Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów

bpjl 28 May 2022 17:34 204 6
  • #1
    bpjl
    Level 12  
    Cześć.

    Czy jest jakiś sposób sprawdzenia (na stole, nie w drugi samochodzie) sprawności działania przekaźnika spryskiwaczy reflektorów z Opla Astry II G?

    Jakiś czas temu przestały mi działać spryskiwacze reflektorów. Dziś się za to zabrałem i oto co się działo:



    - pompka sprawdzona bezpośrednio pod 12 - działa
    - pomiar napięcia na zasilaniu pompki = 0V, brak zasilania
    - przejście kabli od pompki do przekaźnika - jest, + i - sprawne
    - bezpiecznik nr9 (30A) sprawdzony - sprawny
    - próbując wyjąć przekaźnik zapomniałem o włączonym zapłonie i wywaliłem ten sprawny bezpiecznik. Zatem zasilanie do przekaźnika dochodziło. Bezpiecznik oczywiście wyminiłem.

    Z powyższego wywnioskowałem że problemem może być przekaźnik. Chciałbym to zweryfikować.

    Oto jego zdjęcia:

    Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów


    W załączniku dokumentacja układu MC33197AP.
  • Helpful post
    #3
    iskrownik
    Moderator of Home appliances
    Tzw. zimny lut masz na jednym z wyprowadzeń przekaźnika (piąte zdjęcie).
  • #4
    bpjl
    Level 12  
    Grzegorz_madera wrote:
    Ale z czym masz problem? W dokumentacji masz podaną typową aplikację i przebiegi czasowe, więc sprawdzenie układu to kwestia kilkunastu minut.


    Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów

    Jeśli dobrze myślę to po przyłożeniu 12V do wyprowadzeń 31 i 58 tego przekaźnika powinien on się przełączyć. Nie wiem tylko czy od razu czy po 3s. Zasadniczo jakby miał się przełączać od razu to po co był by tam MC33197AP? Z tym że zanim wystąpiła całkowita awaria to spryskiwacze reflektorów włączały się razem z tymi od szyby. Bez jakiegokolwiek opóźnienia. Może to był wstęp do tej kompletnej awarii.

    Przebiegów czasowych nie sprawdzę bez oscyloskopu (tak mi się wydaje) a takowego nie posiadam.

    iskrownik wrote:
    Tzw. zimny lut masz na jednym z wyprowadzeń przekaźnika (piąte zdjęcie).


    Dzięki za zwrócenie uwagi na niego. Oczywiście poprawię to połączenie ale tak mierząc na szybko to mam przejście między złączem P a stykiem przekaźnika na płytce.

    Nie wiem do czego służy wyprowadzenie S.
  • #5
    bpjl
    Level 12  
    Z tego

    Opel Astra - Sprawdzenie przekaźnika spryskiwaczy reflektorów

    wynika moim zdaniem że:
    - 58 i 31 to + i - zasilania tego urządzenia
    - 30 i P to "wejście" i "wyjście" samego przekaźnika
    - S powinien włączać układ, w sensie wyzwalać przekaźnik

    Czyli dla testu mogę podłączyć 12V na stałe pod 58 i 31 a następnie żeby uruchomić układ podać 12V na pin S.

    Dobrze myślę?
  • Helpful post
    #6
    Janek_15
    Level 24  
    Tak można sprawdzić.
  • #7
    bpjl
    Level 12  
    Poprawiłem zimny lut i przystąpiłem do testów na stole. Przekaźnik przełączał się. Przy okazji dowiedziałem się że w tym przypadku to sterowanie czasowe nie polega na opóźnionym włączeniu spryskiwaczy reflektorów względem spryskiwaczy szyb, tylko na tym że szyby są "moczone" tak długo jak się trzyma dźwignię natomiast reflektory tylko ok 2s.

    Założyłem przekaźnik do samochodu i wszystko wróciło do normy, tzn. spryskiwacze reflektorów zadziałały.

    Czyli problemem był ten zimny lut - dzięki @iskrownik za zwrócenie uwagi na niego.

    Przy okazji studiując te schematy i samo urządzenie znów nauczyłem się czegoś nowego :)

    Dziękuję wszystkim za pomoc.