Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes SL 500 R129 1991 r - SRS

Pavve 17 May 2022 08:36 1551 68
Texa Poland
  • #31
    Gerri
    Mercedes specialist
    marszałekkom wrote:
    O jakim ty radiu mówisz? Co nas obchodzi radio w tym momencie?

    Układ SRS zasilany jest ze styku stacyjki 15R - czyli pozycja radiowa.
    Na tym obwodzie są połączone RÓWNOLEGLE radio, SRS i zapalniczka. Czyli jak pomierzysz opór na styku 15 sterownika SRS to pomierzysz opór wszystkich trzech urządzeń (bo dalej są połączone równolegle i fakt że chcesz sobie coś pomierzyć tego nie zmienia).
    marszałekkom wrote:
    Będą zmierzone napięcie, masa, opór poduszek, napinaczy, klamr pasów (chociaż nie wiem jaki ma być) i ten opornik. Chyba większość rzeczy w tym układzie.

    Nad tymi twoimi "teoriami" to można tylko ręce załamać.
    Czyli jak zmierzę opór na stykach 15 i masie sterownika to pokaże mi (weźmy pod uwagę jedną poduszkę dla rozjaśnienia sytuacji) opór 3 omy. Tak więc po podłączeniu sterownika do prądu powinien przez poduszkę popłynąć prąd 12V / 3 omy = 4 ampery!
    Co oczywiście spowoduje natychmiastowe odpalenie poduszki.
    Zastanów się co piszesz i najlepiej przeczytaj jakąś książkę na temat PODSTAW pomiarów w elektrotechnice samochodowej.
  • Texa Poland
  • #32
    marszałekkom
    Level 26  
    Jaki styk 15R. O czym ty bredzisz. Mówię o odpięciu wtyczki z modułu srs i pomiarze oporu pomiędzy pinem nr 15 we wtyczce modułu SRS a masą. Jest tam opornik. Sugeruję żeby autor zmierzył jego opór. Nawet dałem ci obrazek żebyś sobie to zobaczył, skoro nie rozumiesz opisu słownego, dam jeszcze raz:
    Mercedes SL 500 R129 1991 r - SRS
    Skupiamy się na układzie poduszek powietrznych, więc chyba logiczne, że wszystko o czym mówimi tyczy się tego układu, a ty wyjeżdżasz z jakimś radiem i stykiem stacyjki. Ciekawe że autor tematu nie potrzebuje takich drobiazgowych wytycznych, a tobie trzeba tłumaczyć jak krowie na budowie. Wiem że masz dostęp do dokumentacji fabrycznej, a jedyne co wniosłeś do tematu to jakieś zdjęcia starego czytnika kodów i sugestia o wymianie sterownika. Chcesz pomóc? Pomóż. A jeśli nie to przynajmniej nie przeszkadzaj.
    Przedstawiam tok postępowania jaki ja stosuję przy poszukiwaniu usterek w elektryce. Każdy poradnik, każda książka, każdy fachowiec powie, że sterowniki psują się rzadko i są drogie, więc zanim podejmie się decyzję o jego wymianie trzeba sprawdzić wszystko co się da, czyli zasialnia, masy, ciągłość przewodów, sprawdność innych elementów obwodu. Korzystając ze szczątkowych informacji wspólnie próbujemy to zrobić. A ty mając dostęp do danych nawet nie raczyłeś napisać jakiego oporu poduszek powinniśmy się spodziewać, albo jaka jest rezystancja klamry pasa. Mamy już sprawdzone część elementów, jeśli pozostałe okażą się dobre to być może rzeczywiście sterownik jest do wymiany. Widzę, że Pavee wie jak korzystać ze schematu elektrycznego, ma jakieś zaplecze narzędziowe i rozumie co i jak sprawdzić. Więc podsuwam pewne sugestie, bo od tego jest forum. Nie mówię, że wiem wszystko, i chętnie się czegoś nowego nauczę z forum, ale od ciebie jak narazie dowiedziałem się tylko jakiś bzdur o radiu. Dyskusja z tobą jest męcząca i irytująca, nie prowadzi do żadnych wniosków ani pogłębienia znajomości tematu. Jeśli masz jakieś konkretne obiekcje, to je przedstaw i uargumentuj. Nie mam nic więcej do dodania w tym temacie.
  • Texa Poland
  • #33
    Gerri
    Mercedes specialist
    Odpadam. Szkoda mojego czasu i ochoty na dyskusje o niczym. Miło było poznać.
  • #34
    Pavve
    Level 7  
    Witam ponownie ,Drodzy forumowicze nie denerwujcie się ,ja poświęciłem już tej instalacji SRS kupe czasu, pomierzę to co każdy myśli " w grupie siła "!!!!!! To właśnie jest zaletą forum !! Dziękuję bardzo za poświęcony czas Wasz !! Mierze właśnie opór 15 do śruby masowej ,pomiar że stacyjka załączona i wyłączona taki sam 103 Ohm-y.
  • #35
    Pavve
    Level 7  
    Szwagier załatwił materiały z niemieckiego serwisu Mercedesa, podał koledze moje błędy w sterowniku i tak by oni naprawiali ,moze coś pomoże jak nie mi to innym kolegą z forum
  • #37
    Gerri
    Mercedes specialist
    Pavve wrote:
    ,Drodzy forumowicze nie denerwujcie się

    "Chińczyku nie irytuj się" popularna planszówka jak byłem młody... :)
    OK. Zabieram znowu głos, bo w trosce o najlepiej pojęty interes pytającego przeanalizowałem ponownie wszystkie posty i doszedłem do wniosku że doszło do rozdwojenia kierunków śledztwa.
    Otóż (dla mnie) określenie STYK jest powiązane z terminologią którą przyjął Pan Bosch prawie sto lat temu. Oznaczeniami liczbowymi zostały określone różne obwody elektryczne samochodu:
    Styk "30" to akumulator
    styk "15" to po zapłonie
    styk "54" to światła stop
    styk "49" to przerywacz kierunkowskazów
    itd, itp - jest tego dużo.
    Jak byś po prostu napisał, żeby pomierzyć opór na PINIE 15 wtyczki do masy, to bym pewnie szybciej załapał.
    Tak więc ty zalecałeś pomiar pomiędzy piętnastką i masą, ja zrozumiałem, że chcesz mierzyć opór pomiędzy STYKIEM 15 a masą. Stykiem 15 - czyli styk na którym jest napięcie po załączeniu zapłonu.
    Pavve wrote:
    Mierze właśnie opór 15 do śruby masowej ,pomiar że stacyjka załączona i wyłączona taki sam 103 Ohm-y.

    Niczego innego się nie można spodziewać - analizując schemat podany pomiar zmierzy nam jedynie rezystancję opornika o wartości 100 omów. Niezależnie od położenia stacyjki.
    marszałekkom wrote:
    Ciekawe że autor tematu nie potrzebuje takich drobiazgowych wytycznych, a tobie trzeba tłumaczyć jak krowie na budowie.

    Widać też nie wierzy w zaproponowany pomiar.
    marszałekkom wrote:
    Wiem że masz dostęp do dokumentacji fabrycznej

    Widzisz - tu jest problem. Bo dokumentacja internetowa dotycząca starszych modeli jest bardzo uboga. Nowe auta pochłaniają tak dużo miejsca, że "stare" auta zostały w większości wykasowane.
    marszałekkom wrote:
    A ty mając dostęp do danych nawet nie raczyłeś napisać jakiego oporu poduszek powinniśmy się spodziewać

    Parametry elementów pirotechnicznych układu SRS są właściwie znormalizowane i jeżeli (podobno) zajmujesz się elektrotechniką samochodową, to powinieneś te wartości znać. Jeżeli chodzi o forum, to nie podaje tych wartości, bo dobrze wiem, że są wykorzystywane do zastępowania "odpalonych" ładunków elementami elektronicznymi w celu zgaszenia kontrolki SRS (np. przed sprzedażą auta po totalnym dzwonie) - a wg mnie to można porównać tylko do "działania z niezamierzonym skutkiem pozbawienia kogoś życia" Jak ktoś chce, to na pewno gdzieś tą wartość znajdzie - ale czemu na "elektrodzie" i czemu ode mnie?
    marszałekkom wrote:
    Będą zmierzone napięcie, masa, opór poduszek, napinaczy, klamr pasów (chociaż nie wiem jaki ma być) i ten opornik

    No i tu się mylisz - bo wg schematu zostanie pomierzony JEDYNIE przedstawiony na schemacie opornik.
    Jeżeli natomiast jest wątpliwość dotycząca elementów występujących w parze (w tym wypadku klamry pasów) to po prostu stosuje się starą zasadę, że porównuje się parametry obu elementów ze sobą. Bo jest małe prawdopodobieństwo, żeby oba naraz nawaliły.
  • #38
    marszałekkom
    Level 26  
    Ok, kłótnie na bok.
    Nie znam niemieckiego, ale z tego co się domyślam poduszki i napinacze mają mieć 2-5 Ω, czyli twoje mieszczą się w zakresie, opornik 100Ω, więc też w porządku. Chyba podają tam też opór klamer, 100Ω przy zapiętej i 400Ω przy odpiętej (czy tam odwrotnie), czego jeszcze nie zmierzyłeś, ale wątpię żeby to miało aż takie znaczenie. Reszta to pomiary ciągłości przewodów, co wyeliminowaliśmy mierząc przy samej wtyczce modułu, a w dokumentacji zalecają rozpinanie złącza X11/13, oraz pomiar oporu między kablami, na wypadek zwarć. Możesz spróbować, ale dużo z tym zawalencji, a naprawdę jest mało prawdopodobne żeby w kilku naraz przetarły się kable. Chyba błąd nr 9 dotyczy samej kontrolki, ale to musi ktoś przetłumaczyć z niemieckiego. Pozostało ci zasilanie i masa, skoro nie można rozpiąć wtyczki to trzeba kłuć kable, co zawsze jest trochę niefachowe, ale co zrobić. O żarówce nie wspominam bo budzi kontrowersje.
    Więc znajdź kabel, który dochodzi do pinu nr 9, wg schematu różowo-żółty. Wepnij wtyczkę w moduł, wbij się w ten kabel, włącz zapłon i mierz napięcie między tym kablem a masą. Powinno być napięcie akumulatora. Następnie znajdź kabel masowy, pin nr 12, chyba brązowy, i zrób to samo. Powinno być w okolicach zera.
  • #39
    Pavve
    Level 7  
    Okej :)
    POMIAR NR1 :)
    9pin wbić się w kabel i do śruby masowe zmierzyć napięcie, musi być takie same jak na klemach ,kostka założona ,załączony zaplon
    POMIAR NR 2:)
    12 pin i śruba masowa zapłon włączony prąd około zera
    Jutro działam
    Ps trzeba by obmierzyć te klamry bo też zgłaszały błąd chyba pasarzera
  • #40
    Gerri
    Mercedes specialist
    Obrazek pokazuje umieszczenie złącza testowego X11/13 w modelu 129
    Mercedes SL 500 R129 1991 r - SRS

    Dodano po 4 [minuty]:

    Pavve wrote:
    Ps trzeba by obmierzyć te klamry bo też zgłaszały błąd chyba pasarzera

    Błędy sygnalizują usterkę napinacza pasa (ładunku pirotechnicznego powodującego przyciągnięcie pasa w czasie wypadku) - a nie stanu oporników rozpoznających zapięcie klamry.
  • #41
    Pavve
    Level 7  
    Witam
    Pomiar 1
    12V taki sam jak ma klemach

    Pomiar 2
    Różnica potecjału nie występuje a wiec zero
    Ps dziś pomierzę te pasy ,moze tam tkwi problem.
  • #42
    marszałekkom
    Level 26  
    To niedobrze. Jak już będziesz sprawdzał klamry, to dla świętego spokoju sprawdź na odłączonej wtyczce opór między pinem 12 a masą, ale wygląda na to, że wszystkie urządzenia w tym układzie są sprawne. Jedyną niewiadomą jest sterownik.
  • #43
    Pavve
    Level 7  
    Znalazlem na olx sterownik takie same nr .czekam na paczke.
  • #44
    Gerri
    Mercedes specialist
    Pavve wrote:
    Znalazlem na olx sterownik takie same nr

    Przy takich okazjach powtarzam, że kupowanie części na zasadzie "tego samego numeru" jest niewłaściwe. Nie przyszło ci do głowy, że może już ktoś tam kopał w tym układzie i założył sterownik jaki miał pod ręką? Sprawa następna: to jest elektronika, i to dosyć skomplikowana. Zdarzają się wady konstrukcyjne i takie sterowniki nie powinny być dalej montowane. Czyli zakładając teoretycznie że powodem całego zamieszania jest wada sterownika wymieniasz jeden zły na drugi. Program EPC do doboru części takie zmiany uwzględnia .

    To są oczywiście manipulacje i nie można wykluczyć, że wszystko jest w porządku, ale takie wątpliwości należy brać pod uwagę.
  • #45
    Pavve
    Level 7  
    To co doradzasz ,moj naprawic ? Byl na sprawdzeniu ,i d....pa. Mowil gosc ze dobry ,a bledow od groma.
  • #46
    Gerri
    Mercedes specialist
    Nie jestem zwolennikiem naprawiania lub modyfikowania układów SRS. Ale to moje osobiste poglądy. Na początek podaj VIN auta to dobiorę ci właściwy moduł.
  • #47
    Ireneo
    Level 42  
    A ile ten ster na olx?Jak grosze to kup i coś może się wyjaśni.
  • #48
    Pavve
    Level 7  
    Witam ponownie
    Sterownik drugi podłaczony i lipa ,10 błyskow ,kasowałem ale nic nie daje .teraz pytanie ,sterownik w d...pe nastepny !! Po nr takie same jak moje ,hu.....j mnie juz strzela z tym badziewiem ,fotka zakupionego i fotka vinu
  • #49
    marszałekkom
    Level 26  
    Pruj wiązkę i idź po kablach. Problem musi być na kablach.
  • #50
    Pavve
    Level 7  
    Vin auta ,moze juz ktos przede mną inny zamontował

    Dodano po 3 [minuty]:

    marszałekkom wrote:
    Pruj wiązkę i idź po kablach. Problem musi być na kablach.

    Wiązka pomierzona

    Dodano po 3 [minuty]:

    Fotka vinu nie dodała się tak ze jeszcze raz wysyłam
  • #51
    Pavve
    Level 7  
    10 pin klamra kierowcy ,11 klamra pasażera, opór dla otwartej ,opór dla zamkniętej, nie wiem czy dobrze czytam schemat. Niech by ktoś zobaczył czy dobrze odczytałem. A i prosiłbym kolegę który przesłał schematy tych złączy żeby wysłał jeszcze raz bo coś nie widać po lewej ,z góry dzięki
  • Helpful post
    #52
    Gerri
    Mercedes specialist
    WDB1290661F053258

    A0038200610 nie pasuje - jest do niskich numerów podwozia
    A0038200710
    A0048202410
    A0038207310 nie pasuje - jest do niskich numerów podwozia
    A0048201910
    A0048201710
    A0008206826
    A0038207410 nie pasuje - do niskich numerów VIN
    A0038207610 nie pasuje - do niskich numerów podwozia
    A0048201810
    A0008206926
    Tyle ich pasuje do podanego VIN-u
    EDIT
    Zrobiłem korektę - nie doczytałem dodatkowych uwag tzw. "footnote" z dodatkowymi warunkami.
  • #55
    marszałekkom
    Level 26  
    Dobrze czytasz, 10-masa i 11-masa.
    Czyli stary sterownik wywala kilka błędów, a nowy jeden, ale za to dotyczący samego modułu?
  • #56
    Gerri
    Mercedes specialist
    A zwróć uwagę tu:
    https://www.german-spob.com/start.php?teilenr...eile&artikel_id=14923&language=eng&paget=gebr
    Jest to numer z podanej przezemnie listy (pinów rzeczywiście mało), ale na dole jest lista pojazdów do których pasuje i jest jak byk R129 500SL 129.066 z lat '89 do '92
    Co jest grane?
    Tu jest ta sama sytuacja:
    https://www.german-spob.com/start.php?teilenr...eile&artikel_id=14923&language=eng&paget=gebr
    Tu następny prawdziwek:
    https://rrr.lt/en/used-part/ara80526-00482017...rcedes-benz-e-w124-airbag-control-unit-module
    Też jest na liście, a ma dwanaście nóżek. (?)
  • #57
    Pavve
    Level 7  
    Gerri po tych nr co podałes ,skopiowałem ostatni ,i pokazało sie ogłoszenie na ebay .W ogłoszeniu jest opisane ze sterowniki maja 36 miesiecy gwaracji i ze sa sprawdzone ,super zapytałem przez ebay czy by pomogł i wysłałem link do tematu . Fajnie by było jakby pomogł bo kupowanie sterownikow skonczy sie tym ze wytne ten system !!!! Pozdrawiam
  • #58
    Pavve
    Level 7  
    marszałekkom wrote:
    Dobrze czytasz, 10-masa i 11-masa.
    Czyli stary sterownik wywala kilka błędów, a nowy jeden, ale za to dotyczący samego modułu?


    WITAJ marszałekkom ,na starym sterowniku wywalalo kilka błedow ,dzis podpiołem drugi zakupiony i błyska 10 razy ,pozdrawiam
  • #59
    marszałekkom
    Level 26  
    I nie da się skasować?
  • #60
    Pavve
    Level 7  
    Nieda rady z 20 razy probowałem , moze ten specjalista pomoże jest z Tomaszowa Mazowieckiego .Z tymi sterownikami musi byc roznica w oprogramowaniu ,bo te nowsze obsługują tez maty wartosci cięzaru ,a starsze modele tylko obsługują klamry ,to po nich widzi System czy ma otworzyc poduchy podczas wypadku czy nie .pozdrawiam