami poszczególnych modułów.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    nuclear
    Level 15  
    Offline 
    Has specialization in: eit
    nuclear wrote 154 posts with rating 50, helped 16 times. Live in city Zakopane. Been with us since 2003 year.
  • #2
    Q-mac
    Level 25  
    Nie dało się wszystkich napięć zrobić w jednym zasilaczu? Nawet wykorzystując liniowa stabilizację (raczej zasilacz pomocniczy jest niskopradowy). Jak zrealizowane jest zabezpieczenie nad prądowe we wzmacniaczu? Ogólnie - jak dla mnie - wolałbym większą integrację elektroniki, no i nie przepadam za drewnianymi obudowami w nowoczesnym sprzęcie. Ale to mój gust :)
  • #3
    nuclear
    Level 15  
    Q-mac wrote:
    Nie dało się wszystkich napięć zrobić w jednym zasilaczu? Nawet wykorzystując liniowa stabilizację (raczej zasilacz pomocniczy jest niskopradowy).


    Mały zasilacz jest jednocześnie zasilaczem standby - wzmacniacz może być włączony zdalnie poprzez pilota lub przez bluetooth po sparowaniu i włączeniu dźwięku. Na chwilę obecną pewnie inaczej bym natomiast rozwiązał podział zasilania miedzy te dwa zasilacze - na głównym dałbym dodatkowe uzwojenia do zasilania analogówki, jako że zrezygnowałem z wyjścia słuchawkowego.

    Q-mac wrote:
    Jak zrealizowane jest zabezpieczenie nad prądowe we wzmacniaczu?


    Zabezpieczenie nadprądowe we wzmacniaczu bazuje na pomiarze napięcia na rezystorach źródłowych w przypadku końcówek AB. z kolei w wzmacniaczu subwoofera jest on już zawarty wewnątrz scalonego sterownika ( układ mierzy napięcie Uds ). Przekroczenie parametrów powoduje przełączenie przerzutnika zrobionego na wzmacniaczu operacyjnym i wyłączenie przekaźnika. Ponowne właczenie przerzutnika wymaga ustania stanu awarii i podania impulsu z uC.

    Q-mac wrote:
    Ogólnie - jak dla mnie - wolałbym większą integrację elektroniki, no i nie przepadam za drewnianymi obudowami w nowoczesnym sprzęcie. Ale to mój gust :)


    Mi z kolei pasuje taki design, no a poza tym lubię robić z drewnem ;)
  • #4
    katakrowa
    Level 22  
    Ja w odróżnieniu od kolegi wyżej drewno lubię. Obudowa wyszła bardzo ładnie.
    Mam jednak uwagi co do samej konstrukcji...

    1. Ogromna ilość kabli na 100% powoduje szumy i bzyczenie słyszalne w głośnikach - bardzo bym kolegę prosił aby się "wewnętrznie przełamał" i zmusił do zrobienia pomiarów np. programem RMAA. Dla konstruktora wzmacniaczy to świetne tanie i niezastąpione narzędzie - nasze ucho jest dobre ale całkowicie nieobiektywne:-)

    2. Co to za magiczne połączenia widoczne na zdjęciu:
    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    I jeszcze pytanie z czego / jak kolega zrobił panel, na jakiej zasadzie działa, jak się komunikuje z modułami, czym dokładnie steruje, jak zrealizowana jest np. regulacja głośności itp.. Skoro tytuł zaczyna się od słowa "Cyfrowy" to sugeruje, że właśnie w tym obszarze dzieją się rzeczy najciekawsze. Tymczasem kolega bardzo poskąpił opisu tego obszaru.


    Na koniec gratuluję bo zapewne mimo wad nie było łatwo a wkład pracy widać bardzo duży. Projekt na 100% cieszy a kolejny będzie jeszcze lepszy:-)
  • #5
    Wawrzyniec
    Level 37  
    katakrowa wrote:
    Co to za magiczne połączenia widoczne na zdjęciu
    Zapewne czujnik temperatury radiatora.
  • #6
    Olkus
    Level 27  
    Bardzo dobrze wykonany sprzęt, obudowa wspaniała :) Bardzo lubię drewno, aczkolwiek wolę ciemne odcienie, np. machoń ;) Tutaj do czarnego panelu też bardziej by pasowało moim zdaniem coś ciemnego. Dobrze widzę, że otwory wycinane laserem? Naprawdę jestem pod wrażeniem staranności wykonania tej obudowy, sam chcę do swojego wzmacniacza zrobić z drewna, być może komuś zlecę bo sam nie zrobię na tyle ładnej. Panel przedni też jest ładny, zamawiałeś czy też sam robiłeś?
    W środku płytki wykonane bardzo starannie, aczkolwiek jest w środku trochę "makaronu", nie myślałeś nad zaprojektowaniem jednej dużej płytki, lub dwóch czy trzech średnich, z podziałem na zasilacz, tą na przednim panelu i resztę?
    Może zechciałbyś udostępnić wzór płytki PCB, schemat zasilacza głównego, a także ilości zwoi transformatorów? Myślę, że wiele osób chętnie skorzysta :)

    Pozdrawiam,
    A.
  • #7
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Przetwornice w zasilaczu wzmacniacza Audio w dodatku DiY to duże wyzwanie.
    Więcej powiedział na ten temat Kolega wyżej.
    Co do wyglądu - chyba mniej więcej wiem jaki był zamysł takiej a nie innej strony graficznej płyty czołowej, ale jak dla mnie jest to jeden z nielicznych wzmacniaczy gdzie płyta tylna jest ładniejsza od płyty przedniej. Oczywiscie to wyłącznie moje spostrzeżenie i rozumiem, ze mało znaczące, jednak skoro już miał to być Amplituner CYFROWY, co tu robi ta gałka? Zresztą łby srebrnych śrub również nie wyglądają zbyt efektownie.
  • #8
    nuclear
    Level 15  
    Uff, zebrało się sporo pytań i komentarzy, dziękuję za zainteresowanie i już staram się odpowiedzieć ;)

    Na początek może komentarz ogólny do bałaganu wewnątrz obudowy. Płytek jest sporo, jak i połączeń między nimi to fakt, w tym szaleństwie jest jednak metoda. Wynika to z ekonomii - każdy moduł miał mniej lub więcej wersji pośrednich i łatwiej było w ten sposób je wymieniać na nowsze. Po drugie płytki większe jak 10x10 cm są już droższe, więc ich unikam jak tylko mogę. Czy to wpływa na dźwięk nie wiem, spróbuję faktycznie na dniach to zmierzyć tym RMAA. Zakładam że większym problemem mogą być zakłócenia przewodzone jako że przewodów analogowych w tym spagetti jest raczej mało - tylko krótkie ekranowane przewody od złącz z tyłu do płytki ADC/DAC i od niej do końcówek.
    Pozostałe to wszystko zasilanie i cyfrówka.

    Teraz może opiszę bardziej szczegółowo kwestię panelu przedniego i jego konstrukcji. Jak każdy element w tym wzmacniaczu ewoluował on kilkukrotnie, początkowo myślałem tylko o sklejce jak z tyłu ze zwykłymi przyciskami, potem zamarzył mi się front z blachy miedzianej ale nie mogłem dopasować sensownych przycisków, w dodatku nie było prosto o coś w sensownej cenie, dlatego zacząłem patrzeć na laminaty grawerskie. Nadal kwestia przycisków mnie dręczyła, w końcu odkryłem laminat grawerski reverse, czyli laminat przezroczysty pokryty farbą od tyłu - w miejscu graweru uzyskujemy przezroczysty laminat od frontu gładki. To podsunęło mi pomysł przycisków dotykowych. Akurat miałem na stanie SM32F051 który ma sprzętowy Touch Pad Controller obsługujący do 18 przycisków. Dalej już poszło z górki, zamówiłem cięte laserem elementy ( sklejka 4mm + plexi mat 4mm + laminat reverse) i zostało to poskładać:

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Początkowo miały być na panelu dwa uC ponieważ producent zaleca max długość ścieżek do przycisków 10cm, nawet miałem płytki wykonane tak żeby przy przycisku włącznika był osobny STM32F042 w obudowie TSOP20. Okazało się wtedy jednak że jest to układ nie do zdobycia i postanowiłem improwizować i sprawdzić czy 30cm da radę ;) pierwszy eksperyment z zwykłym przewodem oczywiście okazał się porażką przycisk może miał małą pojemność ale łapał wszystko z otoczenia. Druga próba z zwykłym przewodem ekranowanym działała lepiej nadal jednak dotkniecie przewodu zaburzało pracę przycisku. Wtedy powstała trzecia wersja przewodu - widać go na zdjęciach jako ten gruby kabel - jest to kawałek przewodu koncentrycznego z dowiniętą drugą warstwą ekranu z miedzi. Ekran wewnętrzny jest podłączony do aktywnego ekranu w uC, a zewnętrzny do masy. To był strzał w dziesiątkę, pojemność tego przycisku jest tylko trochę większa niż tych bezpośrednio na płytce a dotknięcie przewodu nie zaburza pomiaru.
    Poza przyciskami i podświetleniem na panelu jest również zamocowany odbiornik podczerwieni z pilota ( użyłem prostego w obsłudze 21 przyciskowego pilota "do arduino" przesyłającego sygnały w standardzie NEC) oraz fotorezystor do pomiaru natężenia światła w pomieszczeniu. Wykorzystuję go do ustalenia jasności podświetlenia - żeby w nocy nie świeciło tak mocno. Jest też i "gałka" czyli enkoder, służący do regulacji głośności oraz innych parametrów wybieranych z menu ( częstotliwość FM, częstotliwość odcięcia subwoofera, głośność subwoofera i takie tam). Płytka połączona jest z sterownikiem głównym 6 żyłowym przewodem w którym są linie zasilające 5 i 12V oraz sygnałowe czyli dwukierunkowy UART. Przesyłanie danych jest trywialne gdyż każda wiadomość jest 8 bitowa więc nie ma nawet potrzeby składania ramek. Wyświetlacz LCD jest sterowany osobno z sterownika głównego a ten na panelu reguluje tylko jego podświetlenie
  • #9
    Mateusz_konstruktor
    Level 19  
    Drewno jako ozdobne pokrycie jest rewelacyjne, jednak w roli elementu konstrukcyjnego zdecydowanie nie.
    Całość konstrukcji jest niepotrzebnie upośledzona z uwagi na powyższe. Ujawni się to przy różnych przenoszeniach i przestawianiach, a być może i tylko w wyniku upływu czasu. Szczególnie mam na myśli zamocowanie radiatorów. Do tego ciepło z tychże radiatorów ma destrukcyjne oddziaływanie na tylną ściankę.

    Na zdjęciach radiatory wyglądają na małe, jak wyglądają ich obliczenia?

    Dodano:
    Złącza przewodów kolumn: nie wiadomo co i jak trzeba podłączać.
  • #10
    tzok
    Moderator of Cars
    Bardzo ładnie wykonany, modułowy projekt. Tytuł trochę mylący, bo to nie jest wzmacniacz cyfrowy (czyli np. klasy D lub T), a jedynie z cyfrowym sterowaniem.

    398216 Usunięty wrote:
    skoro już miał to być Amplituner CYFROWY, co tu robi ta gałka?
    To enkoder. Wiele urządzeń cyfrowych steruje się "gałką", bo to bardzo wygodne.
  • #11
    nuclear
    Level 15  
    Może napiszę kilka słów więcej o samym torze audio. Schemat blokowy jest dość prosty:

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Są 3 układy zewnętrzne i jedne wewnętrzny będące źródłem dźwięku:
    Pierwszy to Tuner, tutaj sprawa jest prosta, zwykły I2S, procesor pracuje jako master więc nie ma problemu z synchronizacją, próbkowanie ustawione na sztywno na 48kHz 24bit.
    Drugi to Bluetooth, gotowy chiński moduł którego obecność na pokładzie jakoś musiałem zaakceptować jako że sam nie umiem takiego jeszcze zrobić ;). Możliwości konfiguracji nie ma żadnej, po prostu wypluwa dźwięk w I2S jako master. Tu jest trudniej bo procesor musi do niego synchronizować częstotliwość DAC żeby uniknąć resamplingu. Próbkowanie jest chyba zależne od sparowanego urządzenia, ja obsługuję częstotliwości 44,1kHZ do 48kHz.
    Trzeci to ADC. Ponieważ ma on 4 kanały wejściowe to dźwięk cyfrowo przesyłam w trybie TDM - 4 kanały w jednej ramce. W tym przypadku procesor jest masterem więc również z synchronizacją nie ma problemu, na sztywno ustawione 48kHz 24bit.
    Czwartym źródłem jest SPDIF wbudowany w procesor. ponieważ jego częstotliwość próbkowania jest oczywiście zależna od nadawcy to również trzeba synchronizować do niego DAC.

    Sam procesor nie przetwarza dźwięku, tylko przełącza źródło i generuje zegar dla DAC, całe przesyłanie danych z wejścia do wyjścia obsługuje DMA. Synchronizacja w przypadku źródeł bluetooth lub SPDIF jest zrealizowana poprzez zmianę zegara na PLL, który w tym procesorze może być z małym krokiem przestrajany "na żywo". Sam algorytm jest prosty. Próbki trafiają jednym kanałem DMA do małego bufora (64 próbki) z częstotliwością próbkowania źródła, skąd drugi kanał DMA je pobiera i wysyła do DAC z częstotliwością wynikającą z PLL. Algorytm cyklicznie porównuje wskaźniki tych kanałów DMA i tak przestraja PLL żeby różnica między wskaźnikami była stała.

    Modyfikacja próbek realizowana jest dopiero w samym AD1954, który ma wbudowany moduł DSP:

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Z całego tego zestawu aktualnie używam tylko VOLUME dla wszystkich 3 kanałów, DELAY dla subwoofera oraz oczywiście CROSSOVER filters dla subwoofera, może kiedyś jeszcze coś dodam, na przykład zrealizuję prosty equalizer.

    Na koniec dzisiejszych wypocin dodam jeszcze schemat zasilacza głównego

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Nie dam sobie ręki uciąć za ilości zwoi na transformatorach bo piszę to z pamięci, opierałem się na wyliczeniach z kalkulatora http://schmidt-walter-schaltnetzteile.de/smps_e/hgw_smps_e.html.
    Zasilacz w sporej mierze opiera się na projekcie https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1287723.html z małymi zmianami. Transformator
    główny nawinięty jest na rdzeniu ETD44, chyba 3C94. Uzwojenie pierwotne to LICA 90x0,1 34 zwoje dzielone na dwie warstwy. Uzwojenie wtórne to 2 uzwojenia LICA 245x0.1 każde po 9 zwoi. Nie wykorzystywałem terminali karkasu tylko lutowałem licę bezpośrednio do laminatu tak żeby było najkrócej. Dłuższy odcinek przewodu od uzwojenia wtórnego przechodzi dodatkowo 4 zwojami przez przekładnik prądowy.
  • #12
    LemuRR 11
    Level 26  
    Ja się przyczepie, do rzeczy bardzo ważnej

    Urządzenie pracuje w 2 klasie ochrony, a radiator od przetwornicy jest wyeksponowany na zewnątrz, izolacje stanowią tylko podkładki pod tranzystorami. Nie mam nic przeciwko takiemu rozwiązaniu, ale radiatory powinny zostać podłączone do PE, a urządzenie pracować w 1klasie ochrony.
  • #13
    tzok
    Moderator of Cars
    LemuRR 11 wrote:
    Nie mam nic przeciwko takiemu rozwiązaniu, ale radiatory powinny zostać podłączone do PE, a urządzenie pracować w 1klasie ochrony.
    Przecież widać na zdjęciach, że radiatory są połączone z PE. PE jest też podłączone do głównego zasilacza i obstawiam, że połączone z jego "zimną" masą.
  • #14
    Karol966
    Level 30  
    tzok wrote:
    Tytuł trochę mylący, bo to nie jest wzmacniacz cyfrowy (czyli np. klasy D lub T), a jedynie z cyfrowym sterowaniem.


    nuclear wrote:
    6. Końcówka mocy subwoofera
    Ta końcówka z kolei pracuje w klasie D, całość bazuje na układzie IRS2092S


    Sporo (by nie powiedzieć brzydko kupę) pracy w ten projekt musiałeś włożyć. Podoba mi się. Oczywiście sam wykonał bym na pewno go nieco inaczej (kablologia, zasilanie, pewnie coś jeszcze bym zmienił) co nie znaczy, że twierdzę, że coś jest źle.

    PS. Robiąc i tak już zaawansowany sprzęt może warto dołożyć do niego jakiś moduł odtwarzacza sieciowego? Choćby na rpi czy innym dowolnym komputerku.
  • #15
    tzok
    Moderator of Cars
    Tylko końcówka mocy subwoofera pracuje w klasie D (ale i tak sterowana jest analogowo), podstawowa końcówka pracuje w klasie AB i jest fragment toru analogowego. Ale istotnie, zdecydowana większość tego amplitunera jest cyfrowa. Po przemyśleniu sprawy i ostatnim wpisie autora, przyznaję, że z czystym sumieniem można to nazwać cyfrowym amplitunerem.

    Karol966 wrote:
    Choćby na rpi czy innym dowolnym komputerku.
    W cenie nowego RPi dzisiaj można kupić używanego laptopa...
  • #16
    398216 Usunięty
    Level 43  
    tzok wrote:
    To enkoder. Wiele urządzeń cyfrowych steruje się "gałką", bo to bardzo wygodne.
    To wiedziałem, zastanawiałem się tylko czemu - skoro aż tyle innych funkcji jest wywoływanych dotykiem - głośność jest na "tradycyjnej" gałce. Fakt - wygodniej. Ale tak samo wygodniej (przynajmniej w moim odczuciu) steruje się klawiszem niż touchpadami.
  • #17
    kris8888
    Level 35  
    398216 Usunięty wrote:
    czemu - skoro aż tyle innych funkcji jest wywoływanych dotykiem - głośność jest na "tradycyjnej" gałce. Fakt - wygodniej. Ale tak samo wygodniej (przynajmniej w moim odczuciu) steruje się klawiszem niż touchpadami.

    Przy regulacji bezpośrednio na pewno wygodniej i precyzyjniej jest kręcić gałką choć przy sterowaniu głośnością z pilota to i tak już nie ma znaczenia.
    Zależy jak kto lubi...

    A tak przy okazji czy ten moduł tunera FM nie wymaga żadnej anteny zewnętrznej? :D Bo nie widzę żadnego gniazda antenowego z tyłu czy też jakiegoś kabelka w roli anteny. Jest chyba jakiś kawałek koncentryka przyczepiony z tyłu panelu przedniego, ale nie wiem czy to robi za antenę? Jeśli tak to jak skuteczną?

    Ogólnie ciekawa i bardzo starannie wykonana konstrukcja modułowa. Choć moim zdaniem ciut lepiej byłoby gdyby te moduły były przykręcone na jakimś wspólnym, metalowym chassis, łącznie z radiatorami, a dopiero to jako całość umieszczone w drewnianej obudowie/skrzynce. Z panelem przednim jako zupełnie oddzielnie zamontowanym modułem. Podobnie jak jest w wielu rozwiązaniach fabrycznych w drewnianych obudowach. Powody ktoś już tu wcześniej podał.

    No i trochę dziwnie wygląda ten bezpiecznik na przewodzie zasilającym do przetwornicy pomocniczej. Przypomina bardziej rozwiązanie typowe dla odbiorników samochodowych a nie dla domowego sprzętu. No chyba że to nie jest bezpiecznik.
  • #18
    Karol966
    Level 30  
    tzok wrote:
    W cenie nowego RPi dzisiaj można kupić używanego laptopa...
    aż musiałem sprawdzić, no faktycznie, czyli bynajmniej nie na rpi.
  • #19
    nuclear
    Level 15  
    Mateusz_konstruktor wrote:
    Drewno jako ozdobne pokrycie jest rewelacyjne, jednak w roli elementu konstrukcyjnego zdecydowanie nie.
    Całość konstrukcji jest niepotrzebnie upośledzona z uwagi na powyższe. Ujawni się to przy różnych przenoszeniach i przestawianiach, a być może i tylko w wyniku upływu czasu. Szczególnie mam na myśli zamocowanie radiatorów. Do tego ciepło z tychże radiatorów ma destrukcyjne oddziaływanie na tylną ściankę.

    Na zdjęciach radiatory wyglądają na małe, jak wyglądają ich obliczenia?


    Nad trwałością się nie zastanawiałem, za bardzo, liczę że stojąc na półce spokojnie kilka lat wytrzyma, a bardzo możliwe że w międzyczasie i tak mniejszy lub większy lifting przejdzie. Radiatory nie były jakoś specjalnie liczone, tylko dobierane doświadczalnie na etapie prototypów. Nie wygląda żeby miało się jakoś specjalnie nagrzewać, po godz dośćgłośnego grania dobija temperatura do 30 stopni na przetwornicy i 35 na końcówkach, myślę że w miarę przewiewnym miejscu będzie wystarczająco. Jeżeli będzie mi się aktywować kiedyś zabezpiecznie z powodu przegrzania to będę dodawał wentylatory - na płytce sterownika są dwa złącza zapasowe do tego celu. Radiatory małego zasilacza i subwoofera też dobijają do 30 stopni wewnątrz obudowy.

    Mateusz_konstruktor wrote:

    Złącza przewodów kolumn: nie wiadomo co i jak trzeba podłączać.


    To fakt, myślę nad jakimś eleganckim opisem ale nie mam pomysłu, niestety w firmie w której cięli mi te sklejki nie zrobili mi graweru.

    Karol966 wrote:
    PS. Robiąc i tak już zaawansowany sprzęt może warto dołożyć do niego jakiś moduł odtwarzacza sieciowego? Choćby na rpi czy innym dowolnym komputerku.


    Chwilę nad tym się zastanawiałem ale postanowiłem nie zmieniać po raz kolejny ustalonego planu ;) Wymagałoby to innego wyświetlacza, najlepiej dotykowego, więcej kodu ( pewnie bym próbował to upchnąć w tym STM32H735 skoro ma on ethernet), ostatecznie mógłbym wcisnąć jakąś malinę zero ale z tym mam już średnie doświadczenia no a poza tym nie lubię gotowców. Poza tym i tak najważniejszy jest dla mnie bluetooth. Głównym jednak powodem żeby tego nie robić była chęć żeby to w końcu zamknąć :)

    kris8888 wrote:
    No i trochę dziwnie wygląda ten bezpiecznik na przewodzie zasilającym do przetwornicy pomocniczej. Przypomina bardziej rozwiązanie typowe dla odbiorników samochodowych a nie dla domowego sprzętu. No chyba że to nie jest bezpiecznik.


    To fakt, to złącze bezpiecznika jest jedną z kilku fuszerek w tym układzie - nie mieściło mi się gniazdo bezpiecznika na PCB małego zasilacza, miało być na obudowie dodane ale jakoś się nie zmieściło i tam...

    kris8888 wrote:
    A tak przy okazji czy ten moduł tunera FM nie wymaga żadnej anteny zewnętrznej? Bo nie widzę żadnego gniazda antenowego z tyłu czy też jakiegoś kabelka w roli anteny. Jest chyba jakiś kawałek koncentryka przyczepiony z tyłu panelu przedniego, ale nie wiem czy to robi za antenę? Jeśli tak to jak skuteczną?


    Gratuluję spostrzegawczości. oczywiście bez anteny radio nie działa ;) Gniazdo antenowe będzie jak je kupię, jest na nie przewidziany otwór na panelu tylnim, a na razie jest drut bezpośrednio do modułu przyczepiany, do zdjęć go odczepiłem bo nie wyglądał dobrze. Tak samo na zmianę czekają te wkręty na froncie - szukam eleganckich czarnych w pasującym rozmiarze ale to nie takie proste.
  • #20
    szeryf3
    Level 25  
    Chyba już wszyscy się wypowiedzieli i wyciągnęli wszystkie niedociągnięcia.
    Mi się konstrukcja wizualnie podoba. A że jest wiele płytek w środku to też ciekawe rozwiązanie.
  • #21
    nuclear
    Level 15  
    Zrobiłem pomiary używając RMAA, wyjścia głośników podłączyłem bezpośrednio do wejścia liniowego karty dźwiękowej, czyli pomiary były robione na niskim poziomie głośności.

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W Amplituner cyfrowy 2.1 400W
  • #22
    katakrowa
    Level 22  
    Wyniki tragedia. pomiar samej karty jaki masz?
    Poziom szumu -62dBA, przesłuchy -59dBA - to bardzo słabo.
    Jakie parametry ma sama karta? Może coś źle ustawiłeś.
    Od końcówek tranzystorowych oczekiwałbym czegoś bliższego 90dB - 100dB.
    Być może to wina przedwzmacniaczy albo faktycznie coś mocno "sieje".
  • #23
    nuclear
    Level 15  
    Pomiary samej karty:

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Pytanie czy poprawnie robiłem pomiar, tzn czy sygnał z wyjścia z głośnikowego powinienem dawać bezpośrednio na wejście liniowe karty czy przez jakiś dzielnik?
  • #24
    katakrowa
    Level 22  
    nuclear wrote:
    Pytanie czy poprawnie robiłem pomiar, tzn czy sygnał z wyjścia z głośnikowego powinienem dawać bezpośrednio na wejście liniowe karty czy przez jakiś dzielnik?


    Zdecydowanie przez dzielnik i ewentualnie podłączonym sztucznym obciążeniem a nie głośnikami. Jednak przy poziomach, które uzyskujesz należy najpierw zlokalizować źródło szumów.
  • #25
    nuclear
    Level 15  
    Ok, zmierzę potem sam przedwzmacniacz z wyłączonym głównym zasilaczem. Jaki powinien być ten dzielnik? Równy wzmocnieniu końcówek?
  • #26
    katakrowa
    Level 22  
    nuclear wrote:
    Jaki powinien być ten dzielnik? Równy wzmocnieniu końcówek?


    Obawiam się, że tutaj nie ma łatwej odpowiedzi. Sygnały trzeba dobierać tak aby po pierwsze dało się poprawnie skalibrować samo RMAA. Po drugie raczej nie ma sensu robić pomiaru na wysokościach sygnałów z jakimi wzmacniacz nie będzie pracował podczas normalnego słuchania muzyki.
    Niektóre opracowania mówią, że testy należy wykonywać przy mocy wyjściowej obciążonego (sztucznym obciążeniem) wzmacniacza dla przypadków: 1W i pełnej mocy. Już samo to wymusza użycie różnych dzielników.
    Wiadomo też, że najlepiej do przedwzmacniacza podawać sygnał jak największy bo wówczas stosunek sygnału do szumu oraz dynamika sygnału będą korzystniejsze niż w przypadku niskiego sygnału wejściowego. Trzeba wszystko dobrać tak aby nie przesterować ani przedwzmacniacza ani końcówki mocy.
    Ja zwykle ustawiam wzmacniacz na taką moc przy jakiej faktycznie słucham muzyki - niby to nic nie mówi bo sygnał wejściowy też ma na to wpływ ale akurat słucham na tej samej karcie muzycznej na której robię pomiar. Mając tak ustawiony wzmacniacz dobieram dzielnik. Ja mam jeszcze takie ułatwienie, że na karcie muzycznej mam dodatkową możliwość regulacji sygnału Line-in co ułatwia cały proces kalibracji.

    Myślę, że nie ma złotej rady jak to zrobić super dobrze. Trzeba kombinować.
  • #27
    398216 Usunięty
    Level 43  
    katakrowa wrote:
    Niektóre opracowania mówią, że testy należy wykonywać przy mocy wyjściowej obciążonego (sztucznym obciążeniem) wzmacniacza dla przypadków: 1W i pełnej mocy. Już samo to wymusza użycie różnych dzielników.
    Wiadomo też, że najlepiej do przedwzmacniacza podawać sygnał jak największy bo wówczas stosunek sygnału do szumu oraz dynamika sygnału będą korzystniejsze niż w przypadku niskiego sygnału wejściowego.
    A teraz taka dygresja z mojej strony (jeśli ktoś woli, może olać) - przy jakiej głośności szumy PW czy nawet końcówki ()szczególnie jeśli w klasie D) są bardziej słyszalne? Przy niskiej - rządu 1 W czy przy bliskiej maksymalnego wysterowania? Tak więc ten 1W to nie dlatego, że tak się komuś napisało, ale dlatego, że to "punkt odniesienia" do którego łatwiej się odnieść z wynikami pomiarów.
  • #28
    nuclear
    Level 15  
    Dorzucam pomiary samego przedwzmacniacza - mierzone na wyjściu z płytki przetworników, dwa pierwsze to z użyciem wejścia analogowego przy różnych kombinacjach wzmocnienia karty i przedwzmacniacza. Trzeci to spdif. Oba zasilacze impulsowe włączone.

    Amplituner cyfrowy 2.1 400W

    Dla porównania wyjście wzmacniacza przy zastosowaniu dzielnika 4.7k/1k, spdif RCA i spdif optyczny.
  • #30
    nuclear
    Level 15  
    katakrowa wrote:
    Co to jest za karta dźwiękowa? Taka wbudowana w płytę główną?


    Tak, zintegrowana, płyta gigabyte z układem audio Realtek ALC 892.