Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fotowoltaika konfiguracja regulatora

sailor_110 31 May 2022 07:41 234 7
  • #1
    sailor_110
    Level 10  
    Proszę o pomoc w konfiguracji regulatora napięcia.
    Instalacja na jachcie
    panel 50 W
    akumulator 60Ah
    regulator jak na fotce:
    Fotowoltaika konfiguracja regulatora

    Chodzi o kolejne kroki w menu. tak by panel i akumulator chodził optymalnie.
  • #2
    stachu_l
    Level 30  
    Trochę mało tych parametrów aby coś doradzić - troche jak: mam jacht mieczowy 7m, wysokość masztu 7,5m jaki spinaker mam dobrać aby optymalnie żeglować w czasie regat?
    Panel ma kilka innych parametrów - Napięcie obwodu otwartego, napięcie w punkcie mocy maksymalnej, prąd (natężenie prądu) w punkcie mocy maksymalnej, prąd w zwarciu.
    Akumulator ma nie tylko pojemność ale technologie wykonania która wpływa na optymalne napięcia ładowania oraz napięcia końcowego wyładowania.
    Co do regulatora to próbowałem naciskać przyciski na obrazku i nie widzę menu.
    Może jakiś typ/mo0del/link do instrukcji bo szklaną kulę oddałem do przeglądu okresowego.
    Regulator też ma swoje parametry, ze zdjęcia widać, że to MPPT więc sam optymalizuje moc panelu (generalnie lepiej niż PWM). W parametrach jest także podane maksymalne napięcie PV - musi być wyższe niż napięcie obwodu otwartego podane w panelu. Powinien mieć także informację w jakim zakresie działa MPPT - jak panel ma zbyt niskie napięcie to MPPT nie ruszy i będzie działało jak tańszy regulator PWM.
    Generalnie panel 50W i akumulator 60Ah to troche słabo jak rozładujesz akumulator to pełne ładowanie potrwa kilka dni. Może jak używasz tylko w weekend to da rade.
    69Ah * 12V to 720Wh, 720Wh/50W to 14,4 godziny ładowania przy optymalnym (a w zasadzie zgodnym z norma pomiarową czyli 1000W/m2) oświetleniu panelu. Takie oświetlenie w Polsce to latem, około południa (tego astronomicznego) przy panelu ustawionym prostopadle do kierunku padania promieni słonecznych. Dla szacowania instalacji PV przyjmuje się, że dobowa energia z panelu to równowartość 4-6 godzin pracy z pełna mocą gdy panele są skierowane na południe i pochylone odpowiednio. Te szacowania uwzględniają średnia ilość dni słonecznych w odpowiednich miesiącach. Zimą to wychodzi ok 1 godziny na dobę (czyli 50Wh - ładowanie przez ponad 14 dni).
    Panel PV na jachcie nigdy nie jest ustawiony idealnie bo zazwyczaj jest przyklejony do pokładu, dachu zejściówki itp.
    Jak będzie w dobrym miejscu nie zasłaniany przez cień masztu (czy innego osprzętu) to może da rade dawać 1/2 czyli ładowanie do pełna około tygodnia przy słonecznej pogodzie a jak pochmurno to jeszcze dłużej.
    Paneli to wypadało by dać z 3x więcej.
    Czy 60Ah wystarczy - zależy co chcesz zasilać. Jak coś co ma stale pracować to raczej tę będzie problem. Jest gdzieś wątek o zasilaniu monitoringu w parku, accumulator chyba 35Ah i panele ok 50W - zimą po trzech dniach się wyłącza bo panel produkuje mniej niż dobowe zużycie przez kamery i AP WiFi.
  • #3
    sailor_110
    Level 10  
    Te informacje to już i tak dużo. Generalnie panel zasila tylko ładowanie telefonów i światło w kabinie (LED). W MENU regulatora jest taki punkt: type battery i pojawia się wartość 601.nie mogę się doszukać co ona mówi.
    Reszty parametrów panelu nie pamiętam jest umocowany na koszu rufowym i raczej nigdy nie jest w cieniu.
    PS
    Że spinakerem bym sobie poradził.
  • #4
    stachu_l
    Level 30  
    sailor_110 wrote:
    Że spinakerem bym sobie poradził.
    Gdybyś zobaczył jacht to tak ale czy dobierz teraz przy takich danych.
    Czy jak do opisu powyżej dodam zdjęcie topu masztu to lepiej będzie dobierać spinaker?
    Nie możesz liczyć na wyczerpujące wyjaśnienia nie podając informacji o sprzęcie - typ, dane techniczne konfiguracja czyli jak połączony, jakie parametry ustawiono. Im więcej tym lepiej
    sailor_110 wrote:
    Generalnie panel zasila tylko ładowanie telefonów i światło w kabinie (LED).
    Wydaje się, że do takich zastosowań 60Ah starczało na tygodniowy rejs - oczywiście zależy ile tego światła, jak długo i ile telefonów do naładowania. Pytanie ile przerwy po takim rejsie? Przy dobrym słońcu panel pewno doładuje dobowe straty chyba, że lubisz nocne życie - imprezy do świtu. Wtedy można pływać bez przerwy. Ten regulator powinien wskazywać, przynajmniej orientacyjnie, stopień naładowania akumulatora - pilnuj tego, jak mało zostanie to oszczędzaj i tyle. Jak zbyt często będzie mało to dodaj drugi panel.
    Czy przypadkiem typ baterii to nie jest szósta pozycja menu lub szósta wartość do konfiguracji? Może to znaczy 6-01 - pozycja 6 wartość 01?
    Nie ma instrukcji do tego?
    Jakiś typ czy model regulatora - zdjęcie z drugiej strony, jakieś napisy na obudowie czy opakowaniu?
  • #5
    Maverick73
    Level 27  
    Jeśli stać Cie na jacht to i na konkretny regulator z instrukcja i konkretnymi ustawieniami ... ten ma mniej niż podstawę.
  • #6
    stachu_l
    Level 30  
    Maverick73 wrote:
    Jeśli stać Cie na jacht to i na konkretny regulator
    Przepraszam ale to jest utrwalanie stereotypów - nie każdy jacht to morska Bawaria za dobrych kilkaset tysięcy czy taki jak jachty oligarchów tak jak nie każdy samochód to RR albo Bentley. Możesz kupić używany jacht kabinowy (może taki starej daty - Orion) np na aukcjach AMW i myślę, że się zmieścisz w 10-15 tyś wraz z remontem (własnymi siłami) i uzupełnieniem wyposażenia aby pływał. Oświetlenie kabiny i ładowanie komórki wcale nie musi być priorytetem, może ważniejszy silnik zaburtowy do manewrów portowych i na kanały. Także zakładanie, że właściciel jachtu ma dużo kasy jest błędem.
    Z drugiej strony właśnie jak człowiek stara się być oszczędny to warto kupić cos lepszego bo jak mówią to biedy dwa razy płaci - za pierwszy "szmelc" a potem z ten lepszy sprzęt który go zastąpi.

    Wracając do napisu 601 - może to jest b01 czyli typ baterii 01.
    Tu jest obrazek menu takiego ustrojstwa:
    https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania...odNZXM_0I9ZtI396b-12ZLpgzguC8fnQaAr7zEALw_wcB
    "b" w b01 jest inne niż sześć w 12.6V (po prawej od tego b01).
  • #7
    sailor_110
    Level 10  
    Stachu 1 wiem, że informacji mało ale było to i tak pomocne
    DZIĘKUJĘ

    MAVERIK Tobie Podziękuje za merytoryczne podejscie do tematu oby do niespotkania na wodzie.


    Dziękuje i kończę temat.
  • #8
    Maverick73
    Level 27  
    sailor_110 wrote:
    MAVERIK Tobie Podziękuje za merytoryczne podejscie do tematu oby do niespotkania na wodzie.


    Wiesz potraktuj to jako przestrogę ... bo jak przez to ustrojstwo pójdziesz z dymem i na dno, to na pewno nie spotkamy się na wodzie. Ja Ci nie życzę źle ... pamiętaj.