
Witam. Przedstawię tu prostą naprawę urządzenia smart (tutaj dokładnie to inteligentnego przekaźnika z WiFi ZN268131) które po jakimś czasie zaczęło wydawać z siebie dość głośny i wyraźnie słyszalny w nocy dźwięk pracy. Dźwięk ten nie był jednolity, bardziej taki jakby przerywany, a dodatkowo w rytm jego lekko migała dioda LED standby, mimo iż urządzenie dalej zdawało się pracować poprawnie.
Co mogło się popsuć po raptem miesiącu od zakupu? Sprawdźmy!
Bohater tematu
ZN268131 opisywałem tutaj:
ZN268131 WiFi Smart Switch który pozwala podłączyć przycisk bistabilny
Od tamtej pory (25 maj) był non stop podłączony do sieci. A naprawę wykonałem 9-go czerwca...
Objaw problemu
Objaw problemu przedstawia filmik:
Naprawa
Od początku domyślałem się, co jest nie tak.
Kondensator elektrolityczny na wyjściu przetwornicy obniżającej napięcie sieciowe AP8506... oględziny wizualne też pokazały, że chyba lekko spuchł (od strony nóżek).
Spróbowałem go zmierzyć w układzie za pomocą ESR-70, ale nie jest to rzetelna metoda (potem zobaczymy czemu):

Aby wyjąć kondensator musiałem też wyjąć moduł WiFi. Do wylutu świetnie się sprawdza topnik i plecionka, która pochłania spoiwo lutownicze:

Poza układem kondensator pokazał inne rezultaty, ale też niezbyt dobre:

Przypominam, to 470uF. Marka Shicaxom, czyżby kolejna słaba marka, klon Capxon?:


Zresztą widać po nim, że od strony nóżek już spuchnął.
Coś trzeba na jego miejsce dać. Koniecznie też LOW-ESR. Z trudem udało mi się dobrać zamiennik na nieco większe napięcie (16V zamiast 10V), też produkcji dość wątpliwej firmy, Changxin, ale już go miałem na stanie więc postanowiłem zrobić długoterminowy eksperyment (jak coś znów zacznie być z tym switchem to zaktualizuję ten temat):



Pasuje na styk. Z trudem. Musiałem go "położyć". Moduł WiFi musiałem wlutować pod małym kątem:


Na koniec zmywanie topnika za pomocą IPA:


Całe szczęście, że wciąż pasuje do obudowy:

Podsumowanie
Objawem usterki był nieregularny dźwięk świerszczenia i lekkie przygasanie diody. Mój OpenBeken dalej na tym włączniku działał, ale jego dźwięk był niepokojący i rozpraszał, gdy w pomieszczeniu nie grała muzyka.
Winny okazał się być 470uF 10V Shicaxon na wyjściu przetwornicy zasilającej układ. Widać było, że od dołu spuchł. Na próbę wymieniłem go na to, co miałem, czyli 470uF 16V LOWESR Changxin. Czy ten drugi chiński kondensator elektrolityczny posłuży dłużej? Zobaczymy, to tylko eksperyment. Innych pasujących o niskim ESR nie miałem. Z kolei jeśli Wy byście wymieniali, to oczywiście polecam sprawdzone marki kondensatorów zamiast eksperymentów.
PS: Czy ten przypadek jest odosobniony i po prostu ja miałem takiego pecha, że trafił mi się "świerszczący switch", czy u kogoś z forumowiczów też to występowało? Zapraszam do dyskusji.
Cool? Ranking DIY