Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Toyota Rav4 2006 - Nie działają szyby elektryczne z panelu kierowcy

gen999 07 May 2022 19:30 525 10
  • #1
    gen999
    Level 23  
    Witam

    Toyota rav4 2006, 2.0 benzyna, 4 elektryczne szyby. Temat dość dziwny ale i okoliczności nieciekawe. Poprzedni właściciel nieumiejętnie dokładał podświetlenie boczków i inne głupoty. Niestety boczek od strony pasażera zapalił się ale na szczęście nikomu nic się nie stało. Auto przewietrzone, plastiki pomymieniane jest ok. Ale jest problem z elektrycznymi szybami. Szyba kierowcy, żadnych problemów. Szyby pasażerów z tyłu ok, nie działa ich sterowanie z panelu kierowcy. Szyba pasażera z przodu wogóle się nie porusza, ani z panelu kierowcy ani z panelu pasażera. To nie jest wina blokady szyb, znaczy ten strzyczek na panelu kierowcy, ponieważ gdy wcisnę to wtedy i szyby pasażerów nie chcą się poruszać. Patrząc na schemat, to nie ma prawa nie działać. Przełączniki przedzwonione wszystkie. Z tego co widziałem to od szyb są 4 bezpieczniki, jeden główny, wspólny dla przednich, oddzielne dla tylnych szyb, no chyba, że mam jakąś niepoprawną dokumentację i od prawej szyby jest oddzielny bezpiecznik. Silnik w prawych przednich drzwiach jest ok, reaguje na zewnętrzne zasilanie np z prostownika. Bardzo proszę pomóżcie z tym tematem.
  • Helpful post
    #2
    Zaz13
    Level 12  
    Czy do panelu kierowcy dochodzi zasilanie?
  • #3
    gen999
    Level 23  
    Tak, niebieskim przewodem.
  • Helpful post
    #4
    Zaz13
    Level 12  
    Przy tak dziwnych objawach trzeba szukać po kolei. Jeżeli zasilanie dochodzi to sprawdzaj czy wychodzi po wciśnięciu przycisków i dalej czy dochodzi do następnych drzwi.
  • Helpful post
    #5
    stachu_l
    Level 33  
    Nie wiem jak w Rav4 ale w TLC120 po odłączeniu akumulatora trzeba szyby jeszcze raz zaprogramować.
    Bez programowania nie działa jazda "auto" - zamykanie lub otwieranie do końca bez trzymania - oraz nie działa sterowanie z panelu kierowcy. Programowanie - trzeba dla każdego okna z panelu w danych drzwiach wykonać ręcznie przejazd góra dół chyba dwa albo trzy razy (jest w instrukcji). Jak zaczyna działać "auto" to także sterowanie od kierowcy działa. To jednak nie poprawi prawych przednich drzwi bo sterowanie "lokalne" nie działa. Może w tych drzwiach jednak coś się spaliło w rejonie przycisku - tam chyba jest jakaś elektronika od wykrywania obciążenia silnika.
  • #6
    gen999
    Level 23  
    stachu_l wrote:
    Nie wiem jak w Rav4 ale w TLC120 po odłączeniu akumulatora trzeba szyby jeszcze raz zaprogramować.
    Bez programowania nie działa jazda "auto" - zamykanie lub otwieranie do końca bez trzymania - oraz nie działa sterowanie z panelu kierowcy. Programowanie - trzeba dla każdego okna z panelu w danych drzwiach wykonać ręcznie przejazd góra dół chyba dwa albo trzy razy (jest w instrukcji). Jak zaczyna działać "auto" to także sterowanie od kierowcy działa. To jednak nie poprawi prawych przednich drzwi bo sterowanie "lokalne" nie działa. Może w tych drzwiach jednak coś się spaliło w rejonie przycisku - tam chyba jest jakaś elektronika od wykrywania obciążenia silnika.


    W samym przycisku nie ma żadnej elektroniki. Co do jazdy "auto" to faktycznie sprawdzę, ale prawdopodobnie to nie ma znaczenia, ponieważ opcja auto jest tylko i wyłącznie w drzwiach kierowcy. Co do samego schematu to widać na nim że, jedyna elektronika jest w drzwiach kierowcy a pozostałe drzwi to przewody, silniki i przełączniki więc w teorii nie ma prawa nie działać. Na stronie 193 (numeracja stron +1) jest schemat o którym piszę. Dziwne (albo oczywiste dla wszystkich tylko ja nie rozumiem), że na schemacie nie ma w drzwiach pasażera i tylnych, zaznaczonej masy.
  • Helpful post
    #7
    stachu_l
    Level 33  
    Czyli to jest wersja prosta - TLC też taką miało
    gen999 wrote:
    Dziwne (albo oczywiste dla wszystkich tylko ja nie rozumiem), że na schemacie nie ma w drzwiach pasażera i tylnych, zaznaczonej masy.
    Bo masa przychodzi z tego sterownika w drzwiach kierowcy. Jak przyciski na drzwiach są w spoczynku to oba zaciski silnika są podłączone do drzwi kierowcy gdzie w stanie spoczynku jest podana masa. Jak naciśniesz w drzwiach góra (albo dół) to jeden zacisk silnika jest podłączany do zasilania a drugi pozostaje podłączony do przełącznika w drzwiach kierowcy i tamtędy dostaje masę. Jak sterujesz z drzwi kierowcy to na jeden z przewodów (zielony/brązowy) podawane jest zasilanie a drugi cały czas podaje masę.
    Sprawdź zasilanie w drzwiach pasażera (zacisk/styk 3 przełącznika, niebieski). Możesz na krótko podać masę na styki 2 i 5 (zielony, brązowy) i jak jest zasilanie to powinno działać lokalne sterowanie. Nie będzie można sterować z drzwi kierowcy ani zablokować tego okna przyciskiem. Jak zadziała to trzeba szukać po przewodach zielonym i brązowym gdzie jest przerwa - może to być wiązka ale także mogło się cos wypalić w przełączniku drzwi kierowcy - sprawdź styki 15, 16 przełącznika kierowcy - tu powinna być masa dla drzwi pasażera gdy nic nie jest naciśnięte i okna nie są zablokowane.
  • #8
    gen999
    Level 23  
    I to jest konkretne wytłumaczenie, dzięki. Jeżeli w złączce drzwi, albo w wiązce nie będzie zasilania to na podstawie schematu, raczej to nie będzie bezpiecznik tylko prawdopodobnie zjarany przewód, dobrze myślę?
  • Helpful post
    #9
    stachu_l
    Level 33  
    gen999 wrote:
    raczej to nie będzie bezpiecznik tylko prawdopodobnie zjarany przewód, dobrze myślę?
    Wyznając dobra zasadę - urządzenie podłączone do zasilania działa lepiej - więc warto sprawdzić bezpieczniki, to niewiele kosztuje.
    Zjarany przewód - było by widać - najpierw stopi się izolacja zanim stopi się miedź przewodu. Prędzej jakieś korozje styków w złączkach.
    Możliwe, że spalony jest bezpiecznik opisany jako PWR (30A) - on zasila przełącznik u kierowcy oraz drzwi pasażera (przednie) jednak sam napęd kierowcy jest zasilany z D FR DOOR (20A) (szary przewód) i jeżeli elektronika od szyby kierowcy (ta co robi AUTO) jest sterowana przyłączaniem sygnałów do masy to zespół przełączników bez zasilania będzie sterował szybą kierowcy ale nie da rady podać zasilania na silniki pasażerów. Tak będzie przy spalonym bezpieczniku PWR i oczywiście przednie drzwi pasażera też nie będą działać. Być może przy pożarze uszkodziła się izolacja przewodu zasilania drzwi pasażera i jest tam zwarcie - wtedy bezpiecznik będzie się palił po każdej wymianie (albo tylko kiedy przewód dotknie masy jak nie jest zwarty na stałe - np zamykanie/otwieranie drzwi).
  • #10
    gen999
    Level 23  
    stachu_l wrote:

    Możliwe, że spalony jest bezpiecznik opisany jako PWR (30A) - on zasila przełącznik u kierowcy oraz drzwi pasażera (przednie) jednak sam napęd kierowcy jest zasilany z D FR DOOR (20A) (szary przewód) i jeżeli elektronika od szyby kierowcy (ta co robi AUTO) jest sterowana przyłączaniem sygnałów do masy to zespół przełączników bez zasilania będzie sterował szybą kierowcy ale nie da rady podać zasilania na silniki pasażerów. Tak będzie przy spalonym bezpieczniku PWR i oczywiście przednie drzwi pasażera też nie będą działać. Być może przy pożarze uszkodziła się izolacja przewodu zasilania drzwi pasażera i jest tam zwarcie - wtedy bezpiecznik będzie się palił po każdej wymianie (albo tylko kiedy przewód dotknie masy jak nie jest zwarty na stałe - np zamykanie/otwieranie drzwi).


    Tak właśnie było, zjarany bezpiecznik PWR, odłączyłem prawe przednie drzwi, podmieniłem bezpiecznik, tylne ruszyły, podłączyłem prawe przednie drzwi, nic się nie zjarało, wszystko działa. Kolejny raz, wychodzi, że sprawdzenie bezpieczników to podstawa. Dzięki!
  • #11
    gen999
    Level 23  
    stachu_l wrote:

    Możliwe, że spalony jest bezpiecznik opisany jako PWR (30A) - on zasila przełącznik u kierowcy oraz drzwi pasażera (przednie) jednak sam napęd kierowcy jest zasilany z D FR DOOR (20A) (szary przewód) i jeżeli elektronika od szyby kierowcy (ta co robi AUTO) jest sterowana przyłączaniem sygnałów do masy to zespół przełączników bez zasilania będzie sterował szybą kierowcy ale nie da rady podać zasilania na silniki pasażerów. Tak będzie przy spalonym bezpieczniku PWR i oczywiście przednie drzwi pasażera też nie będą działać. Być może przy pożarze uszkodziła się izolacja przewodu zasilania drzwi pasażera i jest tam zwarcie - wtedy bezpiecznik będzie się palił po każdej wymianie (albo tylko kiedy przewód dotknie masy jak nie jest zwarty na stałe - np zamykanie/otwieranie drzwi).


    Tak właśnie było, zjarany bezpiecznik PWR, odłączyłem prawe przednie drzwi, podmieniłem bezpiecznik, tylne ruszyły, podłączyłem prawe przednie drzwi, nic się nie zjarało, wszystko działa. Kolejny raz, wychodzi, że sprawdzenie bezpieczników to podstawa. Dzięki!

    Dodano po 5 [minuty]:

    Wymieniłem bezpiecznik, jak polecił kolega stachu_l