Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DIY mini zgrzewarka ogniw z Chin; Opinie, recenzje

28 May 2022 02:46 8928 89
Automation24
  • About Author
    Anonymous
    Level 1  
    Anonymous wrote 0 posts with. Been with us since 1978 year.
  • Automation24
  • #2
    Jarzabek666
    Level 38  
    Też mam wersje 5x mosfet z oled nie przeżyła, mosfety uszkodzone. Po naprawie po pomiarach grzeje mi się pierwszy najbardziej a ostatni zimny (wymieniałem wszystkie raczej z jednej partii) mi się wydaje że nie ma prawa to działać dobrze stabilnie choć mogę się mylić. Niech mi ktoś powie czy można łączyć mosfety równolegle bez żadnych rekompensacji? moim zdaniem nie bo nie ma idealnych takich samych mosfetów wiec w takim połączeniu obrywa ten co ma najmniejszą rezystancję kanału.
  • #3
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Jarzabek666 wrote:
    Niech mi ktoś powie czy można łączyć mosfety równolegle bez żadnych rekompensacji? moim zdaniem nie bo nie ma idealnych takich samych mosfetów wiec w takim połączeniu obrywa ten co ma najmniejszą rezystancję kanału.

    Łączyć można, jednak przy dużej ilości tranzystorów trzeba by je dobierać pod względem Rdson. Osobiście nigdy nie łączyłem (i dobierałem) więcej jak 4-5 szt do pracy równoległej, dodatkowo tak projektowałem układ ścieżek iż sama ich rezystancja robiła po części za kompensację. @spec220 jakie to tranzystory?
  • #4
    Anonymous
    Level 1  
  • #5
    Macosmail
    Level 34  
    Mosfety zwykle można łączyć równolegle bezpośrednio, a bipolarnych nie. Chodzi o współczynnik temperaturowy. Należałoby się jeszcze przyjrzeć, jak szybko następuje włączenie i wyłączenie tych mosfetów. Tyle tranzystorów dużej mocy to spora pojemność bramki, a jako driver wygląda, że zastosowano transoptor PC817. Czyli stopień sterujący nie jest nawet w topologii Totem-pole. No to chyba coś nie tak.
  • #6
    Anonymous
    Level 1  
  • #7
    Olkus
    Level 31  
    Kolejny chiński moduł, którego realne parametry nie mają nic wspólnego z opisem. W dodatku wszystko polutowane na płytce PCB (dla takich prądów to śmieszne wręcz) i w plastikowej obudowie, przez co łatwo o pożar.
    Jako zgrzewarka to jednak najlepsze jest trafo z mikrofalówki :D Taki chiński wynalazek jak widać jest jednorazowy.

    Pozdrawiam,
    A.
  • Automation24
  • #8
    Anonymous
    Level 1  
  • #9
    2konrafal1993
    Level 38  
    spec220 wrote:
    A co do tej zjaranej zgrzewarki, to niby producent w PDF dla 5N04N010 gwarantuje te 200A. Tylko pytanie w jakim realnym czasie? W wartości poniżej 100A można się bawić, ale powyżej z każdym amperem robi się coraz ciekawiej...
    Śmiem twierdzić że te tranzystory nie mają nic wspólnego z oryginałem, w ostatnim czasie przerzuciłem dziesiątki mosfetów i żaden nie był nawet podobny do oryginału, straciłem nerwy bo chińczyk wali tak bezczelne podróbki że szkoda gadać. Zgadzam się z twoimi słowami ale parametry są coś warte gdy ma się pewne tranzystory.
  • #10
    Anonymous
    Level 1  
  • #12
    pawelr98
    Level 39  
    spec220 wrote:
    Olkus wrote:
    Jako zgrzewarka to jednak najlepsze jest trafo z mikrofalówki Taki chiński wynalazek jak widać jest jednorazowy.

    Heh, a do sterowania uzw. pierwotnym tego trafa też są chińskie sterowniki na triaku 100A :D Poczytaj sobie komentarze na ten temat... XD


    Korzystam z tego sterownika z triakiem na 100A i nic mu zarzucić nie mogę.
    Zgrzewałem duże akumulatory do rowerów elektrycznych i nic się nie poddało.
    Robione przy jednym ogniwie po 2-3 zgrzewy i tak robiłem baterię 11S6P czy 13S4P.

    Zresztą, jeśli ma kolega wątpliwości to zawsze może kolega wlutować swój triak, kupiony z TME.
  • #13
    E8600
    Level 40  
    Tak działa chiński model biznesowy najpierw nowy produkt jest składany porządnie z dobrych części a jak już zyska popularność to kolejne partie składane są z coraz gorszych materiałów wraz ze spadkiem ceny produktu.

    Tego typu moduły są dedykowane zasianiu z ogniw li-pol i prawdopodobnie wówczas by przeżył natomiast akumulator od auta ma zapas mocy. Widziałem tego typu moduły z wbudowanym akumulatorem i to dość sprawnie działało ale blaszki niklowe do łączenia ogniw muszą być dość cienkie.

    Dziwi mnie, że nie opracowano jeszcze modułu gdzie ładunek potrzebny do wykonania zgrzewu gromadzony jest w baterii kondensatorów a całość zasilana z niewielkiego akumulatora/zasilacza.
  • #14
    modziul
    Level 27  
    Mam gdzieś coś takiego ale w wersji 5X300A bez wyświetlacza. Mało używałem ale działało. Na 3 zakresie zgrzewało już prawidłowo. Wszystko zależy od akumulatora ! Chińczyk w opisie sugerował wydłużenie przewodów o 1m w wypadku użycia dobrego akumulatora powyżej 40Ah o dużym prądzie rozruchowym. Z moich doświadczeń wynika że to działa tylko ze sprawnym akumulatorem. Próby zgrzewania przy pomocy kiepskiego wielkiego akumulatora (chyba 90Ah) nie dały rezultatu. Przypuszczalnie należy dobrać długość przewodów do konkretnej konfiguracji.
  • #15
    Anonymous
    Level 1  
  • #16
    modziul
    Level 27  
    spec220 wrote:
    Jak dasz długie i cienkie przewody, to normalne, że niczego nie pospawasz... Wydłużanie przewodów wprowadza spadki napięć

    Nie nie nie. Tu chodzi o to że na krótkich przewodach przy kiepskim akumulatorze też to nie działa.
  • #17
    Anonymous
    Level 1  
  • #18
    modziul
    Level 27  
    spec220 wrote:
    To i auta z takiego aku nie odpalisz...

    To tylko info by nie używać słabych akumulatorów. Z tego co pamiętam Chińczyk napisał chyba że akumulator musi wydolić więcej niż 100A prądu rozruchowego.
  • #19
    Eryk1000
    Level 17  
    Tranzystory w tej zgrzewarce to podróbki które mają ułamek
    parametrów oryginału. Gdybyś miał jeszcze mocniejsze źródło móga by być ciekawa eksplozja.
  • #20
    Anonymous
    Level 1  
  • #21
    pawelr98
    Level 39  
    spec220 wrote:

    Tam bodajże problem dotyczył czegoś innego (nie triaka), ale z tego co się dowiedziałem, to tylko niektórych modeli...
    Mi osobiście potrzebne jest coś na szybkiego. Mam uniwersalny sterownik, a program pod taką zgrzewarkę zrobię w 15-30min razem z testami. Ciekaw jestem tylko tego jak zachowa się ten stycznik z postu #8. Wygląda solidnie, a z aku w przeliczeniu na moc pobraną z sieci uzyskam wartość kilku KW w impulsie...
    Jak się spawa drutem wydartym z kabla, to w zasadzie można przerobić trafo z mikrofali, bo to nie stanowi różnicy. Ale jak się ma dobre elektrody, to warto aby zgrzewarka miała też i dobrego kopa...


    Sterownik z triakiem ma bardzo istotną przewagę nad stycznikiem czy tranzystorem załączającym prąd z akumulatora.
    Regulowany prądu zgrzewu.

    Na takim sterowniku osobno reguluje się prąd i czas zgrzewania.
    Zależnie od blaszek, elektrod, napięcia wtórnego transformatora inaczej trzeba ustawiać te parametry.

    Można zgrzewać dłużej mniejszym prądem albo krócej większym.
    U mnie za elektrody robi drut instalacyjny 2.5mm², bez zaostrzania a wyszlifowany na płasko (zgrzew o większej powierzchni). Zgrzewam z ustawieniem prądu na 70% i 4-5 cykli sieciowych.
  • #22
    Anonymous
    Level 1  
  • #23
    pawelr98
    Level 39  
    Transformator to się nawija 35-50mm² zazwyczaj.
    3 zwoje dające ok.2.7V jałowo.
    Natomiast na dwóch zwojach też będzie w porządku.
    U mnie są dwa zwoje 50mm², trzeci się nie zmieścił bo za małe było okienko po wybiciu oryginalnego uzwojenia.

    A zgrzewy z druta instalacyjnego są jak najbardziej poprawne i nie miałem problemów z eksploatacją akumulatorów wykonanych na tej zgrzewarce.
    Ot czasem by wypadało nieco szlifnąć drut w celu oczyszczenia po długich seriach zgrzewów.

    Było robione tanio do bólu i się sprawdza.
  • #24
    Anonymous
    Level 1  
  • #25
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Ja mam jedno pytanie - W jaki sposób uzyskujesz dużą powierzchnię styku z klemą za pomocą tych krokodylków z ostatniej fotki? Porównując do klem w samochodzie to powierzchnia styku krokodylka jest ułamkiem tej samochodowej... Wszędzie tam, gdzie nie ma idealnego styku jest oporność. A oporność wprowadzić może złe działanie układu gdzie ważnym jest by jej (oporności) było jak najmniej. Dodając do oporności styku oporności przewodów połączeniowych do sterownika uzyskujemy już znaczącą wartość. Czy się mylę..?
  • #26
    oldking
    Level 32  
    W fabrycznych zgrzewarkach transformatorowych o mocach do 100kW stosuje się triak, a sterownikiem profesjonalnym można ustawić czas moc i kilka dodatkowych parametrów jak rampy, ilość impulsów.
    Napięcie jest ważne wbrew pozorom większe NIE jest lepsze.
  • #27
    krakarak
    Level 41  
    A kolega pawelr98 mógłby wrzucić kilka zdjęć tej swojej zgrzewarki, abym zobaczył o czym jest mowa? Bo skoro działa to nawet jak nie jest piękne to i tak dużo lepsze od tego DIY z Chin co to spłonęło przy 2 zgrzewie...
    Może i ja zrobiłbym sobie coś takiego.
  • #28
    Anonymous
    Level 1  
  • #29
    398216 Usunięty
    Level 43  
    spec220 wrote:
    I nie mów że powierzchnia jest ułamkiem
    Jak już przebije warstwę tlenków... Masz samochód od ilu lat? Pamiętasz problemy z odpalaniem wynikające z obluzowanych lub zaświnionych klem?
    spec220 wrote:
    Gdyby te klemy wprowadziły dodatkową znaczącą rezystancję, to układ zapewne by przeżył.
    No właśnie nie jestem pewny dlatego wspomniałem o klemach.
  • #30
    Anonymous
    Level 1