Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek

Matheu 23 May 2022 00:25 4182 14
Altium Designer Computer Controls
  • W pracowni elektronicznej potrzebuję zasilacza 24V DC, na Alledrogo kupiłem zasilacz opisany jako:
    "Zasilacz DigiPos 24V 8.4A 200W 3Din do bram pomp"
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek


    Zasilacz daje nieco ponad 12V DC !!! (jak się później okaże - z możliwością niewielkiej regulacji ~ ±1V)

    Oznaczenia na obudowie zewnętrznej (plastik)
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek
    Wewnątrz jest właściwy zasilacz, oraz potencjometr do (niewielkiej) regulacji napięcia:
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek


    Po demontażu obudowy metalowej - jest niespodzianka:
    MeanWell
    SP-200-R13
    !!!
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek
    Znalazłem w necie dokumentację do zasilaczy MeanWell (PDF w załączniku)
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek


    Gdy sprzedawcy zgłosiłem, że w zasilaczu (najprawdopodobniej) - jest niewłaściwa(?) elektronika/ PCB, od zasilacza na inne napięcie wyjściowe niż ogłaszany na aukcji 24V DC - otrzymałem od niego "poradę obrazkową"
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek
    [zmostkowanie żyły 1) i 2) ] - wtedy między żyłą 3) i metalową wtyczką - pojawi się napięcie 24V.

    Sprawdzam- WTEDY rzeczywiście jest 24V, ale
    żyły 1) 2) 3) mają dość duży przekrój, ale żyła wyprowadzona z ekranu i połączona z wtyczką jest parokrotnie cieńsza, prąd odbiornika - (do 8,4A) ma się zamykać właśnie przez nią.
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek

    Co o tym sądzicie?
    pozdrówka - Maciek

    PS Przy tym konkretnym zakupie to już jest kolejny zasilacz z (niewłaściwą?) elektroniką, pierwotnie otrzymałem zasilacz z PCB/ elektroniką MeanWell SP-200-R12, a po reklamacji sprzedawca nadesłał zasilacz z elektroniką MeanWell SP-200-R13.
    W obu wypadkch boxy plastikowe (zewnętrzny) były opisane jako Digi-PSU250, 24V DC, 8,4A, zaś obudowy wewnętrzne SP-200-24

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Matheu
    Level 23  
    Offline 
    Has specialization in: elektroinstalacje, ++
    Matheu wrote 701 posts with rating 205, helped 49 times. Live in city Rzeszów. Been with us since 2006 year.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    CosteC
    Level 34  
    MeanWell jest bogiem zasilaczy i produkuje dla w zasadzie każdego kto zapłaci. Jakość jest wg oczekiwań klienta, tyle, że zazwyczaj sporo niższa od tej oferowanej przez MeanWell pod własną marką.
    Tutaj obstawiam, że ktoś źle skablował przewód DIN do samego zasilacza.

    Rozrysuj jak to podłączono jeśli jeszcze się da. Niestety to co kupiłeś to raczej badziew - wątpię aby dał radę dostarczyć długo 200 W bez upieczenia się w ciasnej obudowie bez wentylacji.

    SP-200-R13 to raczej 13 wersja płytki a nie płytka pod wersję 13 V. MeanWell produkuje płytkę pod model SP-200 i obsadza różnymi elementami w zależności od napięcia. Np do wersji 12V idą kondensatory 16 V a do wersji 24V idą kondensatory 35 V, inne diody, rezystory, transformator. Ale projekt jest uniwersalny i płytka drukowana też.
  • #3
    pawlik118
    Level 30  
    Może to jest zasilacz dedykowany do jakiegoś urządzenia, 12V w trybie stand-by a 24V w trybie normalnej pracy.
  • #4
    prosiak_wej
    Level 38  
    Hmmm... A niedawno patrzałem na "taki sam" zasilacz do drukarki Zebra GK420t i chyba dobrze zrobiłem, że kupiłem zwyczajny goły zasilacz Mean Well :)

    Rozrysuj i pokaż jak są zrealizowane połączenia pomiędzy wtykiem XLR a zasilaczem. Na jakie napięcie są kondensatory po stronie wtórnej?
  • Altium Designer Computer Controls
  • #5
    Mateusz_konstruktor
    Level 22  
    Matheu wrote:
    Co o tym sądzicie?

    To było tylko zobrazowanie właściwego działania po spełnieniu wymagania podania odpowiedniego sygnału.
    Samo wykonanie tejże instrukcji wprowadza szkodliwe spostrzeżenia i jest niefortunne.

    Mostek zrób na samej płytce, a te grube przewody podłącz jako wyjściowe.
    Słabe zdjęcia i niedokładny opis "namieszały".
    Po prostu nie wykonuj podłączenia identycznie z tym widniejącym na przysłanym zdjęciu, zachowaj jedynie ideę podłączenia sygnału.
  • #6
    krisRaba
    Level 31  
    Według mnie możesz napisać poradnik "jak nie robić zdjęć", bo są jakoś tak wykadrowane, że właściwie istotnych rzeczy nie widać, np. co jest gdzie podłączone czy zasilaczu.

    Błędnie przyjąłeś, że oznaczenie SP-200-R13 ma związek z napięciem wyjściowym. Według mnie to oznaczenie, że płytka jest do SP-200 i jest to rewizja 13.
    Jakie napięcie wyjściowe będzie na zaciskach wynika z BOMu, a nie z laminatu.
    Wszystkie wersje zasilacza mogą być zbudowane na identycznym PCB - sam tak robię w pracy, że jest jedno PCB, a które ma funkcje określa się programowo + eliminacją lub podmianą niektórych elementów na inne.

    Zasilacz, który jest w środku ma opcję Remote Control, czyli zdalnie włącza/wyłącza główne napięcie.
    To co mierzysz na wstępie to pewnie jakieś napięcie pomocnicze, żebyś mógł zamknąć obwód stykiem/zworą bez podawania napięcia z zewnątrz - takie modele też mają, np. z regulacją napięcia wyjściowego przez podanie na pewne wejście napięcia 0-5V, gdzie jeśli nie masz napięcia z zewnątrz, to się nawet nie uruchomi :P

    Chcesz używać tego zasilacza niezgodnie z opisanym przeznaczeniem, czyli po prostu potrzebujesz zasilacza 24V, a tu jest zrobiony jakiś patent, który działa zapewne w bramach i pompach ;)

    Dodano po 9 [minuty]:

    Swoją drogą na tym źle wykadrowanym zdjęciu wygląda, jakby grube przewody - biały i czarny - które idą do pinów wtyczki były podłączone do V+ i V-.
    Może po prostu kazali Ci zmierzyć względem obudowy, żebyś nie wtykał kilku rzeczy do jednej dziurki, a ekran po prostu jest połączony z masą, więc pomiar napięcia się zgadza...
  • #8
    Matheu
    Level 23  
    CosteC
    1. zasilacz jest chyba nieźle wentylowany - wentylatorek (6x6cm), zaś obudowa zasilacza ma 20x10cm

    2.
    CosteC wrote:
    SP-200-R13 to raczej 13 wersja płytki a nie płytka pod wersję 13V. MeanWell produkuje płytkę pod model SP-200 i obsadza różnymi elementami w zależności od napięcia. Np do wersji 12V idą kondensatory 16 V a do wersji 24V idą kondensatory 35 V, inne diody, rezystory, transformator. Ale projekt jest uniwersalny i płytka drukowana też.
    Wygląda na to, że może tak być (tzn- projekt/płytka są uniwersalne)

    prosiak_wej, CosteC - j.w.
    Sprawdziłem kondensatory wyjściowe - są na napięcie 35V
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek



    Przewody wyjściowe: na wtyczce
    biały (pin1): (+V)
    czarny (pin2): (-V) / masa
    zielony (pin3): -12V DC, pochodzi z małego transformatorka (+mostek prostowniczy i kondensator) na "płytce wstępnej", to jest chyba to napięcie pomocnicze, o którym pisze KrisRaba. Dzięki! To by miało sens.
    ekran (obudowa wtyczki): zwarta z masą (rezystancja 0,2Ω)
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek


    Przypomnienie - porada rysunkowa od sprzedawcy na Alledrogo (fotka jest od niego)
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek
    wg fotki - trzeba zewrzeć pin2 (-V) z pin3 (napięcie pomocnicze -12V)
    i wtedy między pin1 (+V), a ekranem/ obudową wtyczki jest napięcie 24V...

    Dla mnie mylący był sposób mostkowania i pomiaru napięcia przez sprzedawcę- chcemy podłączyć odbiornik do żył głównych zasilania (tzn pin1, pin2), a nie puszczać zasilanie przez przewód ekranujący.
    Już mi się wyjaśniło, chyba ;)
  • #9
    krisRaba
    Level 31  
    Matheu wrote:
    1. zasilacz jest chyba nieźle wentylowany - wentylatorek (6x6cm), zaś obudowa zasilacza ma 20x10cm

    Cóż, dopiero teraz pokazałeś, że z drugiej strony jest jeszcze w obudowie otwór przy wentylatorze zasilacza :P Wcześniej na zdjęciach wyglądał jak zamknięta puszka.
    Matheu wrote:
    Przewody wyjściowe: na wtyczce
    biały (pin1): (+V)
    czarny (pin2): (-V) / masa
    zielony (pin3): -12V DC, pochodzi z małego transformatorka (+mostek prostowniczy i kondensator) na "płytce wstępnej", to jest chyba to napięcie pomocnicze, o którym pisze KrisRaba. Dzięki! To by miało sens.
    ekran (obudowa wtyczki): zwarta z masą (rezystancja 0,2Ω)

    Teraz nagle pokazujesz, że jest jeszcze jakaś płytka pomocnicza... :roll:
    A ekran, tak jak podejrzewałem, połączony z masą, więc pomiar wychodzi poprawnie.

    Matheu wrote:
    Przypomnienie - porada rysunkowa od sprzedawcy na Alledrogo (fotka jest od niego)

    wg fotki - trzeba zewrzeć pin2 (-V) z pin3 (napięcie pomocnicze -12V)
    i wtedy między pin1 (+V), a ekranem/ obudową wtyczki jest napięcie 24V...

    Dla mnie mylący był sposób mostkowania i pomiaru napięcia przez sprzedawcę- chcemy podłączyć odbiornik do żył głównych zasilania (tzn pin1, pin2), a nie puszczać zasilanie przez przewód ekranujący.
    Już mi się wyjaśniło, chyba

    Ale on wcale nie kazał Ci podpinać obciążenia do obudowy wtyczki, tylko pokazał jak sprawdzić, że pojawia się właściwe napięcie. To może być handlowiec, a nie inżynier produktu znający wszystkie niuanse...
    I tak cierpliwie znosi(ł) różne pretensje i nadinterpretacje ;)

    Chyba dałeś się złapać emocjom, że odkryłeś niespodzianki i można je opisać, ale w całej tej sytuacji wg mnie trochę się nie popisałeś rzetelnością.
  • #10
    Matheu
    Level 23  
    'zarzucasz mi', że m.in. na wcześniejszej fotce nie pokazałem wentylatora... Nie skupiałem się na tym, ja chciałem pokazać OZNACZENIA (dla Twojej wiedzy- nawet je zakreśliłem, żeby było łatwiej ZIDENTYFIKOWAĆ płytkę).

    Ale gdy inny Kolega z Forum mówił chłodzeniu czy wytrzymałości napięciowej kondensatorów wyjściowych (35V)- wyjaśniłem sprawę

    Nie wiedziałem, że gdy już wyjaśniłem sprawę to nagle - wentylator jest dla Ciebie tak istotny...
    ???

    Nie pokazałem też paru innych rzeczy, które być może chciałbyś wiedzieć, ale o tym nie powiedziałeś...
    Pierwszy raz miałem zasilacz podobnego typu no i niestety- nie umiem <skupić się na wszystkim>.

    Kris, powiem, że - nie bardzo rozumiem sens Twojego ostatniego posta...
    Ale i tak - przyjmuję.
    Dziękuję Ci, Kris, za Twoją wypowiedź.
  • #11
    prosiak_wej
    Level 38  
    A nie lepiej pozbyć się tej płytki pomocniczej (swoją drogą, byłoby miło, gdybyś pokazał jej zdjęcia) i przewody wyprowadzić bezpośrednio z Mean Wella?

    Czy na złączu R.C. zasilacza Mean Well ma się pojawić zwarcie, czy obce napięcie do jego uruchomienia?

    Dodano po 11 [minuty]:

    Okej, już widzę, że na to złącze trzeba podać napięcie, aby zasilacz wystartował, stąd płytka pomocnicza:

    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek

    Jednak może warto rozebrać zasilacz właściwy, odnaleźć transoptor i zewrzeć jego część wykonawczą, aby zasilacz startował od razu po podłączeniu do sieci.

    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek
  • #12
    Matheu
    Level 23  
    Widok "płytki pomocniczej", na płytce jest niewielki układ wytwarzający napięcie pomocnicze, które służy do "zdalnego" załączania zasilacza. Przewody czerwony i czarny przesyłają napięcie pomocnicze na płytkę główną.
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek

    lewy górny róg fotki - złącze CN1 napięcia pomocniczego
    górna, prawo-środkowa część fotki - transoptor PC123 (na płytce oznaczony jako U4) oddzielający galwanicznie napięcie pomocnicze- niskonapięciowy sygnał załączenia zasilacza, od przetwornicy (część wysoko-napięciowa).
    Zauważmy też wycięcie/ szczelinę w PCB pomiedzy pinami transoptora - wycięcie to zwiększa izolację w przypadku pracy zasilacza w trudniejszych warunkach (kurz, wilgoć)
    Zasilacz 24V DC - pełen niespodzianek
  • #13
    michal.rogaczewski
    Level 28  
    Jestem prawie pewien, że zasilacz startuje po połączeniu przewodu zielonego z czarnym we wtyczce DIN, i wówczas pomiedzy białym a czarnym pojawi się 24V. Wszystko w normie :P
  • #14
    William Bonawentura
    Level 33  
    michal.rogaczewski wrote:
    Jestem prawie pewien, że zasilacz startuje po połączeniu przewodu zielonego z czarnym we wtyczce DIN, i wówczas pomiedzy białym a czarnym pojawi się 24V. Wszystko w normie :P


    Tak. Wystartuje również po zwarciu kroplą cyny nóżek transoptora U4 i wówczas zasilacz pomocniczy można usunąć.
  • #15
    prosiak_wej
    Level 38  
    William Bonawentura wrote:
    Tak. Wystartuje również po zwarciu kroplą cyny nóżek transoptora U4 i wówczas zasilacz pomocniczy można usunąć.


    O czym pisałem nieco wyżej ;)