Sterownik silnika szczotkowego od pralki.
Obecnie złomowanych jest wiele pralek z silnikami szczotkowymi, większość tych silników jest w bardzo dobrym stanie i można je wykorzystać w konstrukcjach amatorskich. Silniki te wyposażone są w prądniczki tachometryczne co poprzez odpowiedni układ pozwala na kontrolę obrotów silnika. Silnik gdzie zastosowano stabilizację obrotów, zachowuje stały moment obrotowy w przedziale regulacji. Załączanie silników szeregowych bez obciążenia i regulacji może być nawet niebezpieczne bo rozpędzają się do prędkości ograniczonej tylko oporami wewnętrznymi.
W pralkach układ regulacyjny wbudowany był w procesor, więc użycie płytki od pralki staje się niemożliwe, ale jeszcze do nabycia są dedykowane układy scalone TDA1085C w cenie nie przekraczającej 1,5$ za sztukę, zbudowanie regulatora ma sens gdyż koszt materiałów nie przekroczy kilkunastu złotych.
Regulator jest zasilany z sieci bez oddzielenia galwanicznego należy więc zachować dużą ostrożność.
W spotykanych na rynku zestawach, zasilanie odbywa się poprzez rezystor co powoduje straty mocy i niepotrzebne podgrzewanie układu. W tym rozwiązaniu zmieniłem to i układ jest zasilany poprzez kondensator ograniczający prąd, nie ma tu strat na ciepło. W szereg z kondensatorem włączony jest rezystor R21 100Ω ograniczający prąd ładowania kondensatora, wymagany jest odporny na impulsy prądowe np. drutowy lub tlenkowy. Kondensator C12 musi być propylenowy, takowe używane są w układach przeciwzakłóceniowych wszelkich zasilaczy od strony sieci.
TDA1085C posiada wbudowany stabilizator napięcia wewnętrznego 15V.
Zmiana obrotów silnika następuje poprzez zmianę kąta sterowania triakiem BT139. W szereg z triakiem włączony jest rezystor 50mΩ, tu rezystor zbudowany jest z odcinka drutu nierdzewnego fi 0,8mm o długości 30mm Napięcie pobierane z tego rezystora służy do ograniczenia maksymalnego prądu silnika a ustawienie tego prądu dokonuje się rezystorem nastawnym R15.
Przy pomocy rezystora R2 ustawiamy maksymalną prędkość obrotowa silnika, a przy pomocy R9 minimalną. Kolejność przewodów prądniczki tacho nie ma znaczenia, aby zmienić kierunek obrotów silnika należy odwrócić połączenie przewodów tylko wirnika lub tylko stojana.
Płytka ma wymiary i otwory do mocowania dopasowane do obudowy KM 117 firmy Maszczyk. Ze względu na brak oddzielenia galwanicznego potencjometr musi mieć oś z tworzywa, w ostateczności pokrętło powinno być dość duże z tworzywa sztucznego bez wkrętu blokującego.
Mirosław Wróblewski
mirekaw(malpa)gmail.com
Obecnie złomowanych jest wiele pralek z silnikami szczotkowymi, większość tych silników jest w bardzo dobrym stanie i można je wykorzystać w konstrukcjach amatorskich. Silniki te wyposażone są w prądniczki tachometryczne co poprzez odpowiedni układ pozwala na kontrolę obrotów silnika. Silnik gdzie zastosowano stabilizację obrotów, zachowuje stały moment obrotowy w przedziale regulacji. Załączanie silników szeregowych bez obciążenia i regulacji może być nawet niebezpieczne bo rozpędzają się do prędkości ograniczonej tylko oporami wewnętrznymi.
W pralkach układ regulacyjny wbudowany był w procesor, więc użycie płytki od pralki staje się niemożliwe, ale jeszcze do nabycia są dedykowane układy scalone TDA1085C w cenie nie przekraczającej 1,5$ za sztukę, zbudowanie regulatora ma sens gdyż koszt materiałów nie przekroczy kilkunastu złotych.
Regulator jest zasilany z sieci bez oddzielenia galwanicznego należy więc zachować dużą ostrożność.
W spotykanych na rynku zestawach, zasilanie odbywa się poprzez rezystor co powoduje straty mocy i niepotrzebne podgrzewanie układu. W tym rozwiązaniu zmieniłem to i układ jest zasilany poprzez kondensator ograniczający prąd, nie ma tu strat na ciepło. W szereg z kondensatorem włączony jest rezystor R21 100Ω ograniczający prąd ładowania kondensatora, wymagany jest odporny na impulsy prądowe np. drutowy lub tlenkowy. Kondensator C12 musi być propylenowy, takowe używane są w układach przeciwzakłóceniowych wszelkich zasilaczy od strony sieci.
TDA1085C posiada wbudowany stabilizator napięcia wewnętrznego 15V.
Zmiana obrotów silnika następuje poprzez zmianę kąta sterowania triakiem BT139. W szereg z triakiem włączony jest rezystor 50mΩ, tu rezystor zbudowany jest z odcinka drutu nierdzewnego fi 0,8mm o długości 30mm Napięcie pobierane z tego rezystora służy do ograniczenia maksymalnego prądu silnika a ustawienie tego prądu dokonuje się rezystorem nastawnym R15.
Przy pomocy rezystora R2 ustawiamy maksymalną prędkość obrotowa silnika, a przy pomocy R9 minimalną. Kolejność przewodów prądniczki tacho nie ma znaczenia, aby zmienić kierunek obrotów silnika należy odwrócić połączenie przewodów tylko wirnika lub tylko stojana.
Płytka ma wymiary i otwory do mocowania dopasowane do obudowy KM 117 firmy Maszczyk. Ze względu na brak oddzielenia galwanicznego potencjometr musi mieć oś z tworzywa, w ostateczności pokrętło powinno być dość duże z tworzywa sztucznego bez wkrętu blokującego.
Mirosław Wróblewski
mirekaw(malpa)gmail.com
Cool? Ranking DIY