Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przyczepka samochodowa, wiązka - Gniazdo 13P, który kabelek do czego

marcinjzkp95 14 Jun 2022 10:17 174 5
  • #1
    marcinjzkp95
    Level 2  
    Witam.

    Potrzebuję zalozyc nowa wtyczkę 13pin poprzednia się zerwała i nie wiem które kabelki są od czego ponieważ na schematach tylko część kolorów sie zgadza a w mojej wiązce niektóre się dodatkowo powtarzają.

    Proszę o pomoc potrzebuje pilnie na jutro to ogarnąć.
    Edit1: Dodam że jest 10 kabelków po 5 wychodzi z lewej części ramy przyczepy i tak samo 5 z drugiej strony.
  • Helpful post
    #2
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Za pomocą próbnika z żarówką (bo multimetr tu nic nie da) namierzyć masę, podłączyć do niej - z baterii 12V a plus podpinać do rożnych kabelków i notować co się świeci. Potem wygooglować rozpiskę pinów wtyczki i poskładać.
    Jeśli liczysz, że ktoś tu poda po kolorach kabelków to zdaje się wróżki wymarły.
  • #3
    marcinjzkp95
    Level 2  
    A mógłbyś mi dokładniej opisać w jaki sposób takim próbnikiem namierzyć tą masę jak to ma wyglądać? Jestem zielony w takich tematach nie ukrywam ale lubie majsterkować i uczyć się nowych rzeczy temu chce to osobiscie ogarnąć. Jak probowka ma pokazać masę skoro w przyczepie nie ma pradu tylko same kabelki wystają?
  • #4
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Należy sobie skonstruować probówkę - żarówka samochodowa 5W będzie odpowiednia. Wystarczy zwykła oprawka z dwoma przewodami. Jeden przewód. podłączamy do baterii (może być akumulatora samochodowego, ale sprawdzi się tez duża bateria od wkrętarki o odpowiednim napięciu), z baterii wychodzi następny przewód i już mamy probówkę.
    Wtedy sprawdzamy jak świeci po zwarciu przewodów i przystępujemy do badania.
    Jeden przewód probówki przypinamy do masy (najlepiej ujemny z baterii - ważne gdy światła są LED) przyczepki a drugim majtamy po przewodach. Tam gdzie żarówka świeci się najmocniej (tak jak przy zwarciu) to tam jest masa.
    Teraz najlepiej zmienić żarówkę na halogen samochodowy i sprawdzać resztę przewodów. Halogen zabezpiecza przed zwarciem, a przez to, że ma dużą moc to światła w przyczepie będą się lepiej świecić.
  • #5
    stachu_l
    Level 33  
    Przypuszczenie:
    - przyczepa ma wymagane światła - pozycje, kierunki, stop, cofania i przeciwmgłowe
    - przyczepa nie używa dodatkowego zasilania - nie potrzebne podłączenia styków 9-13
    - Przyczepa ma jedno światło cofania i jedno przeciwmgłowe, jedno z nich w lewej lampie a drugie w prawej.
    - w takim wypadku kolory mogą być poprawne ale należy je ciągle traktować jako sugestię a nie pewnik.

    Do sprawdzenia proponuję próbnik z żarówki H4 (np takiej z jednym włóknem spalonym, podłączyć konektory do tego działającego)
    Zakładając wstępnie, że jednak biały to masa podłączyć oba białe to styku (3) i wetknąć wtyczkę (albo przewodem podpiąć do masy pojazdu)
    Próbnik podłączyć do (+) akumulatora a druga stronę do poszczególnych kabli przyczepy.
    Jak gdzieś jest zwarcie z białymi to próbnik zaświeci pełnym światłem w innym wypadku przy stop czy kierunkach może się żarzyć ale światła się zapalą (żarówki maja po 21W a H4 ma ok 50W) może nie pełnym światłem ale powinny być widoczne.
    Jeżeli kolory zachowano to czerwone STOP też trzeba połączyć razem do (6), pozycje są oddzielne (L i P) więc do odpowiednich styków podobnie jak kierunki no i cofanie oraz przeciwmgłowe.
    Jeżeli przy sprawdzaniu pojedynczego przewodu zapalą się różne światła to biały nie jest masą i trzeba tej masy poszukać
    Można też rozkręcić lampy i zobaczyć jak są podłączone.