Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Montaż kamer do ściany 2-warstwowej

Pascalt 20 May 2022 00:22 489 19
Optex
  • #1
    Pascalt
    Level 22  
    Witam,
    przymierzam się do montażu kamer IP HIKVISION do elewacji, gdzie zewnętrzną warstwą jest 20cm warstwa styropianu.
    Plus jest taki, że nie mam jeszcze położonego tynku, więc sprawa jest nieco uproszczona.

    Dodatkowo zakupiłem puszki montażowe do kamer tego typu: DS-1280ZJ-XS
    Kolega podpowiedział, aby puszek nie montować czasami na kołki do styropianu, bo podczas regulacji, czy silnych wiatrów kołki potrafią się obruszać. Mówi, że już zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wycięcie w styropianie otworu na klocuszka 10x10x10, wklejenie go na piankę montażową na ściśle określoną głębokość, dopiero do klocka przykręcić puszkę, która częściowo może być schowana pod tynkiem silikonowo-silikatowym, którego warstwa będzie pewnie wynosić 15-20mm (licując na przykład spód puszki z warstwą kleju).
    Najtrudniejsze przy tym ponoć jest osadzenie klocka na odpowiedniej głębokości (pianka się rozpręża, przesuwając klocek). Rada na to jest taka, aby piankowanie robić na dwa razy, no i klocek trzeba zaklinować jak najstabilniej na przykład kawałkami styropianu. Pierwsze piankowanie aby tylko, punktowo, a jak pianka zwiąże, wtedy można zapiankować szczelnie wszystkie szczeliny. Sposób pracochłonny, sporo dłubaniny rozciągniętej w czasie (wiązanie pianki), ale jednocześnie daje bardzo dobre efekty szczególnie tam, gdzie pod spodem jest... znów styropian (jak na narożnikach budynku).

    Czy ktoś montował w taki sposób? Ma prawo to się utrzymać?
    Drugi sposób (niestety nie możliwy na przykład na narożnikach, albo kiedy pod styropianem jest porotherm) jest użycie stalowych rurek wodnych 1/2 lub 3/4" jako tulei dystansowych o długościach równych grubości warstwy styropianu.

    Drugi sposób wiem, że jest często stosowany głównie przy ciężkich obiektach, ale pierwszy jest bardzo interesujący i być może przy tej grubości styropianu będzie to jedyny sensowny sposób? Na pewno obruszać takiego klocka łatwo nie będzie (tym bardziej jak dojdzie tynk, który częściowo otuli puszkę i ją ustabilizuje w swojej płaszczyźnie).
  • Optex
  • Helpful post
    #2
    Xantusqwe
    Level 2  
    Dlaczego kolega odradził kołki do styropianu - nie wiem. Ja na "dużych ślimakach" zakładam i jeszcze nigdy się żaden nie odkręcił ani poluzował. Oczywiście zależnie od wprawy oraz samego modelu kołka, ale zarówno kopułki jak i tuby trzymają się mocno. Jedyne co, to trzeba pamiętać o wkrętach nierdzewnych. Pomysł z rurką dystansową do samej ściany też jest dobry, ale tu już jest sporo zachodu. Co do puszek - można, ale jest to dodatkowy dystans powodujący niepotrzebne odstawanie kamery od ściany (walory estetyczne). Przy takiej warstwie styropianu i pod warunkiem braku zamiaru rezygnacji z kamer w danym miejscu, dobrym sposobem jest wykonanie otworu na złączki w samej elewacji (oczywiście dopiero po oprawieniu kołków) i dobre ich zaizolowanie przed wilgocią.
    A hik-ów niestety nie polecam, bo z doświadczenia wiem że bardzo tracą na wyrazistości barw i nie lubią mocnego słońca. Średnio rok wytrzymają ale potem zaczynają się usterki rzekomo wynikające z eksploatacji (no bo jak śmie deszcz na kamerę zewnętrzną padać...).
  • #3
    Pascalt
    Level 22  
    Xantusqwe wrote:
    A hik-ów niestety nie polecam, bo z doświadczenia wiem że bardzo tracą na wyrazistości barw i nie lubią mocnego słońca. Średnio rok wytrzymają ale potem zaczynają się usterki rzekomo wynikające z eksploatacji (no bo jak śmie deszcz na kamerę zewnętrzną padać...)

    A to widzisz kolego... Ile instalatorów, tyle opinii. Ja spotkałem się ze zdecydowanym polecaniem kamer HIK (np. od instalatora, który od 15 lat zajmuje się tylko i wyłącznie montażem CCTV przeważnie w dużych obiektach), ale koniecznie w metalowej obudowie jako te, które montuje się raz i zapomina. Chodziło mi właśnie głównie o trwałość. Z plastykowymi modelami faktycznie różnie bywało, bo plastik się odkształca i rozszczelnia, a do tego paskudnie żółknie na słońcu. Ale i tak na kamery HIKa nie słychać, żeby ktokolwiek narzekał, a sąsiad ma już z 5-7 lat... i to plastikowe. Aby rozwiązanie przeżyło nieruchomość ponoć warto dać odrobinę silikonu dekarskiego we frezy na śruby (jeśli takowe się znajdują od góry obudowy), bo czasem jeśli kamera jest skierowana w dół, potrafi w nich zalegać woda.

    Co do montażu, wydaje się, że przy montażu puszeczki do zapiankowanego wokół klocka drewnianego będzie mocniej trzymać, niż na kołkach, ale najpierw zrobię test na jednej kamerce. Klocek trzymany jest wtedy z wszystkich stron po otynkowaniu - trudno sobie wyobrazić, że mogłoby się to obruszać w jakiś sposób. Te ślimaki, to być może zależy od producenta - jedne trzymają lepiej, inne gorzej.

    Przy montażu kamerek do elewacji nieotynkowanej chyba wyjścia nie mam - muszę zastosować dedykowane puszki, bo nie jestem w stanie przewidzieć ile dokładnie będzie tynku - 15mm, może 20mm... Wtedy taka puszka częściowo "schowana" w elewacji i ładnie obrobiona tynkiem, to chyba możliwie najestetyczniejsze i najlepsze rozwiązanie, umożliwiające chociażby bezproblemowe odkręcenie takiej kamery, a i złączka jest ładnie ukryta i zabezpieczona przed wodą, bo ta jak wiadomo ma prawo cieknąć po elewacji i z czasem "zalać" otwór w styropianie na złączke RJ. A puszkę można ukryć w warstwie elewacji praktycznie aż po uszczelkę wieczka (tsk, sby samo wieczko wystawało). Jest to sztukateria, ale nie robię tego hurtowo, tylko dla siebie, także mogę się pobawić...;-)
  • Helpful post
    #4
    gkwiatkowski
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Lekkie i płaskie rzeczy typu sygnalizator alarmu lub odbiornik radiowy montuje za pomocą większych lub mniejszych ślimaków do styropianu. Trzeba to robić bardzo ostrożnie, bo jak się za mocno dokręci i ślimak zmieli styropian, to już w ogóle nie trzyma.

    Kamery na dedykowanych puszkach, montuję za pomocą bardzo długich kołków z wkrętami. Kołek z wkrętem powinien wchodzić minimum 3 cm w mur pod tynkiem. Jeśli styropian ma 20 cm, to kołek powinien mieć minimum 23 cm, a wkręt 24 cm (3 cm+20 cm+1 cm na grubość tynku i denka puszki).

    Wszystko lepiej montować po tynkach, bo tynkarzom łatwiej się pracuje i nie zachlapią (i nie przykleją) urządzeń.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Xantusqwe wrote:
    A hik-ów niestety nie polecam, bo z doświadczenia wiem że bardzo tracą na wyrazistości barw i nie lubią mocnego słońca. Średnio rok wytrzymają ale potem zaczynają się usterki rzekomo wynikające z eksploatacji (no bo jak śmie deszcz na kamerę zewnętrzną padać...).


    W mojej opinii nie odstają od bezpośredniej konkurencji typu Dahua. Pracują latami.
    Jeśli są skierowane na mocne słońce, to trzeba wybierać wersje z WDR.
    Może na zewnątrz zostały zamontowane wersje wewnętrzne bez odporności IP?
  • #5
    Pascalt
    Level 22  
    gkwiatkowski wrote:
    Wszystko lepiej montować po tynkach, bo tynkarzom łatwiej się pracuje i nie zachlapią (i nie przykleją) urządzeń.

    Urządzenia zdemontuję na czas tynkowania (przy montażu do puszki będzie to bardzo łatwe).
    Ale same puszki, to chyba lepiej przed tynkowaniem, bo wtedy tynkarze mogą fajnie obrobić taką puszkę , co?
  • Helpful post
    #6
    gkwiatkowski
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Pascalt wrote:
    Ale same puszki, to chyba lepiej przed tynkowaniem, bo wtedy tynkarze mogą fajnie obrobić taką puszkę , co?


    Ha, ha! Już to widzę, jak tynkarz, który ma płacone z metra, ładnie obrabia puszkę.
    Puszka pasuje do konkretnego modelu kamery. Za kilka lat kamera może się uszkodzić, będą nowe modele o innym rozstawie otworów i trzeba będzie rzeżbić z gwintowaniem. A tak wymieniasz kamerę razem z puszką i ewentualnie wiercisz nowe otwory w plecach nowej puszki. Lub nawet mocujesz ją na 2 z 4 kołków.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jeśli kabel wchodzi do puszki przez otwór w jej plechach, to ja uszczelniam plecy puszki do nierównego tynku za pomocą bezbarwnego silikonu.
  • Optex
  • #7
    Pascalt
    Level 22  
    gkwiatkowski wrote:
    Ha, ha! Już to widzę, jak tynkarz, który ma płacone z metra, ładnie obrabia puszkę.

    Jak partacz, to czy to będą okna, czy puszki kamer, balustrady, czy cokolwiek innego, to obrobi żałośnie...

    gkwiatkowski wrote:
    Za kilka lat kamera może się uszkodzić, będą nowe modele o innym rozstawie otworów i trzeba będzie rzeżbić z gwintowaniem. A tak wymieniasz kamerę razem z puszką i ewentualnie wiercisz nowe otwory w plecach nowej puszki.


    Puszki do moich kamer są dość jebitne... mają 4cm grubości, więc faktycznie mogłyby wyglądać nieestetycznie, jakby całe montować na tynku, a tak połowę myślę ukryć w warstwie tynku. W razie wymiany wystarczy otwór z drugiej strony, nakrętka i będzie działać.
    Od spodu jest wejście na dławik - dławik usunę, tylko zastanawiam się co z tym otworem. Z jednej strony dobrze byłoby, żeby woda, która tam w jakiś sposób się dostała (chociażby w postaci skroplonej pary) mogła się wydostać, z drugiej jak zostawię za duży, to jakieś owady typu osy się mogą osadzić...

    Jak mi się uda, to dziś będę walczył. Postaram się dać znać jak poszło z tym montażem do zapiankowanego klocka (od tego zacznę), bo jakoś ten sposób mnie najbardziej przekonuje (a już na pewno tam, gdzie nie ma "gruntu" pod styropianem). Tego wiercenia w murze próbuję uniknąć, bo ściana z silikatów... jak trafię w otwór, to po zabawie - kołek nic nie utrzyma, a wiercić trzeba blisko siebie.

    Dziękuję gkwiatkowski za podpowiedzi:-)
  • Helpful post
    #9
    gkwiatkowski
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Pascalt wrote:
    Tego wiercenia w murze próbuję uniknąć, bo ściana z silikatów... jak trafię w otwór, to po zabawie - kołek nic nie utrzyma, a wiercić trzeba blisko siebie.


    Lepsze kołki są typu uniwersalnego, do materiałów pełnych i z dziurami. Wtedy trzeba doliczyć co najmniej 1 cm do minimalnej długości kółka i 2 cm do wkręta.

    Dodano po 2 [minuty]:

    gradek83 wrote:
    Pascalt wrote:
    przymierzam się do montażu kamer IP HIKVISION do elewacji, gdzie zewnętrzną warstwą jest 20cm warstwa styropianu.

    Zakup sobie WKRĘT KOŁEK ROZPOROWY DO ELEWACJI OCIEPLEŃ 30cm i powinno wystarczyć.

    Montaż kamer do ściany 2-warstwowej


    Super sprawa.
    Tylko czy ta mała śrubka nie skoroduje i nie zestawach się z wkretem.
  • Helpful post
    #10
    kokapetyl
    Level 43  
    Pascalt wrote:
    lepszym rozwiązaniem jest wycięcie w styropianie otworu na klocuszka 10x10x10,

    Pisząc o "klocuszku" masz pewnie na myśli drewniany klocek.
    U nas do montażu zewnętrznego oświetlenia, wycinało się styropian i w to miejsce wstawiało/wklejało się klocek z twardego styropianu, nie ogryzek 10x10, ale przynajmniej 30x30cm i grubości jak cała elewacja, (chyba poprawna nazwa to styrodur) i zwykłe kołki rozporowe trzymają się prawidłowo.
  • Helpful post
    #11
    gradek83
    Level 42  
    gkwiatkowski wrote:
    Tylko czy ta mała śrubka nie skoroduje i nie zestawach się z wkretem.
    Jeśli wszystko jest cynkowane to raczej nie. Zawsze można zabezpieczyć gwint śrubę smarem lub silikonem.
  • #12
    Pascalt
    Level 22  
    kokapetyl wrote:
    U nas do montażu zewnętrznego oświetlenia, wycinało się styropian i w to miejsce wstawiało/wklejało się klocek z twardego styropianu, nie ogryzek 10x10, ale przynajmniej 30x30cm i grubości jak cała elewacja, (chyba poprawna nazwa to styrodur) i zwykłe kołki rozporowe trzymają się prawidłowo.

    Nie zaryzykowałbym montażu czegokolwiek w styrodurze zwykłymi kołkami rozporowymi nawet, jakby wstawka była 100x100. Drewno, to nie styropian i nawet taki klocek 10x10x10 już swoje waży, a co dopiero większy. Po co niepotrzebnie obciążać zewnętrzną warstwę elewacji? Z trafieniem wkrętem w taki "ogryzek" problemu nie mam. W nie takie otwory się trafiało, że wszyscy byli zadowoleni;-)))

    Jestem po montażu kamer (klocek 10x10x10, otwór ok 11x11x11, zaklinowany i zapiankowany w miarę możliwości z wszystkich stron w styropianie). Zabawy trochę było z docinaniem klocka, wycinaniem otworu i z wklejaniem na odpowiednią głębokość, ale mogę powiedzieć tyle - chyba traktorem trzebaby go potraktować, żeby go ruszyć. Próbowałem na wszystkie strony za wkręcony uchwyt kamery i nawet nie drgnął i to 3h po montażu (a pianka wiąże 24h). Dodatkowo, z zewnątrz dojdzie jeszcze klej i tynk. Dalsze montowanie kamery, to już czysta przyjemność bez uważania, że coś się poruszy. Puszka estetycznie schowana w warstwie elewacji prawie po samą uszczelkę... ok 1cm do uszczelki na tynk.

    Jeśli ktoś montuje dla siebie i nie zależy mu na "minucie", to zdecydowanie polecam realizować wszelki montaż tego typu elementów w ten sposób. I można spać spokojnie w największe wichury. Kinkiety na elewacji pewnie też w ten sposób będę montował:-)
  • Helpful post
    #13
    kood
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Mam setki kamer zamontowane ślimakach do styropianu i nie ma problemu. Po co psuć ocieplenie mostkami termicznymi.
  • #14
    Pascalt
    Level 22  
    kood wrote:
    Po co psuć ocieplenie mostkami termicznymi.

    Drewno plus pianka, to nie mostek termiczny.
  • #15
    kood
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Pascalt wrote:
    Drewno plus pianka, to nie mostek termiczny.


    Drewno ma inny współczynnik przewodzenia ciepła niż styropian więc wstawiając takiego kloca chcąc czy nie chcąc tworzysz mostek termiczny.
  • #16
    Pascalt
    Level 22  
    kood wrote:
    Drewno ma inny współczynnik przewodzenia ciepła niż styropian więc wstawiając takiego kloca chcąc czy nie chcąc tworzysz mostek termiczny.

    Skoro dom z grubego drewna nie wymaga dodatkowego ocieplenia i spełnia dość rygorystyczne, współczesne normy, to sobie myślę, że mogę zaakceptować taki "mostek" ;-)
  • #17
    kood
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Pascalt wrote:
    Skoro dom z grubego drewna nie wymaga dodatkowego ocieplenia i spełnia dość rygorystyczne, współczesne normy, to sobie myślę, że mogę zaakceptować taki "mostek


    Drewno ma około 4 krotnie większe przewodzenie ciepła od standardowego styropianu i ok 5 krotnie większe od grafitowego.
  • #18
    Pascalt
    Level 22  
    kood wrote:
    Drewno ma około 4 krotnie większe przewodzenie ciepła od standardowego styropianu i ok 5 krotnie większe od grafitowego.

    To klocek 10x10. Nie dajmy się zwariować!
    Jakby to był kawałek stali, albo betonu 10x10, to możnaby dyskutować, choć nawet wtedy wpływ 2 takich klocków na bilans energetyczny całego budynku byłby pewnie dokładnie żaden. Bardziej punktu rosy na ścianie bym się wtedy obawiał. Ale tu jest drewno, z którym takiego problemu nie będzie.
  • Helpful post
    #19
    William Bonawentura
    Level 33  
    Pascalt wrote:
    Od spodu jest wejście na dławik - dławik usunę, tylko zastanawiam się co z tym otworem


    Zazwyczaj puszki mają z tyłu drugi otwór o tym samym rozmiarze gwintu. Przekręcasz korek z tyłu na dół.
  • #20
    Pascalt
    Level 22  
    Myślę, że temat został wyczerpany. Powyżej podałem sposób, w jaki zamontowałem u siebie kamery i jestem jak najbardziej zadowolony.