Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL

10 Nov 2005 14:21 39821 33
lampy.pl
  • Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    User removed account
    Level 1  
    User removed account wrote 0 posts with rating 0, helped 0 times. Been with us since 1978 year.
  • lampy.pl
  • #2
    tomaszo
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Cos pieknego! Opowiedz jak to gra w porownaniu do urzadzen, ktore juz slyszlales? Moze warto uzbierac na Kossy?
  • #3
    User removed account
    Level 1  
  • lampy.pl
  • #4
    dzik84
    Level 17  
    Pięknie wykonana obódowa.
    Gratulacje
    Przydałaby sie jeszcze tylko jakaś skala przy gałce potencjometru
    no i może jakaś nazwa tego cudeńka ładną czcionką.

    Jakim trafem to zasilasz??
  • #5
    ar2rek.w
    Level 18  
    Wzmacniacz wyglada super, sam sie zastanawiam nad takim sprzetem.
    Sluchawki masz niezle, wyglad ich troche dyskusyjny.
  • #6
    Majkator
    Level 11  
    Poldi mozesz jeszcze podac schemat zasilacza?
    Probowalem wejsc na strone tego wzmaka, ale adres nie istnieje:/
  • #8
    Majkator
    Level 11  
    Dzieki za linki. O to mi chodzilo.
  • #9
    czarodziej1968
    Level 14  
    Napisz ile w Twoim wypadku wynosi napięcie Vanode, najlepiej gdybyś dorzucił jeszcze schemat zasilacza, nie byłoby niespodzianek. Wzmacniacz jest super :) sam się zastanawiam na zbudowaniem czegoś takiego.
  • #10
    User removed account
    Level 1  
  • #11
    czarodziej1968
    Level 14  
    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie doboru lamp. Przeglądałem właśnie ofertę internetową na lampy i np. ECC88 kosztują od 15 zł do 200zł za sztukę(wszystko to lampy nowe, nie wiem skąd takie różnice w cenach) czy dobierałeś jakoś te lampy , czy może kupiłeś takie jakie ci akurat podeszły. Na co zwracać uwagę przy kupnie, myślę , że odpowiedź na to pytanie przyda się nie tylko mnie. :)
  • #12
    User removed account
    Level 1  
  • #13
    mardors
    Level 12  
    Ja mam w tym wzmaku TESLE i na nie gram bo mi sie bardziej podoba od TUNGSRAM-a, ktorego tez sprawdzalem..ale subiektywne odczucie. Tesla mi sie podoba...kupilem na allegro za 9zl.;)
  • #14
    tszczesn
    Old radio specialist
    czarodziej1968 wrote:
    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie doboru lamp. Przeglądałem właśnie ofertę internetową na lampy i np. ECC88 kosztują od 15 zł do 200zł za sztukę(wszystko to lampy nowe, nie wiem skąd takie różnice w cenach) czy dobierałeś jakoś te lampy , czy może kupiłeś takie jakie ci akurat podeszły. Na co zwracać uwagę przy kupnie, myślę , że odpowiedź na to pytanie przyda się nie tylko mnie. :)


    Różnią się wartością audiofilską. Taki audiofil wsadzi do wzmacniacza tylko Telefunkena albo Mullard, ewentualnie Siemensa. Jak nie interesują cię bajki (o wpływie lamp na brzmienie) to wsadź lampę dowolnego producenta (byle sprawną) i będzie tak samo dobrze.
  • #15
    tomek_jj
    Level 11  
    Może się myle ale uzyłes podwójnych triod do wzmacniacza stereo. Takie rozwiazanie może powodowac przesłuchy miedzy kanałami.Dwie triody w jednej bańce maja pojemności pomiedzy elektrodami i one to właśnie powodują przesłuchy. Mierzyłeś to?
    Co o tym sądzicie? Wiem że w konstrukcjach lampowych unika sie stosowania jednej lampy (bańki) wspólnej dla obu kanałów
  • #16
    czarodziej1968
    Level 14  
    tomek_jj wrote:
    Może się myle ale uzyłes podwójnych triod do wzmacniacza stereo. Takie rozwiazanie może powodowac przesłuchy miedzy kanałami.Dwie triody w jednej bańce maja pojemności pomiedzy elektrodami i one to właśnie powodują przesłuchy. Mierzyłeś to?
    Co o tym sądzicie? Wiem że w konstrukcjach lampowych unika sie stosowania jednej lampy (bańki) wspólnej dla obu kanałów


    Też się nad tym zastanawiałem i nie znam odpowiedzi, może ktoś się wypowie, jest natomiast plus takiego rozwiązania. Odpada problem parowania lamp :) uffff.
  • #17
    tszczesn
    Old radio specialist
    tomek_jj wrote:
    Może się myle ale uzyłes podwójnych triod do wzmacniacza stereo. Takie rozwiazanie może powodowac przesłuchy miedzy kanałami.Dwie triody w jednej bańce maja pojemności pomiedzy elektrodami i one to właśnie powodują przesłuchy. Mierzyłeś to?
    Co o tym sądzicie? Wiem że w konstrukcjach lampowych unika sie stosowania jednej lampy (bańki) wspólnej dla obu kanałów


    Zajrzyj do katalogu - te pojemności są minimalne, w związku z tym przesłuchy są pomijalnie małe - zapewne będą nawet trudne do zmierzenia.
  • #18
    User removed account
    Level 1  
  • #19
    tomek_jj
    Level 11  
    tszczesn wrote:
    Zajrzyj do katalogu - te pojemności są minimalne, w związku z tym przesłuchy są pomijalnie małe - zapewne będą nawet trudne do zmierzenia.


    Skoro tacy znawcy lamp tak twierdzą - to ok. Ja jestem poczatkujący w tej dziedzinie, ale lubie widzieć :D
    Przytoczę jednak fragment artykułu z Elektora opisującego równiez wzmacniacz słuchawkowy OTL

    Using a single valve for both stereo channels
    is a mistake that has been inherited from
    the early days of stereo hi-fi technology, and
    which has proven to be almost impossible to
    eradicate. The channel separation suffers,
    due to capacitive crosstalk within the valve
    and in wiring of the valve socket, and this
    considerably impairs the spaciousness and
    detail resolution of the sound.

    Podobne poglądy znalazłem również w innych miejscach - więc nie wiem co o tym sądzić- kto ma rację ?
  • #20
    tszczesn
    Old radio specialist
    tomek_jj wrote:
    tszczesn wrote:
    Zajrzyj do katalogu - te pojemności są minimalne, w związku z tym przesłuchy są pomijalnie małe - zapewne będą nawet trudne do zmierzenia.


    Skoro tacy znawcy lamp tak twierdzą - to ok. Ja jestem poczatkujący w tej dziedzinie, ale lubie widzieć :D
    Przytoczę jednak fragment artykułu z Elektora opisującego równiez wzmacniacz słuchawkowy OTL


    Bo przesłuchy istnieją. Pytanie tylko, na ile mają istotną wartość. Ja bym lamp dla różnych kanałów nie łączył - z czystej wygody montażowej.
  • #21
    rclab
    Level 11  
    poldi - jakie kondensatory dałeś na wyjściu ??

    mam na zbyciu radzieckie olejaki, u mnie poprawiły znacznie bas ;)
    pracują w układzie równolegle: c 470uf 200V + 1uf 350V mphp

    POLECAM!!!

    PS
    Ciekawa konstrukcyjka ;D


    Zobacz moją:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2181431#2181431

    Dodano po 13 [minuty]:

    Jakiej mocy jest u Ciebie R6 ??
    u mnie 10 W i potężnie się grzeje...
  • #22
    piorek
    Level 11  
    Ladne i fajne ;)
    Chcialbym zorbic OT i zapytac jak w klasie A zmienia sie moc, np. dla 32Ohm jest 200mW, ile bedzie dla sluchawek 400Ohm ? Mozecie mnie odeslac do jakiejs strony?
  • #23
    adigrzelczak
    Level 18  
    Poldi jak dla mnie bomba. Mógłbyś napisać skąd wziąłeś blache chromoniklową na obudowe?Zamierzam sie zabrać za budowę przedwzmacniacza, mam już nawet koncepcje ale... niegdzie nie mogę dostać blachy. Fajnie by było jakbyś napisał ile kosztowała i czy zam ją zginałeś?
  • #24
    Powerbass
    Level 15  
    Witam.
    Eleganckie,Super obudowa. To sie nazywa wzmacniacz, dzwięk z niego pewnie jest bardzo dobrej akości :D i pewnie spadającą krople wody słychac jak wode a nie jak szczyny......
  • #25
    Mietek Woźniak
    Level 19  
    Co do przesłuchów miedzy kanałami, w buforze na ecc83 po wysterowaniu jednego kanału w drugim nie było słychać NIC na pełnej mocy wzmacniacza... wiec po co to mierzyć, skoro na słuch słychac ze to nie ma znaczenia?
  • #26
    Mefu
    Level 22  
    Super sprawa taki wzmacniacz :) mam tylko pytanie... czy zamiast słuchawek mozna dać to na wejście końcówki mocy ?? (żeby ten układ pełnił role preampa).

    Jedyna rzecz, która odstrasza mnie przed zabraniem sie za taką konstukcje, to transformator głośnikowy :? Czy da sie to jakoś ominąć ??
  • #28
    lukasb9
    Level 28  
    czy do takiego wzmacniacz bez problemów mozna podłaczyc słuchawki o impedancji 32ohm? na lampach nieznam sie totalnie wiec prosze moje pytanie potraktowac powaznie, bo to jaka impedancje mozna podłaczyc to chyba od impedancji lampy zalezy akurat tutaj?
  • #29
    Krakers1989
    Level 11  
    Quote:
    czy do takiego wzmacniacz bez problemów mozna podłaczyc słuchawki o impedancji 32ohm?

    Takie słuchawki mogą być zbyt dużym obciążeniem. Wtedy pojawią się duże zniekształcenia przy większych poziomach sygnału.
    Dobrze jest zastosować mały transformator ze starych telewizorów TG2,5 …
    Do takiej konstrukcji idealnie się nadaje.
  • #30
    melon
    Level 26  
    witam

    mam zamiar zbudować ten wzmacniacz jednak mam pytanie:
    jaką wydajność prądową na zasilaniu anodowym i na żarzeniu powinien mieć transformator zasilający?

    a moze ktoś wie jakie trafo zastosowac z dostęnych na rynku


    pozdrawiam